معرفی و دانلود کتاب فلسفه برای نوجوانان: مفاهیم اصلی و بررسی مهم‌ترین سوالات زندگی

عکس جلد کتاب فلسفه برای نوجوانان: مفاهیم اصلی و بررسی مهم‌ترین سوالات زندگی
قیمت:
۳۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه برای نوجوانان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه برای نوجوانان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فلسفه برای نوجوانان: مفاهیم اصلی و بررسی مهم‌ترین سوالات زندگی

مارک لینسن مایر در کتاب فلسفه برای نوجوانان، با زبانی ساده و روان به شرح مفاهیم بنیادین فلسفی می‌پردازد. او با درک کاملی که از سازوکار ذهن افراد در دوران نوجوانی دارد، پابه‌پای خواننده قدم برمی‌دارد و او را در مسیر کشف معنا راهنمایی می‌کند. گفتنی‌ست این کتاب برای افرادی که به دنبال اثری مقدماتی برای آموزش فلسفه هستند نیز مناسب است.

درباره‌ی کتاب فلسفه برای نوجوانان

هویت‌یابی نوجوانی، همواره اضطراب‌آور و گیج‌کننده بوده‌ است. در این دوران افراد به پرسش‌گری درباره‌ی مسائل عمیق و بنیادین زندگی روی می‌آورند و راهکارهای متفاوتی را برای کشف پاسخ پرسش‌های خود پیش می‌گیرند. بنابراین هر نوجوان را می‌توان فیلسوفی در مسیر کشف معنا و بازتعریف زندگی در نظر گرفت. در این میان کتاب فلسفه برای نوجوانان (Philosophy for Teens) نوشته‌ی مارک لینسن مایر (Mark Linsenmayer) اذهان پرسشگر را در مسیر پیش رو هدایت می‌کند و پابه‌پای خواننده برای کشف مفاهیم و معانی قدم برمی‌دارد.

باید توجه داشت که فلسفه بر پایه‌ی پرسشگری بنا شده‌؛ از‌این‌رو، چگونگی طرح سؤال مناسب بعضاً از پاسخ‌ها اهمیت بیشتری دارد. سوالاتی که برای یافتن غلط و درست طرح نمی‌شوند بلکه هدف آن‌ها آگاه کردن خواننده به ابعاد مختلف هر پدیده و مفهومی است. این کتاب ضمن آموزش چگونگی طرح پرسش، به معرفی فیلسوفان ادوار مختلف می‌پردازد و اندیشه‌های آنان را شرح می‌دهد. بنابراین خواننده در نهایت، سؤال پرسیدن را به‌عنوان یک مهارت ذهنی می‌آموزد و می‌تواند از آن در موقعیت‌های مختلف کمک بگیرد.

شایان ذکر است که پرسش‌های کتاب پیش رو حول محور مفاهیم انتزاعی و بنیادینی مانند وجود خدا، اخلاقیات، هنر و جامعه می‌چرخند. بررسی و جست‌وجو درباره‌ی ابعاد مختلف این مباحث، علاوه‌ بر تفکر، واضح و روشن صحبت کردن را نیز در بر می‌گیرد؛ مهارتی که در مباحثات، منطق، استدلال و حتی ساده‌ترین گفت‌وگوهای روزمره‌ کاربرد دارد.

کتاب فلسفه برای نوجوانان سه بخش کلی را شامل می‌شود. در بخش اول که مقدمه‌ای بر فلسفه است، تاریخچه‌ی فلسفه، ویژگی‌ها، ماهیت سؤالات فلسفی و مزایای فیلسوف بودن تشریح می‌شود. هدف نویسنده از بخش دوم، آشنا کردن خواننده با شش شاخه‌ی اصلی فلسفه یعنی متافیزیک، معرفت‌شناسی، اخلاق، منطق، زیبایی‌شناسی و سیاست است. در نهایت، سومین بخش کتاب به فیلسوفان، نگرش آن‌ها، پرسش‌وپاسخ‌های طرح‌شده توسط این بزرگان، جنبه‌های مختلف یک استدلال و به‌کارگیری مفاهیم و آموزه‌های فلسفی اختصاص دارد.

کتاب فلسفه برای نوجوانان نخستین‌بار در سال 2022 منتشر شد. این کتاب با ترجمه‌ی ندا تسلیمان توسط انتشارات مهرگان خرد به چاپ رسیده‌ است.

نکوداشت‌های کتاب فلسفه برای نوجوانان

  • در هیچ دوره‌ای از تاریخ به اندازه‌ی زمانه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، آشنایی کودکان و نوجوانان با فلسفه اهمیت نداشته‌. مارک لینسن مایر در عصری که حقیقت بدون هیچ‌ استدلال منطقی‌ای کنار گذاشته می‌شود، درکی عمیق‌ از فلسفه و تاریخچه‌ی آن به کودکان ارائه می‌دهد. (درو پینسکی)

  • تلاش درخور دیگری در ادبیات برای ترغیب جوانان به فلسفه. کتابی منحصربه‌فرد که در قالب پرسش و پاسخ، تأمل و نتیجه‌گیری از منابع فلسفی متعدد نوشته‌ شده‌ و نگرش متفکران غیرغربی را هم پوشش می‌دهد. (پیتر آدامسون، نویسنده)

  • صراحت و سادگی زبان مارک لینسن مایر، درک مفاهیم پیچیده‌ی فلسفی را آسان می‌کند. این کتاب، حجم قابل‌توجهی از ایده‌های فلسفی را به‌روشنی شرح می‌دهد، و نه‌تنها فرصتی برای آموختن مفاهیم فراهم می‌کند، بلکه خواننده را وا می‌دارد تا منتقدانه درباره‌ی آن‌ها بیندیشد. (لارنس وار، استادیار دانشگاه ایالتی اوکلاهاما)

کتاب فلسفه برای نوجوانان برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای نوجوانان پرسشگر و افرادی که در جست‌وجوی متنی روان و ساده برای درک مبانی فلسفه هستند، مناسب است.

با مارک لینسن مایر بیشتر آشنا شویم

مارک لینسن مایر، موسیقیدان و نویسنده‌ی آمریکایی است که به‌طور منظم در صفحات مجازی درباره‌ی فلسفه و موسیقی می‌نویسد. او در سال ۲۰۰۹ پادکست خود را با نام «بررسی جزئی زندگی» (The Patially Examined Life) به راه انداخت.

در بخشی از کتاب فلسفه برای نوجوانان: مفاهیم اصلی و بررسی مهم‌ترین سوالات زندگی می‌خوانیم

در حدود 500 سال قبل از میلاد، سیاستمدار و فیلسوف چینی کنفوسیوس (که با عنوان کونگ‌زی شناخته می‌شد) مدعی شد که اخلاق از منظر او یعنی با طبیعت در هماهنگی زندگی کنیم. این به معنای زندگی در جنگل و بیابان نیست. کنفوسیوس معتقد بود جامعه بخشی از طبیعت است، بنابراین هماهنگی با طبیعت به معنای انجام وظیفه‌ای است که جامعه آن را تعریف کرده است. این البته برای جوامع مختلف متفاوت خواهد بود.

ارسطو معتقد بود اخلاق چیزی است که ما می‌توانیم به‌طور عملی بررسی‌اش کنیم، زیرا بخشی از طبیعتِ انسان است. ما می‌توانیم با مشاهدۀ رشد هر حیوانی به این استدلال برسیم که چه چیزی برای هر حیوانی مفید است. انسان‌ها مانند سایر حیوانات سعی می‌کنند در سلامت و قوی رشد کنند، بنابراین این بخشی از خوبی ماست؛ اما برخلاف سایر حیوانات، ما می‌توانیم اندیشه و تفکر کنیم و بر طبق گفتۀ ارسطو خوب اندیشیدن بالاترین خوبی ما به‌عنوان یک انسان است.

در اوایل قرن نوزدهم، جرمی بنتام، فیلسوف و حقوق‌دان انگلیسی، به این استدلال رسید که می‌توان از نظر علمی اخلاق را به روشی متفاوت بررسی کرد: با توجه به آنچه به ما لذت می‌دهد و در ما حس درد ایجاد می‌کند.

او عمل درست را عملی تعریف کرد که بیشترین لذت و کمترین آسیب را برای اکثر مردم ایجاد کند.

روت بندیکت، انسان‌شناس آمریکایی در اوایل قرن بیستم، از مطالعۀ علمی خود در مورد فرهنگ‌های مختلف استفاده کرد تا به این استدلال دست پیدا کند که اخلاق کاملاً نسبی و مرتبط با فرهنگ است و ما باید به معیارهای اخلاقیِ فرهنگ‌های دیگر احترام بگذاریم. وقتی با ارزش‌ها و آداب و رسومی روبه‌رو می‌شویم که به نظرمان عجیب می‌آیند، می‌توانیم با مطالعۀ فرهنگ آن‌ها بفهمیم چرا آن فرهنگ یا فرهنگ‌ها برای آن افراد معنا پیدا کرده‌اند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
مقدمۀ مترجم
1: همه‌ چیز دربارۀ فلسفه: چرا باید در رابطه با چراییِ مطلبی سؤال بپرسیم؟
متافیزیک: واقعیت چیست؟
معرفت‌شناسی: چه چیزی می‌توانیم بدانیم؟
اخلاق: چه‌کاری باید انجام دهیم؟
منطق: یک استدلال خوب چیست؟
زیبایی‌شناسی: هنر خوب چیست؟
فلسفۀ سیاسی: چه نوع حکومتی باید داشته باشیم؟
2: متافیزیک: واقعیت چیست؟
واقعیت چیست؟
چه نوع چیزهایی واقعاً وجود دارند؟
چگونه یک چیز سبب به وجود آمدن چیز دیگری می‌شود؟
آیا می‌توانیم وجود خدا را اثبات کنیم؟
ذهن چیست؟
3: معرفت‌شناسی: چه چیزی می‌توانیم بدانیم؟
چگونه بدانیم؟
چگونه می‌توانیم در مورد هر چیزی مطمئن باشیم؟
آیا چیزهایی وجود دارند که ما نمی‌توانیم بدانیم؟
حقیقت چیست؟
علم چه تفاوتی با سایر دانستنی‌ها دارد؟
4: اخلاق: چگونه باید رفتار کنیم؟
آیا خوب بودن از نظر افراد مختلف معنای متفاوتی دارد؟
چگونه انسانی باید باشیم؟
آیا انسان‌ها بدون دین می‌توانند خوب باشند؟
آیا مردم مسئول اعمال خود هستند؟
اصول اساسی اخلاق چیست؟
فصل 5: منطق: استدلال چیست؟
قوی‌ترین نوع استدلال چیست؟
چگونه منطق می‌تواند به علم کمک کند؟
چگونه منطق می‌تواند به اخلاق کمک کند؟
فیلسوفان از منطق چه استفاده‌های دیگری می‌توانند داشته باشند؟
6: زیبایی‌شناسی: هنر خوب چیست؟
زیبایی چیست؟
آیا زیبایی فقط در چشم بیننده است؟
آیا هدف هنر همواره زیبایی است؟
چه چیزی به‌عنوان هنر به حساب می‌آید؟
آیا هنر می‌تواند من را به فرد بهتر یا بدتری تبدیل کند؟
فصل 7: فلسفۀ سیاسی: چگونه جامعه را سازمان‌دهی کنیم؟
هدف دولت چیست؟
آیا دموکراسی بهترین نوع حکومت است؟
عدالت چیست؟
رهبر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
حقوق بشر چیست؟
واژه‌نامه
منابع
قدردانی
دربارۀ نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فلسفه برای نوجوانان: مفاهیم اصلی و بررسی مهم‌ترین سوالات زندگی
نویسنده
مترجمندا تسلیمیان
ناشر چاپیانتشارات مهرگان خرد
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات164
زبانفارسی
شابک978-622-7678-46-8
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب علمی و آموزشی نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فلسفه برای نوجوانان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فلسفه برای نوجوانان

برای دریافت کتاب فلسفه برای نوجوانان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.