معرفی و دانلود کتاب فلسفه کیهان شناسی

عکس جلد کتاب فلسفه کیهان شناسی
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه کیهان شناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه کیهان شناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فلسفه کیهان شناسی

چه رازی در کیهان نهفته است؟ اصلا فلسفه‌ی این آفرینش شگفت‌انگیز چیست؟ کتاب فلسفه کیهان شناسی با تکیه بر نتایج حاصل از همکاری‌های طولانی‌مدت بین‌المللی بین دانشمندان کیهان‌شناسی و فلسفه‌ی علم، به پرسش‌های اساسی که در این رشته‌‌ مطرح می‌شود، می‌پردازد. پرسش‌هایی که به‌واسطه‌ی پیشرفت‌های تئوری و عملی در کیهان‌شناسی مدرن مطرح شده‌اند. نویسندگان در کتاب پیش رو، جهان را از آغازین نقطه‌ی پیدایش آن ترسیم کرده‌اند، و ماهیت فضا و زمان و منشأ کوانتومی کیهان را پیش از وقوع انفجار بزرگ شرح می‌دهند.

درباره‌ی کتاب فلسفه کیهان‌شناسی

درک جهان هستی و سؤالات مربوط به چگونگی پیدایش کیهان از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول کرده و تا امروز نیز دانشمندان و محققان زیادی در پی یافتن حقایق و اثبات‌ یافته‌های جدید فیزیکی در این حوزه هستند. اینکه اصولاً کیهان چیست؟، چگونه شکل گرفته؟، پیش از انفجار بزرگ چه چیزی وجود داشته؟، فلسفه‌ی وجود کهکشان‌ها چیست؟ و سؤالاتی از این دست، بار علمی و معنایی قابل‌توجهی را طلب می‌کنند و قطعاً مطالعه‌ی تنها یک یا دو کتاب پاسخگوی پرسش‌های بی‌پایان در این زمینه نخواهد بود.

با این وجود، خلیل چمچم (Khalil Chamcham)، جوزف سیلک (Joseph Silk)، جان دی. بارو (John D. Barrow) و سیمون ساندرز (Simon Saunders) با ویرایش و تنظیم منبع معتبری چون کتاب فلسفه کیهان‌شناسی (The Philosophy of Cosmology)، مشروحی از تحقیقات مهم و نظریه‌های اساسی مربوط به کیهان‌شناسی را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌اند که می‌تواند در حکم چکیده‌ای مختصر و مفید به برخی از بنیادی‌ترین سؤالات ذهنی درباره‌ی کیهان پاسخ دهد.

معرفی و دانلود کتاب فلسفه کیهان شناسی

کیهان‌شناسی فلسفی با تأمل در جهان سر و کار دارد و به‌طور کلی براساس درک غالب از جهان (که ممکن است حاوی استنتاج قوانین جهانی و قوانینی باشد که مطلق نیستند) کار می‌کند. علم بنا به تعریف هرگز نمی‌تواند چیزی را 100% دقیق تضمین کند، زیرا علم به خودی خود هرگز از عنصر «تردید» در تمام ادعاهای خود آزاد نیست. اینکه بسیاری از نظریه‌های علمی جذاب و عقلانی‌اند، مسئله‌ای انکارناپذیر است، چراکه این نظریه‌ها مبتنی بر شواهد هستند، اما علم با وجود اینکه واقعیات را به‌عنوان یک حقیقت مطلق تلقی می‌کند، عملاً بر حقیقی بودنِ هیچ نظریه‌ای تأکید ندارد، زیرا وجود عنصر شک همیشگی‌ست و تفکرات و احتمالات بیشتری نیز وجود دارند که وجود آن‌ها از نظر علمی ثابت شده و به‌عنوان احتمالات در نظر گرفته می‌شوند.

تمام این تناقضات ناشی از درک ناقص ما از جهان هستی است، ما به‌عنوان انسان عاشق تفکر هستیم، هرگز از کنجکاوی دست نمی‌کشیم و این بخشی از ذاتمان است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. حقیقت این است که قوانین ساخته و پرداخته‌ی بشر (که اتفاقاً طبق درک محدود ما بسیار معقول و منطقی هستند) تضادهای فراوانی با یکدیگر دارند. چراکه درک ما در کل نسبت به راه‌های پنهان و ناشناخته‌ی طبیعت بسیار محدود است. باید این نکته را در نظر بگیریم که شاید توانایی‌های ما حتی در حداکثر پتانسیل برای درک پیچیدگی‌های جهان کافی نباشد و اصولاً این کمبود، نوعی از جبر است و در نتیجه ما برای همیشه از درک کامل آن بازخواهیم ماند. شاید بشر مانند قورباغه‌ای در چاه است که چاه را همه‌چیز می‌داند و خود به این توهم واقف نیست.

نویسندگان هر یک از مقالات کتاب فلسفه کیهان‌شناسی بیان می‌کنند که کیهان‌شناسی را می‌توان به‌عنوان یک رشته‌ی دانشگاهی در حال رشد در نظر گرفت که، متخصصان و کارشناسانش، مسائل اساسی کیهان‌شناسی معاصر را مطرح می‌کنند و مسیرهای مناسب را برای یافتن راه‌حل‌های ممکن بررسی می‌کنند. کتاب پیش رو که برای فارغ‌التحصیلان و محققان فیزیک و فلسفه نوشته شده است، بر پرسش‌های مفهومی تمرکز دارد و می‌تواند به‌عنوان منبعی مناسب و قابل‌اعتماد برای محققان سایر رشته‌های مرتبط نیز در نظر گرفته شود. در این کتاب هم علم فلسفه گنجانده شده، هم کیهان‌شناسی و هم تلفیق این‌دو با یکدیگر و در نتیجه منبعی بسیار ارزشمند در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

کتاب فلسفه‌ کیهان‌شناسی را در پنج بخش تهیه و تنظیم شده است که در ادامه به عناوین آن‌ها اشاره خواهیم کرد. بخش اول به طرح مسائلی در فلسفه‌ی کیهان‌شناسی اختصاص دارد و به آزمودن نظریه‌های موجود می‌پردازد. در بخش دوم کتاب ساختارهای گیتی و ساختار کیهان‌شناسی مدرن مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در سومین بخش به گرانش و کوانتوم از مبانی کیهان‌شناسی پرداخته شده و در بخش چهارم در ادامه‌ی همان موضوع، مبانی کوانتوم و گرانش کوانتومی به‌طور جزئی‌تر مطرح شده‌اند. و بالاخره بخش پنجم و پایانی کتاب که مسائل روش‌شناسی و فلسفی را برای خوانندگان شرح می‌دهد. در انتهای کتاب نیز یک واژه‌نامه‌ی انگلیسی به فارسی در اختیار خوانندگان قرار گرفته که به آشنایی مخاطب با اصطلاحات و لغات تخصصی کمک می‌کند.

انتشارات صالحیان کتاب فلسفه کیهان‌شناسی را با ترجمه‌ی داود مجیدی منتشر و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

کتاب فلسفه کیهان‌شناسی برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی کسانی‌که به‌دنبال ساخت یک دیدگاه مدرن از جهان هستی، پاسخ به سؤالات فلسفی مربوط به کیهان‌شناسی و درک تأثیرات قابل توجه دیدگاه‌های جدید بر روش‌شناسی علمی هستند، مخاطب این کتاب به‌شمار می‌روند.

در بخشی از کتاب فلسفه کیهان شناسی می‌خوانیم

ارتباط ماکروسکوپیک-میکروسکوپیک و پیروزی فیزیک

سفر بیرونی به حوزه‌ی ماکروسکپی و سفر درونی به حوزه‌ی میکروسکوپیک - که در مقدمه گفته شد - سطوح ساختاری بزرگ‌تر و کوچک‌تری را در گیتی نشان می‌دهد: سیارات، ستارگان، کهکشان­‌ها، خوشه‌­های کهکشانی و کل گیتی مشاهده‌­پذیر در حوزه‌ی ماکروسکوپیک؛ سلول­‌ها، دی.اِن.اِی، اتم‌­ها، هسته‌­ها، ذرات زیراتمی و مقیاس پلانک در حوزه‌ی میکروسکپی. این مقیاس‌های ساختاری در تصویر دُنب ­خوار کیهانی (ماری که دم خود را می‌خورد) که در شکل (1.2) نشان داده‌شده است، خلاصه‌ شده‌اند. اعداد در لبه، مقیاس این ساختارها را برحسب سانتی­متر نشان می‌دهند. هنگامی­‌که فرد در خلاف جهت عقربه‌­های ساعت از دم به سمت سر حرکت می­‌کند، مقیاس در طول 60 دهه افزایش می‌یابد: از مقیاس پلانک - کوچک‌ترین فاصله‌ی معنادار مجاز در گرانش کوانتومی - تا مقیاس گیتی مشاهده‌­پذیر. بنابراین می‌­توان دُنب ­خوار کیهانی را ساعتی دانست که در آن هر دقیقه با مقیاس یک دهه مطابقت دارد.

سفرهای درونی و بیرونی نیز منجر به کشف نیروهایی شده است که شکل­ این ساختارها و قوانین طبیعت مرتبط با آن‌ها را تعیین می‌­کنند. این نیروها با خطوط افقی در شکل (1.2) نشان داده‌ شده‌اند و حوزه‌­های ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک را به هم مرتبط می­‌کنند.

فهرست مطالب کتاب

فهرست مشارکت­‌کنندگان
پیشگفتار مترجم
پیشگفتار
سپاسگزاری
بخش اول - مسائلی در فلسفه‌ی کیهان­‌شناسی
1- حوزه­‌ی کیهان­‌شناسی و آزمودن نظریه‌­های کیهان‌­شناسی - جورج اف. آر. الیس
2- سیاه­چاله‌­ها، کیهان­‌شناسی و گذر زمان: سه مسئله در محدودیت­‌های علم - برنارد کار
3- مرزهای متحرک؟ ملاحظاتی پیرامون رابطه‌­ی میان فلسفه و کیهان­‌شناسی - کلاوس بیسبارت
4- درباره‌­ی این پرسش که چرا چیزی به‌جای هیچ‌چیز وجود دارد - رودریش تومولکا
بخش دوم - ساختارها در گیتی و ساختار کیهان‌شناسی مدرن
5- کلیاتی پیرامون تعمیم - جان دی. بارو
6- ساختارهای نوآیند نظریه‌­های میدان مؤثر - ژان فیلیپ اوزان
7- تشکیل ساختار کیهانی - جوئل آر. پریماک
8- شکل­‌گیری کهکشان­‌ها - جوزف سیلک
بخش سوم - مبانی کیهان­‌شناسی: گرانش و کوانتوم
9- ناظر باز­می­‌گردد - جیمز هارتل و توماس هرتوگ
10- آزمون تورم - کریس اسمینک
11- چرا مغزهای بولتسمان از خلأ دو سیتر به وجود نمی‌­آیند؟ - کیمبرلی کی. بادی، شون ام. کارول و جیسون پولاک
12- تورم هولوگرافی بازنگری‌شده - تام بنکس
13- پیشرفت و گرانش: چیرگی بر تقسیمات میان نسبیت عام و فیزیک ذرات و میان فیزیک و HPS - جی. برایان پیتس
بخش چهارم - مبانی کوانتوم و گرانش کوانتومی
14- آیا پیکان زمان چشم‌­اندازی است؟ - کارلو رووِللی
15- کیهان­‌شناسی کوانتومی رابطه­‌ای - فرانچسکا ویدوتو
16- هستی­‌شناسی و معرفت­‌شناسی کیهانی - دان ان. پیج
17- خاستگاه کوانتومی ساختار کیهانی و نظریه‌­های فروکاست دینامیکی - دانیل سودرسکی
18- به‌سوی ره‌یافتی بدیع به گرانش نیمه کلاسیک - وارد استرویو
بخش پنجم - مسائل روش­‌شناسی و فلسفی
19- محدودیت زمان در کیهان‌­شناسی - هنریک زینکرناگل و اسوند ایی. راگ
20- پیشین­ه‌ای خود - ­جای­مند و اندازه‌­های کیهان­‌شناختی - سیان دور و فرانک آرنتزینیوس
21- پیرامون احتمال و کیهان­‌شناسی: استنتاجِ فراتر از داده‌­ها؟ - مارتین ساهلن
22- آزمودن بسگیتی: بِیز، تنظیم دقیق و شاخص بودن - لوک ای. بارنز
23- دیدگاهی نوین در فلسفه‌ی کیهان­‌شناسی اینشتین - کورمک اورایفرتیگ
24- ماهیت فرضیه‌ی گذشته - دیوید والاس
25- بزرگ و کوچک - دیوید زِد. آلبرت

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فلسفه کیهان شناسی
نویسنده
مترجمداود مجیدی
ناشر چاپیانتشارات صالحیان
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات716
زبانفارسی
شابک978-622-325-138-2
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فلسفه کیهان شناسی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فلسفه کیهان شناسی

برای دریافت کتاب فلسفه کیهان شناسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.