معرفی و دانلود کتاب مجموعه قوانین و مقررات امنیت فناوری اطلاعات

عکس جلد کتاب مجموعه قوانین و مقررات امنیت فناوری اطلاعات
قیمت:
35000 تومان - 4.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مجموعه قوانین و مقررات امنیت فناوری اطلاعات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مجموعه قوانین و مقررات امنیت فناوری اطلاعات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مجموعه قوانین و مقررات امنیت فناوری اطلاعات

کتاب مجموعه قوانین و مقررات امنیت فناوری اطلاعات، گردآوری گروه نویسنده‌ها، دربردارنده‌ی قانون‌ها و دستورالعمل‌های مصوب کشور درباره‌ی تأمین امنیت فضای تولید و تبادل داده‌ها است. این اثر که به‌منظور دسترسی آسان استراتژیست‌ها، مدیرها و کارشناس‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات به سیاست‌های کلی، مقررات و سندهای بالادستی درخصوص امنیت سایبری و پدافند غیرعامل تدوین شده، قانون‌های مصوب درباره‌ی جرم‌های رایانه‌ای و حقوق انحصاری (کپی‌رایت) را نیز در برمی‌گیرد.

درباره‌ی کتاب مجموعه قوانین و مقررات امنیت فناوری اطلاعات

در عصر اطلاعات، بسیاری از سازوکارهای ارتباطی، اطلاع‌رسانی، داده‌ورزی، ارائه‌ی خدمات، مدیریت، کنترل و ارتباطات، با سازوکارهای الکترونیکی و مجازی انجام می‌شود. این فضا که از آن با نام «فضای تولید و تبادل اطلاعات» یاد می‌شود، در معرض چالش‌ها، آسیب‌ها و تهدیدهای گوناگونی مثل ارتکاب جرم‌های سازمان‌یافته، تخریب بانک‌های اطلاعاتی، حمله‌های مختل‌کننده‌ی خدمات، جاسوسی، خراب‌کاری، نقض حریم خصوصی و حقوق مالکیت معنوی قرار دارد. به همین دلیل، عدم توجه به امنیت، یا رویکرد نادرست نسبت به آن، به مانعی بزرگ برای گسترش کاربرد فناوری ارتباطات، و همچنین اثرگذاری منفی بر امنیت ملی تبدیل خواهد شد. ازهمین‌رو پرداختن به امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات برای هر کشوری یک ضرورت و اولویت تلقی می‌شود.

برای تعیین نقش حاکمیت، جهت‌دهی فعالیت‌های اجرایی و هماهنگی، نظارت و هدایت بخش‌های درگیر این موضوع، نیازمند ایجاد نظامی منسجم در سطح ملی هستیم؛ به‌ویژه آنکه مجموعه‌ی آداب و سنت‌ها، هنجارهای اخلاقی، قانون‌ها و سایر شاخصه‌های اجتماعی در امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات تأثیرگذار است. ازاین‌رو، دولت به‌عنوان متولی اصلی در این زمینه، نمی‌تواند خود را تنها به سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت در درون مرزهای جغرافیایی محدود کند و باید فضای منطقه‌ای و جهانی را نیز مدنظر داشته باشد. از سویی، تغییرهای سریع فناوری‌های پایه، در ماهیت و میزان مشکل‌های امنیتی اثرگذار است و تهدیدها، آسیب‌پذیری‌ها و راه‌های مواجهه و مقابله با آن‌ها باید به‌صورت همیشگی و به شکل پویا مورد بررسی قرار گیرد. به‌ویژه آنکه گستره‌ی تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، بر فعالیت‌های همه‌ی افراد جامعه اثرگذار خواهد بود.

بنابراین لازم است در کنار امن‌سازی سرمایه‌های درون این فضا، ازجمله داده‌ها، اطلاعات و منبع‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و ارتباطی، امنیت حوزه‌های متأثر از فعالیت‌های فضای تولید و تبادل اطلاعات نیز موردتوجه قرار گیرد، تا این فضا به محیطی امن برای حفظ و پاسداشت هویت دینی و ملی کشور تبدیل، و باعث رشد فعالیت‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه‌ی اطلاعاتی شود. همچنین باید توجه داشت که این فضا، به یک بستر برای انجام هماهنگی و عملیات، جهت تحقق فعالیت‌های غیرقانونی تبدیل نشود.

باید در نظر داشت که منظور از امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، برقراری شرایط و حالتی است که دارایی‌های این فضا از خطرهای مختلف ایمن نگه داشته شود و ترس و دغدغه‌ای نسبت به تهدید سایر دارایی‌های مادی و معنوی جامعه، از این راه نیز وجود نداشته باشد. براین‌اساس، امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، فراتر از فعالیت‌های اجرایی یک، یا چند دستگاه خواهد بود و نیازمند مشارکت همه‌ی بخش‌های حاکمیتی، اجرایی، غیردولتی و همچنین شهروندهای جامعه است. از این منظر، یکی از دغدغه‌های هر مسئول تأمین امنیت در فضای تولید و تبادل اطلاعات آن است که سیاست‌ها، قانون‌ها و مقررات مربوط به این حوزه کدام است و چگونه می‌توان نسبت به رعایت موارد قانونی مطمئن شد. هلدینگ رسانه‌ای دیده‌بان، زیر نظر علیرضا صالحی درجزینی، کتاب مجموعه قوانین و مقررات امنیت فناوری اطلاعات را به‌منظور آشنا ساختن استراتژیست‌ها، مدیرها و کارشناس‌های بخش تأمین امنیت الکترونیکی و مجازی، با ویژگی‌های خاص این فضا و اصول اولیه‌ی حاکم بر آن گردآوری و تدوین کرده است.

در این کتاب ابتدا سیاست‌های کلی نظام در بخش پدافند غیرعامل و همچنین امور امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات (افتا)، برشمرده شده و سپس متن سندهای بالادستی راهبردی مربوط به امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، پدافند سایبری، الزام‌های امنیت اطلاعات بازار سرمایه، و نظام جامع فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مورد اشاره قرار گرفته است. بخش بعدی کتاب به آیین‌نامه‌های حمایت از تولیدکننده‌های محصول‌های بومی در حوزه‌ی پدافند غیرعامل، جمع‌آوری و استنادپذیری ادله‌ی الکترونیکی و نظام بانک‌داری الکترونیکی اختصاص یافته و گروه نویسنده‌ها در ادامه، فهرست کامل قانون‌های مرتبط با این حوزه را گردآوری کرده است، که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به قانون‌های جرم‌های رایانه‌ای، تجارت الکترونیکی و حقوق مؤلف‌ها، مصنف‌ها، هنرمندها و پدیدآورنده‌های نرم‌افزارهای رایانه‌ای اشاره کرد.

کتاب مجموعه قوانین و مقررات امنیت فناوری اطلاعات، گردآوری هلدینگ رسانه‌ای دیده‌بان، و زیر نظر علیرضا صالحی درجزینی را نشر سایبان منتشر کرده است.

کتاب مجموعه قوانین و مقررات امنیت فناوری اطلاعات مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به مدیرهای کسب‌وکارها و کارشناس‌های بخش تأمین امنیت در حوزه‌های مختلف فناوری ارتباطات و اطلاعات پیشنهاد می‌شود.

با علیرضا صالحی درجزینی بیشتر آشنا شویم

علیرضا صالحی درجزینی، کارشناس حوزه‌های تخصصی فناوری ارتباطات و اطلاعات، شبکه‌های رایانه‌ای و ایمنی داده‌هاست و آثار متنوعی را در این حوزه‌ها به‌عنوان مترجم و نویسنده منتشر کرده است. ازجمله بهترین کتاب‌هایی که او ترجمه کرده، می‌توان به «چکش بصری»، و «نبرد برند» اثر لورا ریس و «چرندیات مدیریتی» نوشته‌ی آندره اسپایسر اشاره کرد؛ مشهورترین آثار تألیفی او نیز «تهدید اسور» و کتاب حاضر است.

در بخشی از کتاب مجموعه قوانین و مقررات امنیت فناوری اطلاعات می‌خوانیم

با تصویب و ابلاغ سند چشم‌انداز بیست‌ساله جمهوری اسلامی ایران که تصویر ایران آینده را طراحی نمود، بلوغ فکری و مدیریتی فرهیختگان جامعه اسلامی بروز و ظهور یافت. بدین معنی که جامعه جوان، پویا، مستعد و مدیران هوشمند و مدبر کشور تحولات محیط ملی و جهانی را درک نموده و در تلاش هستند تا دوران گذر توسعه ملی را با سرعت سپری نموده و سطح زندگی جامعه ایرانی را به سطح زندگی جوامع توسعه‌یافته برسانند.

این راهبرد ملی در شرایطی طراحی و اجرا می‌شود که اساس رویکرد مدیریت توسعه مبتنی‌بر چشم‌انداز، الگوی دانش پایه می‌باشد. «ایران کشوری است توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام‌بخش در جهان اسلامی و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل.» زیرساخت اساسی مورد نیاز الگوی دانش پایه و برخورداری از دانش پیشرفته، شکل‌گیری جامعه اطلاعاتی با بهره‌گیری گسترده و همه‌جانبه از فناوری اطلاعات در کلیه سیستم‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور می‌باشد. رشد و توسعه این فناوری شامل دو بخش توسعه صنعت و فناوری و گسترش کاربری آن در حوزه‌های مختلف بخشی و فرابخشی از قبیل آموزش، بهداشت، پژوهش، تجارت، صنعت، خدمات عمومی (اداری، بانک، بیمه، امور قضایی، گردشگری و...) می‌باشد؛ به‌طوری‌که از این فناوری به‌عنوان فناوری متحول‌کننده اجتماع و اقتصاد نیز نام برده می‌شود.

تغییر پارادایم جهانی از عصر صنعتی به عصر جهانی شدن ارتباطات و انفجار اطلاعات که عصر فراصنعتی نامیده می‌شود، موجب شکل‌گیری جامعه اطلاعاتی و اقتصاد دانش‌بنیان و مدیریت دانش گردیده‌است.

فهرست مطالب کتاب

بخش یک: سیاست‌های کلی
سیاست‌های کلی نظام
درامور امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات (افتا)
سیاست های کلی نظام در بخش پدافند غیرعامل
بخش دو: اسناد بالادستی
سند راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور مصوب اسفندماه 1387
سند پدافند سایبری کشور مصوب اردیبهشت 1394
سند الزامات امنیت اطلاعات بازار سرمایه
سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران
بخش سه: آیین‌نامه‌ها
تصویب‌نامه حمایت از تولیدکنندگان محصولات بومی در حوزه پدافند غیرعامل
آیین‌نامه جمع‌آوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی
آیین‌نامه نظام بانکداری الکترونیکی مصوب 1387
بخش چهار: قوانین
قانون جرائم رایانه‌ای
قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب سال 1348
قانون تجارت الکترونیکی مصوب دی ماه 1382 مجلس شورای اسلامی
قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مجموعه قوانین و مقررات امنیت فناوری اطلاعات
نویسنده
ناشر چاپینشر سایبان
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات90
زبانفارسی
شابک978-600-99837-6-6
موضوع کتابکتاب‌های هک و امنیت، کتاب‌های آموزش شبکه
قیمت نسخه الکترونیک
35000 ت - 4.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مجموعه قوانین و مقررات امنیت فناوری اطلاعات

برای دریافت کتاب مجموعه قوانین و مقررات امنیت فناوری اطلاعات و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.