معرفی و دانلود کتاب متالورژی استخراجی فلزات نادر خاکی (هیدرومتالوژی-پیرومتالوژی-آلیاژها)

عکس جلد کتاب متالورژی استخراجی فلزات نادر خاکی (هیدرومتالوژی-پیرومتالوژی-آلیاژها)
قیمت:
۷۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب متالورژی استخراجی فلزات نادر خاکی (هیدرومتالوژی-پیرومتالوژی-آلیاژها) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب متالورژی استخراجی فلزات نادر خاکی (هیدرومتالوژی-پیرومتالوژی-آلیاژها) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب متالورژی استخراجی فلزات نادر خاکی (هیدرومتالوژی-پیرومتالوژی-آلیاژها)

مهدی کلانتر در کتاب متالورژی استخراجی فلزات نادر خاکی (هیدرومتالوژی-پیرومتالوژی-آلیاژها) پیرامون خواص و کاربرد عناصر خاکی و شیوه‌های فرآوری و جداسازی آن‌ها اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این اثر یک منبع ارزشمند برای دانشجویان رشته‌های مهندسی مواد، مهندسی معدن و... است که کمک می‌کند جایگاه این عناصر را در بازار روز جهان بدانند.

درباره‌ی کتاب متالورژی استخراجی فلزات نادر خاکی (هیدرومتالوژی-پیرومتالوژی-آلیاژها)

عناصر خاکی نادر به 17 عنصری گفته می‌شود که خواص اکسیدشوندگی بسیار بالایی دارند و به همین سبب به صورت خالص در طبیعت یافت نمی‌شوند. تفکیک این عناصر از منابع معدنی دیگر به دلیل شباهت زیاد خواص فیزیکی و شیمیایی میان آن‌ها کار بسیار دشواری است. در کتاب متالورژی استخراجی فلزات نادر خاکی (هیدرومتالوژی-پیرومتالوژی-آلیاژها)، نوشته‌ی مهدی کلانتر، با روش‌های علمی استفاده از این عناصر و ویژگی‌های مهم آن‌ها آشنا می‌شوید.

فلزات نادر خاکی به دلیل خواص ویژه‌ی خود در تکنولوژی‌های روز کاربردهای گوناگونی دارند و از آن‌ها در تهیه‌ی انواع لامپ‌های فلورسنت، صفحه‌های نمایش (LCD)، آهن‌رباهای دائمی، باتری‌های خانگی، تلفن همراه و... استفاده می‌شود. به‌همین سبب در دهه‌های اخیر تقاضای جهانی نسبت به استفاده از این عناصر افزایش یافته و همین امر موجب افزایش چشمگیر قیمت آن‌ها شده است.

در کتاب حاضر به معرفی خواص و اهمیت کاربردی عناصر نادر خاکی و اشکال گوناگون آن پرداخته شده و خصوصیات انواع منابع معدنی و صنعتی مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار گرفته است. از دیگر مباحث این کتاب باید به روش‌های جداسازی مواد باطله، تغلیظ‌سازی منابع معدنی یا صنعتی عناصر نادر خاکی، تفکیک ترکیبات اینگونه عناصر از یکدیگر و... اشاره کرد. همچنین توضیح فرآیندهای تولید فلزات نادر خاکی به روش‌های حرارتی و آبی از دیگر مباحث مهم این اثر است.

در نهایت با خواندن کتاب حاضر به کاربرد تجاری انواع آلیاژهایی که بر پایه‌ی فلزات نادر خاکی هستند، پی می‌برید و جزئیات لازم را پیرامون بازار مصرف آن‌ها در ایران خواهید دانست.

کتاب متالورژی استخراجی فلزات نادر خاکی (هیدرومتالوژی-پیرومتالوژی-آلیاژها) را انتشارات دانشگاه یزد در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

کتاب متالورژی استخراجی فلزات نادر خاکی (هیدرومتالوژی-پیرومتالوژی-آلیاژها) مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این کتاب را به دانشجویان تمامی مقاطع و گرایش‌های مهندسی مواد، فرآوری مهندسی معدن، حالت جامد رشته‌ی فیزیک و برخی گرایش‌های رشته‌ی شیمی توصیه می‌کنیم. همچنین کارشناسان، پژوهشگران و سایر علاقه‌مندانی که با این مواد سر و کار دارند، از دیگر مخاطبان این اثر هستند.

در بخشی از کتاب متالورژی استخراجی فلزات نادر خاکی (هیدرومتالوژی-پیرومتالوژی-آلیاژها) می‌خوانیم

عناصر نادر خاکی امروزه کاربردهای زیادی در زندگی بشر پیدا کرده‌اند. عناصر نادر خاکی شامل 18 عنصر می‌باشند و چون این عناصر با لانتانیم شروع می‌شوند به گروه لانتانیدها معروف‌اند. این عناصر دارای خواص احیاکنندگی بسیار بالا بوده و به سرعت اکسید می‌شوند. به همین دلیل در طبیعت به صورت خالص یافت نمی‌شوند همچنین به خاطر شباهت زیاد خواص فیزیکی و شیمیایی این گروه از عناصر جدایش آن‌ها از همدیگر بسیار سخت است. عناصر نادر خاکی نوعاً نرم، چکش خوار، رسانای الکتریکی و حرارتی واکنش‌پذیر و فعال به خصوص به شکل ذرات ریز و در دماهای بالا جلا و درخشنده هستند. به دلیل خواص گفته شده و خواص اپتیکی، مغناطیسی الکتریکی، کاتالیستی، شیمیایی، متالورژیکی و هسته‌ای که عناصر نادر خاکی دارند، این عناصر دارای کاربردهای متنوع و در حال گسترش در تکنولوژی‌های جدید با فناوری بالا می‌باشند.

از نمونه موارد کاربرد این گروه از فلزات میتوان به سنگ آتش زنه فندک‌ها، تابنده‌ها (لامپ‌های فلورسنت)، صفحات نمایشگر، آهنرباهای دائمی، باتری‌های خانگی و باتری‌های قابل شارژ تلفن همراه، سوپرهادی دمای بالا، سوپر آلیاژهای مورد استفاده در صنعت هوا و فضا، مخزن‌های ایمن برای حمل و ذخیره گاز هیدروژن و... اشاره کرد. به علت کاربرد روز افزون این عناصر در صنایع مختلف، تقاضای جهانی برای این عناصر افزایش یافته که این امر موجب افزایش قیمت این عناصر در سال‌های اخیر شده است. علی رغم اینکه این عناصر کمیاب گفته می‌شوند، اما مقادیر کلی آن‌ها در پوسته زمین از بسیاری عناصر دیگر چون نقره طلا و پلاتین بالاتر است.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: کلیاتی بر خواص و کاربرد عناصر نادر خاکی
فصل دوم: منابع و مواد اولیه عناصر نادر خاکی
فصل سوم: فرآوری مواد معدنی شامل عناصر نادر خاکی
فصل چهارم: فرایندهای جداسازی عناصر نادر خاکی از یکدیگر
فصل پنجم: تولید کلرید یا فلورید عناصر نادر خاکی از کنسانتره‌های معدنی
فصل ششم: فرآیندهای تولید فلزات نادر خاکی
فصل هفتم: تصفیه فلزات نادر خاکی
فصل هشتم: آلیاژهای بر پایه عناصر نادر خاکی
فصل نهم: بازیابی فلزات نادر خاکی از ضایعات صنعتی و پسماندهای معدنی
فصل دهم: عناصر نادر خاکی در ایران
واژه‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب متالورژی استخراجی فلزات نادر خاکی (هیدرومتالوژی-پیرومتالوژی-آلیاژها)
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه یزد
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات720
زبانفارسی
شابک978-622-5846-29-6
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی صنایع، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب متالورژی استخراجی فلزات نادر خاکی (هیدرومتالوژی-پیرومتالوژی-آلیاژها)

هادی سلیمی پور
۱۴۰۲/۲/۲۸
واقعا عالی
همه چی رو کامل کامل گفته
خیلی ریز و تخصصی
مرسی از زحمات آقای کلانتر
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب متالورژی استخراجی فلزات نادر خاکی (هیدرومتالوژی-پیرومتالوژی-آلیاژها)

برای دریافت کتاب متالورژی استخراجی فلزات نادر خاکی (هیدرومتالوژی-پیرومتالوژی-آلیاژها) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.