معرفی و دانلود کتاب نقشه‌ دانش: تاریخ هزار ساله‌ی ایده‌های کلاسیک

عکس جلد کتاب نقشه‌ دانش: تاریخ هزار ساله‌ی ایده‌های کلاسیک
قیمت:
45000 تومان - 4.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نقشه‌ دانش: تاریخ هزار ساله‌ی ایده‌های کلاسیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نقشه‌ دانش: تاریخ هزار ساله‌ی ایده‌های کلاسیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نقشه‌ دانش: تاریخ هزار ساله‌ی ایده‌های کلاسیک

کتاب نقشه‌ دانش: تاریخ هزار ساله‌ی ایده‌های کلاسیک نوشتۀ ویولت مولر مسیر سفر ایده‌های سه دانشمند بزرگ یونان باستان به نام‌های اقلیدس، بطلمیوس و جالینوس را طی هزار سال در هفت شهر مختلف پیگیری می‌کند. این اثر تاریخیِ خواندنی تاثیر جهان عرب بر قرون وسطی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

درباره کتاب نقشه دانش: تاریخ هزار ساله ایده‌های کلاسیک

کتاب نقشه دانش: تاریخ هزار ساله ایده‌های کلاسیک (The Map of Knowledge) نخستین اثر ویولت مولر (Violet Moller)، نویسنده و تاریخ‌دان انگلیسی، به شمار می‌رود. کتاب حاضر، تاریخی مکتوب در بازه‌ای حدودا هزارساله از 500 تا 1500 سال بعد از میلاد است که طی آن ایده‌های کلاسیک از یونان و روم به دیگر نقاط گسترش می‌یابند و از طریق تمدن‌های درخشان اسلامی که در خاورمیانه و اسپانیا پدید می‌آیند، به اروپا می‌رسند.

کتاب نقشه دانش تاریخچه‌ای در خصوص اولین بنیان‌های دانش مدرن (فلسفه، ریاضی، نجوم، جغرافیا) است که توسط یونانی‌ها پایه‌گذاری شدند. آن‌ها ایده‌هایشان را روی طومارهایی می‌نوشتند و آن‌ها را در کتابخانه‌های سراسر مدیترانه و فراتر از آن نگهداری می‌کردند. اما با فروپاشی امپراتوری بزرگ روم، نگهداری از این متون ارزشمند اهمیت بیشتری یافت. در آن دوران، بسیاری از کتاب‌ها سوزانده شد و کتابخانه اسکندریه، بزرگترین مخزن دانش کلاسیک، به کل ویران گشت.

پس از سقوط روم، بسیاری از ایده‌های بزرگ جهان باستان در سده‌های تاریکی گم شدند. در این حین، سه نسخۀ خطی مهم دست به دست از هفت شهر مدیترانه‌ای (از اسکندریه به بغداد و سپس کوردوبا، تولدو، سالرنو، پالرمو و ونیز) عبور کردند و باقی ماندند تا در نهایت به احیای دوران رنسانس کمک کنند. کتاب نقشه دانش به بررسی نقش هفت شهر در اطراف مدیترانه می‌پردازد که مراکز نادر دانش در سده‌های تاریکی بودند. در این شهرها دانشمندان با حمایت سران روشنفکر کشورها دست‌نوشته‌ها را جمع‌آوری و ترجمه کردند و به اشتراک گذاشتند. در قرن هشتم، دانشمندان اعراب در بغداد دانش یونانی را توسعه و گسترش دادند. مبادلات در دنیای پررونق مسلمانان این دانش را به کوردوبا در اسپانیا رساند. شهر تولدو در اسپانیا به مرکز ترجمه از عربی به لاتین معروف شد و ایده‌های یونانی و عربی از این طریق به اروپای غربی می‌رسید. شهر سالرنو در سواحل ایتالیا نیز مرکز بزرگی برای مطالعات پزشکی بود و سیسیل مستعمره باستانی یونانیان یکی از معدود نقاط در غرب بود که ارتباط خود را با فرهنگ و زبان یونانی حفظ کرد. محققان در این شهرها کمک کردند تا ایده‌های کلاسیک در قرن پانزدهم به ونیز راه پیدا کنند؛ جایی که چاپخانه‌ها در آن شروع به کار کردند و رشد یافتند و دوران رنسانس از آنجا آغاز شد.

نقشه دانش مسیر احیا و نگهداری سه متن کلاسیک مهم را پیگیری و بررسی می‌کند: عناصر اقلیدس، کتاب مجسطی بطلمیوس و نوشته‌های جالینوس درخصوص علم پزشکی. این متون علمی در مسیری پرخطر از سده‌های تاریکی عبور می‌کنند به زبان‌های مختلفی ترجمه می‌شوند و سرانجام به دوران رنسانس راه پیدا می‌کنند.

نکوداشت‌های کتاب نقشه دانش: تاریخ هزار ساله ایده‌های کلاسیک

  • کتاب نقشه دانش اثری بی‌نهایت جذاب است که جزئیات فراوانی دارد. (استیون گرین‌بلت، نویسنده کتاب جهان چگونه مدرن شد و برنده جایزه پولیتزر)
  • آغاز کاری دوست‌داشتنی از نویسنده‌ای جوان و بااستعداد. ویولت مولر راه‌هایی را که دانش از طریق آن از دوران باستان تا به امروز به ما رسیده است، در کتابی خواندنی و لذت‌بخش مطرح می‌کند. (پیتر فرانکوپن، نویسنده کتاب جاده‌های ابریشم)
  • کتابی فوق‌العاده جسورانه و مهم. (دیزی هی، نویسنده و استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه اکستر)
  • ویولت مولر کتاب تاریخ خود را با داستان‌هایی در مورد دانشمندان جوانی می‌نویسد که زندگی خود را وقف حفظ متون علمی ارزشمند کرده‌اند... داستانی دراماتیک از چگونگی انتقال و حفظ تمدن. (کرکس ریویو)
  • اثری فاخر، مجلل و بی‌نهایت جذاب که با شور و شوق و شوخ‌طبعی نوشته شده است. (کاترین نیکسی، نویسنده کتاب عصر تاریکی)

کتاب نقشه دانش: تاریخ هزار ساله ایده‌های کلاسیک برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب حاضر مناسب رده سنی بزرگسال است. مطالعۀ این اثر را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ و تاریخ علم پیشنهاد می‌کنیم.

با ویولت مولر بیشتر آشنا شویم

ویولت مولر نویسنده و تاریخ‌دان ساکن آکسفورد انگلیس است. او مقطع دکتری رشتۀ تاریخ عقلانی را در دانشگاه ادینبرگ گذرانده و رسالۀ خود را در خصوص کتابخانه یک محقق قرن شانزدهمی نوشته است. کتاب نقشه دانش نخستین کتاب تاریخی-روایی این نویسنده جوان به شمار می‌رود.

جملات برگزیده کتاب نقشه دانش

- تا سال 500 میلادی، کلیسای مسیحی اکثر مردان بااستعداد عصر را در فعالیت‌های تبلیغی، سازمانی، تعلیمی یا صرفاً تأمل و مراقبه درونی به خدمت در آورده بود.

- دانشمندان یونانی از جهان یونان بیرون آورده شدند و به پیشرفت علم عربی کمک کردند؛ سپس نوشتار عربی به لاتین، عبری و زبان‌های بومی ما ترجمه شد.

در بخشی از کتاب نقشه دانش می‌خوانیم

زندگی روزمره در اواخر دوران باستان بسیار متزلزل بود، حتی برای کم‌وبیش 5 درصد ثروتمندان یا جمعیتی که دهقان یا برده هم نبودند. بیماری و مرگ بر هر خانوار آوار می‌شد، گرسنگی و مصیبت همواره در کمین بود. بر این مصائب قبایل متجاوز را هم اضافه کنید که محصولات را لگدمال می‌کردند و خانواده‌ها را به قتل می‌رسانیدند. این تصویر واقعاً غم‌انگیز است. اما کورسویی از نور در این تاریکی و جرقه ضعیفی از امید در این آشوب پیدا بود، دین. امپراتوری روم در سال 380 رسماً مسیحیت را پذیرفت، که تا سال 500 به اشکال مختلف در سراسر اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا گسترش یافت.

مسیحیت جایگزین طیف گسترده‌ای از فرقه‌ها، خدایان و باورهای بت‌پرستانه شد. آیین تا پیش از این متنوع و بیشتر محلی بود؛ مردم به خدایان متعددی اعتقاد داشتند که اغلب با دنیای طبیعی در ارتباط نزدیک بودند. پرستش ازاین‌رو بود که بر طبیعت تأثیر بگذارند تا از تأمین مواد غذایی مناسب و سلامتی و خوشبختی جامعه اطمینان حاصل کنند. اصرار مسیحیت بر یک خدای واقعی انتخابی روشن پدید آورد؛ همه یا هیچ، و سرانجام پایانی بر باورهای بت‌پرستانه بود. از هنگامی که کلیسا قدرت و محبوبیت به دست آورد، رهبران آن بیش‌ازپیش مصمم شدند تا سیستم‌های اعتقادی رقیب را سرکوب و کل دنیا را مسیحی کنند. تا سال 500 پس از میلاد، در رسیدن به اهداف این رسالت توفیق داشتند.

جالب است که در این مرحله، یک قرن قبل از ورود اسلام، در شرق شمار مسیحیان بیشتر از غرب بود؛ با صومعه‌ها و کلیساها در سراسر سوریه، پارس و ارمنستان، مردم به نوید رستگاری آویختند. این عقیده که هرچه بیشتر در اینجا روی زمین رنج بکشید، در زندگی واپسین اوقات بهتری خواهید داشت، سپر مستحکمی در برابر واقعیت‌های ناامیدکننده زندگی روزمره در قرن پنجم و ششم بود. این آموزه محور بختیاری و پیروزی مسیحیت بر بت‌پرستی بود. بت‌پرستی سنتی در پی دستیابی به سعادت بود و درد را از شرارت می‌دانست. در صومعه‌های اولیه، نصرت رنج بر لذت افراطی‌ترین نمود خود را داشت. صومعه‌های بسیاری در این دوره تأسیس شدند؛ تا سال 600، تنها در گل و ایتالیا 300 صومعه دایر بود.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
پیش‌گفتار
فصل 1: ناپدیدی عظیم
فصل 2: اسکندریه
فصل 3: بغداد
فصل 4: کوردوبا
فصل 5: تولدو
فصل 6: سالرنو
فصل 7: پالرمو
فصل 8: ونیز
1500 و فراتر از آن
سپاس‌نامه
کتاب‌نامه منتخب

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نقشه‌ دانش: تاریخ هزار ساله‌ی ایده‌های کلاسیک
نویسنده
مترجمداود سپاهی
ناشر چاپیانتشارات نگاه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات332
زبانفارسی
شابک978-622-267-205-8
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک
45000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب نقشه‌ دانش: تاریخ هزار ساله‌ی ایده‌های کلاسیک

برای دریافت کتاب نقشه‌ دانش: تاریخ هزار ساله‌ی ایده‌های کلاسیک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.