معرفی و دانلود کتاب مبانی طراحی باغ موزه با رویکرد ارتقاء امنیت

عکس جلد کتاب مبانی طراحی باغ موزه با رویکرد ارتقاء امنیت
قیمت:
11000 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مبانی طراحی باغ موزه با رویکرد ارتقاء امنیت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مبانی طراحی باغ موزه با رویکرد ارتقاء امنیت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مبانی طراحی باغ موزه با رویکرد ارتقاء امنیت

کتاب مبانی طراحی باغ موزه با رویکرد ارتقاء امنیت به قلم مهسا ساداتی و مجتبی فرهمندیان، به شناخت مبانی طراحی باغ موزه با توجه به شرایط اجتماعی محیط می‌پردازد.

دستیابی به این هدف با شناخت مؤلفه‌های مؤثر در امنیت محیطی و بهره‌گیری از آن‌ها در طراحی کالبدی موزه صورت گرفته است. در بعد نظری نخست به شناسایی عوامل مؤثر بر امنیت و الگوهای باغ‌سازی ایرانی پرداخته شد و از این مطالعات معیارها و الگوهایی برای طراحی استخراج گردید.

جمع‌بندی مبانی نظری نشان می‌دهد عوامل پنج‌گانه "نور و روشنایی"، "شفافیت و خوانایی"، "کنترل دسترسی"، "حضور پذیری و فعالیت" و "کاهش آلودگی" به ترتیب مهم‌ترین اولیت کارشناسان در مورد مؤلفه‌های مؤثر بر ارتقاء امنیت در فضاهای عمومی فرهنگی است.

با توجه به انتظارات و توقعات انسان امروزی از محیط پیرامون، در طراحی معماری مجموعه‌هایی از این دست می‌بایست به چیزی ورای طراحی کالبد و ارتباطات میان آن اندیشید. باغ موزه در برنامه کالبدی خود دارای چهار ساحت اصلی یعنی «مرکز مطالعات و آموزش»، «اداری و خدماتی»، «نمایش» و «نگارخانه و موزه»، است که تمامی این ساحت‌ها فراخور ریز فضاها در محیط‌‌های بسته، نیمه‌ باز و باز تعریف می‌شوند.

همچنین در شناخت مبانی بهره‌گیری از الگوهای باغ‌سازی ایرانی و فراهم کردن بستر کالبدی برای تقویت امنیت مدنظر نگارنده بوده است. در کتاب ارائه راهکارهایی به منظور خلق فضای معمارانه با شناسایی خصوصیات مختلف و محورهای اساسی باغ ایرانی و معماری همچون انسان و درک او از فضا، القای پویایی در فضا، استفاده از الگوهای کهن و بیان احساسات مورد نظر است.

تأمین نیاز انسان به دوست داشتن و در کنار جمع بودن مستلزم وجود یک قرارگاه کالبدی است و فضاهای عمومی شهری بیشترین ظرفیت را در این رابطه دارند. جو آرام، وجود عوامل طبیعی، حریم فضا و کنترل وسایل نقلیه از آن‌جا که تأمین کننده نیاز انسان به استراحت داشتن می‌باشند. نیاز انسان مبتنی بر تماس مستقیم با محیط بیانگر تجربه مستقیم فضا، مردم و فعالیت‌های اجتماعی چون تعامل با آشنایان، گردهمایی، قدم زدن، بازی، تفریح و در کنار آن ورزش، فعالیت‌های جسمی، امکان رقابت و... هست که در ایجاد تصویر ذهنی مطلوب افراد از فضا، پویایی و هیجان، کسب تجارب جدید و آموزش محیطی، نقش مستقیم دارد. عدم وجود زندگی اجتماعی در فضاهای شهری، نشاءت گرفته از نبود فهم رابطه دیالکتیکی بین اجتماع و فضاست.

طراحی موزه به‌ منظور رسیدن به اهداف از قبل مشخص‌ شده، نیازمند طی مراحل طراحی است. این مراحل شامل شناخت موضوع، نیازها، دیاگرام ارتباطی، ایده و در آخر طراحی بنا می‌باشد. توجه به تاریخ و آثار به جای مانده از ادوار پیشین هسته اصلی اکثر صنایع پیشرفته و مدرن امروزی نیز هنرهای سنتی است که به دست فراموشی سپرده می‌شوند حال می‌توان هنرهای سنتی را با باغ ایرانی که همواره جایگاه قابل‌ توجهی داشته است تلفیق کرد که هم بتوان کمک شایانی به حفظ هنرهای سنتی و هم الگوی باغ ایرانی را به نحوی متفاوت مطرح کرد.

به‌ عبارت دیگر، تحلیل ساختار، عملکرد و ارائه دیاگرام ارتباطی عمومی برای موزه، جزء مقدمات طراحی یک موزه محسوب می‌شود. چرا که شناخت مسئله و نیازها کمک خواهد کرد تا دیاگرام ارتباطی کامل‌تری تهیه شود و نتیجه آن نه‌ تنها می‌تواند نیازهای پایه را پاسخگو باشد، بلکه اهداف بالاتر را نیز به خوبی تأمین کند.

در بخشی از کتاب مبانی طراحی باغ موزه با رویکرد ارتقا امنیت می‌خوانیم:

معماری موزه، هنر طراحی و راه‌اندازی یا ساختن مکانی به‌ منظور ایجاد فضا برای کارکردهای موزه، به‌ ویژه نمایش و ارائه، حفاظت و مرمت پیشگیرانۀ فعال و اقدامات حفاظتی، مطالعه، مدیریت، و جذب بازدید کنندگان، تعریف می‌شود. از زمان ابداع موزۀ مدرن، در پایان قرن هجدهم و آغاز قرن نوزدهم، در حالیکه ساختمان‌های میراث قدیمی نیز دوباره برای کارکرد موزه تغییر کاربری یافت، معماری خاصی رشد یافت که با نیاز حفاظت و نگهداری، پژوهش و ارتباط مجموعه‌ها از طریق نمایشگاه‌های دائمی یا موقتی در ارتباط بود. (دوله و مه‌رس، 2013: 26)

هدف موزه‌ها گردآوری، نگهداری، تحقیق، انتقال و نمایش شواهد بر جای‌ مانده از انسان و محیط‌ زیست او به‌ منظور بررسی، آموزش و بهره‌وری معنوی است. تعریفی دیگر، موزه را بنیادی دانسته که سه وظیفه اصلی جمع‌آوری، نگه داشت و نمایش اشیاء را بر عهده دارد. این اشیاء ممکن است نمونه‌هایی از طبیعت و مربوط به زمین‌شناسی، ستاره‌شناسی یا زیست‌ شناسی باشد یا آن‌ که آفرینش‌های هنری و علمی انسان را در طول تاریخ به نمایش بگذارد. (ساعتیان، 1389: 16)

از جمله ویژگی‌های هر موزه‌ای، نگرش جمعی در مورد بازدید کنندگان و اشیاء نمایشی است. انسان‌ها و اشیاء نمایشی که بر اساس سنت در محیط مشابهی مأوا و سرپناه یافته‌اند اکنون باید راه خود را در رابطه‌ای جدید و دائماً در حال تغییر با یکدیگر بیابند. برای مقابله با خطر نابودی میراث فرهنگی و یا این‌که اشیاء بدون ارتباط با تماشاگر نقشی مطلق بیابند، باید حلقه‌ی ارتباطی را کشف کرد که معماری بخشی از آن است. ویژگی دیگر موزه پویایی آن است. اشیاء نمایشی به این منظور گرد هم جمع نشده‌اند که در مابقی عمر خود طاقچه‌ای در یک موزه اشغال کنند، بلکه باید زندگی جدیدی را در میان مصاحبین، چه بازدیدکنندگان و چه سایر اشیاء نمایشی، آغاز کنند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: کلیات موضوع
1-1- مقدمه
1-2- مسئله اصلی
1-3- اهمیت و ضرورت
1-4- مطالعات پیشین
1-5- واژگان کلیدی
فصل دوم: امنیت و طراحی محیط
2-1- مقدمه
2-2- عوامل افزایش ناامنی در محیط
2-2-1- پیشینه نظریات ارتقا امنیت کالبدی
2-3- پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیط
2-3-1- رویکرد امنیت از طریق طراحی (SBD)
2-3-2- محیط امن
2-4- امنیت در طراحی معماری
2-4-1- عوامل بروز ناامنی در محیط
فصل سه: مبانی طراحی موزه
3-1- مقدمه
3-2- موزه در بستر تاریخ
3-3- جنبه‌های مختلف موزه‌های معاصر
3-3- طراحی موزه
3-4- ویژگی‌های هنری معماری موزه
3-5- عملکرد در موزه‌های معاصر
3-6- جمع‌بندی مبانی معماری موزه
فصل چهار: باغ ایرانی
4-1- مقدمه
4-2- مبانی شناخت باغ ایرانی
4-3- سیر تاریخی باغ سازی در ایران
4-3-1- قبل از اسلام
4-3-2- دوره‌ی اسلامی
4-4- مقیاس و کالبد باغ ایرانی
4-5- نظام‌های باغ ایرانی
4-5-1- نظام گیاه
4-5-2- نظام کاشت
4-5-3- درختان و گل‌ها
4-5-4- نظام آب
4-5-5- نظام هندسی
4-5-6- نظام ساخت (نظام استقرار ابنیه)
4-5-7- ویژگی‌های مشترک باغ‌های ایرانی
4-6- جمع‌بندی باغ ایرانی
فصل پنج: نتایج
5-1- مقدمه
5-2- معیارهای موثر در امنیت
5-3- الگوهای باغ ایرانی
5-4- پیشنهادهای طراحی معماری موزه
5-4-1- راهبردهای طراحی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مبانی طراحی باغ موزه با رویکرد ارتقاء امنیت
نویسنده،
ناشر چاپینشر هنر و علوم دانشگاهی
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات114
زبانفارسی
شابک978-622-95566-3-4
موضوع کتابکتاب‌های معماری
قیمت نسخه الکترونیک
11000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مبانی طراحی باغ موزه با رویکرد ارتقاء امنیت

Nazi Ghiasvand
۱۳۹۸/۹/۹
خیلی خوب بود اگه ممکن کتابهای بیشتری راجع به باغ و طراحی فضای سبز در کتابراه بزارین ممنون از شما
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب مبانی طراحی باغ موزه با رویکرد ارتقاء امنیت

برای دریافت کتاب مبانی طراحی باغ موزه با رویکرد ارتقاء امنیت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.