معرفی و دانلود کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل

عکس جلد کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل
قیمت:
18000 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل

درآمدی مختصر اما جامع و مفید پیرامون موسیقی ملل و ماهیت و تاریخچه‌ی آن! به کمک فیلیپ وی بوهلمن در کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل، با نحوه‌ی شکل‌گیری این نوع از موسیقی و انواع زیرمجموعه‌‌های آن آشنا می‌شوید. همچنین مشخصه‌ها و سبک‌های آن را به‌خوبی فرا می‌گیرید. اثری دقیق و معتبر که از هیچ نکته‌ای در زمینه‌ی موسیقی ملل برای مخاطبان عام و متخصصان حوزه‌ی هنر چشم‌پوشی نکرده است.

درباره‌ی کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل

موسیقی، به‌عنوان هنر اول، دست‌کم پنجاه هزار سال است که همراه بشر بوده و نقش آینه‌ای را برای‌ غم‌ها و شادی‌هایش بازی کرده. از همان زمانی که توجه انسان‌های نخستین به زندگی گروهی و فعالیت‌های جمعی جلب شد، صداهای منظمی که در طول کار و فعالیت تولید می‌کردند نیز مورد توجهشان قرار گرفت. این صداها و آواها که در ابتدا بی‌اختیار و به شکل ناخودآگاه تولید می‌شدند، رفته‌رفته نوعی جنبه‌ی زیبایی‌شناختی به خود گرفتند تا زندگی در این جهان پرخطر را برای انسان‌ها راحت‌تر و البته دلنشین‌تر کنند. ‌‌پس از ساخت اولین و ابتدایی‌ترین اسباب و آلات نوازندگی، هنر موسیقی برای همیشه در زندگی بشر ماندگار شد تا در خوشی و ناخوشی، لحظاتی به‌یادماندنی را برایشان رقم بزند.

امروزه موسیقی علاوه‌بر جنبه‌ی زیبایی‌شناختی ابعاد دیگری نیز پیدا کرده که حضور پررنگ آن را در عرصه‌های گوناگون زندگی توجیه می‌کند. حضور موسیقی در مناسک دینی قبایل بومی آفریقا و آمریکا یا کاربرد آن در کلیسای کاتولیک به هنگام دعا، همچنین همراهی سازهای موسیقی در انواع جشن‌های ملی، رویدادهای ورزشی یا مراسم‌هایی که هنگام فارغ‌التحصیلی برگزار می‌شود، همه‌و‌همه حاکی از نقش انکارناپذیر موسیقی در جنبه‌های شخصی و اجتماعی زندگی ما هستند. در این بین، موسیقی ملل به سبب پیوندی که با فرهنگ فولکلور و هنر بومی مردم در سراسر جهان دارد، شایسته‌ی توجه ویژه‌ای‌ست؛ نوعی از موسیقی که موضوع محوری کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل (World music: a very short introduction) به شمار می‌آید. فیلیپ وی بوهلمن (Philip V. Bohlman) نگارش این اثر خواندنی و سودمند را به عهده داشته است.

اگه به عمق موسیقی ملل بنگریم، درمی‌یابیم که نمی‌توان آن را به دوره‌ی تاریخی خاصی محدود کرد. از طرفی، قدمت بالایی دارد اما از سوی دیگر، می‌توان آن را تازه‌واردی بسیار جدید دانست. هم محلی است و هم جهانی و در عین حال که اتفاقات روزمره‌ی زندگی را در خود جای داده. همچنین تاریخ کهن و اعصار گذشته را نیز دربرمی‌گیرد. موسیقی ملل از آن دسته هنرهایی‌ست که به خصوصی‌ترین و شخصی‌ترین لحظات زندگی ما راه یافته، اما از طرف دیگر، به مضامینی اشاره دارد که در درجات بالای انسانیت معنا می‌یابند. همان‌طور که موسیقی ملل به نقاط مشترک انسان‌ها اشاره دارد، بازنمایی تفاوت‌های و تمایزات نوع بشر را نیز به عهده می‌گیرد. بیراه‌ نرفته‌ایم اگر موسیقی ملل را جمع تضادها و کلکسیونی جامع از تناقضات هنر و موسیقی و زندگی بدانیم.

اثر حاضر در هشت فصل تدوین شده. در فصل اول با ماهیت موسیقی ملل آشنا خواهید شد و به نقش اسطوره و‌ معنا در آن پی خواهید برد. نخستین بارقه‌های پیدایش موسیقی ملل و نوازندگان اولیه‌ی آن را نیز در همین بخش خواهید شناخت.

پس از عبور از این مباحث مقدماتی، در فصل دوم با فرایند اختراع و ضبط موسیقی ملل آشنا خواهید شد. این بخش که بیشتر ساختاری تاریخی دارد، گذشته و ریشه‌ی این سبک از موسیقی را برایتان روشن خواهد کرد.

در فصل سوم شاهد ظهور ستارگان موسیقی ملل و همچنین ورود موسیقی‌شناسی قومی به این عرصه هستیم. در فصل چهارم با موسیقی محلی و فولکوریک آشنا خواهید شد و نسبت آن را با موسیقی ملل خواهید شناخت. فصل ششم به ملیت‌گرایی و ناسیونالیسم در زمینه‌ی موسیقی ملل اختصاص یافته و فصل ششم نیز گستره‌ی جغرافیایی و چهره‌های شاخص موسیقی ملل را معرفی می‌نماید.

در فصل هفتم به مرحله‌ی جدیدی از حیات موسیقی ملل پرداخته شده: جهانی شدن! در این بخش عواملی را که موجب گسترش جهانی آن شده‌اند به بحث می‌نشینیم. فصل پایانی کتاب نیز به موضوعات و میراث موسیقی ملل پرداخته و از اهمیت آن در دنیای کنونی برایمان می‌گوید.

با توجه به اینکه دنیای کنونی، در تمامی ابعاد خود در حال تغییر است، ممکن است از خودمان بپرسیم در جهان آینده، موسیقی چه جایگاهی خواهد داشت؟ آیا زندگی انسان‌ها را ترک خواهد کرد یا اینکه به شکل دیگری در زندگی ما پایدار می‌ماند؟ فیلیپ وی بوهلمن در واپسین بخش کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل، اهمیت موسیقی را به مخاطبانش یادآور می‌شود و به این نکته اشاره دارد که حتی با وجود تغییرات پی‌در‌پی نیز باید در حفظ این میراث ماندگار کوشید.

نشر برون سپهر اثر حاضر را با برگردان کژال پیرا به عاشقان دنیای موسیقی و پژوهشگران این حوزه عرضه کرده است.

در نکوداشت کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل

  • مطالعات ارزشمند فیلیپ وی بوهلمن درباره‌ی موسیقی جهان، این نوع موسیقی را در بستر تاریخی مورد بررسی قرار می‌هد. (ریچارد میدلتون، دانشگاه نیوکاسل)

کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل برای چه کسانی مناسب است؟

اگر بررسی علمی و تحلیل ریشه‌شناختی انواع موسیقی دغدغه‌‌ی شما هم هست و مایلید ابعاد گوناگون موسیقی ملل را بشناسید، توصیه می‌کنیم خواندن کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل را از دست ندهید.

با فیلیپ وی بوهلمن بیشتر آشنا شویم

فیلیپ وی بوهلمن، از اساتید موسیقی و مطالعات یهودی در دانشگاه شیکاگو است که در حوزه‌ی طیف متنوعی از موضوعات مرتبط با موسیقی امروز جهان به پژوهش و تدریس پرداخته. موسیقی اقلیت‌های اروپایی و پناهندگان، همچنین هنر موسیقی در خاورمیانه و جنوب آسیا، جنبه‌های ایدئولوژیک و سیاسی موسیقی در زمینه‌ی ناسیونالیسم و نژادپرستی از موضوعات محوری آثار وی هستند. او در سال 1997 مدال دنت آکادمی موسیقی سلطنتی را به پاس فعالیت‌های ارزنده‌اش اخذ نمود.

در بخشی از کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل می‌خوانیم

یکی از اولین چیزهایی که در مواجه شدن با موسیقیِ ملل یاد می‌گیریم این است که "موسیقی" در نقاطِ مختلفِ جهان معانی متفاوتی دارد. از یک سو، موسیقی در فعالیت‌هایِ فرهنگی شرکت‌می‌کند و از راه‌هایی که برای ما ناآشنا است، با جهان ارتباط برقرار می‌کند و از سوی دیگر، آنچه به عنوان "موسیقی" شناخته می‌شود ممکن است کاملاً متفاوت باشد یا این‌که آنچه ما در موردِ موسیقی تصور‌می‌کنیم نباشد. دانستنِ این‌که موسیقی چیست و چه کاری انجام می‌دهد ممکن است ربطی به مقوله‌هایی که برای ما کاملاً طبیعی به نظر می‌رسند نداشته باشد. وقتی با موسیقی ملل روبه‌رو می‌شویم، زمانی‌که بخواهیم بفهمیم موسیقیِ‌ملل در انواعِ تقریباً نامحدودش چه معنایی می‌تواند‌ داشته باشد، نیاز به درکِ بررسیِ معرفت‌شناسی‌ها و هستی‌شناسی‌هایِ مختلف حائزِ اهمیت است.

منظورِ ما از معرفت‌شناسی موسیقی، توانایی آن در بخشی از کل بودنِ یک فرهنگ و در نتیجه کسب معنا در رابطه با فعالیت‌های دیگر است. با بررسیِ بینِ فرهنگیِ موسیقی، متوجه می‌شویم که معانیِ مذهبی از جهاتِ مختلف به موسیقی تعلق می‌گیرد. موسیقی ممکن است به عنوان وسیله‌ای برای شکل‌دادن به صدایِ یک خالق عمل‌کند، ممکن است زمان را طوری تعیین کند که برای اجرای مناسک معنادارتر باشد، ممکن‌است یکی از پرزرق و برق‌ترین وسایلِ زینتی رو فراهم کند که باعثِ جذاب‌تر شدن اعمالِ مذهبی شود، حوزه‌هایِ خاصی از ساختِ موسیقی (مثلاً موسیقیِ دستگاهی در بسیاری ادیان) ممکن است تصویری از جادو و بداخلاقی در موسیقی را رواج دهند که حتی باعث شود بعضی ادیان موسیقی را در عبادت ممنوع کنند. برای درک کامل‌تر این گونه مسائل معرفت‌شناختی در موسیقی ملل است که موسیقی‌شناسی قومی رویکردهایی از علومِ اجتماعی، به‌ویژه از انسان‌شناسی را با توجهِ اساسی به بافتِ فرهنگی اتخاذ‌ کرده ‌است.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
فصلِ 1: در آغاز.... اسطوره و معنا در موسیقیِ ملل
اولین رویارویی‌ها با موسیقیِ ملل
اولین معانی موسیقی جهان
نخستین نوازندگان
لحظات آغاز - دین، سنت، زیبایی‌شناسی
چارلز سیگر، متافیزیکدان موسیقی جهان
در جست‌وجویِ آغازهایِ معنوی- برخوردهای محبوب با موسیقی جهانی
فصل 2: غرب و جهان
ضبط موسیقیِ ملل
ضبط موسیقی و لحظه‌یِ شنود
نوازندگانِ گذرگاهِ میانی
غرب و شکاف بین "خود" و "دیگری"
یوهان گوتفرید هِردر و اختراع موسیقی ملل
ضبط و انگیزه گلچین
فصلِ 3: مابینِ تاریخ و اسطوره
چه کسی صاحب آینده است؟ -کنگره موسیقی عرب 1932 قاهره
میانجیگری قرون وسطی - شمال آفریقا در تاریخ موسیقی جهان
ام کلثوم – ستاره‌ای متولد می‌شود
اسلام و معنای موسیقی
نگاه موسیقی‌شناسیِ قومی - رابرت لاخمان در شمال آفریقا
برشیت/ در آغاز - حماسه مدیترانه از اسطوره تا تاریخ
فصل 4: موسیقی محلی
موسیقی محلی بین اسطوره و تاریخ
دو داستان محلی جهانی
لیدبلی و ساخت یک موسیقیدان محلی
موسیقی سلتیک و طراح نقشه‌ی منطقه‌ای موسیقی محلی
بورسیه تحصیلی خانواده لومکس و موسیقی محلی آمریکا
منطقه‌ی‌ پولکا - مکانی برای موسیقی محلی در جهان
فصل 5: موسیقی ملل
به نام ملت
ناسیونالیسم خوب، ناسیونالیسم بد
خواننده یوروویژن به عنوان صدای Realpolitik در زمان واقعی
سرودهای ملی
بورسیه موسیقی بدون مرز
فراتر از سرودهایِ ملت، سرودهایِ سوپر، سوپرا و بین المللی
فصل 6: دیاسپورا
برخوردهای مجدد دیاسپوریک، 1992-1492
مکان و بی‌مکان در موسیقی جهان
باب مارلی – سازنده‌یِ وب دیاسپوریک
جایگاه موسیقی در دیاسپورای جنوب آسیا
آبراهام زوی ایدلسون و بنای موسیقی او در دیاسپورای یهودی
طرب-در جستجوی پراکندگی اقیانوس هند
فصل 7: امپراتوری، استعمارزدایی و جهانی شدن موسیقی جهانی
موسیقی خیابانی در مرز امپراتوری
شهر جهانی و تاریخ موسیقی جهان
نوازندگان عروسی در کلکته
ضبط و فناوری‌های جهانی شدن
کتابِ راهنمایِ بزرگ‌– نقشه‌برداری از موسیقی جهان در قرن بیست و یکم
جشنواره‌های موسیقی جهانی - در وطنِ در جهان
فصل 8: موضوعات موسیقی جهان
مادیت موسیقی جهانی
کنترپوان متحرک - سفر جهانی برخورد
نوازندگان جهان اهمت دارند
صدا اهمیت دارد
میراث فرهنگی ناملموس - اهمیت دادن به موسیقی جهان
اهمیت موسیقی در دنیای در حال تغییر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل
نویسنده
مترجمکژال پیرا
ناشر چاپیانتشارات برون سپهر
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات154
زبانفارسی
شابک978-622-94717-0-8
موضوع کتابکتاب‌های آموزش موسیقی
قیمت نسخه الکترونیک
18000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل

فتی
۱۴۰۲/۹/۶
همچنان ارزشمندترین و صادق‌ترین ژانر موسیقی ست که ریشه در قلب مردمان جهان دارد.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل

برای دریافت کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.