معرفی و دانلود کتاب فرهنگ در رویکرد جامعه شناسان معاصر

عکس جلد کتاب فرهنگ در رویکرد جامعه شناسان معاصر
قیمت:
۲۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فرهنگ در رویکرد جامعه شناسان معاصر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فرهنگ در رویکرد جامعه شناسان معاصر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فرهنگ در رویکرد جامعه شناسان معاصر

شناخت فرهنگ و تغییر و تحولات آن در درجه‌ی اول کمک می‌کند خودمان را بهتر بشناسیم و از این طریق بتوانیم با فرهنگ دیگری نیز مواجه شویم. در کتاب فرهنگ در رویکرد جامعه شناسان معاصر، با نقش فرهنگ در جوامع انسانی، از دیدگاه مهم‌ترین نظریه‌پردازان این حوزه آشنا می‌شوید. در این اثر مهناز فرهمند مروری بر تعاریف و نظریه‌های فرهنگی از دیدگاه‌های گوناگون خواهد داشت.

درباره‌ی کتاب فرهنگ در رویکرد جامعه شناسان معاصر

فرهنگ مجموعه‌ای از ارزش‌ها، آداب‌ورسوم و تاریخ مشترک است که در طول زمان از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و در حیات اجتماعات انسانی دارای اهمیتی ویژه است. فرهنگ در کنار حوزه‌هایی چون سیاست و اقتصاد کارکردهای خاص خود را دنبال می‌کند و از جمله ویژگی‌های مهم آن قابلیت تغییرپذیری در طول زمان است؛ به همین سبب می‌تواند پیوسته محیط و جوامع را دگرگون کند. به بیان دیگر عامل تغییردهنده‌ی فرهنگ‌ در اصل نیروهای درونی و بیرونی هستند که فرهنگ یا کاملاً پذیرایشان می‌شود یا به‌شکلی با آن‌ها کنار می‌آید. در کتاب فرهنگ در رویکرد جامعه شناسان معاصر، نوشته‌ی مهناز فرهمند با این تغییر و تحولات آشنا خواهید شد.

امروزه جامعه‌شناسان تغییرات گوناگون را از منظر فرهنگی تحلیل و تفسیر می‌کنند تا به عمق آن بهتر پی ببرند. لازمه‌ی مطالعات فرهنگی تحلیل انواع نهادها و تشکل‌های فرهنگی و کشف روابط میان آن‌هاست و در کنار این مسئله لازم است به سایر ابزارهای مادی تولید فرهنگ و شکل‌های فرهنگی بالفعل نیز توجه شود.

کتاب حاضر، درآمدی بر عرصه‌ی جامعه‌شناسی فرهنگ است که در تدوین آن تأکید بر نظریه‌ها یا نظریه‌پردازانی بوده که امروزه نقش تأثیرگذاری در بحث‌ها و پژوهش‌های علمی مطالعات فرهنگی دارند. در هر فصل از کتاب از یک چشم‌انداز متفاوت به موضوع نگریسته شده و درمجموع خواندن ارزیابی‌های انتقادی نظریه‌پردازان به خواننده کمک می‌کند نقاط ضعف و قوت هر نظریه را بشناسد و بتواند نگاه همه‌جانبه‌تری نسبت به موضوع فرهنگ به دست بیاورد.

کتاب فرهنگ در رویکرد جامعه شناسان معاصر از سوی انتشارات دانشگاه یزد منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان به حوزه‌های علوم انسانی قرار دارد.

کتاب فرهنگ در رویکرد جامعه شناسان معاصر مناسب چه کسانی است؟

خواندن این کتاب به دانشجویان رشته‌ی نقد و نظریه‌ی ادبی و مطالعات فرهنگی و سایر علاقه‌مندان به این حوزه توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب فرهنگ در رویکرد جامعه شناسان معاصر می‌خوانیم

همان‌طورکه گیدنز با این تلقّی که ساختارها، مکانیسم‌های فرهنگی هستند، باور دارد که از طریق آن کنش‌ها و نظام‌های اجتماعی نظم می‌یابند، الگوهایی که در کنش‌های اجتماعی و نظام‌های اجتماعی یافت می‌شوند، ساختارها را منعکس می‌کنند. به باور گیدنز، تمامی جوامع پیشامدرن از طریق فرهنگ سنّتی سازمان‌دهی می‌شدند و افراد، وارث نظام‌های معنایی فرهنگ خود بودند که با سنّت، مذهب و اقتدار سنّتی تداوم می‌یافت و چون فضاهای سنّتی بسته و ارتباطات محدود بود، فرهنگ هم با مکان، پیوستگی عمیقی داشت و زمان و فضا، مکان‌مند بود و همین امر، اکثر فعالیّت اجتماعی روزمره را نیز مکان‌مند ساخته بود. روابط انسانی، مستقیم و چهره به چهره بود. عناصر فرهنگی مرتبّاً بازتولید می‌شدند و سازوکارهای فرهنگ‌پذیری کارآمد بودند و تحولّات فرهنگی بسیار کم بود و افراد به‌طور غیر تأمّلی و بدون ملاحظات عقلانی به‌سادگی بر مبنای تعهّد عاطفی به شیوه‌های سنّتی کنش و عادات، با چشمداشت‌های اجتماعی منطبق می‌شدند.

به اعتقاد گیدنز، گسست از فرهنگ سنّتی ابتدا در اروپای غربی رخ‌ داده است. متفکّرین روشنگری جرقّه مدرنیته را مشتعل کردند که با اتّخاذ و ارائۀ قواعد جدیدی که مستلزم ملاحظات حسابگری و تأمّلی بود آن‌ها را جایگزین قواعد فرهنگی که مبنای سنّتی داشتند، نمودند. افکار و ایده‌های آنان ملاحظات عقلانی برای تمامی حوزه‌های زندگی اجتماعی ارائه نمود که این عقلانیّت ابتدا در حوزۀ اقتصادی و سپس سیاسی رخ داد و به‌سرعت به سایر حوزه‌های زندگی اجتماعی انتشار یافت و نیرویی کسب نمود که غیرقابل مقاومت بود. تمایل به سنّت‌گرایی به موازاتی که مدرنیته در جهان گسترش‌یافته، تضعیف‌شده و در موقعیّت نازلی واقع گردید.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: مفاهیم در حوزه‌ی فرهنگ
مفهوم فرهنگ در جامعه‌شناسی
فرهنگ والا
فرهنگ عامّه
فرهنگ توده
فرهنگ نخبه
ویلیامز و تلفیق فرهنگ عامه و فرهنگ والا
فرهنگ جهانی
جهانی‌شدن فرهنگی
عام‌شدن و خاص‌شدن فرهنگ
فرهنگ نزد جامعه‌شناسان کلاسیک
خلاصه فصل
فصل دوم: فرهنگ‌گرایی و مطالعات فرهنگی
مقدمه
پیشکسوتان فرهنگ‌گرایی: از آرنولد تا لوئیسسم
ریچارد هوگارت: کاربردهای سواد
ریموند ویلیامز: فرهنگ و ماتریالیسم فرهنگی
ریچارد دیک هبدیج: خرده‌فرهنگ به‌مثابه سبک
خلاصه فصل
فصل سوم: ایدئولوژی به‌مثابه فرهنگ
مقدمه
گرامشی: ایدئولوژی و هژمونی فرهنگی
لویی آلتوسر: ایدئولوژی و بازنمائی
فرهنگ و ایدئولوژی در اندیشه‌ی جان فیسک
امانوئل والرشتین: نظام جهانی و فرهنگ ایدئولوژیکی
ساموئل هانتینگتون: فرهنگ، نزاع ایدئولوژیک
خلاصه فصل
فصل چهارم: از زبانشناسی تا نشانه‌شناسی فرهنگی
مقدمه
نشانه‌های زبانی از دیدگاه سوسور
کلود لوی اشتراوس: زبان‌شناسی ساختاری و فرهنگ
رولان بارت: نشانه‌شناسی، اسطوره و فرهنگ
یوری لوتمن: نشانه‌شناسی فرهنگی
استوارت هال، بازنمایی و فرهنگ
خلاصه فصل
فصل پنجم: عاملیّت، ساختار و فرهنگ
مقدمه
مارگارت آرچر: تکوین فرهنگی
آنتونی گیدنز: ساختار به‌ مثابه فرهنگ
پیربوردیو: میدان فرهنگی
یورگن هابرماس: فرهنگ و کنش ارتباطی
خلاصه فصل
فصل ششم: پسامدرنیسم و فرهنگ
مقدمه
پسامدرنیسم و فرهنگ
ژان بودریار: فراواقعیّت و فرهنگ
فردریک جیمسون: سرمایه‌داری متأخّر و سلطه فرهنگی
زیگموند باومن: قدرت و فرهنگ
اسکات لش: پارادایم فرهنگی پسامدرن
خلاصه فصل
فصل هفتم: جهانی‌شدن، همگونی و ناهمگونی فرهنگی
مقدمه
ساموئل هانتینگتون
مورلی و رابینز
مایک فیدرستون
آرژان آپادورای
رولند رابرتسون
مالکوم واترز
جمع‌بندی
فرهنگ مصرفی
فرهنگ رسانه
فرهنگ جهانی، رسانه و جوان
خلاصه فصل
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فرهنگ در رویکرد جامعه شناسان معاصر
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه یزد
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات350
زبانفارسی
شابک978-622-5846-18-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب فرهنگ در رویکرد جامعه شناسان معاصر

برای دریافت کتاب فرهنگ در رویکرد جامعه شناسان معاصر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.