معرفی و دانلود کتاب مکانیزم‌های رسوب آسفالتین در محیط متخلخل

عکس جلد کتاب مکانیزم‌های رسوب آسفالتین در محیط متخلخل
قیمت:
20000 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مکانیزم‌های رسوب آسفالتین در محیط متخلخل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مکانیزم‌های رسوب آسفالتین در محیط متخلخل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مکانیزم‌های رسوب آسفالتین در محیط متخلخل

کتاب مکانیزم‌های رسوب آسفالتین در محیط متخلخل نوشته سید فخرالدین طاهرزاده موسویان، به بررسی یکی از مهم‌ترین پدیدها در صنعت نفت یعنی رسوب مواد آلی سنگین همچون آسفالتین می‌پردازد.

درباره کتاب مکانیزم‌های رسوب آسفالتین در محیط متخلخل:

فصل اول این کتاب به مطالعات کتابخانه‌ای پدیده تشکیل رسوب آسفالتین اختصاص دارد. در ابتدای این فصل به توصیف جزء آسفالتین پرداخته می‌شود و ترکیب، ساختار، وزن مولکولی آسفالتین مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه فصل، به طور خلاصه مکانیسم‌های تشکیل آسفالتین و اثر عوامل مختلف نظیر دما، فشار و... بر این پدیده نیز در این فصل آورده شده است و در نهایت به بررسی مشکل رسوب آسفالتین در تعدادی میادین نفتی ایران و جهان اشاره شده است. در فصل دوم مهم‌ترین مدل‌های نشست آسفالتین ارائه شده است. در فصل سوم سیستم سیلاب زنی تقلیل فشار و چند مورد کارهای آزمایشگاهی که برای تصدیق و اعتبارسازی مدل‌های نشست آسفالتین انجام شده، مطرح شده است. در فصل چهارم انتخاب مدل، تنظیم مدل توسعه یافته، برنامه نویسی آن با نرم افزار matlab و نتایج حاصل از حل عددی معادلات به دست آمده مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در آخر مجموعه‌ای از آموخته‌ها و پیشنهادات ارائه شده است.

کوشش‌های بسیار جهت تغییر و شناخت پدیده رسوب آسفالتین انجام شده است، اما هیچ یک از مدل‌های موجود قادر به پیشبینی رسوب آسفالتین با دقت بالا نیست. همچنین بسیاری از مدل‌ها با درجات مختلف دقت و بر اساس پارامترهای معین آزمایشگاهی و یا ضرایب ثابت هستند. به طور خلاصه به دلیل پیچیدگی و معین نبودن خواص آسفالتین، روی دادن این مشکلات دور از انتظار نیست. امروزه روش‌های مکانیکی و شیمیایی متعددی در بر طرف کردن مشکل آسفالتین رسوب یافته استفاده می‌شود. اما زدودن آسفالتین تولیدی با این روش‌ها پر هزینه بوده و عملاً برای از بین بردن رسوب آسفالتین در مخزن غیرکاربردی خواهند بود. شناخت سنگ و رسوب آسفالتین در محیط و پیش بینی کاهش نفوذپذیری و دیگر خسارات وارده بر مخزن در اثر عوامل مختلف رسوب گذاری امری حیاتی است که تا حد امکان از تشکیل رسوب آسفالتین جلوگیری می‌کند.

مطالعه کتاب مکانیزم‌های رسوب آسفالتین در محیط متخلخل مناسب چه کسانی است؟

استفاده از این کتاب برای کسانی که در رشته‌های صنعت نفت و راه سازی فعالیت یا تحصیل می‌کنند، مناسب است.

در بخشی از کتاب مکانیزم‌های رسوب آسفالتین در محیط متخلخل می‌خوانیم:

آسفالتین‌ها گروه انحلال پذیری هستند که در حضور مقادیر اضافی هیدروکربن‌های مایع و سبکی مانند نرمال پنتان یا نرمال هگزان از نفت خام و نفت سنگین رسوب می‌کنند.

کلمه آسفالتین برای اولین بار در سال توسط بوسینگاوت در فرانسه به وجود آمد. او اسانس نامحلول در الکل حاصل از ترپانتین جامد به دست آمده در شرق فرانسه را که از باقی مانده تقطیر به دست آمده بود آسفالتین نامید. آسفالتین را معمولا می‌توان با استفاده از یک حلال از نمونه نفت خام جدا کرد. در واقع می‌توان آسفالتین را به عنوان یکی از اجزاء نفت خام که در نرمال آلکان‌ها مثل نرمال پنتان و نرمال هپتان غیرقابل حل اما در بنزن یا تولوئن قابل است تعریف کرد.

آسفالتین‌ها جامدات شکننده و غیرقابل ذوبی هستند که به شکل میکروکلوئیدی در نفت خام معلق‌اند. تغییرات فازی، گرانروی و خواص بین سطحی نفت خام قویاً تحت تأثیر آسفالتین واقع می‌شوند. محتوای آسفالتین در مخازن نفتی بین صفر تا 20 درصد وزنی متغیر است.

اخیراً برای تعریف آسفالتین‌ها از واژه‌هایی نظیر ذرات قابل فیلتر و غیرقابل فیلتر به ترتیب به جای قابلیت حل شدن و غیرقابلیت حل شدن استفاده شده است. همچنین در بعضی از تعریف‌های اخیر آسفالتین‌ها به عنوان اولین اجزایی قابل رسوب از نفت خام، معرفی شده‌اند. در بعضی از مراجع نیز آسفالتین‌ها بر اساس نوع حلالی که باعث ایجاد رسوب آن‌ها شده است، دسته بندی و تعریف شده‌اند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: بررسی ترکیب آسفالتین
آزمایش SARA 
مشکلات ناشی از رسوب آسفالتین
مکانیسم آسیب نفوذ پذیری
عوامل مؤثر در رسوب آسفالتین
مشکلات ایجاد شده توسط آسفالتین
رسوب آسفالتینی
مطالعات انجام شده برای چند میدان مشکل دار
فصل دوم: تاریخچه و پیشینه مدلسازی
ترمودینامیک آسفالتین
مدل نشست آسفالتین در محیط متخلخل
مدل‌های نشست آسفالتین در مغزه
نشست آسفالتین در مخازن نفتی
فصل سوم: سیستم سیلاب زنی تخلیه طبیعی
رویه آزمایشگاهی
جعفری بهبهانی
فصل چهارم: تنظیم معادلات و حل مدل
مدل سازی دینامیکی
مدل پیشنهادی
فرضیات مدل
روش حل معادلات
شرایط مرزی و اولیه
نتایج و بحث
آنالیز حساسیت
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
نوآوری کار
نتیجه گیری
پیشنهادات

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مکانیزم‌های رسوب آسفالتین در محیط متخلخل
نویسنده
ناشر چاپینشر عطران
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات126
زبانفارسی
شابک978-622-734337-3
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی شیمی، کتاب‌های مهندسی نفت
قیمت نسخه الکترونیک
20000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مکانیزم‌های رسوب آسفالتین در محیط متخلخل

برای دریافت کتاب مکانیزم‌های رسوب آسفالتین در محیط متخلخل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.