معرفی و دانلود کتاب حقوق معاملات دولتی

عکس جلد کتاب حقوق معاملات دولتی
قیمت:
۸۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب حقوق معاملات دولتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حقوق معاملات دولتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حقوق معاملات دولتی

چنانچه بخواهید با قراردادهای دولتی، شرایط، محدودیت‌ها و نحوه‌ی انعقاد آن‌ها آشنا شوید، ساده‌ترین راه این است که به کتاب حقوق معاملات دولتی مراجعه کرده و تا پایان کتاب با مهرشاد شبانی و هدایت فرخانی همراه باشید. مناقصه‌ها و مزایده‌ها، همچنین قراردادهای پیمان‌کاری و خصوصیات آن‌ها، بخش عمده‌ای از مطالب این کتاب حقوقی را به خود اختصاص داده‌اند.

درباره‌ی کتاب حقوق معاملات دولتی

دولت‌ها و سازمان‌های دولتی هم مانند اشخاص و سازمان‌های خصوصی، نیازمند انجام معامله هستند. خرید و فروش کالا و خدمات، ساخت‌و‌ساز اماکن، انتقال تکنولوژی و... مواردی هستند که ممکن است لازم باشد دولت‌ها به سبب انجام آن‌ها دست به انعقاد قرارداد بزنند. قانون‌گذار نیز همان‌طور که برای معاملات اشخاص حقیقی و مؤسسات خصوصی، مقرراتی را وضع کرده، برای معاملات دولت‌ها و نهادهای دولتی هم قوانین خاصی را در نظر گرفته است. اگر به‌عنوان دانشجوی رشته‌ی حقوق، پژوهشگر یا مدرس این رشته قصد دارید اطلاعات خود را در مورد قراردادهای دولتی افزایش دهید، مطالعه‌ی کتاب حقوق معاملات دولتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مهرشاد شبانی و هدایت فرخانی تمامی نکات مرتبط با حقوق و وظایف دولت‌ها در انجام قراردادها را در این کتاب برایتان شرح داده‌اند.

کتاب حاضر سه فصل کلی دارد که هر کدام از آن‌ها چندین بخش را تحت عنوان «گفتار» و «بحث» شامل می‌شوند. فصل اول کتاب، معاملات دولتی و مصادیق آن‌ها را برای مخاطبان روشن نموده. در ادامه، مفاهیم کلیدی این حوزه را تشریح کرده و تعاریف آن‌ها را در اختیار مخاطبان قرار داده. سپس قراردادهای دولتی را به‌تفصیل بررسی کرده و اهدافی را که دولت‌ها معمولاً برای انجام معاملات خود دارند، برای خوانندگان برشمرده. از آن‌جایی که معاملات عموماً به دو نوع دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند، نویسندگان در فصل اول کتاب، هر دوی این معاملات را به مخاطبان معرفی کرده‌اند. مواردی همچون مشخصه‌های قراردادهای دولتی، قوانین خاصی که قانون‌گذار برای معاملات دولت‌ها وضع کرده، انواع قراردادهایی که دولت‌ها امکان انعقاد آن‌ها را دارند، الزامات قراردادهای دولتی، چگونگی حل اختلافات در قراردادهای دولتی، معرفی آن دسته از مراجع قضایی که وظیفه‌ی رسیدگی به اختلافات قراردادهای دولتی را دارند، مراجع غیرقضایی‌ای که وظیفه‌ی حل‌و‌فصل این اختلافات را دارند و... موضوعات محوری این فصل از کتاب به شمار می‌آیند.

در فصل دوم کتاب حقوق معاملات دولتی، موضوع مناقصه و مزایده مورد توجه بوده‌ است. مهرشاد شبانی و هدایت فرخانی در این فصل، مفهوم و ماهیت مناقصه را بررسی و سپس روش برگزاری مناقصه‌ها را بیان کرده‌اند. روش‌های انجام مناقصه، انواع مناقصه‌ها و طبقه‌بندی آن‌ها، وظایفی که کمیسیون‌های مناقصه به عهده دارند، فرایند برگزاری مناقصه‌ها، چیستی مزایده، شرایط عدم برگزاری مزایده‌های عمومی، اعلام آگهی مزایده، چگونگی انتخاب برنده‌ی مزایده، شرایط مناقصه و مزایده در معاملات دولتی، نحوه‌ی تحویل دادن کالاها و خدمات در معاملات دولتی و... موضوعاتی هستند که در محوریت مباحث این فصل قرار گرفته‌اند. در فصل سوم، نویسندگان معنای لغوی و اصطلاحی پیمان‌کار را برای مخاطبان توضیح داده‌اند و به همین ترتیب، معنا و مفهوم کارفرما را هم تشریح کرده‌اند.

بستن قراردادهای پیمانی، انواع قراردادهای پیمانی، شرایط عمومی آن‌ها، نحوه‌ی اجرای پروژه‌های صنعتی به صورت امانی، پیمانی و...، ماهیت قراردادهای پیمان‌کاری و مشخصه‌های آن‌ها، ارکان اصلی قراردادهای پیمان‌کاری، مهم‌ترین موارد قراردادهای پیمان‌کاری که خود انواع متعددی دارند، موارد خاتمه دادن به پیمان و چگونگی آن، فسخ پیمان یا تعلیق آن و... سایر موضوعاتی هستند که در این فصل به‌طور مبسوط تحلیل شده‌اند.

در بخش‌های پایانی کتاب حقوق معاملات دولتی، منابعی که از مطالب آن‌ها برای ارائه‌ی اطلاعات این کتاب استفاده شده، معرفی شده‌اند. مخاطبان برای گسترش دامنه‌ی اطلاعات خود در رابطه با معاملات دولتی می‌توانند به این منابع و مآخذ مراجعه کنند.

پیوست‌ها بخش‌های دیگری هستند که مهرشاد شبانی و هدایت فرخانی آن را در انتهای کتاب گنجانده‌اند. این پیوست‌ها شامل نمونه قراردادهای دولتی هستند که مخاطبان با توجه به آن‌ها می‌توانند مطالب فصول سه‌گانه‌ی کتاب را بهتر درک کنند. قرارداد فروش خدمات نرم‌افزاری، قرارداد اجاره‌ی اماکن ورزشی، قرارداد اجاره‌ی وسایل نقلیه و قرارداد مشاوره، برخی از نمونه قراردادهایی هستند که در صفحات انتهایی کتاب به مخاطبان عرضه شده‌اند. ‌‌

مطالعه‌ی این کتاب حقوقی را به تمامی افرادی که به واسطه‌ی رشته‌ی تحصیلی یا موقعیت شغلی خود باید با معاملات دولتی آشنا شوند، پیشنهاد می‌کنیم. البته توضیحات ساده‌‌ی نویسنده موجب شده تا افرادی هم که در زمینه‌ی حقوق تخصص و اطلاعات چندانی ندارند بتوانند مطالب این اثر را به‌خوبی درک کنند. کتاب پیش‌رو به همت انتشارات چتر دانش در اختیارتان قرار می‌گیرد.

کتاب حقوق معاملات دولتی برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان و پژوهشگران رشته‌ی حقوق، به‌ویژه گرایش حقوق عمومی، از مطالعه‌ی کتاب حقوق معاملات دولتی نکته‌های فراوانی را می‌آموزند.

در بخشی از کتاب حقوق معاملات دولتی می‌خوانیم

از دیدگاه برخی حقوقدانان، قراردادهای مؤسسات دولتی با قراردادهای شرکت‌ها و مؤسسات تجاری دولتی تمایز دارند. امروزه بیشتر قراردادهای دولت به شرکت‌های دولتی واگذار شده و توسط آن‌ها انجام می‌شود که اصول تجارت در آن حکم‌فرماست. حتی قرارداد‌های نفتی که از مهم‌ترین قراردادهای دولتی در کشور ما است. در عمل قرارداد دولتی عمدتاً قرارداد شرکت‌های دولتی است نه دولت، شرکت هم طبق اصول بازرگانی (مانند شرکت نفت) عمل می‌کند. قراردادهای دولتی در مفهوم عام توسط دولت، سازمان‌ها و مؤسسات مشمول قانون محاسبات عمومی، شرکت‌های دولتی منعقد می‌گردد و شرکت‌های دولتی مستلزم ذکر نام از نظارت دیوان محاسبات خارج بوده و در قراردادها استقلال داشته و از اصول بازرگانی تبعیت می‌کنند.

این سازمان‌ها ارائه کننده خدمات عمومی و تولید و توزیع نیرو و کار و خدمات مورد نیاز جامعه و از مؤسسات عمومی و انتفاعی است و دولت به‌ دلایل مختلف از جمله تهیه منابع مالی برای هزینه‌های سنگین خود با حفظ منافع عمومی و غیره گاهی در فعالیت اقتصادی وارد شده و به سرمایه‌گذاری و تولید و تهیه کالا به صورت انحصاری می‌پردازد. امتیاز دولت ناشی از اعمال حاکمیت او است، در حالی‌که شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به امور تصدی می‌پردازند کما موضوع قراردادهای آن با شرکت‌های خصوصی خارجی که به داوری ارجاع شود، نیز امور تجاری است. البته در حقوق ایران، نام و عنوان شرکت دولتی همیشه برابر با تصدی بودن اعمال آن نبوده و برخی شرکت‌های دولتی هستند که به اعمال حاکمیت می‌پردازند و طبق مقررات یا بر اساس موازین دولتی وظیفه حاکمیتی دارند، در حالی‌که اصولاً تشکیل شرکت دولتی برای انجام اعمال و امور بازرگانی، صنعت ... دولت است. همچنین در کشور ما از تعداد شرکت‌های دولتی و شناسنامه بسیاری از آنان اطلاعات دقیقی حتی برای تصمیم گیران دولتی وجود ندارد. حدود 511 شرکت در قانون بودجه سال 1381 ردیف بودجه داشته‌اند، بودجه شرکت‌های دولتی و مؤسسات انتفاعی و بانک‌های دولتی هر سال بیش از تیمی از بودجه عمومی را به خود اختصاص می‌دهد در حالی‌که در همان سال برابر اطلاعات موجود در سازمان حسابرسی 1949 شرکت دولتی شناسایی شده وجود داشته است که تحت پوشش وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی، نهادها و مؤسسات عمومی، بانک‌ها و بیمه‌ها و غیره تشکیل شده و دارای فعالیت بوده‌اند.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
فصل اول: معاملات دولتی
مقدمه
گفتار اول: مفاهیم و تعاریف
گفتار دوم: مقدمه ای بر قرارداد دولتی
مبحث اول: تعریف قرارداد دولتی
مبحث دوم: اهداف معاملات دولتی
مبحث سوم: معاملات دولتی و معاملات خصوصی
مبحث چهارم: خصوصیات قراردادهای دولتی
مبحث پنجم: قوانین مقررات خاص حاکم بر قراردادهای دولتی
مبحث ششم: انواع قراردادهای دولتی
گفتار سوم: الزامات قراردادهای دولتی
گفتار چهارم: تضمین در معاملات دولتی
گفتار پنجم: حل اختلاف قراردادهای دولتی
مبحث اول: مراجع قضایی حل و فصل اختلاف
مبحث دوم: مراجع غیرقضایی حل و فصل اختلاف
فصل دوم: مناقصه و مزایده
گفتار اول: مناقصه
مبحث اول: مفهوم و ماهیت مناقصه
مبحث دوم: انواع معاملات و روش‌های برگزاری مناقصات
مبحث سوم: روش‌های انجام مناقصه
مبحث چهارم: طبقه بندی انواع مناقصات
مبحث پنجم: کمیسیون مناقصه: ترکیب و وظایف
مبحث ششم: فرآیند برگزاری مناقصات
گفتار دوم: مزایده
مبحث اول: موارد عدم برگزاری مزایده عمومی
مبحث دوم: آگهی مزایده
مبحث سوم: اعضای کمیسیون مزایده
مبحث چهارم: هیأت ترک تشریفات در مزایده
مبحث پنجم: نحوه انتخاب برنده مزایده
مبحث ششم: شرایط قرار داد در معاملات دولتی (مناقصه- مزایده)
مبحث هفتم: ترتیب تحویل کالا یا خدمت در معاملات دولتی
فصل سوم: قراردادهای مقاطعه یا پیمانکاری
گفتار اول: مقاطعه یا پیمانکاری دولتی
مبحث اول: جایگاه قرارداهای پیمانکاری و روش‌های اجرای پروژه‌ها
مبحث دوم: تعریف لغوی پیمانکار
مبحث سوم: تعریف اصطلاحی پیمانکار
مبحث چهارم: تعریف اصطلاحی پیمانکار
مبحث پنجم: تعریف لغوی کارفرما
مبحث ششم: تعریف اصطلاحی کارفرما
مبحث هفتم: قرارداد پیمانکاری
مبحث هشتم: تعریف لغوی قرارداد پیمانکاری
گفتار دوم: انواع قراردادهای پیمانکاری
گفتار سوم: شرایط عمومی پیمان
گفتار چهارم: اجرای پروژه‌های صنعتی یا ساختمانی
مبحث اول- شیوه امانی
مبحث دوم- شیوه پیمانی
مبحث سوم- شیوه موافقتنامه مدیریت
مبحث چهارم- شیوه دستمزدی
مبحث پنجم- شیوه قیمت مقطوع
مبحث ششم- شیوه متر مربع یا واحد کار
مبحث هفتم- شیوه درصدی
گفتار پنجم: خصایص و ماهیت قرارداد پیمانکاری
مبحث اول: ارکان قرارداد پیمانکاری
گفتار ششم: مهمترین قراردادهای پیمانکاری
مبحث اول: قرارداد کلید در دست
مبحث دوم: قرارداد بیع متقابل
مبحث سوم: قرارداد تأمین مالی (فاینانس)
مبحث چهارم: قرارداد احداث، بهره‌برداری، انتقال (BOT)
مبحث پنجم: قرارداد احداث، تملک، بهره‌برداری (BOO)
مبحث ششم: قرارداد ساخت، تملک، بهره‌برداری، انتقال (BOOT)
مبحث هشتم: قرارداد احداث، اجاره، انتقال (BLT)
مبحث نهم: قرارداد ساخت و انتقال (BT)
مبحث دهم: قراردادهای طراحی مهندسی (E)
مبحث یازدهم: قراردادهای تأمین تجهیزات (P)
مبحث دوازدهم: قرارداد مهندسی، تأمین کالا، ساخت و اجرا (EPC)
مبحث سیزدهم: قراردادهای متعارف (DBB)
مبحث چهاردهم: قرارداد مدیریت ساخت (CM)
مبحث پانزدهم: قرارداد طرح و ساخت (DB)
گفتار هفتم: خاتمه پیمان
مبحث اول: موارد خاتمه پیمان
مبحث دوم: چگونگی خاتمه پیمان
مبحث سوم: فسخ پیمان
مبحث چهارم: تعلیق پیمان
نتیجه‌گیری
منابع
منابع فارسی
مقالات
منابع انگلیسی
پیوست (1): نمونه قراردادها
پیوست (2): قوانین و مقررات حاکم بر معاملات دولتی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حقوق معاملات دولتی
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات چتر دانش
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات409
زبانفارسی
شابک978-600-410-453-1
موضوع کتابکتاب‌های حقوق بازرگانی، کتاب‌های حقوق عمومی و خصوصی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب حقوق معاملات دولتی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب حقوق معاملات دولتی

برای دریافت کتاب حقوق معاملات دولتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.