معرفی و دانلود کتاب مسئولیت مدنی قضات در محاکم قضایی نیروهای مسلح

عکس جلد کتاب مسئولیت مدنی قضات در محاکم قضایی نیروهای مسلح
قیمت:
۳۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مسئولیت مدنی قضات در محاکم قضایی نیروهای مسلح و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مسئولیت مدنی قضات در محاکم قضایی نیروهای مسلح و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مسئولیت مدنی قضات در محاکم قضایی نیروهای مسلح

کتاب مسئولیت مدنی قضات در محاکم قضایی نیروهای مسلح، با تألیف مشترک مهدی مقدسی و علی کریمی ناصری به رشته‌ی تحریر در آمده است. این کتاب نگاهی ویژه به محاکم نظامی و تبعات جرایم نیروهای مسلح دارد و همچنین مباحثی جامع درباره‌ی کلیات قضاوت و مبانی مسئولیت مدنی قضات در دادگاه‌های نظامی را عرضه نموده است.

درباره‌ی کتاب مسئولیت مدنی قضات در محاکم قضایی نیروهای مسلح

بی‌تردید ارتکاب جرم توسط اقشار گوناگون جامعه، بر امنیت و عدالت هر کشوری تأثیرگذار است، اما در این بین گروه‌های خاصی هستند که خطای آن‌ها تبعاتی گسترده داشته و حتی ممکن است سرنوشت یک ملت را تحت تأثیر قرار دهند. افراد دست‌اندرکار در ارتش و سازمان‌های وابسته، ازجمله کسانی هستند که در صورت متهم شدن، در دادگاه‌های نظامی به جرم آن‌ها رسیدگی می‌شود. با این حال قضات نیز عاری از خطا و اشتباه نیستند و چنانچه با صدور حکم نادرست موجب ضرر رساندن به اعضاء یا سازمان نیروهای مسلح گردند، پرونده‌ی ایشان در دادگاه انتظامی قضات مورد بررسی قرار می‌گیرد و رأی صادره به عنوان اساس جبران خسارت در محاکم مربوطه به‌کار گرفته می‌شود.

دکتر مهدی مقدسی و علی کریمی ناصری، در کتاب مسئولیت مدنی قضات در محاکم قضایی نیروهای مسلح، با توجه به اهمیت مسئله‌ی قضاوت در دادگاه‌های نظامی، کتاب حاضر را تألیف نموده و مسئولیت‌های قاضی را از چند منظر مورد بررسی قرار داده‌اند. اثر نامبرده به دو بخش اصلی تقسیم شده و نویسندگان در اولین بخش، به کلیات، مفهوم‌شناسی، مبانی و ارکان مسئولیت مدنی قضات محاکم نظامی پرداخته و سپس تبعات مقصر شناخته شدن قاضی و چگونگی جبران خسارت اشتباهات وی را مورد بررسی قرار می‌دهند. مفهوم اشتباه قاضی و اقسام آن، انواع تقصیر و چگونگی جبران خسارت، ضمانت اجرا و آیین دادرسی، ادله و مبانی مسئولیت مدنی دولت ناشی از اشتباه قضات دادگاه‌های نظامی، ازجمله مباحثی هستند که در گفتارهای کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. نویسندگان در نگارش این اثر تلاش کرده‌اند با بهره بردن از منابع گوناگون، مبحثی جامع درباره‌ی قضاوت در دادگاه‌های نظامی ارائه دهند و نکات مهم در قصور احتمالی قضات نیروهای مسلح را واکاوی کنند.

کتاب مسئولیت مدنی قضات در محاکم قضایی نیروهای مسلح توسط انتشارات چتر دانش به چاپ رسیده و نسخه‌ی الکترونیک آن از طریق کتابراه در دسترس علاقه‌مندان به کتب حقوقی قرار گرفته است.

کتاب مسئولیت مدنی قضات در محاکم قضایی نیروهای مسلح مناسب چه کسانی است؟

دانشجویان حقوق، وکلا و دست‌اندرکاران امور قضایی در دادگاه‌های نظامی، مخاطبان اصلی کتاب مسئولیت مدنی قضات در محاکم قضایی نیروهای مسلح به شمار می‌آیند.

در بخشی از کتاب مسئولیت مدنی قضات در محاکم قضایی نیروهای مسلح می‌خوانیم

مچنین قاضی باید استقلال داشته باشد تا قضاوت، متضمن احقاق حق و ابطال باطل باشد. استقلال قضایی ایجاب می‌کند که شرایط طرح دعوا علیه او با قواعد عام مسئولیت و تعقیب، تفاوت‌هایی داشته باشد. بنابراین قاضی باید در تصمیم گیری‌ها و حل و فصل دعاوی از حریت و آزادی برخوردار گردد. استقلال، نه تنها دستگاه قضایی را از مداخله قوه مجریه و مقننه، حمایت و موجب رهایی از قدرت‌ها می‌گردد، بلکه حتی موجب جلوگیری از مداخلات متصدیان امر قضا در دادرسی می‌گردد. از این رو، هر گاه قاضی در محاکم قضایی نیروهای مسلح (دادگاه نظامی) در مقام رسیدگی به پرونده‌ای باشد، هیچ نهاد دیگری حق مداخله ندارد. دادگاه‌های عالی نیز فقط بعد از اتمام جریان دادرسی و در صورت تجدیدنظرخواهی یا فرجام خواهی در موارد مصرح قانونی حق مداخله دارند. در نتیجه دخالت در کار قضایی قاضی، موجب سلب آزادی وی است و این امر موجب خواهد شد تا قاضی در انجام وظیفه خود، یعنی فصل نزاع و صدور حکم عادلانه دچار تردید شود و در نتیجه، عدالت از مسیر خود منحرف گردد یا اجرای عدالت به کندی صورت گیرد و در نهایت ضرر متوجه شخص و جامعه گردد.

اعطای مصونیت به قضات نه به عنوان امتیاز بلکه برای تأمین حسن انجام وظیفه از سوی آنان مبنی بر احقاق حق و کشف حقیقت و دفاع از حقوق و آزادی‌های فردی است. ضمن اینکه آنا در اقدامات قضایی خود، سوءنیت نداشته و قصد کشف حقیقت و اجرای عدالت را دارند و لذا علاوه بر حساسیت جایگاه آنان و طبیعت اقدامات قضایی که معمولاً یک طرف آن ناراضی است، آن‌ها همیشه در معرض انتقام یا انتقاد نیمی از طرفین دعوا یا ارباب رجوع‌ها قرار دارند. مقاصد حقیقت طلبانه و عدالت جویانه قضات در محاکم قضایی نیروهای مسلح، برخورداری آنان از مصونیت را توجیه می‌نماید. بر همین اساس است که زمانی، آنان از حدود وظیفه قانونی خود خارج شده و از مسیر کشف حقیقت منحرف شوند، دیگر از این مصونیت برخوردار نیستند؛ چون فلسفه وجودی مصونیت در این موارد، منتفی می‌گردد. در صورت اخیر یک دادرسی انتظامی منصفانه به تخلف چنین قضاتی رسیدگی می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
علائم اختصاری
چکیده
مقدمه
بخش اول: کلیات، مفهوم شناسی، پیشینه، مبانی و ارکان مسئولیت مدنی قضات محاکم قضایی نیروهای مسلح
فصل اول- مفهوم قضا، پیشینه و اقسام مسئولیت مدنی قضات
مبحث اول: مفهوم قضا و پیشینه آن
گفتار اول: مفهوم لغوی و اصطلاحی مسئولیت مدنی قاضی
بند دوم: مسئولیت مدنی قضات در حقوق داخلی
بند سوم: مسئولیت مدنی قاضی در حقوق بین الملل
مبحث دوم: اقسام مسئولیت قضات
گفتار اول: مسئولیت اخلاقی
گفتار دوم: مسئولیت قانونی
بند اول: مسئولیت کیفری
بند دوم: مسئولیت مدنی
فصل دوم– مبانی و ارکان مسئولیت مدنی قضات محاکم قضایی نیروهای مسلح
گفتار اول: مبانی فقهی
بند اول: مسئولیت مدنی قضات در کتاب (قرآن)
بند دوم: مبانی مسئولیت مدنی قضات در روایات
بند سوم: مبانی مسئولیت مدنی قضات از منظر قواعد فقهی
گفتار دوم: مبانی حقوقی
بند اول: قانون اساسی
بند دوم: قانون مجازات اسلامی
بند سوم: قانون مسئولیت مدنی
بند چهارم: قانون دادگاه انتظامی قضات
مبحث دوم: ارکان مسئولیت مدنی
گفتار اول: تقصیر
گفتار دوم: ورود ضرر
گفتار سوم: رابطه سببیت
بخش دوم: آثار و ضمانت اجرای مسئولیت مدنی قضات محاکم قضایی نیروهای مسلح
فصل اول- آثار مترتب بر مسئولیت مدنی قضات محاکم قضایی نیروهای مسلح به هنگام اشتباه و تقصیر قاضی و چگونگی جبران خسارت آنها
مبحث اول: مفهوم اشتباه قاضی و اقسام آن
گفتار اول: مفهوم اشتباه و خطای اداری
گفتار دوم: اقسام اشتباه
مبحث دوم: تقصیر قاضی، مفهوم، انواع تقصیر و چگونگی جبران خسارت آن
گفتار اول: مفهوم و انواع تقصیر قاضی
گفتار دوم: چگونگی جبران خسارت در صورت اشتباه و یا تقصیر قاضی
بند اول: ترمیم عینی یا اعاده وضع به حالت سابق
بند دوم: جبران مالی
بند سوم: اعاده‌ی حیثیت
بند چهارم: جبران خسارت پس از مرگ قاضی صادرکننده حکم نادرست
فصل دوم- ضمانت اجرای مسئولیت مدنی قضات، ادله و مبانی مسئولیت مدنی دولت ناشی از اشتباه قضات محاکم قضایی نیروهای مسلح
مبحث اول: ضمانت اجرا و آیین دادرسی طرح دعوا علیه قاضی
گفتار اول: دادگاه صلاحیت‌دار و مرجع احراز تقصیر و یا اشتباه قاضی
گفتار دوم: اعلام شکایت ذینفع علیه قاضی دادگاه نظامی و وظیفه دادسرای انتظامی قضات
مبحث دوم: ادله و مبانی مسئولیت مدنی دولت ناشی از اشتباه قضات محاکم قضایی نیروهای مسلح
گفتار اول: سیر تاریخی مسئولیت مدنی دولت ناشی از تصمیمات اشتباه قضات محاکم قضایی نیروهای مسلح
گفتار دوم: مبانی و مستندات مسئولیت مدنی دولت
بند اول: مبانی فقهی
بند دوم: مبانی قانونی
نتیجه گیری
فهرست منابع و مآخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مسئولیت مدنی قضات در محاکم قضایی نیروهای مسلح
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات چتر دانش
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات154
زبانفارسی
شابک978-600-410-038-0
موضوع کتابکتاب‌های حقوقی جزا و جرم شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مسئولیت مدنی قضات در محاکم قضایی نیروهای مسلح

برای دریافت کتاب مسئولیت مدنی قضات در محاکم قضایی نیروهای مسلح و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.