معرفی و دانلود کتاب نئوهاوکینگ‌ها: یا سازش با سوراخ‌های جوراب مورچه

عکس جلد کتاب نئوهاوکینگ‌ها: یا سازش با سوراخ‌های جوراب مورچه
قیمت:
۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نئوهاوکینگ‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نئوهاوکینگ‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نئوهاوکینگ‌ها: یا سازش با سوراخ‌های جوراب مورچه

کتاب نئوهاوکینگ‌ها: یا سازش با سوراخ‌های جوراب مورچه، نوشته‌ی مریم حسینیان روایتی تأثیرگذار، واقعی و هنرمندانه است که داستان دو سال از زندگی نویسنده را حکایت می‌کند. دو سال همراه با بیماری، که به سبب اشتراکی مبهم، زندگی او را با استیون هاوکینگ پیوند زده است.

درباره‌ی کتاب نئوهاوکینگ‌ها یا سازش با سوراخ‌های جوراب مورچه

مریم حسینیان نویسنده‌ی معاصر و عضو انجمن ادبیات داستانی خراسان است که سال‌ها در مطبوعات به انتشار مطلب مشغول بوده و در حال حاضر کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. او خالق داستان‌هایی مانند «ما اینجا داریم می‌میریم»، «بهار برایم کاموا بیاور» و «بانو گوزن» است. کتاب «نئوهاوکینگ‌ها یا سازش با سوراخ‌های جوراب مورچه» از آثار اوست که برای خلق آن از زندگی واقعی خود الهام گرفته است.

حسینیان در کتاب نئوهاوکینگ‌ها یا سازش با سوراخ‌های جوراب مورچه، داستان دو سال زندگی با بیماری سرطان را روایت می‌کند. او به خوبی دردها و دشواری‌های دوران بیماری را در اثرش بازتابانده است. بیان نویسنده در این کتاب طنز و اندوه را به هم آمیخته است و با این تکنیک، تصویری از حقیقت زندگی به دست داده است. مفهومی که درد و سرخوشی را با هم دارد.

نویسنده در داستان، حالات بیماری را بسیار دقیق و جزئی توصیف می‌کند. توصیفات او عامل اصلی جذابیت و گیرایی داستان است. این توصیفات نه‌تنها درد و رنج بیماری را دربرمی‌گیرد، بلکه بر رفتارهای اطرافیان با فرد بیمار نیز تمرکز می‌کند. همچنین بیشتر توصیفات او بر اساس حالات درونی شخصیت طرح‌ریزی شده و درون‌گرایانه است.

معرفی و دانلود کتاب نئوهاوکینگ‌ها

زبان نویسنده ساده و صمیمی ولی در عین حال پرورده و ادبی است. یکی از جذابیت‌ها و قوت‌های روایت همین توانایی نویسنده در ساخت زبانی ادبی و صمیمی است. تعابیر و صور خیال در متن کتاب نئوهاوکینگ‌ها خلاقانه و مبتکرانه است و نویسنده غالباً برای بیان مطلب از عبارات دست‌فرسود استفاده نمی‌کند. مریم حسینیان به خوبی در داستان از تکنیک‌های بلاغی مانند حذف، پرسش‌ و ایجاز و اطناب بهره می‌گیرد تا هم ذهن خواننده به یک نوع از جملات عادت نکند و هم تأثیر بیان او در خواننده بیشتر و بهتر باشد.

سیر روایی داستان نئوهاوکینگ‌ها تقریباً خطی است گرچه گه‌گاه با فلاش‌بک‌های طولانی این سیر به هم می‌ریزد. نویسنده داستان امروز را بیان می‌کند، اما به تناسب هر واقعه، از گذشته نیز مطالبی را روایت می‌کند. راوی اول‌شخص است و به همین خاطر، توصیفات درون‌گرایانه بسیار تأثیرگذارتر و واقعی‌تر به نظر می‌رسند. انتخاب این نوع راوی موجب می‌شود که برای مدتی خواننده دنیا را از نگاه فرد بیمار مشاهده کند.

داستان با این جمله آغاز می‌شود: «این ماجرا اول و آخری ندارد. درست از میانه شروع می‌شود.» این جمله بسیار دلالت‌مند و مهم است. داستان درباره‌ی سرطان است. بیماری‌ای که نه آغاز مشخصی دارد و نه پایانی قطعی. شخصیت داستان نیز در طول داستان بارها با همین عدم قطعیت مواجه می‌شود. وقتی گمان می‌کند عمل کرده، تومور را از بدنش درآورده‌اند و در حال بهبودی است، متوجه می‌شود که تازه باید شیمی‌درمانی را آغاز کند. یکی از رنج‌های او در این دوران، همین عدم قطعیت در درمان است.

راوی از آغاز داستان با استیون هاوکینگ هم‌ذات‌پنداری می‌کند، اما دقیقاً نمی‌داند چرا. در فرایند جلو رفتن روایت، کم‌کم ارتباط این دو با هم مشخص می‌شود. داستان ارجاعات زیادی به زندگی هاوکینگ، آثار قبلی نویسنده، آثار نویسندگان دیگر و کلاً مسائل برون‌متنی دارد. فصل‌بندی‌های داستان هم با استیون هاوکینگ گره خورده. هر فصل نامی دارد و نام‌ها خلاقانه و زیبا هستند. نویسنده از میانه‌ی داستان گروهی را به نام نئوهاوکینگ‌ها تعریف می‌کند و نام فصل‌های داستان را با پدیده‌ی نئوهاوکینگ ارتباط می‌دهد. علاوه بر آن، بین مسائل پزشکی، روحی و واقعی با مسائل ستاره‌شناختی و کیهان‌شناختی، در این عنوان‌ها رابطه‌ی بینامتنی ایجاد می‌کند.

کتاب نئوهاوکینگ‌ها یا سازش با سوراخ‌های جوراب مورچه، نوشته‌ی مریم حسینیان در انتشارات چشمه به چاپ رسیده است.

کتاب نئوهاوکینگ‌ها یا سازش با سوراخ‌های جوراب مورچه برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب حاضر برای کسانی که به رمان‌ها و روایت‌های واقعی علاقه دارند مناسب است.

در بخشی از کتاب نئوهاوکینگ‌ها: یا سازش با سوراخ‌های جوراب مورچه می‌خوانیم

توی اتاق عمل یکی از پرسنل گفت: «دست دکتر الف خیلی خوبه. برای هر مریضی پورت می‌ذاره، بعد شیمی‌درمانی جواب می‌گیره و می‌آد پورت رو برمی‌داره.» به دست دکتر الف فکر می‌کردم و باز هم لبخند زدم. هیچ تصویر ذهنی‌ای نه از پورت داشتم و نه شیمی‌درمانی که بخواهم بفهمم دست خوب دکتر و برداشته شدن پورت چه معنایی دارد. فقط با توضیح مختصر دکتر نون فهمیدم تزریق با پورت خیلی ساده‌تر و کم‌دردسرتر است. به‌خصوص برای من که رگ‌هایم در طول دوازده روز بستری شدن در بیمارستان، و هر روز دو سه نوبت آزمایش خون، به‌شدت آسیب ‌دیده بودند.

قرار نبود بی‌هوش شوم. ماسک اکسیژن را که روی دهانم گذاشتند، دکتر الف با کلاه جراحی و خیلی شیک‌وپیک وارد اتاق عمل شد. نگاهم کرد و گفت: «سلام. من دکتر الف هستم.» من هم ماسک را از روی دهانم برداشتم و گفتم: «من هم مریمم. از آشنایی با شما خیلی خوشوقتم.» بعد همه خندیدیم از این معارفه‌ی رسمی در اتاق عمل. دکتر الف گفت صورتم را برگردانم به سمت دیگر و نیازی نیست چیزی را نگاه کنم. خودم هم تمایلی به فضولی نداشتم. خواب‌آلود بودم، اما تصویر ذهنی‌ام با سنگینی برش جایی زیر کتفم مدام کامل‌تر می‌شد.

فهرست مطالب کتاب

فصل یک یا استیون هاوکینگ وسط زندگی من چه کار می کند؟
فصل دو یا آیا بار هستی نام دیگرش بستر بیماری است؟
فصل سه یا نئوهاوکینگ شدن پدیده ی غریبی است!
فصل چهار یا سیاره ی نئوهاوکینگ ها کجای کهکشان است؟
فصل چهار و هفتاد و پنج صدم یا پیش‌گفتاری میان متن
فصل پنج یا تنهایی نئوهاوکینگ ها را بغل می‌کند
فصل شش یا نئوهاوکینگ ها روی سقف چه می بینند؟
فصل هفت یا نئوهاوکینگ ها خودشان را روی آب نگه می دارند
فصل هشت یا بعضی از نئوهاوکینگ ها نیاز به «دلبر» دارند
فصل هشت و هفتاد و پنج صدم یا آقای نئوهاوکینگ، دعوتم را قبول می کنید؟
فصل نه یا آیا متاستاز همان ستاره ای است که به سیاه چاله تبدیل می شود؟
فصل ده یا مارتا، تو آن سنگ را بردار!
فصل یازده یا آیا یک فنجان چای داغ نام دیگر معجزه است؟
فصل یازده و هفتاد و پنج صدم یا من دیگر حرفی ندارم!

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نئوهاوکینگ‌ها: یا سازش با سوراخ‌های جوراب مورچه
نویسنده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات177
زبانفارسی
شابک978-622-01-1075-0
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نئوهاوکینگ‌ها

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نئوهاوکینگ‌ها

برای دریافت کتاب نئوهاوکینگ‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.