معرفی و دانلود کتاب ماجرای پال: تاملی در باب خلق‌ و خو

عکس جلد کتاب ماجرای پال: تاملی در باب خلق‌ و خو
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ماجرای پال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ماجرای پال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ماجرای پال: تاملی در باب خلق‌ و خو

ویلا کاتر در کتاب ماجرای پال داستان پسری دبیرستانی را بازگو می‌کند که همواره در حال تحقیر زندگی خانواده‌ی طبقه‌متوسط خودش است و دوست دارد خویش را به دنیای مجلّل پول و هنر برساند. او که کنترل‌چی تالار کارنگی هال است، در دنیای موسیقی، تئاتر و خیال‌پردازی‌هایش غرق شده و می‌خواهد هر طور که شده، به آرزوهایش جامه‌ی عمل بپوشاند.

درباره‌ی کتاب ماجرای پال

داستان ماجرای پال برای اولین بار در سال 1905 در مجله‌ی مک‌کلورز و سپس در مجموعه‌داستان‌های «باغ ترول» اثر ویلا کاتر (Willa Cather) منتشر شد. این داستان بعداً در مجموعه‌ داستان‌های «جوانی و مدوسای سرزنده» با کمی تغییرات منتشر شد. ویلا سیبرت کاتر این داستان را یکی از بهترین آثارش می‌دانست. نام اولیه‌ی این داستان ماجرای پال: تأملی در باب خلق‌وخو بود که بعداً به ماجرای پال تبدیل شد.

معرفی و دانلود کتاب ماجرای پال

شخصیت اصلی داستان، پال، یک دانش‌آموز دبیرستانی در پیتسبرگ است که از وضعیت مالی خانواده‌ی خود راضی نیست. او نمی‌خواهد مانند پدرش در طبقه‌ی متوسط جامعه بماند و آرزوهای بزرگی در سر می‌پرورد. پدر و معلمان مدرسه سعی می‌کنند این پسر سرکش را به زندگی عادی برگردانند؛ اما فایده‌ای ندارد. پال کنترل‌چی تالار کارنِگی هال است و از کار کردن در آن‌جا لذت وافر می‌برد. او متوجه شده است که هنگام تماشای آثار هنری یا شنیدن موسیقی، وارد حالتی از خلسه می‌شود. پال دوست دارد همان‌طور که دلش می‌خواهد زندگی کند؛ اما پدرش مانع او می‌شود. پس او تصمیم می‌گیرد دست به کاری بزند که زندگی یکنواخت او را برای مدتی تغییر دهد؛ پال به شهر نیویورک فرار می‌کند.

شهر نیویورک هنوز هم یکی از شهرهایی است که افراد زیادی آرزو دارند به آن‌جا بروند و زندگی خود را در آن‌جا بسازند. در زمان انتشار کتاب ماجرای پال نیز این شهر نماد زرق و برق و شکوه و نهایت آمال هر کس حساب می‌شد. پال که از زندگی کسل‌کننده‌ی خود در شهری کوچک خسته است، به‌سوی سبک زندگی مجلل می‌گریزد. او خود را از دیگران جدا می‌کند و همواره احساس انزوا دارد...

همانطور که پیش از این اشاره شد، منتقدان بسیاری این داستان کوتاه ویلا سیبرت کاتر را تحلیل کرده‌اند. بعضی از آن‌ها عقیده دارند که پال پسری هم‌جنس‌گراست؛ درحالیکه جامعه‌ی آن روز آمریکا آمادگی پذیرش چنین تمایلاتی را نداشت. بعضی از منظر اقتصاد و سرمایه‌داری داستان را نقد کرده‌اند و باور دارند که پسری خیال‌پرداز در محیطی متولد شده است که در آن هنر برای طبقات بالای جامعه است و مردم عادی، هیچ‌وقت نمی‌توانند به تماشای تئاتر یا اپرا بروند.

برخی از جنبه‌‌ی روان‌شناختی به کتاب ماجرای پال نگاه کرده‌اند. برای مثال گفته‌اند پال به دلیل علائم و نشانه‌های گفته‌شده در طول داستان، مبتلا به اوتیسم است. برخی دیگر از منتقدان اعتقاد دارند پال اختلال شخصیت خودشیفته دارد. اگر از منظر هنری به داستان ماجرای پال نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که می‌توان آن را انتقادی از جنبش «هنر برای هنر» به شمار آورد که از دهه‌ی 1890 رواج پیدا کرده بود.

ویلا کاتر به طرزی هنرمندانه داستان پال را روایت می‌کند. او اغلب از رنگ‌ها برای نشان دادن شخصیت و خلق‌وخو در کتاب ماجرای پال استفاده می‌کند. رنگ زرد رنگ خانه‌ی پال است که او از آن بیزار است. رنگ بنفش و ارغوانی برای او نماد ثروت محسوب می‌شود و پال در هر جایی به‌دنبال این رنگ می‌گردد. رنگ قرمز نیز نماینده‌ی طبیعت وحشی و شهوت است. نویسنده برای توصیف پال از رنگ آبی و سفید استفاده می‌کند. لب‌ها و صورت او همیشه رنگ‌پریده هستند که نشانه‌ای از فشار روحی به شمار می‌آید. رنگ آبی و سفید رنگ‌هایی هستند که پال بیش از همه به آن‌ها علاقه دارد و در تمام مدت به رنگ آبی و سفید فکر می‌کند.

این پسر سردرگم و متمرد، با دنیای پول و هنر پیوند می‌خورد و زندگی را برای خود زندانی می‌یابد که از آن راه فراری ندارد. سرنوشت پال را در کتاب ماجرای پال با ترجمه‌ی مریم خدادادی بخوانید. نشر لگا این کتاب را در مجموعه‌‌ی داستان‌های کوتاه خود به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی داستان‌های کوتاه نشر لگا

تعریف داستان کوتاه مانند نوشتن آن ممکن است سخت و پیچیده باشد. نویسندگانی مانند آلن پو، همینگوی، اکانر، هنری جیمز و... در قالب داستان‌ کوتاه قلم‌ زده‌اند و بعضی از معروف‌ترین آثارشان در همین قالب است. نشر لگا در مجموعه‌ی داستان‌های کوتاه خود، قصه‌هایی را به زبان انگلیسی منتشر می‌کند که نویسندگان کشورهای انگلیس‌، ایرلند، آمریکا، استرالیا، نیوزیلند و... نوشته‌اند. داستان‌های این مجموعه پنج‌هزار تا بیست‌هزار کلمه هستند و تا به امروز کتاب‌های «آن زن دیگر»، «کارین: یک خاطره»، «فروپاشی خانمان آشر»، «ریپ وان وینکل» و «ماجرای پال» در مجموعه‌ی داستان‌های کوتاه نشر لگا به چاپ رسیده‌اند.

اقتباس‌های سینمایی و فرهنگی از کتاب ماجرای پال

لمانت جانسون در سال 1980 قسمتی از سریال «داستان‌های کوتاه آمریکایی» شبکه‌ی PBS آمریکا را به کتاب ماجرای پال: تاملی در باب خلق و خو اختصاص داد. اریک رابرتز در این سریال نقش پال را بازی می‌کرد. همچنین اپرایی در دو پرده با موسیقی متن گریگوری اسپیرز از این کتاب ویلا کاتر به تاریخ آوریل 2013 در شهر واشنگتن به روی صحنه رفت.

کتاب ماجرای پال برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب ماجرای پال برای کسانی است که می‌خواهند بعد از خواندن یک داستان کوتاه با تم روان‌شناختی و جامعه‌شناختی، به فکر فروبروند.

در بخشی از کتاب ماجرای پال: تاملی در باب خلق‌ و خو می‌خوانیم

پال پس از گذراندن شبی در پشت صحنه‌ی تئاتر، حس کرد مدرسه بیش از پیش منزجرکننده است: با کفی لخت و دیوارهایی عریان، با مردانی ملال‌آور که هیچ‌گاه فراک به تن نمی‌کردند یا بنفشه در جادکمه‌ای روی یقه‌شان نمی‌گذاشتند؛ با زنانی که جامه‌هایی بی‌رنگ‌ورو می‌پوشیدند و با صداهایی جیغ‌جیغی و جدیتی رقت‌انگیز در باب حروف اضافه‌ای که بر حالت مفعولی باواسطه تأثیر می‌گذارند داد سخن می‌دادند. طاقت نداشت هم‌شاگردی‌هایش حتی برای لحظه‌ای هم فکر کنند او این آدم‌ها را جدی می‌گیرد؛ باید به‌نحوی به آن‌ها می‌فهماند همه‌ی این آدم‌ها را به هیچ‌ می‌گیرد و فقط برای دست‌ انداختن‌شان در آنجاست. پال عکس‌های امضاشده‌ی همه‌ی اعضای آن گروه نمایش را با خود داشت، عکس‌هایی که با نشان‌دادن آن‌ها به همکلاسی‌هایش داستان‌هایی باورنکردنی سر هم می‌کرد از اینکه تا چه حد با این افراد خودمانی است، با تک‌خوان‌هایی که از کمبریج هال می‌آمدند آشنایی دارد، با آن‌ها شام خورده و چه گل‌هایی که برای آن‌ها فرستاده است. وقتی این داستان‌ها دیگر تأثیری روی بچه‌ها نداشتند و مخاطبانش کم‌کم بی‌حوصله می‌شدند، پال به درماندگی می‌افتاد و به آن‌ها شب‌خوش می‌گفت و در ضمنِ آن، خبر می‌داد برای مدتی به سفر خواهد رفت، به ناپل، ونیز و مصر. سپس دوشنبه‌ی بعدی کشان‌کشان به مدرسه بازمی‌گشت، ملتفت اوضاع بود و با دلشوره لبخند می‌زد؛ می‌گفت خواهرش مریض بوده و او مجبور است سفرش را تا بهار عقب بیندازد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ماجرای پال: تاملی در باب خلق‌ و خو
نویسنده
مترجممریم خدادادی
ناشر چاپینشر لگا
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات59
زبانفارسی
شابک978-600-8987-72-7
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ماجرای پال

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ماجرای پال

برای دریافت کتاب ماجرای پال و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.