معرفی و دانلود کتاب موج چهارم عصر فضای مجازی: معرفی 13 موضوع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

عکس جلد کتاب موج چهارم عصر فضای مجازی: معرفی 13 موضوع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
قیمت:
67000 تومان - 7.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب موج چهارم عصر فضای مجازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب موج چهارم عصر فضای مجازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب موج چهارم عصر فضای مجازی: معرفی 13 موضوع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

کتاب موج چهارم عصر فضای مجازی نوشته‌ی مهدی غیاثی به معرفی پدیده‌ها و موضوعات مهم دنیای فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر می‌پردازد. این کتاب با در نظر گرفتن عواملی که در زمینه‌ی زندگی دیجیتال و فضای مجازی مؤثر هستند، تلاش می‌کند ما را با سیزده عنوان مهم در این عرصه آشنا کند و به معرفی کامل این عنوان‌ها بپردازد.

درباره‌ی کتاب موج چهارم عصر فضای مجازی

پیشرفت و تغییر در زندگی بشر با ورود فنّاوری ارتباطات و اطلاعات سرعت بسیار زیادی گرفته است؛ به ترتیبی‌ که این تغییرات در مدت زمانی کوتاه جای خود را با تغییری دیگر عوض می‌کنند و هر پدیده‌ی نوینی در این عرصه عمری بسیار کوتاه‌تر از آن‌چیزی دارد که پیش‌تر در پدیده‌های مشابه وجود داشته است. پژوهش درباره‌ی پدیده‌های دیجیتال و فنّاوری‌های دنیای مجازی نیز به تبع سرعت تحولات این عرصه عمری کوتاه دارند و هر بار که درباره‌ی موضوعی تحقیق می‌شود، آن موضوع با موضوع تازه‌تری جایگزین شده؛ بنابراین توجه به تغییر و تحول در این عرصه خود به چالشی برای پژوهشگران و فعالان عرصه‌ی فنّاوری ارتباطات و اطلاعات تبدیل شده است.

کتاب موج چهارم عصر فضای مجازی نوشته‌ی مهدی غیاثی با زبانی ساده و همه‌فهم پدیده‌ها و عنوان‌های مهم دنیای مجازی را در موج چهارم آن معرفی می‌کند؛ این کتاب در پی آن است که خواننده در درجه‌ی نخست بتواند اصطلاحات و مفاهیم این حوزه را بشناسد و سپس با ویژگی‌ها و کارکردهای آن‌ها آشنا شود؛ نویسنده‌ی کتاب می‌کوشد در معرفی عنوان‌های موج چهارم عصر فضای مجازی سراغ عناوینی برود که بیشتر کاربرد دارند و در زندگی روزمره یا در اخبار و اطلاعات بیشتر تکرار می‌شوند.

از مهم‌ترین اهداف این کتاب بر اساس آنچه نویسنده‌ی آن مطرح می‌کند، فرهنگ مواجهه با فنّاوری اطلاعات و ارتباطات است. نویسنده معتقد است به طور معمول بسیاری از مردم در کشورهای درحال‌ِتوسعه در برابر فنّاوری‌های نوین مقاومت فرهنگی و روانی دارند که این موضوع سبب می‌شود استفاده‌ی مناسب از این پدیده‌ها با تأخیر روبه‌رو شود. همچنین واکنش‌های منفی موجب می‌شود تا بخشی از جامعه نتوانند دسترسی مناسبی به امکانات جدیدی که فنّاوری به ارمغان می‌آورد، پیدا کنند.

در کتاب موج چهارم عصر فضای مجازی نوشته‌ی مهدی غیاثی به مرور موج‌هایی پرداخته شده که پیش از عصر دیجیتال و فنّاوری اطلاعات در زندگی بشر تغییر و تحول به‌ وجود آورده‌اند. به این ترتیب در این کتاب موج اول انقلاب کشاورزی، موج دوم انقلاب صنعتی و موج سوم فنّاوری ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نام‌گذاری شده است؛ اما تأکید می‌شود که عمر موج سوم بسیار کوتاه بوده، چون موج چهارم یا انقلاب فضای مجازی در مدت زمانی کوتاه جایگزین موج سوم شده است.

این کتاب در فصولی با عنوان‌های اینترنت اشیاء، رایانش ابری، کلان داده، زنجیره بلوکی بلاکچین و بیت کویین، فنّاوری‌های نسل پنجم شبکه ارتباطی (5G)، رایا امنیت (امنیت شبکه)، توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان حوزه فاوا، امنیت و دفاع سایبری، اقتصاد دیجیتال، تحول دیجیتال، ارتباطات ماهواره، ارتباطات کوانتومی، شبکه ملی اطلاعات و جویشگر بومی و در نهایت حاکمیت در فضای مجازی سامان داده شده است و در هر فصل تعریف‌ها و تاریخچه‌ی مختصری از موضوع نیز بیان شده است.

کتاب موج چهارم عصر فضای مجازی توسط انتشارات اندیشه احسان در سال 1399 منتشر شده است.

در نکوداشت کتاب موج چهارم عصر فضای مجازی

  • نویسنده‌ی کتاب با اشرافی که به مشکلات حوزه‌ی فضای مجازی دارد، سعی نموده تا موضوعاتی را انتخاب کند که نیاز امروز و فردای این حوزه را پوشش دهد. (سید محمدجواد شریف شیخ‌الاسلامی، منتقد و فعال رسانه‌ای)

کتاب موج چهارم عصر فضای مجازی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه‌ی فنّاوری اطلاعات و ارتباطات، به‌ویژه آن‌ دسته از افراد که در حوزه‌های مشترک علوم اجتماعی و فاوا تحقیق می‌کنند پیشنهاد می‌شود.

با مهدی غیاثی بیشتر آشنا شویم

مهدی غیاثی متولد سال 1351، نویسنده و پژوهشگر حوزه‌ی ارتباطات و فنّاوری اطلاعات ایرانی است. او سال‌ها در زمینه‌ی فرهنگ‌سازی فنّاوری اطلاعات تحقیق و پژوهش کرده و مدتی نیز به‌عنوان مشاور وزیر ارتباطات و فنّاوری اطلاعات مشغول به فعالیت بوده است. از او کتاب‌هایی همچون «بر مدار ICT» وموج چهارم عصر فضای مجازی منتشر شده است.

در بخشی از کتاب موج چهارم عصر فضای مجازی می‌خوانیم

تغییرات اساسی و شگرفی در طول تاریخ زندگی بشر رخ داده است که ‌از آن‌ها به‌عنوان موج یا انقلاب ‌یاد می‌شود. موج اول انقلاب ‌کشاورزی بود.‌این موج به 800 سال قبل از میلاد حضرت مسیح بر‌می‌گردد و تا قرن هفدهم میلادی ادامه یافت. زمین و تولیدات ‌کشاورزی سرمایه‌های اصلی زندگی بشر ‌بودند. در ‌این عصر فضای ‌اطلاعاتی بسیار محدود و پراکنده بود، شیوه انتقال اطلاعات با صدای ‌بلند ‌مردان قوی یا از طریق چاپار امکان‌پذیر می‌شد. در ‌این دوران هدف غایی، تولید غذای بشر به‌عنوان نیاز اولیه وی بود و‌این تولید ‌اساساً متکی به قدرت بازوان انسان بود و برای تأمین توان مورد نیاز ‌در ‌کشاورزی به دنبال ابزارهای توانمند دیگری بود، لذا‌ این نیاز بشر را به‌ ‌سمت به‌کارگیری صنعت و ‌توسعه آن در همه شئون زندگی ترغیب ‌کرد.‌

موج دوم در قرن هفدهم میلادی به وقوع پیوست و تا قرن بیستم ادامه ‌یافت. تولید محصولات صنعتی و ‌افزایش تیراژ آن‌ها از اهداف حاکم بر ‌جوامع آن روزگاران بود. سپهر اطلاعاتی متمرکز و در اختیار ‌نخبگان ‌جامعه بود. پُست، تلگراف، رادیو، تلویزیون، روزنامه و سایر مطبوعات ‌مهم‌ترین ابزارهای انتقال ‌اطلاعات بودند. با‌ این موج تحولات شگرفی ‌در وضعیت بهداشت، اقتصاد، فرهنگ و در مجموع ‌کیفیت زندگی بشر ‌رخ داد. اختراعات مهمی همچون تولید ماشین بخار، هواپیما، فناوری‌های الکترونیکی، علوم پزشکی سازمان‌ها و تشکیلات مدنی و غیره ‌محصول تلاش بشر در‌این موج بوده است. اما آلودگی‌های زیست‌محیطی و نابودی جنگل‌ها و آلودگی‌های آب و هوا نیز از مضرات‌این ‌موج بودند.

تولید نیمه‌هادی‌ها و توسعه قلمرو دانش در حوزه فناوری ‌اطلاعات به‌عنوان دو عامل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، بشر را به سمت ‌انقلاب سوم هدایت کرد.‌ موج سوم از دهه پنجاه میلادی آغاز شد و تا به حال کما‌بیش ادامه ‌دارد. عقل‌گرایی و گرایش به فرد‌گرایی ‌از ارزش‌های حاکم در‌این موج ‌است. فناوری ارتباطات و جامعه اطلاعاتی و نظام‌های ارزشی حاکم بر ‌جوامع، الگوهای رفتاری و جهان‌بینی ملت‌های مختلف را در سال‌های ‌اخیر تحت‌الشعاع خود قرارداده ‌است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: اینترنت اشیا
موج چهارم
تاریخچه‌ اینترنت اشیا
کاربردهای ‌اینترنت اشیا
کاربرد ‌اینترنت اشیا در محیط زیست
کاربرد ‌اینترنت اشیا در پزشکی
معماری و ساختار ‌اینترنت اشیا
امنیت ‌اینترنت اشیا
مزایای ‌اینترنت اشیا
فصل دوم: رایانش ابری
‌ آشنایی بیشتر با پردازش ابری
مزایای استفاده از ابر
‌ تاریخچه
فصل سوم: کلان‌داده (بیگ دیتا)
معرفی کلان‌داده
پیامدهای عمده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کلان‌داده ‌
فصل چهارم: زنجیره بلوکی بلاکچین و بیت کویین
هاروکی موراکامی‌
معرفی کاربردهای بلاکچین
ورود به بلاکچین
الگوریتم‌های توافق
بیت کوین
فصل پنجم: فناوری‌های نسل پنجم شبکه ارتباطی (5G)
دگرگونی‌های اساسی با ظهور‌ اینترنت نسل پنجم ‌
فصل ششم: رایا امنیت (امنیت شبکه)
امنیت اطلاعات در شبکه‌ها
فصل هفتم: توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان حوزه فاوا
‌ایده‌های نو (ایده‌محوری) ‌
فصل هشتم: امنیت و دفاع سایبری
اهمیت امنیت در فضای سایبری
جرایم سایبری
ویژگی‌های فضای سایبری
امنیت سایبری
راه‌های مقابله با حملات سایبری
سیاست‌های امنیتی
حقوق سایبری
ماهیت جرایم رایانه‌ای ‌
فصل نهم: اقتصاد دیجیتال، تحول دیجیتال
اقتصاد دیجیتال
‌ ‌بازارهای دیجیتال
فصل دهم: ارتباطات ماهواره
اختراع ماهواره ‌
ماهواره در ‌ایران ‌
وضعیت موجود ‌ایران
آینده
فصل یازدهم: ارتباطات کوانتومی
اهمیت و ضرورت ‌
فصل دوازدهم: شبکه ملی اطلاعات و جویشگر بومی
تببین نگاه راهبردی به شبکه ملی اطلاعات
ضرورت‌های ‌ایجاد شبکه ملی اطلاعات
جویشگرهای بومی از کلیدی‌ترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی
گام‌های استوار جویشگرهای بومی
فصل سیزدهم: حاکمیت در فضای مجازی
مؤخره
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب موج چهارم عصر فضای مجازی: معرفی 13 موضوع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات اندیشه احسان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات280
زبانفارسی
شابک978-622-7303-63-6
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک
67000 ت - 7.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب موج چهارم عصر فضای مجازی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب موج چهارم عصر فضای مجازی

برای دریافت کتاب موج چهارم عصر فضای مجازی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.