معرفی و دانلود کتاب نادرشاه

عکس جلد کتاب نادرشاه
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نادرشاه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نادرشاه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نادرشاه

کتاب نادرشاه نوشته‌ی صادق رضازاده شفق سرگذشت‌نامه‌ای درباره‌ی پایه‌گذار سلسله‌ی افشاریه است. نادرقلی که بعدها دست سرنوشت او را به شاه ایران بدل کرد، از مشهورترین فرمانروایان تاریخ کشورمان است که فتوحات و جنگ‌های پیروزمندانه‌ی زیادی داشته. از دستاوردهای او می‌توان به بیرون کردن افغان‌ها، روس‌ها و عثمانی‌ها از ایران و یکپارچه کردن خاک ایران با پس گرفتن سرزمین‌های از دست رفته‌مان اشاره کرد. به او لقب ناپلئون شرق را داده‌اند که همانا برازنده‌ی اوست!

درباره‌ی کتاب نادرشاه

نویسندگان خارجی بسیاری در وصف نادرشاه افشار و زندگانی او دست به قلم برده‌اند و کتاب‌هایی نوشته‌اند که طبق توضیحات نویسنده و پژوهشگر بزرگ ایرانی، صادق رضازاده شفق (Sadegh Rezazadeh Shafagh) تمامی این منابع را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ مطالبی که نویسندگان خارجی هم‌عصر با نادرشاه ثبت و ضبط کرده و به رشته‌ی تحریر درآورده‌اند و دسته‌ی دوم کتاب‌هایی که نویسندگان خارجی هم‌عصر ما درباره‌ی زندگی و سرگذشت این شاه بزرگ نوشته‌اند. صادق رضازاده شفق در کتاب نادرشاه از منابع و مأخذ معاصر استفاده کرده، چراکه به‌گفته‌ی خود او، این‌ دسته، مطالب موجود در منابع قدیمی‌تر را را نیز شامل می‌شوند.

معرفی و دانلود کتاب نادرشاه

زمانی‌که نادرشاه افشار ظهور کرد و نام خود را برای همیشه در تاریخ ایران جاودانه باقی گذاشت، کشورمان رو به انحطاط و نظام شاهنشاهی آن از هم پاشیده بود. سلسله‌ی صفوی، به واسطه‌ی فساد، تفرقه‌افکنی‌های پیاپی درباریان و بی‌کفایتی آخرین حکمران، رو به افول داشت و عشایر یاغی با تسلط بر امور، به جان و مال مردم دست‌درازی می‌کردند و آرامش را به‌کلی از بین برده بودند. از دیگر سو، دولت تزاری روس و دولت عثمانی که مدت‌ها چشم به خاک ایران داشتند، از فرصت به‌دست‌آمده نهایت استفاده را کرده و کشورمان را به تصرف خود درآورده بودند. در چنین اوضاع و شرایط وخیمی که حقیقتاً با حمله‌ی مغول به ایران برابری می‌کرد، به تاریخ 28 محرم 1100 هجری یک نوزاد کوهستانی گمنام، یعنی نادرقلی، متولد شد. هیچ‌کس نمی‌توانست پیش‌بینی کند که بعدها نادرقلی، ناجی وطن خود، ایران خواهد شد.

طایفه‌ی اجدادی نادر، قرقلوی افشار نام داشتند و درست مثل دیگر قبایل، ییلاق و قشلاق می‌کردند و زندگی‌شان کاملاً بدوی بود. مورخان، زمان دقیق تاج‌گذاری شاهانه‌ی نادر را 24 شوال 1148 ذکر کرده‌اند و وفات او نیز در تاریخ 11 جمادی‌الآخر 1160 ثبت شده است. نادرشاه تمام عمر 60 ساله‌ی خود تا زمان به قتل رسیدنش را به فعالیت‌های مستمر و اقدامات خارق‌العاده گذراند. در دوره‌ی سلطنت او حوادث تاریخی بسیار مهمی برای ایران رخ داد که صادق رضازاده افشاری تمامی آن‌ها را با رجوع به منابع معتبر و به‌صورت جزئی‌نگرانه و دقیق در کتاب نادرشاه گردآوری و بیان کرده است.

با استناد به کتاب‌های تاریخی، نادرشاه، مردی تندرست، قوی و شجاع بوده و درایت نظامی بسیار بالایی نیز داشته، تا جایی که او را یکی از نوابغ نظامی ایران می‌دانند. همین صفات و ویژگی‌ها او را به یکی از بزرگ‌ترین کشورگشایان ایران و حتی جهان بدل کرد که نامش تا ابد بر صفحات کتب تاریخی ایرانیان و غیرایرانیان می‌درخشد. اما با تمام این تفاصیل، نادرشاه نیز همچون دیگر افراد مهم تاریخ و درست مثل دیگر انسان‌ها، معایب رفتاری خاص خود را داشت. از جمله عیب‌های او می‌توان به قساوت و سنگدلی‌ای اشاره کرد که در اواخر عمر و به خصوص بعد از نابینا شدن فرزندش، رضاقلی، به‌خرج می‌داد. اما بنا بر گفته‌های تاریخ‌دانان، تمامی خصایل و رفتارهای عجیب نادر، دلایل و عللی داشته‌اند که صادق رضازاده شفق در کتاب نادرشاه به آن‌ها اشاره کرده است. برای آشنایی بیشتر با این شاه بزرگ ایرانی و پی بردن به حقیقت تمامی وقایع دوره‌ی زندگانی او، می‌توانید به کتاب پیش رو مراجعه کنید که در عین خلاصه و مفید بودن، منبعی بسیار جامع و کامل است و نویسنده‌اش در بررسی دقیق و ذکر جزئیات هیچ واقعه‌ی مهمی از دوره‌ی سلطنت نادرشاه کوتاهی نکرده است.

انتشارات ارس کتاب نادرشاه را منتشر کرده و در اختیار خوانندگان علاقه‌مند قرار داده است.

کتاب ناردشاه برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تاریخ ایران و بررسی سلسله‌های شاهنشاهی ایرانی علاقه‌مند هستید یا دوست دارید شرحی تاریخی و مستند را از زندگی نادرشاه افشار بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی کتاب نادرشاه را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب نادرشاه می‌خوانیم

سخنی در باب نادرشاه افشار

از سوانح بزرگ که در تاریخ ایران کهن تأثیری عظیم نمود و مانند عبور کشتی‌های کوه‌پیکر که اقیانوسی را متلاطم می‌سازد سراسر کشور ما را معروض تحولات ساخت و ملت ایران را بار دیگر از گرداب امواج مهیب حوادث عبور داد و فتنه‌ها برپا کرد، ویرانی‌ها به وجود آورد و خون‌ریزی‌های فجیع را سبب شد ولی سرانجام ملت ایران از چنان هنگامه‌ی طاقت‌فرسای جان‌گداز آزاد و پیروزمند، گرچه فرسوده و دردمند، درآمد، همانا ظهور یک مرد دلاور شجاع کشورگشا به نام نادرشاه بود.

ایران بزرگ در آن دوره رو به انحطاط نهاده و مشعل شاهنشاهی عظیم آن رو به خاموشی گذاشته و شکوه دولت توانای سلاله‌ی صفوی در نتیجه‌ی ظهور فساد و تفرقه و ناتوانی آخرین حکمران خاندان رو به افول نهاده و کشور زیر استیلای عشایر یاغی رفته بود. مدعیانی در اطراف و اکناف علم طغیان برافراشته و دولت‌های قوی‌دست متجاوز خارجی مانند دولت تزاری روسیه و دولت عثمانی ایالات غربی ما را تحت تصرف خود درآورده بودند. در داخله اشرار عشایر و مدعیان و گردن‌کشان مسلط به جان و مال مردم شده بودند.

در چنین دوره‌ای تقدیر الهی خواست وضع ناگوار ایران که بی‌شباهت به وضع بعد از تاخت و تاز مغول خون‌خوار نبود، دگرگون شود، پس خدای بزرگ بار دیگر به یاری ملت ایران برخاست و جوان کوهستانی گمنام یعنی نادرقلی (به معنی بنده‌ی خدای بی‌همتا) پسر امام‌قلی (به معنی بنده‌ی امام) در پای کوهستان الله‌اکبر دره‌گز پا به عرصه‌ی زندگی نهاد. در آن دوران کسی نمی‌توانست پیش‌بینی کند که این جوان ساده‌ی خانه‌بردوش عشایری چنان تأثیری عظیم در طالع وطنش ایران خواهد نمود.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
سخنی در باب نادرشاه افشار
نقل از تاریخ ایران در دوره‌ی اسلامی (اثر پاول هُرن)
نقل از از تاریخ ادبی ایران (ادوارد براون)
کارهای نادر (جونس هنوی)
نقل از تاریخ ایران (سر پرسی سایکس)
جلوس نادرقلی بر تخت شاهی ایران (جونس هنوی)
فتوحات نادرشاه (جونس هنوی)
واپسین سال‌های نادرشاه (جونس هنوی)
نقل از کتاب تاریخ هند (پاول پرایس)
نقل از کتاب افغانستان (فریزر تایتلر)
تاریخچه‌ی نادرشاه (و. مینورسکی، پاریس 1934)
نقل از کتاب نادرشاه (لکهارت چاپ لندن، (لارتس لکهارت))
فصل اول: مقدمه در انحطاط و انقراض صفویان، افغانان، تهاجم، روسیه و عثمانی به ایران
فصل دوم: اصل و نسب نادر و عملیات بدوی او
فصل سوم: مناسبت نادر تهماسب، فتح مشهد و جنگ‌های دیگر
فصل چهارم: غلجایی‌ها بیرون رانده می‌شوند
فصل پنجم: نخستین اردوکشی نادر بر ضد عثمانی و واپسین انقیاد ابدالی‌ها
فصل ششم: جنگ وخیم تهماسب با عثمانی‌ها و مخلوع شدنش
فصل هفتم: تجدید نبرد با عثمانی و جنگ بین‌النهرین
فصل هشتم: جنگ‌های نادر 1149-1147 (36-1734) و آغاز نیروی دریای او
فصل نهم: تاج‌گذاری نادر
فصل دهم: متارکه بین ایران و عثمانی، روابط نادر با روسیه، تصرف بحرین، عملیات در بختیاری
فصل یازدهم: استرداد قندهار
فصل دوازدهم: حمله به هندوستان
فصل سیزدهم: لشکرکشی به هند
فصل چهاردهم: ورود به دهلی
فصل پانزدهم: از دهلی به نادر آباد
فصل شانزدهم: لشکرکشی رضاقلی خان به ترکستان و آخرین نبرد ابراهیم خان
فصل هفدهم: نیابت سلطنت رضاقلی میرزا
فصل هجدهم: نخستین نبرد عمان و خلیج‌فارس 1740-1737 (1153-1150)
فصل نوزدهم: لشکرکشی به ترکمنستان
فصل بیستم: نبرد داغستان
فصل بیست‌ویکم: عملیات در خلیج‌فارس و دومین لشکرکشی در عمان 1160-1153
فصل بیست‌ودوم: جنگ با عثمانی، لشکرکشی به بین‌النهرین
فصل بیست‌وسوم: شورش در ایران 44-1743 (1157-1156)
فصل بیست‌وچهارم: تجدید جنگ با عثمانی و پایان آن 1746-1744 (1159-1157)
فصل بیست‌وپنجم: فاجعه‌ی نهایی
فصل بیست‌وششم: اعمال و اخلاق نادرشاه جنگاوری نادر
تاریخ زندگی نادر (جیمز فریزر، ابوالقاسم خان ناصرالملک (قراگوزلو))

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نادرشاه
نویسنده
ناشر چاپینشر ارس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات280
زبانفارسی
شابک978-622-5489-75-2
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نادرشاه

ضرغام ابراهیمی
۱۴۰۲/۱۱/۳۰
خیلی عالی بود چون جزییات زیادی از زندگی نادر شاه رو گفته و این که از زبان جهانگردان و نویسندگان خارجی که در آن زمان به ایران آمده بودند درباره نادرشاه نوشته شده است
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب نادرشاه

برای دریافت کتاب نادرشاه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.