معرفی و دانلود کتاب نارنجی تند

عکس جلد کتاب نارنجی تند
قیمت:
۳۰۰۰۰ ۱۵,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نارنجی تند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نارنجی تند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نارنجی تند

کتاب نارنجی تند، مجموعه شعری معاصر در قالب شعر نوی سپید، سروده‌ی شاعر جوان ایرانی، عادله رفایی است. این مجموعه‌ شعرِ لطیف با جنس بیان زنانه‌اش‌ می‌تواند شما را ساعت‌ها پای خود نشاند، و به زبان و شیوه‌ی خویش از دردهای مشترک انسانی، اندیشه‌ها و ادراکات زیبایی‌شناسانه‌ و هستی‌شناسانه‌ی خود با شما سخن گوید.

درباره‌ی کتاب نارنجی تند

روح و جانِ آدمی پیوندی دیرینه و ناگسستنی با شعر، ترانه و موسیقی دارد؛ آن‌چنان‌که به عناصری حیاتی برای ادامه‌ی حیات روحانی و معنوی‌ بشر بدل شده‌اند. از بدو تولد که با لالایی ترانه‌های دلنشین مادرانمان به خوابی شیرین فرو می‌رفتیم تا وقت مرگ که با نوحه‌سرایی عزیزان و نزدیکانمان به خوابی ابدی فرو خواهیم رفت؛ شعر و ترانه با زندگی ما عجین است. شعر؛ ابزاری برای بیان مکنونات قلبی، احساسات، دردها، آگاهی‌ها و ادراکات انسانی است؛ که خواه شاعرِ اثر باشیم، خواه خواننده‌ی آن؛ حتی باوجودِ عدم فهم دقیق معنای شعر؛ در غم و شادی ما را شریک است، روح و جانمان را نوازش می‌دهد و به آن وسعت و غنا می‌بخشد!

منشأ پیدایش شعر نو معاصر پارسی در قرن 14 هجری شمسی، به رخداد تاریخی انقلاب مشروطه‌ی ایران بازمی‌گردد. انقلاب مشروطه از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ معاصر ایران است که تحولات عظیمی را در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... کشور رقم زد. سبک ادبی نثر و نظم نیز از قافله‌ی این دگرگونی‌ها عقب نیفتاد و دستخوش تغییراتی اساسی شد: سبک ادبی پارسی به دو دسته‌ی کهن و نو تقسیم شد؛ به‌گونه‌ای که تا پیش از آن، این‌اندازه تفاوت را به خود ندیده بود! بنیان‌گذار شعر نوی پارسی را نیما یوشیج (علی اسفندیاری) می‌دانند که به «پدر شعر نو» نیز مشهور است. این سبک شعری در 3 قالبِ عمده سروده می‌شود که عبارت‌اند از:

  1. شعر آزاد یا نیمایی: که آهنگین با وزن عروضی است اما جای قافیه‌ها در آن مشخص نیست. نیما یوشیج، سهراب سپهری، مهدی اخوان ثالث؛ ازجمله شاعران معروفی هستند که در این قالب اشعار نغز و زیبایی سروده‌اند.
  2. شعر سپید: آهنگین است اما وزن عروضی ندارد و جای قافیه نیز در آن مشخص نیست.
  3. شعر موج نو: نه‌تنها وزن عروضی ندارد و جای قافیه در آن مشخص نیست؛ که آهنگین هم نیست، و آنچه آن را از نثر متمایز می‌کند؛ شیوه‌ی ویژه‌‌ی بیانی و وجود تخیل شعری در آن است.

از میان 3 دسته‌‌‌ی فوق، شعر آزاد یا نیمایی مقبولیت بیشتری میان مردم یافته است، و دلنشین‌ترین و معروف‌ترین اشعار نو در این قالب سروده شده‌اند. البته؛ هریک از این 3 دسته نیز در سال‌های اخیر با خلاقیت و نوآوری شاعران، قالب‌های جدید متنوعی به خود گرفته‌اند. کتاب پیش‌رو؛ مجموعه شعر نارنجی تند سروده‌ی عادله رفایی؛ مشتمل بر 28 شعر بلند است که در قالب شعر نوی سپید سروده شده‌اند. عنوان برخی از شعرها عبارت‌اند از: «مِرلوپونتیِ کوچک»، «سرگردانی»، «اخیارات شاعری»، «نارنجی تند» و «حوضچه‌ی پریان». عادله رفایی در این مجموعه تلاش کرده است مفاهیم فلسفی، انسان‌شناسانه، هستی‌شناسانه و عاشقانه را به مدد فضاسازی‌های عینی و ملموس به ذهن مخاطب انتقال دهد.

وی در جایی از این مجموعه کنایه‌ای به موریس مرلوپونتی فیلسوف فرانسوی قرن بیستم می‌زند، در بخشی از نیستی و زوال می‌گوید و در بخشی از خشونت. لحن خطابی و برجسته‌سازی پایان‌بندی اشعار از ویژگی‌های برجسته‌ی شعری این شاعر جوان در این مجموعه‌‌ی نغز و لطیف است. نارنجی تند به‌عنوان اولین اثر حرفه‌ای عادله رفایی در عرصه‌ی شعرسرایی، تلاشی تحسین‌برانگیز و امیدآفرین است.

مجموعه شعر نارنجی تند در سال 1401 به‌همت نشر چشمه، ذیل مجموعه‌ی «جهان تازه‌ی شعر» به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

درباره‌‌ی مجموعه‌ی جهان تازه‌ی شعر

«جهان تازه‌ی شعر» عنوانی است که انتشارات چشمه اشعار شعرای معاصر سرزمینمان را تحت نام آن به چاپ می‌رساند. برخی از شاعران این مجموعه، ممکن است چندان نام‌آشنا برای مخاطب نباشند؛ اما همگی این شاعران از فیلتر هیأت داوران انتشارات عبور کرده؛ و نهایت کوشش در گزینشِ دقیق آن‌ها به‌کار گرفته شده است. مطالعه‌ی مجموعه‌ی جهان تازه‌ی شعر؛ دریچه‌ای نو را به جهانِ اندیشه و احساسات شعرای معاصر سرزمینمان به روی ما خواهد گشود، و با جنبه‌های مختلف ساختاری، ادبی، هنری، زیبایی‌شناسانه و... شعر معاصر ایران هرچه بیشتر آشنا خواهد کرد.

عنوان برخی از کتاب‌های ذیل این مجموعه؛ عبارت‌اند از:«این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است» اثر ایرج ضیائی، «جهان را به شاعران بسپارید» سروده‌های محمدرضا عبدالملکیان، «به میچکا که روز وشب‌ها پشت پنجره‌ام بود» اشعار سعدی گل‌بیانی، و «عاشقی جرم قشنگی‌ست» غزلیات بهروز یاسمی.

کتاب نارنجی تند برای چه کسانی مناسب است؟

دوستداران شعر معاصر ایران؛ به‌ویژه شعر سپید، از کتاب نارنجی تند لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب نارنجی تند می‌خوانیم

اسب‌هایی که از دود سیگارم جان گرفتند و
رقتم را با خود به جنگل‌ها بردند
چه چیزی را می‌خواهم از دست بدهم؟!
مگر نمی‌دانستم گاهی عنکبوت‌ها
در عشقی که می‌تنند
خشک می‌شوند و
جاروها به تشییع غبار می‌آیند
می‌بینی هنوز
گذشته با خاک معنا می‌شود
پس چرا باید
مگنولیاهای روییده بر احساسم را
از صورتم جدا کنم؟
مگر زمانِ زیادی داریم
که مهربانی را در اتاقی دیگر تنها گذاشته‌ایم و
شفافیت را در نزدیک شومینه رها کرده‌ایم؟!
مورچه‌ها روزهای مبادا را ذره‌ذره
از زمین جمع می‌کنند و
دوراندیشی ژرفی را با خود به خانه می‌برند
اما این‌جا هر شب
بی‌خوابی به اشیا ضربه می‌زند و
سکوت از جا می‌پرد
آن‌قدر می‌لرزم که اتاق جهنم سردی می‌شود
و عشق
خود را از مویی می‌آویزد

فهرست مطالب کتاب

نیستی
مِرلوپونتیِ کوچک
سرگردانی
اختیارات شاعری
جوهردان
قرمزها
شباهنگ
خردمندی
حوضچه‌ی پریان
دوراندیشی
فتوسنتز
اُپال
قرارداد صوری
علت‌ومعلول
نارنجیِ تند
بادزنگ
ناخدای ابری
ناباوری
آوند
چند الف
بودای چوبی
مگنولیا
دادستان
گوشواره‌ی دودی
جدال
نسبیت
تضاد

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نارنجی تند
نویسنده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات103
زبانفارسی
شابک978-622-01-595-4
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک
۳۰۰۰۰ ۱۵,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نارنجی تند

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نارنجی تند

برای دریافت کتاب نارنجی تند و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.