معرفی و دانلود کتاب ماه مربع

عکس جلد کتاب ماه مربع
قیمت:
۸۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ماه مربع و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ماه مربع و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ماه مربع

کتاب ماه مربع یک مجموعه داستان از غاده السمان، شاعر، روزنامه‌نگار و ادیب اهل سوریه است؛ شوک فرهنگی اصلی‌ترین ایده‌ای است که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود. السمان که از پرکارترین نویسندگان جهان عرب به حساب می‌آید در این مجموعه برای نخستین بار، نقاب شخصیت شاعرش را کنار می‌زند و به یک قصه‌گو تبدیل می‌شود، یک روایت‌گر از آن‌چه زندگی در خاورمیانه برای آدم‌ها، به خصوص زنان و دختران، به ارمغان می‌آورد.

درباره کتاب ماه مربع

ما غاده السمان (Ghada al-Samman) را با شعرهای عاشقانه‌اش می‌شناسیم. اما تا به حال چند نفرمان به رنج‌های بزرگی که این عاشقانه‌ها از آن ناشی می‌شود، فکر می‌کنیم؟ رنج‌هایی که با صرف تجربه‌ی زندگی در یک منطقه‌ی جغرافیایی خاص و یا ریشه داشتن در خاک یک کشور، در قلب آدم‌ها لانه می‌کند و در شعرها و قصه‌هایشان جوانه می‌زند.
السمان در کتاب ماه مربع (Square Moon) ، راوی این رنج‌ها در قالب داستان‌های کوتاهی است که به صورت نمادین تلاقی فرهنگ‌های مختلف غرب و شرق را نشان می‌دهند؛ داستان‌های این مجموعه صراحتاً به ما می‌گویند چطور کلیشه‌ها و سنت‌های دیرین ما می‌توانند در هر گوشه‌ای از جهان، با هر میزانی از تمدن، پیشرفت و مدرنیته، دریچه‌ی نگاه‌مان را کوچک و محدود کنند و چشم ما را بر روی حقایقی که برخلاف باورهای کهنه‌مان است، ‌ببندند.

تمرکز اصلی روایت‌ها در کتاب ماه مربع، معطوف به زنان است؛ واضح است که السمان به عنوان یک زن عرب، تعصب خاصی به هم‌جنسان خود داشته باشد و سعی کند درباره‌ی آن‌ها، محدودیت‌ها و نگاه‌های غمگین‌شان، به‌طور ویژه بنویسد؛ نمادها در داستان‌های ماه مربع برآمده از زندگی روزمره زنان عرب هستند، برگرفته از واقعی‌ترین و بزرگ‌ترین دغدغه‌های‌ زنان که مردان نیرومند اطراف‌شان اغلب آن‌ها را خوار و کوچک می‌شمرند و آن‌ها را به شکل توهین‌آمیزی محدود و ممنوع می‌کنند.

معرفی و دانلود کتاب ماه مربع

نکته‌ی مهمی که از داستان‌های کتاب ماه مربع به‌دست می‌آید، این است که آن‌چیزی که غرب و شرق را تا این‌ حد از یک‌دیگر جدا می‌کند، صرفاً مرزها نیست بلکه فرهنگ، مردم و سنت‌ها نیز در این جداسازی نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند؛ عدم انعطاف در برابر دنیای جدید و قوانین آن، و همچنین عدم پذیرش وجود افکار و عقاید متفاوت، اصلی‌ترین مسئله‌ای است که فاصله‌ی میان این اقوام را حفظ می‌کند، فاصله‌ای که حتی با وجود مهاجرت افراد و تشکیل زندگی در کشوری با فرهنگی نو، از بین نرفته و گاهی حتی با شدت بیشتر ظهور می‌کند.

کتاب ماه مربع توسط انتشارات مروارید در اختیار شما قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب ماه مربع

  • هدف السمان از نگارش این کتاب درنهایت نقد جامعه عرب معاصر است. (jstor)
  • غاده السمان در هر ده داستان کتاب ماه مربع به شکل ماهرانه‌ای، مردم سنتی، فرهنگ‌های کهنه و شوک فرهنگی را به تصویر کشیده و مورد نقد قرار داده است. (kirkusreview)
  • به‌راحتی می‌توان دید که السمان چگونه در قسمت‌های مختلف این کتاب، وضعیت غم‌انگیز زندگی در جهان عرب، خصوصاً لبنان را به تصویر می‌کشد. وضعیتی که در آن سکوت و تسلیم اجباری‌ای که بر جامعه حاکم است، یعنی همه چیزهایی که جهان عرب را با فاصله‌ای دورتر از تمدن دیرینه‌اش نشان می‌دهد، بیش از هر چیز به چشم می‌آید. (aljadid)

کتاب ماه مربع مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ادبیات عرب مخاطبین اصلی این کتابند.

در بخشی از کتاب ماه مربع می‌خوانیم

زن «ابوالمهاول» روزی که مثل هر مشتری پولدار و ناشناس دیگری پیشم آمد به من گفت شوهرش با زن زیبایی که عکسش را در صفحه‌ی اجتماعی یکی از مجلات نشانم داد، به او خیانت می‌کند و این را دوستش در گوشش گفته است. موضوع را که با شوهرش در میان می‌گذارد، او حالی‌اش می‌کند که این کارش یک «تکلیف ملی» است، و او در راستای یک «تاکتیک راهبردی» به مهمانی‌های سطح بالا می‌رود و گاه ناچار می‌شود بهش خیانت کند. زن گریان به من گفت از بهانه‌های او سر درنیاورده و تنها دستگیرش شده که او بهش خیانت می‌کند. و از این داستان خشکم زد که آیا پَستی می‌تواند یک تکلیف ملی شود؟ ولی من کارم را انجام دادم و می‌دانستم که کار من نه سود می‌رساند و نه زیان، و شاید مایه‌ی این شود که زن خودش را بیشتر باور کند و بنابراین بتواند شوهرش را پس بگیرد، و نمی‌دانستم شوهرش «ابوالمهاول» است. طلسمی را که تو رختخوابش جا داده بود پیدا کرد و با چندتا از شیوه‌های ویژه‌ی خودش که کسی یارای ایستادگی در برابرش را ندارد، از زن بازجویی کرد و برافروخته و «آر. پی. جی» به‌دست و با سر خمپاره‌ی کف‌آلود از خشم سراغ من آمد. او و فرزندانش را با اجنه و ارواح و نفرین تهدید کردم، و تعجب کردم که ترسید و تنها از من خواست جادویش را باطل کنم و پس از آن کوچ کنم. او مانند همه‌ی آن‌ها از نیروهای پنهان می‌ترسید، و من هم مثل آن‌ها از آن نیروها می‌ترسم، ولی در اختیارشان ندارم!

فهرست مطالب کتاب

اشاره‌ی مترجم
بریدن سر گربه
تمساح فلزی
نقشه برای بدیع
دیدارکنندگانِ آستانه‌ی مرگ
پری قوها
سی سالِ زنبوری
آن‌سوی در
تخمِ دستگاه سرمایش

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ماه مربع
نویسنده
مترجمسمیه آقاجانی
ناشر چاپیانتشارات مروارید
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات211
زبانفارسی
شابک978-622-324-064-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ماه مربع

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ماه مربع

برای دریافت کتاب ماه مربع و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.