معرفی و دانلود کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت

عکس جلد کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت

کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت درباره‌ی نظرات آیت‌الله خامنه‌ای در مورد مسائل مربوط به موسیقی است. این کتاب که توسط مجتبی فلاحتی نوشته شده است، برای اولین‌بار تمامی نظرات آیت‌الله خامنه‌ای دراین‌باره را به‌صورت یکجا و در چهار محور اصلی مورد بررسی قرار داده است.

درباره‌ی کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت

مجتبی فلاحتی، استاد سطح عالی حوزه‌ی علمیه قم است که سعی می‌کند در کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت، تمام آرای آقای خامنه‌ای که از باب فقهی مربوط به ابعاد موسیقی است را در دسته‌بندی جدیدی قرار دهد و تک‌به‌تک این طبقه‌بندی را بررسی کند. همچنین نویسنده به تشریح موضوعاتی مانند ملاک‌های موسیقی حرام و ملاک‌های موسیقی حلال از نظر آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازد و آن‌ها را بررسی می‌کند.

کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت که یک اثر بدیع است، نظرات آیت‌الله خامنه‌ای را به دو دسته کلی تقسیم می‌کند. دسته‌ی اول در رابطه با وضع موجود است و دیگر وضع مطلوب. به نظر نویسنده، وضع مطلوب در دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای به شرایطی اشاره دارد که هنر باعث تعالی جامعه شود و بتواند تفکرات انسان‌ها را شکل دهد. این کتاب، با جمع‌آوری حدود 70 تعبیر آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی موسیقی، دیدگاه و تعابیر ایشان را یک مانیفست ایجابی موسیقی می‌داند. متن کتاب با استفاده از مسائل فقهی و روایت‌ها به نگارش درآمده و جنبه‌ی تحلیلی دارد. کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت کتابی تطبیقی است و سعی می‌کند تمام مباحث فقهی شیعه درباره‌ی موسیقی را در یک‌جا جمع‌آوری کند و نسبت هر یک را با دیگری مشخص سازد.

مجتبی فلاحتی در بخش آخر کتاب این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد که سبک زندگی مردم مؤمن در دورانی که موسیقی در جمهوری اسلامی ایران گسترش‌یافته، چگونه باید باشد. او درباره‌ی این موضوع بحث می‌کند که موسیقی چه نسبتی با نظام اسلامی دارد و آیا برای این‌گونه نظام‌ها، تهدید شمرده می‌شود یا می‌توان آن را به چشم فرصت دید. کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت در سال 1398 و به همت انتشارات سوره‌ی مهر به چاپ رسیده است.

کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب را به افرادی که می‌خواهند با نظرات آیت‌الله خامنه‌ای در حوزه‌ی موسیقی آشنا شوند، پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت می‌خوانیم

طبق فتوای مقام معظم رهبر انقلاب، علّت حرمت غنا و مناط آن اضلال عن سبیل الله است. اضلال، مانند واژه لهو، قابلیت دوسویه ندارد، بلکه همیشه حرام است. یعنی در هر مکانی که اتفاق بیفتد و یا هر چیزی که موجبات اضلال عن سبیل الله را فراهم بیاورد به نظر ایشان ارتکاب آن کار ممنوع و حرام خواهد بود؛ چه آن امر آواز غنایی باشد چه غیرغنایی، چه آواز باشد چه حرف زدن و چه نگاه کردن، یا هر حرکت و هر کار دیگری؛ به خلاف عنوان لهو، که مفهومی عامّ است و در بعضی مراتب و گونه‌های آن حلال است و در بعضی مراتب و درجات آن حرام خواهد بود.

سؤالی که در اینجا مطرح است این است که اگر اضلال عن سبیل الله فی‌نفسه عمل محرّمی است و اختصاصی هم به غنا ندارد، پس این همه تشدید و تأکید در باب غنا به خاطر چیست؟ مگر همه انواع غنا حرام است؟ مگر همه انواع غنا به اضلال منجر می‌شود؟ اگر نه، پس چرا این همه روایت در مذمّت مطلق غنا در روایات ما وارد شده است؟ روایاتی که عموماً با لحن‌های شدیدی نیز همراه است.

چون در این بخش پایانی هدف ما تبیین تکمیلی آرای رهبر انقلاب، آن هم دقیقاً با مستندات کلامی ایشان است، بدون اظهارنظری یا دخل و تصرفی پاسخ این پرسش را از بیان ایشان نقل می‌کنیم. ایشان در عبارتی می‌فرمایند:

به نظر ما، جواب این سؤال این است که غنا بطبیعتهِ از جمله چیز‌هایی است که ارتباط و اتصال زیادی به اضلال فی سبیل الله دارد. کمتر پدیده‌ای در پدیده‌های متعارف زندگی انسان است که این قدر با اضلال فی سبیل الله ارتباط داشته باشد؛ یعنی این‌قدر احتمال اضلال فی سبیل الله در آن زیاد باشد. غنا طبیعتش این است، لذا در بعضی از روایات، که ما حرمت را از آن‌ها استفاده نکردیم و روایات متعددی بود، تعابیری وجود دارد که مسئله را روشن می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: موسیقی، انقلاب اسلامی، تهدید یا فرصت (واقعیت‌های وضعیت فعلی موسیقی)
فصل دوم: طرح جامع ده‌گانه تحلیل موسیقی
فصل سوم: روش‌شناسی اجتهادی فقه موسیقی و غنا
فصل چهارم: امواج چهارگانه تاریخ فقه موسیقی و غنا
فصل پنجم: حکم غنا (خوانندگی) در فقه شیعه و در ساحت موج چهارم فقه موسیقی
فصل ششم: حکم موسیقی (نوازندگی) در فقه شیعه و در ساحت موج چهارم فقه موسیقی
فصل هفتم: پرسش‌های هشتادگانه حوزه هنری از حوزه علمیه در باب موسیقی و غنا به ضمیمه چند پرسش دیگر
فصل هشتم: هفت پرسش اساسی درباره موج چهارم فقه موسیقی
فصل نهم: آفاق تمدنی موسیقی و خدمات متقابل موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی
فصل دهم: آسیب‌شناسی موسیقی در نهادهای فرهنگی‌‌‌اجتماعی جمهوری اسلامی ایران
فصل یازدهم: ضمائم چهارگانه انتقادی‌ اجتهادی در باب کارکردهای موسیقی و غنا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات736
زبانفارسی
شابک978-600-03-2804-7
موضوع کتابکتاب‌های آموزش موسیقی، کتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت

برای دریافت کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.