معرفی و دانلود کتاب مقدمه‌ای بر مارکس و انگلس به قلم لنین

عکس جلد کتاب مقدمه‌ای بر مارکس و انگلس به قلم لنین
قیمت:
28000 تومان - 3.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مقدمه‌ای بر مارکس و انگلس به قلم لنین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مقدمه‌ای بر مارکس و انگلس به قلم لنین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مقدمه‌ای بر مارکس و انگلس به قلم لنین

ولادیمیر لنین کتاب مقدمه‌ای بر مارکس و انگلس به قلم لنین را دو دهه پیش از انقلاب اکتبر نوشت تا رویکرد و هدف تاریخی مبارزه‌های طبقه‌ی کارگر را توضیح دهد. او طرحی کلی از ایده‌ی جهان‌شمول مارکسیسم برای برپایی یک حکومت سوسیالیستی را ارائه می‌کند تا با بهره‌گیری از مفهوم ماتریالیسم تاریخی، مبارزه‌ی پرولتاریا علیه بورژوازی را سازمان‌دهی کند.

درباره‌ی کتاب مقدمه‌ای بر مارکس و انگلس به قلم لنین

کارل مارکس و فردریک انگلس، به‌عنوان دو ایدئولوگ بزرگ مارکسیسم، اولین کسانی بودند که اعلام کردند راه رهایی کارگرها و طبقه‌ی زحمت‌کش، مبارزه‌ی طبقاتی پرولتاریای سازمان‌یافته است. این دو یار همدل و همراه، سوسیالیسم را هدف نهایی و نتیجه‌ی غیرقابل‌اجتناب رشد نیروهای تولیدیِ جامعه خواندند و با نوشتن مانیفست کمونیست، اولین گام‌های عملی برای تشکیل انجمن بین‌المللی کارگرهای جهان (انترناسیونال) را پایه‌گذاری کردند. آن‌ها با اعلام آن‌که تاریخ جهان، نتیجه‌ی مبارزه‌ی طبقاتی بوده، تلاش کردند با سازمان‌دهی مبارزه‌ی پرولتاریا علیه بورژوازی، مقابله با سلطه‌ی طبقاتی، مالکیت خصوصی و تولید اجتماعی نابه‌سامان را به یک منازعه‌ی سیاسی تبدیل کنند. کمتر از سه دهه پس از مرگ کارل مارکس و فردریک انگلس، انقلاب اکتبر روسیه، به رهبری ولادیمیر لنین (Vladimir Ilyich Lenin) و با طراحی حزب بلشویک که شاخه‌ی رادیکال از حزب سوسیال‌دموکرات کارگری روسیه بود، به پیروزی رسید. انقلاب کمونیستی روسیه که منجر به تشکیل اتحاد جماهیر شوروی شد، نتیجه‌ی مستقیم آموزه‌ها و مبارزه‌های کارل مارکس و فردریک انگلس، و تأثیر عمیق آن‌ها بر ایدئولوگ این انقلاب بود. کسی که توانست با بهره‌گیری از مانیفست کمونیست، کتاب «سرمایه» اثر کارل مارکس، و رساله‌ی «منطق» اثر فردریش هگل، ایدئولوژی کمونیستی - بلشویکی را طرح‌ریزی و بزرگ‌ترین انقلاب دوران را بنیان‌گذاری کند.

ولادیمیر لنین که همیشه ستایشگر دو معلم فکری خود بود، چند کتاب درباره‌ی مارکسیسم نوشت که یکی از آن‌ها، مقدمه‌ای بر مارکس و انگلس، به قلم لنین (Introduction to Marx, Engels, Marxism) است؛ کتابی که اولین‌بار در سال 1899 منتشر و باعث شد او بتواند طبقه‌ی کارگر را حول مفهوم انقلاب پرولتاریا گرد خود جمع کند و کم‌تر از دو دهه بعد از انتشار نیز انقلاب روسیه را به پیروزی برساند. او در این کتاب، با معرفی رویکرد تاریخی و سیر تکامل تدریجی مارکسیسم، آموزه‌های کارل مارکس و فردریک انگلس را تحلیل و تشریح می‌کند و به بررسی ایده‌های انقلاب پرولتاریا علیه بورژوازی می‌پردازد. نویسنده در این اثر فلسفی، تأثیر بزرگ کارل مارکس و فردریک انگلس بر طبقه‌ی کارگر را آگاهی‌بخشی عمومی و تبدیل‌کردن خیال‌پردازی‌های این طبقه به یک واقعیت عینی برمی‌شمارد و تحقق سوسیالیسم را مدیون آموزه‌ها و مبارزه‌های فکری آن‌ها می‌خواند. او در این کتاب که گزیده‌ای از نُه مقاله و سخنرانی او درباره‌ی مارکسیسم است، ابتدا فردریک انگلس را مدافع و معلم بزرگ پرولتاریا معرفی می‌کند و به تشریح خدمت‌های او به طبقه‌ی کارگر و اندیشه‌ی سوسیالیستی می‌پردازد. ولادیمیر لنین با اشاره به اهمیت کتاب «وضعیت طبقه‌ی کارگر در انگلستان» اثر فردریک انگلس، به نقل از او، تنها راه رستگاری طبقه‌ی کارگر را استقرار سوسیالیسم معرفی و تأکید می‌کند که ایده‌های این اندیشمند بزرگ، بلافاصله مورد پذیرش و تأیید همه‌ی پرولتاریای مبارز قرار گرفت.

او در ادامه‌ی کتاب «مقدمه‌ای بر مارکس و انگلس به قلم لنین» بیان می‌کند که مارکسیسم اولین نظریه‌ای بوده که سوسیالیسم را از یک آرمان‌شهر خیالی، به یک علم تغییر داده است. نویسنده با تأکید بر اینکه طبقه‌ی کارگر باید مبارزه‌ی طبقاتی پرولتاریا را سازمان‌دهی کند، هدف نهایی این مبارزه را تسخیر قدرت سیاسی و سامان‌دهی یک جامعه‌ی سوسیالیستی می‌خواند. او سپس اهمیت مبارزه‌ی نظری از دیدگاه فردریک انگلس، اختلاف‌نظرها در جنبش کارگری اروپا، مشخصه‌های تکامل تاریخی مارکسیسم، خاستگاه و جزءهای سازنده‌ی مارکسیسم و سرنوشت تاریخی دُکترین کارل مارکس را توضیح می‌دهد. در پایان کتاب نیز متن سخنرانی او در مراسم پرده‌برداری از بنای یادبودِ کارل مارکس و فردریک انگلس در روسیه‌ی پس از انقلاب اکتبر به‌عنوان ضمیمه‌ای بر این اثر فکری اضافه می‌شود. کتاب مقدمه‌ای بر مارکس و انگلس، نوشته‌ی ولادیمیر لنین را فروزان گنجی‌زاده ترجمه کرده و نشر چشمه به چاپ رسانده است.

کتاب مقدمه‌ای بر مارکس و انگلس به قلم لنین، مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به دانشجوهای رشته‌های تاریخ، علوم سیاسی و جامعه‌شناسی، و همچنین به علاقه‌مندها به آثار فلسفی درباره‌ی جنبش‌های کارگری و سوسیالیستی پیشنهاد می‌شود.

با ولادیمیر لنین بیش‌تر آشنا شویم

ولادیمیر لنین، مشهورترین نظریه‌پرداز اندیشه‌ی مارکسیستی، در سال 1870 در روسیه به دنیا آمد و تنها پنج سال بعد از پیروزی انقلاب اکتبر، در سن 53سالگی در روسیه‌ی کمونیستی درگذشت. او را یکی از بزرگ‌ترین اندیشمندهای تفکر سوسیالیستی در تمام دوران می‌شناسند که به‌خاطر نوشتن کتاب «چه باید کرد؟» در سال 1902، تأثیری عمیق بر جهت‌دهی فکری مبارزهای سوسیالیست گذاشت. او پس از پیروزی انقلاب روسیه در 16 اکتبر 1917 میلادی، از سوی شورای مرکزی حزب کمونیست، به‌عنوان دبیرکل برگزیده و عملاً بنیان‌گذار این انقلاب و پایه‌ریز قانون اساسی اتحاد جماهیر شوروی شد. او بلافاصله مطالبه‌های مارکسیستی مانند حکومت سکولار، تحصیل رایگان، کاهش ساعت کار، اعطای حقوق اجتماعی و اقتصادی به زن‌ها و سلطه‌ی کارگرها بر مرکزهای صنعتی را در قانون اساسی جدید گنجاند و تلاش کرد روسیه را به‌عنوان یک ابرقدرت جدید در جهان مطرح کند. از بهترین کتاب‌های ولادیمیر لنین می‌توان به «نقش زن در اجتماع»، «دفترهای فلسفی»، «امپریالیسم بالاترین مرحله‌ی سرمایه‌داری»، «دولت و انقلاب» و کتاب حاضر اشاره کرد.

در بخشی از کتاب مقدمه‌ای بر مارکس و انگلس به قلم لنین می‌خوانیم

مهم‌ترین اختلاف‌نظرهاى تاکتیکى در جنبش کارگرى معاصر اروپا و امریکا را مى‌توان در قالب مبارزه علیه دو گرایش عمده دانست که درواقع از مارکسیسم، نظریه‌اى که در این جنبش تبدیل به نظریه اصلى مى‌شود منحرف شده‌اند. این دو گرایش عبارت‌اند از ریویزیونیسم (فرصت‌طلبى و اصلاح‌طلبى) و آنارشیسم (آنارکو سندیکالیسم و آنارکو سوسیالیسم). هردوى این کج‌روى‌ها را باید برمبناى نظریه و تاکتیک‌هاى مارکسیستى که بر جنبش کارگرى حاکم‌اند، در انواع مختلف و تفاوت‌هاى جزئى متعدد در همه‌ى کشورهاى متمدن در طول تاریخ جنبش کارگرى توده‌اى در خلال بیش از نیم‌قرن در نظر گرفت. این واقعیت به‌تنهایى روشن مى‌سازد که این کج‌روى‌ها را نمى‌توان برحسب تصادف و یا اشتباهات از طرف افراد یا گروه‌ها یا حتا ازطریق تأثیرِ ویژگى‌ها یا آداب و سنن ملى و غیره توضیح داد. باید در خود نظام اقتصادى و در ماهیّت توسعه‌ى همه‌ى کشورهاى سرمایه‌دارى عواملى ریشه‌اى وجود داشته باشند که دائماً چنین انحرافاتى را موجب مى‌شوند.

کتابى که مارکسیست آلمانى، آنتون پانِکواِک4، سال گذشته با عنوان اختلاف‌هاى تاکتیکى در جنبش کارگرى (هامبورگ، اِردمن دابر، سال 1909) منتشر کرد، نمایانگر کوشش جالب‌توجهى براى توضیح این علل است. ما در شرح و تفسیر بعدى خود، خواننده را با نتیجه‌گیرى‌هاى پانِکواِک که براى تشخیص کاملاً درست آن کمکى نمى‌توان کرد آشنا مى‌کنیم. در ارتباط با تاکتیک‌ها، یکى از علل بغرنجى که اختلافات ادوارى را دامن مى‌زند، دقیقاً واقعیت رشد جنبش کارگرى است.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت ویراستار انگلیسى
1. فردریک انگلس
2. برنامه‌ى ما
3. انگلس درباره‌ى اهمیت مبارزه‌ى نظرى
4. اختلاف‌نظرها در جنبش کارگرى اروپا
5. برخى از مشخصه‌هاى تکامل تاریخى مارکسیسم
6. سه خاستگاه و سه جزء سازنده‌ى مارکسیسم
7. سرنوشت تاریخى دُکترین کارل مارکس
8. کارل مارکس
9. سخنرانى در مراسم پرده‌بردارى از بناى یادبودِ مارکس و انگلس در 7 نوامبر سال 19181

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مقدمه‌ای بر مارکس و انگلس به قلم لنین
نویسنده
مترجمفروزان گنجی زاده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات124
زبانفارسی
شابک978-964-362-378-4
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک
28000 ت - 3.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مقدمه‌ای بر مارکس و انگلس به قلم لنین

مهدی کلهر
۱۴۰۲/۳/۲
متن روانی نداشت یه مقدار نگارش دچار اشکال بود
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب مقدمه‌ای بر مارکس و انگلس به قلم لنین

برای دریافت کتاب مقدمه‌ای بر مارکس و انگلس به قلم لنین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.