معرفی و دانلود کتاب نوشیدنی‌ها در ورزش

برای دانلود قانونی کتاب نوشیدنی‌ها در ورزش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نوشیدنی‌ها در ورزش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نوشیدنی‌ها در ورزش

کتاب نوشیدنی‌ها در ورزش نوشته‌ی آقاعلی قاسم نیان، کریم آزالی علمداری و مرتضی دوستی، ضمن پرداختن به اهمیت تاثیر مایعات در بدن، به ارائه‌ی جدیدترین اطلاعات محققین در مورد نوشیدنی‌ها و فیزیولوژى مرتبط با آن‌ها می‌پردازد که برای ورزشکاران و حتی افراد معمولی بسیار مفید خواهد بود.

درباره‌ی کتاب نوشیدنی‌ها در ورزش:

همانطور که می‌دانید مایعات نقش مهمی در حفظ حجم خون و کنترل حرارت بدن دارد. حدوداً سه چهارم از انرژی غذاهایی که در طول روز می‌خوریم به گرما تبدیل می‌شوند و این گرما با از دست رفتن میزان زیادی مایعات و تعرق همراه است. همچنین مقدار زیادی از این مایعات از طریق پوست، تنفس، کلیه و سیستم گوارشی از بدن خارج می‌شوند. دفع مایعات باعث تغییر در حجم پلاسمای خون خواهد شد. بنابراین حتی برای تنظیم میزان آب بدن که موضوعی کم اهمیت به نظر می‌آید به برنامه‌ریزی مناسبی احتیاج است.

اغلب اوقات تعرق به دلیل ورزش و فعالیت‌هاى سنگین بدنى رخ می‌دهد که اگر این اتفاق بیش از حد باشد منجر به از دست رفتن میزان زیادی از آب بدن خواهد شد که اتفاقى فوق‌العاده خطرناک محسوب مى‌شود؛ زیرا بدن نمى‌تواند بدون میزان مشخص آب و الکترولیت به فعالیت‌هاى خود ادامه دهد. همانطور که مى‌دانید الکترولیت‌ها، شامل مواد معدنى از قبیل سدیم است که همراه عرق و ادرار از بدن دفع مى‌شوند.

بنابراین هر فردى باید دقت داشته باشد که در طول ورزش یا پس از آن، آب بدنش را از دست ندهد و این موضوع براى ورزشکاران حرفه‌اى بسیار جدى‌تر است و باید بیشتر احتیاط کنند. در این کتاب سعی شده تا تأثیر نوشیدنی‌ها و استفاده صحیح از آن‌ها برای ورزشکاران و افراد معمولی بیان شود.

کتاب نوشیدنی‌ها در ورزش برای چه کسانی مناسب است؟

مطالب این کتاب به ورزشکاران کمک می‌کند تا یک برنامه‌ی غذایی صحیح در نوشیدن مایعات داشته باشند تا میزان آبی که در طی فعالیت‌های سنگین از بدنشان دفع می‌شود جبران گردد و بیمار نشوند. همچنین این کتاب برای افراد معمولی، دانشجویان، معلمان و اساتید تربیت بدنی و علوم ورزشی هم مناسب است.

در بخشی از کتاب نوشیدنی‌ها در ورزش می‌خوانیم:

مصرف مناسب آب براى متابولیسم و عملکردهاى حیاتى بدن ضرورى بوده و ممکن است سبب فراهم شدن مقدار مناسب توصیه شده مواد معدنى ضرورى چون کلسیم، منیزیم و فلوئور شود. میزان جایگزینى روزانه آب در بدن مشخص نمى‌باشد.

اثرات دهیدراسیون شدید بر ظرفیت کار جسمانى، به ویژه در زمان یکه دهیدراسیون از 1 الى 2 درصد وزن بدن تجاوز کند، به خوبى شناخته شده است. دهیدراسیون باعث اختلال در ظرفیت شناختى، تنظیم دماى بدن، عملکرد قلبى - عروقى و کاهش ظرفیت انجام کار جسمانى مى‌گردد. در حین انجام ورزش‌هاى کمتر از یک ساعت، آب خالص جهت هیدراسیون، مناسب مى‌باشد. اما فواید نوشابه‌هاى ورزشى داراى کربوهیدرات و الکترولیت‌ها (به خصوص سدیم) به علاوه آب در این است که کربوهیدرات و سدیم به افزایش جذب آب از روده کوچک و بهبود جذب مایعات کمک مى‌کند.

به دلیل قابلیت بالاى کلیه‌ها در تولید مقادیر فراوان ادرار در مدت زمان کوتاه، در افرادى که کلیه‌هاى سالمى دارند، دریافت بیش از حد آب به ندرت مى‌تواند منجر به پرآبى بدن شود (یک نفر از هر ده هزار نفر ورزشکار فوق استقامتى). یک شبهه هم وجود دارد که بیان مى‌کند، آب، بهتر از نوشابه ورزشى است. البته این امر واقعیت ندارد و نوشابه‌هاى ورزشى خیلى بهتر از آب مى‌باشند. محققان نشان داده‌اند که یک شخص در مقایسه با آب، مى‌تواند مقدار بیشترى از نوشیدنى‌ها را بنوشد. همچنین نوشیدنى‌هاى ورزشى سبب جایگزینى سریع آب و الکترولیت‌هاى دفع شده از عرق و تدارک انرژى عضلات فعال مى‌شوند. در زمان فعالیت و تعریق، مصرف آب خالى کافى نمى‌باشد. آب به خوبى تشنگى را برطرف مى‌کند و بنابراین سبب جایگزینى مناسب مایعات از دست رفته نخواهد شد. علت آن است که قبل از آنکه شخص به خوبى مایعات بدنش را جایگزین نماید، آب تشنگى را برطرف مى‌کند و میل به نوشیدن، از بین مى‌رود. آب همچنین سبب به کار افتادن زودتر از موعد کلیه‌ها مى‌شود، به طورى که شخص در مقایسه با مصرف نوشابه ورزشى، مایعات بیشترى را به شکل ادرار دفع مى‌کند. وجود مقادیر اندک سدیم در اکثر نوشابه‌هاى ورزشى باعث مى‌شوند که بدن، مقدار بیشترى از آب را نسبت به آنچه که دفع مى‌کند، در خود نگه دارد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار مؤلفان
فصل 1
مکانیزم خستگى
آب
مایعات
علائم کاهش آب بدن
اثر کم ‌آبى بر سلامت بدن
مصرف مایعات در طول فعالیت بدنى
مصرف نمک همراه با مایعات در هنگام فعالیت بدنى
مصرف پتاسیم همراه با مایعات به هنگام فعالیت بدنى
تخلیه مایعات از معده
جذب روده‌اى مایعات
مصرف مایعات حاوى کربوهیدرات در طول فعالیت بدنى
فصل 2
نوشیدنى‌هاى ورزشى
نوشیدنى‌هاى ورزشى و ترکیبات موجود در آن‌ها
کربوهیدرات موجود در نوشیدنى‌ها
الکترولیت‌هاى موجود در نوشیدنى‌ها
تورین
گلوکورونولاکتون
کافئین
ویتامین‌ها و مواد معدنى
کروم
فسفر
جینسنگ
گلیسرول
مواد شیرین‌کننده بدون کالرى
مواد مغذى موجود در نوشابه‌هاى کالریکى
پروتئین‌ها
اسیدهاى آمینه
اسید آمینه‌هاى شاخه‌دار (BCAA)
تریپتوفان
گلوتامات
آسپارتات
ارنیتین، لیزین و آرژنین
اینوزین
تیروزین
مواد بافرى
فصل 3
مزیت‌هاى استفاده از نوشیدنى‌هاى ورزشى به جاى مایعات دیگر
نوشیدنى ورزشى و عملکرد استقامتى
توصیه‌هاى کلى و عملى براى مصرف مایعات در طول تمرین
منابع و مأخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نوشیدنی‌ها در ورزش
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات بامداد کتاب
سال انتشار۱۳۸۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات72
زبانفارسی
شابک978-964-206-012-2
موضوع کتابکتاب‌های تغذیه، رژیم و تناسب اندام، کتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک
35000 ت - 4.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نوشیدنی‌ها در ورزش

محمدپویا امینی
۱۴۰۰/۱۱/۱۰
این کتاب به تحلیل مواد لازم در نوشیدنی‌های ورزشی و کارکرد مواد مدنی در ترکیب نوشیدنی‌ها میپردازه و در انتها دستور تهیه چند نوشیدنی رو بعنوان نمونه میده
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب نوشیدنی‌ها در ورزش

برای دریافت کتاب نوشیدنی‌ها در ورزش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.