معرفی و دانلود کتاب نویسندگی حرفه نیست، نفرین است!: آشنایی با نویسندگان و شاعران بزرگ آلمانی در قرن بیستم‌

عکس جلد کتاب نویسندگی حرفه نیست، نفرین است!: آشنایی با نویسندگان و شاعران بزرگ آلمانی در قرن بیستم‌
قیمت:
۵۷۰۰۰ ۲۸,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نویسندگی حرفه نیست، نفرین است! و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نویسندگی حرفه نیست، نفرین است! و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نویسندگی حرفه نیست، نفرین است!: آشنایی با نویسندگان و شاعران بزرگ آلمانی در قرن بیستم‌

کتاب نویسندگی حرفه نیست، نفرین است!، اثر تورج رهنما، دربردارنده‌ی بیست و دو مقاله‌ی پژوهشی در باب ادبیات آلمان در طول قرن بیستم است. در این اثر، زندگی، اندیشه‌ها و آثار نویسندگانی چون گونتر گراس، توماس مان، مارتین والزر و هاینریش بل بررسی شده است.

درباره کتاب نویسندگی حرفه نیست، نفرین است!

«نویسندگی حرفه نیست، نفرین است!»... این جمله منسوب به توماس مان، نویسنده و ادیب بزرگ آلمانی‌زبان در طول سده‌ی بیستم است. هم‌او که آثارش ستایش خیل عظیمی از منتقدان و سخن‌شناسان را برانگیخت. مان، زندگی پرافت‌وخیزی داشت. او نویسندگی را نفرین می‌نامد، اما کم نیستند شاعران و نویسندگانی در نسل او، که اساساً زندگی را نفرینی ابدی می‌دانستند. و آیا جز این باید باشد؟ زندگی در طول سده‌ی بیستم -عصر نویسندگانی چون توماس مان، هاینریش بل و گونتر گراس- بی‌گمان زندگی‌ای نفرین‌زده بود. خاصه برای مردمان آلمان، که دو جنگ جهانی ویرانگر را از سر گذراندند. در چنین زمانه‌ای، نویسندگی بیش از هر حرفه‌ی دیگری از نفرینِ زندگی اثرپذیر بود. چه، زندگی و تمام آنچه آن را برمی‌سازد، اساس و ملاط کارِ نویسنده است. نویسنده، راوی زندگی‌ست. و اگر زندگی مملو از نفرین باشد، چگونه نویسنده می‌تواند از این نفرین بگریزد، و همزمان نویسنده باقی بماند؟ این قصه‌ی تلخ نویسندگان آلمانی در طول سده‌ی بیستم است. داستان‌نویسان و شاعرانی که آثارشان آکنده از وحشت و یأس و نومیدی‌ست، چرا که زندگی‌شان آیینه‌ی تمام‌نمای هراس و نومیدی بوده است. تورج رهنما در کتاب نویسندگی حرفه نیست، نفرین است! به زندگی و زمانه‌ی همین گروه از نویسندگان پرداخته است.

کتاب مذکور مجموعه‌ای است متشکل از بیست ‌و دو مقاله‌ی پژوهشی در باب ادبیات کشور آلمان در سده‌ی بیستم. هجده عنوان از این مقالات به معرفی نویسندگان آن سرزمین و تفسیر آثارشان می‌پردازد و چهار مقاله به شاعران آن دیار اختصاص دارد، آن هم به شاعرانی که آثارشان ممتازتر و شهرت‌شان -دست‌کم در کشورهای اروپایی- فراگیرتر است. لازم به ذکر است که پنج تن از نویسندگانی که از آنان در این کتاب نام برده می‌شود، به دریافت جایزه‌ی نوبلِ ادبیات توفیق یافته‌اند: توماس مان، هِرمان هِسه، هاینریش بُل، گونتر گراس و هِرتا مولر.

نخستین نویسنده‌ای که آثارش در این کتاب بررسی می‌شود، توماس مان (متولد 1875) و آخرینِ آنان هِرتا مولر (متولد 1953) است. تقدم و تأخرِ نویسندگانِ دیگر نیز برحسب سال تولد آنان است.

کتاب نویسندگی حرفه نیست، نفرین است! به معرفی نویسندگان و شاعرانِ اتریشی و سوئیسی (که آنان نیز آلمانی‌زبان‌اند) نمی‌پردازد. نویسنده این گروه را پیش از این در اثر دیگری معرفی کرده است. همچنین باید دانست که در کتاب حاضر به همه‌ی آثار نویسندگان اشاره نمی‌شود، بلکه تنها آثاری که تا سال 2000 و حتی اندکی پس از آن انتشار یافته‌اند بررسی می‌شوند.

کتاب نویسندگی حرفه نیست، نفرین است! توسط نشر چشمه در اختیار مخاطبین علاقه‌مند قرار گرفته است.

کتاب نویسندگی حرفه نیست، نفرین است مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به آشنایی با فرازوفرودهای ادبیات آلمان در طول سده‌ی بیستم، بیش از همه از مطالب کتاب نویسندگی حرفه نیست، نفرین است! بهره خواهند گرفت.

با تورج رهنما بیشتر آشنا شویم

تورج رهنما متولد سال 1316 و زاده‌ی شهر اهواز است. او شاعری توانا، محققی برجسته و مترجمی پرکار است. حیطه‌ی تخصصی تورج رهنما، زبان و ادبیات آلمانی است. او تحصیلات آکادمیک خود در رشته‌ی پزشکی را در دانشگاه مونیخ آلمان پی گرفته، و ادبیات آلمانی را در انیستیتو گوته آموخته است. او جز پزشکی، در رشته‌های ادبیات، روان‌شناسی و تعلیم و تربیت نیز تحصیل کرده است.

تورج رهنما پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، به وطنش، ایران، بازگشت و کوشید تا معلومات وسیع خویش در باب زبان و ادبیات آلمانی را، از طریق ترجمه‌ها و تألیف‌های ارزنده‌اش، در اختیار مخاطبین فارسی‌زبان بگذارد.

از میان آثار تورج رهنما، کتاب‌های پیش رو قابل ذکرند: «نویسندگی حرفه نیست، نفرین است!»، «در آستانه‌ی فصلی سرد؛ داستان‌های کوتاه از زنان قصه‌نویس امروز ایران»، «مازندران، سرزمینی افسانه‌ای است: قصه‌هایی برای کودکان ریش‌دار»، «در ستایش گردآفرید و دست‌پختش»، «جایگاه داستان کوتاه در ادبیات امروز ایران»، «شب هزار و دوم»، «از شعر خاکستری تا شعر سپید»، «شعر، رهایی است» و «خاتون در آیینه: تصویر زن در آثار داستان‌نویسان معاصر ایران».

در بخشی از کتاب نویسندگی حرفه نیست، نفرین است!: آشنایی با نویسندگان و شاعران بزرگ آلمانی در قرن بیستم‌ می‌خوانیم

دنیای انسان‌های برشت پایدار نیست. در آن شکست‌خوردگانِ امروز، پیروزمندانِ فردا و افتادگانِ حال، سرافرازانِ آینده‌اند. اما شاعر از آن‌ها انتظار دارد که در روزگار بهروزی دست‌به‌دست هم دهند و یارِ هم باشند.

برشت از مردمِ بی‌خیال نفرت دارد، اما از کسانی که به بهانه‌ی تغییر نظام اجتماعی به هر اقدام غیرانسانی دست می‌زنند نیز بیزار است. انسانی که برشت اکنون در شعرهای خود می‌ستاید، انسانی است که می‌تواند با زیرکی موقعیت‌ها را دریابد. قهرمانانِ برشت هرگز با دست خالی نمی‌آیند، حربه‌شان همیشه با خودشان است. خیلی زود خود را در دلِ دیگران جا می‌کنند و خیلی زودتر راه فرار را می‌یابند «خانه هفت در دارد، برای گریز!». اینان چون از ناپایداری همه‌چیز آگاه‌اند، بنابراین ادعای بیهوده هم نمی‌کنند. و شگفت این‌جاست که مطبوع بودن آنان نیز در همین بی‌ادعایی است.

شخصیت‌های شعری این دوره‌ی برشت درست نقطه‌ی مقابل بَعل هستند: از تحرک ویژه‌ای برخوردارند؛ مکارند و به‌محض این‌که آنان را از این در می‌رانی، از آن در وارد می‌شوند! آن‌ها درست هنگامی که بنای آرمان‌ها فرومی‌ریزد، از جای برمی‌خیزند

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
توماس مان / زندگی و هنر؛ دو واقعیت گوناگون؟
مرگ در ونیز
هِرمان هِسّه / در جست‌وجوی جهانی نو
گرگِ بیابان
اِرنست یونگر / ستایشگر جنگ، انتقادگر جنگ
بر فراز صخره‌های مرمر
بِرتولت بِرِشت / جهانِ آرمانیِ آقای ب.ب.
چهار شعر
اِلیزابت لانگ‌گِسِر / انسان بین دو قطب متضاد
در مخفیگاه
اِریش کِستنر / احساس صادقانه، بیان ساده
سفرهای گالیور
ماری ‌لوئیزه کَشنیتس / جهان؛ مرغ آتش؟
کودک چاق
گونتر آیش / طبیعت و مظاهر گوناگون آن
سه شعر
کارل کُرُلو / شعبده‌بازِ جهانِ خیال
دو شعر
ولفگانگ هیلدِسهایمر / انسان؛ موجودی مضحک
یک خریدِ کمی بزرگ
هاینریش بُل / اجتماع در آینه‌ی ادبیات
چهره‌ی غمگین من
هانس بِندِر / ثبت دقیق واقعیت
گرگ‌ها بازمی‌گردند
ولف‌دیتریش اِشنوره / گزارشگرِ رویدادهای زمانه
فرار
ولفگانگ بُرشِرت / خانه‌ی صاعقه‌زده
موش‌های صحرایی شب‌ها می‌خوابند
زیگفرید لِنتس / نظاره‌گر شکاک
شب در هتل
ماکس فون دِر گرون / جهانِ خاکستری، جهانِ کارگران
حادثه‌ای نه‌چندان مهم
گونتر گراس / جهان در آینه‌ی شکلک‌ساز
چپ‌دست‌ها
مارتین والزر / فتنه‌گری صادق
شکایات در مورد روش‌های من
اووِه یونزون / قدرت و سوءاستفاده از آن
مجوزِ خروج از کشور
هانس ماگنوس انتسنزبرگر / آیا توده‌ها تغییرپذیرند؟
دو شعر
پاتریک زوسکیند / قدرت و سوءاستفاده از آن
عطر
هِرتا مولر / ترس؛ درون‌مایه‌ی اصلی آثار
قلب حیوانی
نام‌نامه‌ی اشخاص و آثار
کارنامه‌ی نویسنده‌ی کتاب

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نویسندگی حرفه نیست، نفرین است!: آشنایی با نویسندگان و شاعران بزرگ آلمانی در قرن بیستم‌
نویسنده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات252
زبانفارسی
شابک978-622-01-0005-8
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی، نگارش
قیمت نسخه الکترونیک
۵۷۰۰۰ ۲۸,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب نویسندگی حرفه نیست، نفرین است!

برای دریافت کتاب نویسندگی حرفه نیست، نفرین است! و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.