معرفی و دانلود کتاب مشکه و مالار

عکس جلد کتاب مشکه و مالار
قیمت:
۲۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مشکه و مالار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مشکه و مالار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مشکه و مالار

کتاب مشکه و مالار نوشته‌ی محمود اکبری و علیرضا فرزین گزارشی در باب زندگی جامعه‌ی روستایی و عشایری در استان لرستان است. این کتاب ابتدا دست بر لطیف‌ترین آیین عشایری یعنی «عروسی گرفتن برای مشک» و آماده نمودن آن گذاشته و سپس پله‌پله و در خلال فصول مختلف، جنبه‌های متفاوتی از زندگی جالب و حیرت‌انگیز این اقوام را برای خوانندگان به تصویر می‌کشد.

درباره‌ی کتاب مشکه و مالار

عمر آدمی محدود و کوتاه است و همین مسئله سبب می‌شود تا او از بسیاری از تجربیات مختلف و هیجان‌انگیز باز بماند. او قادر نخواهد بود تا زندگی به شیوه‌های مختلف و در کالبدهای گوناگون را تجربه کند و تنها با سفر کردن است که شاید بتواند گوشه‌ای از این تجربیات را کسب کند و به جهان‌بینیِ متفاوتی دست یابد، اما مگر چه‌قدر می‌توان سفر کرد؟

آشنایی با زندگی اقوام و مردم مختلف روش دیگری برای کسب تجربیات متفاوت است و به انسان کمک می‌کند تا دیدگاه و اندیشه‌های خود را گسترش دهد و با عقاید و سبک زندگی‌های گوناگون آشنا شود. مطالعه در باب زندگی جوامع دیگر، به مرور زمان دید فرد را گسترش می‌دهد و برای او زمینه‌ساز تعاملات مثبت می‌گردد.

کتاب مشکه و مالار، کتابی‌ست که به شرح و گزارش زندگی مردم روستایی و عشایر در استان لرستان می‌پردازد. این کتاب که توسط محمود اکبری و علیرضا فرزین به رشته‌ی تحریر در آمده، متشکل از سه فصل است و در هر فصل گوشه‌ای از زندگی اعجاب‌انگیز این مردمان را برایمان به نمایش درمی‌آورد.

معرفی و دانلود کتاب مشکه و مالار

فصل اول این کتاب به شرح مختصری از جغرافیای استان لرستان می‌پردازد تا تصویری واضح و قابل‌تصور در اختیار خوانندگان قرار دهد. در ادامه نویسندگان به سراغ توضیح درباره‌ی مَشک می‌روند.

مشک کیسه‌ای عموماً چرمی‌ست که از آن برای نگه‌داری مایعات مختلف از جمله شیر و آب و دوغ استفاده می‌شود. محمود اکبری و علیرضا فرزین از ابتدایی‌ترین بخش این مبحث یعنی ساخته شدن مشک و دلیل استفاده از پوست حیوانات برای ساخت آن شروع به توضیح کرده و سپس به مرور به سراغ شرح سایر سنت‌های این قوم می‌روند. از نکات مثبت این کتاب تصاویر حقیقی، واضح و جالب توجه آن است که می‌تواند خوانندگان را هرچه بهتر و بیشتر با زندگی این اقوام آشنا کند.

آخرین فصل کتاب نیز درباره‌ی مالار است. مالار سه‌ پایه‌ی چوبی بلندی‌ست که برای آویختن مشک و تکان دادن آن برای ساخت دوغ استفاده می‌کنند و نویسندگان با استفاده از این نماد جلوه‌ای دیگر از فنون، آداب و رسوم و سبک زندگی جامعه‌ی روستایی و عشایری در لرستان را برای مخاطبان به تصویر می‌کشند. یکی از نکات مهم و قابل‌توجه این کتاب توصیفات دقیق و زیبایی‌ست که در خلال متن آورده شده و سبب می‌شود مخاطب خود را در میان فضای کتاب حس کند و درک بهتری از فضا داشته باشد.

کتاب مشکه و ملار به همت نشر ارس به چاپ رسیده است.

کتاب مشکه و مالار برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای تمام افرادی که مایل به آشنایی با زندگی اقوام و مردم مختلف هستند و یا از مطالعه‌ی کتاب‌هایی در زمینه‌ی علوم اجتماعی لذت می‌برند، مناسب خواهد بود.

در بخشی از کتاب مشکه و مالار می‌خوانیم

از یافته‌های باستان‌شناسی هم، چنین استنباط می‌شود که تاکنون به جز موارد استثنایی؛ پوتین مرد نمکی روستای حمزه لوی زنجان، آثاری از وسایل پوستی و دیگر اشیای مرتبط با آن به دست نیامده است. به احتمال قریب به‌ یقین این امر متاثر از طبیعت جنس پوست بوده که از مواد آلی تشکیل شده و در فرآیندی خیلی سریع در طبیعت پیرامون خود استحاله می‌گردد، مگر آن که در شرایطی استثنایی قرار گیرد. بدین سبب تنها اسناد و مدارکی که می‌توان از طریق آن به پیشینه‌ی پوست و استفاده‌های آن پی‌برد همان متون تاریخی به‌ یادگار مانده است. بر این اساس به آن چه که در منابع و متون تاریخی به آن اشاره شده و امکان دسترسی به آن میسر بوده است، می‌پردازیم در این منابع چنین آمده است که پیش از آن که انسان از پوست حیوانات برای تهیه‌ی "مشک" و دیگر ظروف پوستی بهره جوید از آن به عنوان "تن‌پوش" استفاده می‌کرده است.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
راهنمای آوانوشت‌ها
مروری بر جغرافیای لرستان
پوست ماده خام مشک
مالار (mālār)
واژه‌نامه
سخن آخر
تصاویر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مشکه و مالار
نویسنده،
ناشر چاپینشر ارس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات87
زبانفارسی
شابک978-622-5489-02-8
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مشکه و مالار

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مشکه و مالار

برای دریافت کتاب مشکه و مالار و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.