معرفی و دانلود کتاب مدیریت پروژه

برای دانلود قانونی کتاب مدیریت پروژه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مدیریت پروژه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مدیریت پروژه

کتاب مدیریت پروژه نوشته‌ی پیتر هابز، روی مفهوم پروژه متمرکز شده و شیوه‌ی آماده‌سازی، راه‌اندازی و مدیریت یک پروژه را به صورت فشرده و خلاصه توضیح می‌دهد. این راهنمای کوتاه به مدیران پروژه می‌آموزد چگونه تیمشان را تشکیل دهند، ذی‌نفعان و موقعیت‌های گوناگون را آنالیز کنند، میزان ریسک و هزینه‌ها را محاسبه نمایند، اولویت‌ها را بشناسند و بخش‌های مختلف کار را با موفقیت پیش ببرند.

درباره‌ی کتاب مدیریت پروژه

تا پیش از قرن بیستم، پروژه به معنای امروزی وجود نداشت. درواقع این مفهوم زمانی شکل گرفت که انسان فهمید منابع در دسترسش، مثل سرمایه و زمان، محدود است و نمی‌تواند به شکل بی‌محابا از آن‌ها استفاده کند. در اینجا بود که تصمیم گرفت مطابق برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده و حساب‌شده پیش رود. به این شکل می‌توانست هزینه و مدت زمان و تعداد نیروی انسانی را محاسبه کند، آن‌ها را تأمین نماید و روی آن‌ها کنترل و نظارت داشته باشد. به این فرآیند اصطلاحاً مدیریت پروژه اطلاق می‌شد.

مدیریت پروژه اولین بار در سدسازی مورداستفاده قرار گرفت. پس از موفقیت و تأثیراتی که به همراه داشت، وارد حوزه‌های دیگر هم شد. در طول این چند دهه، این مفهوم پیشرفت زیادی داشته و بسیار تکامل پیدا کرده است. تلاقی مدیریت پروژه با فناوری‌های مدرنی مثل کامپیوتر و اینترنت در دهه‌ی 1990 باعث شده این حوزه به‌طور کامل متحول شود. امروز با وجود نرم‌افزارهای متعدد، مدیریت پروژه عملاً مفهومی استراتژیک پیدا کرده است. یعنی مدیر به‌جای زمان‌بندی یا برنامه‌ریزی صرف، باید استراتژی‌ها را تعیین کرده، ریسک‌ها را بیابد و شرایط را آنالیز کند. طبیعتاً این موضوع باعث شده تا مدیریت پروژه پیچیده‌تر از گذشته باشد و به یک علم و تخصص تبدیل شود. برای آشنایی با این دانش، منابع بسیار زیادی در دسترس قرار دارد؛ اما یکی از خلاصه‌ترین و فشرده‌ترین آن‌ها، کتاب مدیریت پروژه (Project Management) نوشته‌ی پیتر هابز (Peter Hobbs) است. این کتاب کوچک از توضیح مفهوم پروژه شروع می‌کند و به خواننده یاد می‌دهد که اساساً به چه چیزی پروژه گفته می‌شود، و چطور می‌توان آن را آماده کرد و به راه انداخت.

ساده‌ترین تعریفی که از پروژه ارائه‌شده می‌گوید: پروژه هر تلاش موقتی است که ابتدا و پایان مشخصی داشته باشد. این عبارت کوتاه مؤید نکته‌های زیادی است و حقیقت این مفهوم را می‌رساند. احتمالاً مهم‌ترین برداشتی که از این تعریف می‌شود این است که در یک پروژه، قرار نیست فعالیت‌ها تا همیشه طول بکشند. درواقع پروژه می‌خواهد چارچوب و الزاماتی را تعیین کند تا فعالیت ما در یک زمان مشخص انجام گیرد. برای تحقق این مهم، پیش از شروع فعالیت باید در مورد آن تحقیق کرد و سنجش‌های لازم را انجام داد. این یعنی باید هزینه را محاسبه کنیم، رقبا را بشناسیم و موقعیت خودمان را بیابیم. پس‌ازآن فعالیت را به اجزای کوچک‌تر تقسیم کرده و برای هر جزء و مرحله‌ی آن برنامه‌ریزی کنیم. این‌چنین فعالیت‌هایمان محدود شده و می‌توانیم بر آن کنترل داشته باشیم. به همین خاطر است که از دانش مدیریت پروژه در پروژه‌های بزرگ نظامی و دفاعی و مهندسی استفاده می‌شود. ابرسازمانی مثل ناسا دهه‌هاست که با اتکا بر همین علم، فضاپیماهایش را می‌سازد و دست به اکتشافات فضایی می‌زند. پیتر هابز در کتاب مدیریت پروژه، پس از تعاریف اولیه، توضیح می‌دهد که چگونه باید یک تیم تشکیل داد و ذی‌نفعان آن را تحلیل کرد. همین‌طور یاد می‌دهد که چطور باید میزان ریسک و هزینه‌ها را محاسبه کرد. هابز در ادامه از تعیین اولویت‌ها می‌گوید و پیشنهاد‌هایی را مطرح می‌کند تا مدیر پروژه بتواند بخش‌های مختلف کار را به بهترین شکل ممکن پیش ببرد.

کتاب مدیریت پروژه را محمدامین رمضانی، سینا علیدوستی، پرهام جعفری و پوریا جعفری برای انتشارات زرنوشت ترجمه کرده‌اند.

کتاب مدیریت پروژه برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب راهنما به مدیران پروژه و رهبران سازمان‌ها پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب مدیریت پروژه می‌خوانیم

فرایند مرور فرصت شما برای یادگیری از تجربه است. این مورد تنها در مورد تشخیص خطاها یا شناسایی بخش‌هایی از فرایند که به طور یکسان اجرا می‌شوند نیست؛ چون ارزیابی آنچه موفقیت‌آمیز است به همان اندازه می‌تواند آموزنده باشد. اگر کارها به طور خاص پیش بروند (با یک تکنیک یا تامین‌کننده)، باید در ارجاع بعدی به آن اشاره کرد.

بااین‌حال، برخی اشتباهات در پروژه‌های شما اجتناب‌ناپذیر است و این موارد درس‌های ارزشمند را برای آینده ارائه می‌کنند. اگرچه آن‌ها ممکن است در بار اول غیرقابل پیش‌بینی باشند، با صرف زمان برای درک آنچه روی داده است و علت آن، باید قادر باشید دیدگاه‌هایی را به دست بیاورید که در غیر این صورت از دست رفته‌اند و برای جلوگیری از تکرار آن‌ها در پروژه‌های آینده اقدام کنید.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: تفکر در خصوص پروژه
فصل دوم: آماده‌سازی یک پروژه
فصل سوم: مدیریت کارهای در حال انجام

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مدیریت پروژه
نویسنده
مترجممحمدامین رمضانی، سینا علیدوستی، پرهام جعفری، پوریا جعفری
ناشر چاپیانتشارات زرنوشت
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات100
زبانفارسی
شابک978-622-288-645-5
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت پروژه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مدیریت پروژه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مدیریت پروژه

برای دریافت کتاب مدیریت پروژه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.