معرفی و دانلود کتاب قدم به قدم با اسکندر در کشور ایران: به انضمام از بلخ تا نیشابور و جنگ‌های ایران

عکس جلد کتاب قدم به قدم با اسکندر در کشور ایران: به انضمام از بلخ تا نیشابور و جنگ‌های ایران
قیمت:
20000 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب قدم به قدم با اسکندر در کشور ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب قدم به قدم با اسکندر در کشور ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب قدم به قدم با اسکندر در کشور ایران: به انضمام از بلخ تا نیشابور و جنگ‌های ایران

کتاب قدم به قدم با اسکندر در کشور ایران به قلم هارولد لمب و هرودوت، وقایع تاریخی ایران باستان را از زبان دو مورخ غربی روایت می‌کند و به قلم ذبیح‌الله منصوری به فارسی برگردان شده است. این اثر با تکیه بر مستندات دسته اول تاریخی، برگی فراموش شده از تاریخ دوران هخامنشیان را به تصویر می‌کشد.

درباره کتاب قدم به قدم با اسکندر:

ناگفته‌های تاریخ ایران باستان را به روایت هارولد لمب (Harold Lamb) و هرودوت، پدر تاریخ جهان، بخوانید!

نام اسکندر مقدونی؛ در ذهن و ضمیر ایرانیان با شخصیتی منفی، خونریز و جنایت‌کار گره خورده اما چهره‌‌های متنوع‌تری از این شاهزاده ماجراجو در طول تاریخ روایت شده است.

هارولد لمب برای نوشتن کتاب قدم به قدم با اسکندر در کشور ایران (Alexander of Macedon: The Journey to World's End) از منابع دسته اولی سود جسته است که بسیاری از آن‌ها روایت‌های مسند مورخین شرقی به خصوص ایرانیان است. یکی از خصوصیات مثبت این کتاب را می‌توان ذکر واقع‌گرایانه و به دور از تعصبات ملی‌گرایانه دانست. اطلاعاتی از اسکندر مقدونی از یونانیان روایت می‌شود تا حد زیادی اغراق‌آمیز است و نگاه اسطوره‌ای دارد و از طرفی روایت‌های مورخین ایرانی نیز در این سوی قطب قرار می‌گیرند و سراسر نکوهش است.

با خواندن این اثر می‌توانید نگاه منصفانه و نزدیک به واقعیتی از حوادث تاریخی و جنگ‌های ایران باستان داشته باشید. در بخش دوم این اثر که به کتاب جنگ‌های ایران از هرودوت (Herodotus) اختصاص دارد، شاهد داستان ورود کمبوجیه به مصر و اتفاقات پس از آن هستیم و در ادامه ماجرای رقت‌انگیز کشته شدن بردیا به دست داریوش را خواهیم دید.

در فصل‌های ابتدایی این کتاب با کلیاتی از نقاط عطف تاریخی همچون ورود اسکندر به آسیای صغیر، جنگ در کوه المپ و مراسم تدفین داریوش سوم آشنا خواهیم شد.

خواندن کتاب قدم به قدم با اسکندر به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

اگر از مطالعه‌های تاریخی لذت می‌برید و به کشف زوایای پنهان تاریخ ایران باستان علاقمندید، خواندن این کتاب را از دست ندهید.

با هارولد لمب بیشتر آشنا شویم:

مورخ آمریکایی که سال 1892 در نیوجرسی دیده به جهان گشود، علاوه بر تاریخ‌نگار به داستان‌نویسی و فیلم‌نامه نویسی نیز اشتغال داشت. هارولد لمب به زبان‌های عربی و چینی مسلط بود و چندین کشور آسیایی از جمله ایران سفر کرده بود و آشنایی نسبتا خوبی با تاریخ، فرهنگ و تمدن خاورمیانه داشت.

با هرودوت بیشتر آشنا شویم:

او نخستین تاریخ‌نگار یونانی است و در سال 484 پیش از میلاد متولد شده است. هرودوت روایتی منصفانه از وقایع تاریخی در آثارش ارائه کرده و با فرهنگ ایرانی نیز تا حدودی آشنا بوده است. پیش از هرودوت یونانیان تاریخ را از رهگذر اشعار حماسی و متون مذهبی می‌شناختند و به وقایع‌نگاری با جزئیات آشنایی نداشتند. وی برای تألیف کتاب‌هایش از شیوه تاریخ‌نگاری روایی بهره می‌جسته و کتاب «تواریخ» تنها اثر به یادمانده اوست.

با ذبیح الله منصوری بیشتر آشنا شویم:

او از پیروان مکتب بسط و اقتباس در ترجمه بود و به پروراندن داستان در ترجمه اعتقاد داشت؛ نکته‌ای که باعث شده بود بسیاری از منتقدین از جمله رضا براهنی و حسینعلی مستعان نقدهای جدی به او وارد سازند. او علاوه بر مترجمی، نویسنده و روزنامه‌نگاری پرکار بود. به جرأت می‌توان منصوری را یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های فرهنگی ایران در سال‌های 1300 تا 1365قلمداد کرد. اسماعیل حدادیان مقدم از نگاه ترجمه‌پژوهی آثار او را شبه ترجمه معرفی می‌کند. «سینوهه، پزشک مخصوص فرعون»، «غرش طوفان» و «خواجه تاجدار» از آثار ماندگار و درخشان ذبیح‌الله منصوری است.

در بخشی از کتاب قدم به قدم با اسکندر می‌خوانیم:

از زمان قدیم این حقیقت نظامی، مورد توجه متخصصین جنگ بوده که تصرف خاک در جنگ، از نظر تحصیل پیروزی اهمیت ندارد، بلکه آنچه دارای اهمیت می‌باشد این است که بتوانند ارتش طرف را از بین ببرند. ما در زمان خودمان، همین اواخر، این حقیقت را به چشم دیدیم و مشاهده کردیم که قشون آلمان در خاک روسیه؛ نزدیک هزار کیلومتر، بلکه بیشتر پیشرفت کرد، ولی نتوانست که قشون روسیه را از بین ببرد. لذا آن پیشرفت سریع، و تصرف آن همه اراضی، برای او، بدون فایده شد و سرانجام شکست خورد.

امروز شاید تصرف بعضی از مناطق که دارای اهمیت صنعتی و ارتباطی است مثل معادن و کارخانه‌ها و مراکز راه‌آهن و بنادر برای یک ارتش مهاجم (ولو ارتش حریف را از بین نبرده باشد) مفید جلوه سازد. زیرا جنگ‌های این عصر جنگ صنعتی می‌باشد، ولی در قدیم، چنین نبود، و صنایع در جنگ دخالت نداشت و تصرف اراضی بدون از بین بردن ارتش حریف، عملی کم فایده محسوب می‌گردید و نمی‌توانست سرنوشت قطعی جنگ را تعیین کند.

اسکندر که از این حقیقت مطلع بود آگاهی داشت که فقط یک شانس برای پیروزی دارد و آن اینکه داریوش سوم را قبل از اینکه بتواند یک قشون بزرگ در مشرق ایران به وجود بیاورد از بین ببرد.

کسی نمی‌تواند ایرانیان را متهم به ضعف کند و بگوید این ملت از سی هزار سرباز اسکندر بیم داشت، این همان ملت بود که سلاطین او، امپراطوران روم را به زانو درآوردند و از دریا گذشتند و یونان را با آن عظمت و قدرت مقهور کردند.

فهرست مطالب کتاب

سخنی با همراهان
قدم به قدم با اسکندر در کشور ایران
مقدمۀ مترجم
ورود اسکندر به آسیای صغیر «ترکیۀ کنونی»
زن ایرانی اسکندر
نمایندگان داریوش سوم
در بهار سال 331 قبل از میلاد
روز جنگ در ساحل دجله
باغ‌های بابل؛ «باغ‌های آسمانی»
جنگ در کوه اُلمپ
جلگۀ ایرانشهر؛ «پرسپولیس»
گفت‌وگوی اسکندر با ایرانیان
ایرانی‌ها و مقدونی‌ها
مراسم تدفین داریوش سوم
اعمال وحشیانۀ اسکندر
از بلخ تا نیشابور
مقدمۀ مترجم
مقدمۀ «هارولد لمب» در آغاز کتاب چنگیز
جنگ و گریز
پسر چنگیز راه قفقازیه را پیش گرفت!
شمه‌ای در خصوص یاسای چنگیزی
نقشۀ عمومی تهاجمات چنگیز
جنگ های ایران
مقدمۀ مترجم
دیباچۀ هرودوت
ورود کمبوجیه شاهنشاه ایران به سرزمین فراعنه
بعد از آن واقعۀ ناگوار، چه حوادثی روی داد
فرستادگان ایران در کشور حبشه
کشته شدن بردیا به دست داریوش

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب قدم به قدم با اسکندر در کشور ایران: به انضمام از بلخ تا نیشابور و جنگ‌های ایران
نویسنده،
مترجمذبیح الله منصوری
ناشر چاپیانتشارات تاو
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات248
زبانفارسی
شابک978-622-973-476-6
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک
20000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب قدم به قدم با اسکندر در کشور ایران

شادی ن
۱۴۰۰/۶/۱۲
به شدت کتاب ضعیفی بود و تقریبا کتاب ۲۵۰ صفحه‌ای در ص ۱۵۳ بی سر و ته به اتمام میرسه و در ادمه به زندگی چنگیزخان میپردازه
مرجع این کتاب در خصوص وقایع تاریخی قابل قبول نیست و ارزش خوتدن نداره
در گوگل سرچ کنید اطلاعات بهتری رو پیدا میکنید...
سمانه طاهری
۱۴۰۲/۸/۱۲
کتاب داری نوشتار داستانی وجالب بود و برای خواننده جذابیت ایجاد می‌کرد که ادامه این داستان واقعی چه می‌شود. بسیار مختصر و مفید
ازین کیوانی
۱۴۰۱/۱۲/۱۶
درود تاریخ باید منابع و تاریخ واقعه داشته باشد نه با رمان نویسی ما میخوایم واقعه مناسب داشته باشیم نه رمان
مادر فاطمه دِل سَبُک
۱۴۰۲/۹/۴
شاهنامه فردوسی که یک اثر فاخر ادبی است, از نظر تاریخی بهتر از این کتاب است!
omidj
۱۴۰۲/۱/۶
از لحاظ نگارش، تفسیر و تصویر سازی خیلی عالی هستش
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب قدم به قدم با اسکندر در کشور ایران

برای دریافت کتاب قدم به قدم با اسکندر در کشور ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.