معرفی و دانلود کتاب هدیه سروش

عکس جلد کتاب هدیه سروش
قیمت:
۶۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هدیه سروش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هدیه سروش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هدیه سروش

کتاب هدیه سروش نوشته‌ی مهدی رحیمی موثق کتابی خواندنی در ژانر دفاع مقدس برای مخاطب نوجوان است. این اثر ماجرای پسر شش‌ساله‌ای به نام سروش را در سال 1359، هم‌زمان با آغاز جنگ ایران و عراق و در بستر شهر اصفهان روایت می‌کند.

درباره‌ی کتاب هدیه سروش

کتاب هدیه سروش اثر مهدی رحیمی موثق داستان کودکی شش‌ساله به نام سروش در خانواده‌ای ارتشی را در زمان آغاز جنگ ایران و عراق روایت می‌کند. جنگ عراق علیه ایران در شهریور سال 1359 آغاز می‌شود و زندگی آن‌ها نیز تحت‌تأثیر جنگ قرار می‌گیرد و پدر او به جبهه می‌رود.

داستان اصلی کتاب هدیه سروش بر پشت جبهه‌ها و وضعیت خانواده‌های رزمنده‌ها متمرکز است. در عین حال، حوادث جبهه‌های جنگ نیز در حاشیه‌ی داستان اصلی کتاب به صورت خاطره یا نقل‌قول ذکر شده است. یکی از مضامین اصلی کتاب سنگینیِ باری‌ست که مادر خانواده در غیاب پدر متحمل می‌شود. در زمان حضور مرد خانواده در جبهه‌های نبرد این مادر است که با تلاش فراوان سعی می‌کند بیش از پیش مسئولیت زندگی خانواده‌اش را در برهه‌ی حساس جنگ بر عهده بگیرد. از دیگر مضامینی که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود همراهی و همدلی همسایه‌ها با یکدیگر در زمان جنگ است. همچنین بازتاب جنگ در زندگی بچه‌ها از دیگر موضوعاتی است که در کتاب هدیه سروش از آن می‌خوانیم.

بعد از شروع جنگ، شهر اصفهان که محل زندگی سروش و خانواده‌اش بودجنگ‌زده‌های زیادی را میزبانی می‌کرد. مردم در عین میزبانی از جنگ‌زده‌ها، برای امدادرسانی و کمک به جبهه‌ها تمام تلاش خود را می‌کردند. اتحاد میان مردم از مضامین پررنگ زندگی در سال‌های جنگ است که در این کتاب نیز به آن پرداخته شده است. عنوان اثر از علاقه‌ی سروش به عنوان کودک به هدیه دادن به آدم‌های مهم زندگی‌اش، از جمله مادر و خانم معلم، گرفته شده. در ضمن در بخشی از داستان هدیه سروش به تأثیر مهم جنگ در روند آموزش و پرورش و کارکرد مدارس پرداخته می‌شود. مهدی رحیمی موثق کتاب هدیه سروش را در ده فصل روایت کرده و گفتنی است خودِ او در خانواده‌ای ارتشی متولد شده و کودکی‌اش را در دهه‌ی شصت و همزمان با سال‌های جنگ گذرانده است.

کتاب هدیه سروش برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب مناسب رده‌ی سنی نوجوانان و بزرگسالان است. اگر شما هم به مطالعه‌ی آثار حوزه‌ی دفاع مقدس و جنگ علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب هدیه‌ی سروش را بخوانید.

با مهدی رحیمی موثق بیشتر آشنا شویم

مهدی رحیمی موثق نویسنده‌ی ایرانی متولد سال 1360 و ساکن تهران است. او تحصیلات دانشگاهی خود را ابتدا در رشته‌ی مهندسی معماری از دانشگاه هنر اصفهان آغاز کرد و در ادامه سراغ رشته‌ی پژوهش هنر رفت و در نهایت در رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. رحیمی موثق نویسندگی را از همکاری با نشریات مختلف آغاز کرد. این نویسنده ابتدا در ماهنامه‌ی گلستانه به عنوان مترجم فعالیت داشت و بعدتر فعالیت ادبی خود را در مجله‌ی سوره‌ی اندیشه ادامه داد. او در حال‌ حاضر به عنوان نویسنده‌ی محتوا مشغول‌به‌کار است.

در بخشی از کتاب هدیه سروش می‌خوانیم

روزهای آخر شهریورماه بود و کم‌کم بوی فصل پاییز به مشام می‌رسید. بادهای تغییر فصل هر از چند گاهی وزیدن می‌گرفت و با توجه به خشک بودن اصفهان، گردوخاک ایجاد می‌شد. زمان کمی تا باز شدن مدارس باقی بود؛ بنابراین یک هفته مانده به ماه مهر، مادر به ‌همراه بچه‌ها برای خرید نوشت‌افزار لازم برای مدرسه، راهی خیابان شدند. اگرچه امسال مردم در جنگ بسر می‌بردند اما مردم مانند سال‌های گذشته، با فرزندان خود برای مدرسه در محل‌های مربوطه خرید می‌کردند.

نزدیک ظهر چند روز مانده به مهرماه، رادیو و تلویزیون مارش جنگی زده که نشان از عملیاتی در جبهه می‌داد. مادر هم رادیو را بلند کرده و گوش خود را به اخبار سپرده بود که عملیات مربوط به کدام منطقه است. در لابه‌لای اشعار حماسی رادیو و اخبار کوتاه، گوینده صحبت از نبردهای سنگین در غرب اهواز و دشت ‌آزادگان می‌کرد و گه‌گاهی هم از سوسنگرد نام برده می‌شد که نشان از اجرای عملیات توسط رزمندگان اسلام می‌داد. مادر دلواپس بود و سروش می‌توانست این نگرانی را از چهره مادر حدس بزند.

بعدازظهر که شد، مادر دلش طاقت نیاورد و پس از صحبت تلفنی با خانم شهید قربانی به ‌همراه سپهر راهی خانه‌های سازمانی شد. معمولاً با توجه به حضور عده زیادی از کارکنان یکان‌های ارتش ساکن خانه‌های سازمانی در جبهه، ساکنین آن زودتر از سایرین از اخبار مربوط به این‌گونه عملیات‌ها، هرچند نه‌چندان موثق، آگاه می‌شدند. مادر با رفتن به خانه‌سازمانی، هم از اخبار مطلع می‌شد و هم سری به خانم قربانی و دیگر دوستان می‌زد. سروش بجای همراهی مادر، در کوچه با دیگر بچه‌ها مشغول بازی شد.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
پیشگفتار
فصل اول: گشایش مدرسه
فصل دوم: روزهای مدرسه، جنگ و شهادت
فصل سوم: مرخصی کوتاه‌مدت
فصل چهارم: رفتن پدر
فصل پنجم: گریز از مدرسه
فصل ششم: خواب سروش
فصل هفتم: روز معلم
فصل هشتم: روزهای تابستان
فصل نهم: تولد مادر
فصل دهم: روزهای پرالتهاب شهریور 1360

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هدیه سروش
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات آتشبار
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات263
زبانفارسی
شابک978-600-7336-89-2
موضوع کتابکتاب مذهبی انقلاب دفاع مقدس نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هدیه سروش

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب هدیه سروش

برای دریافت کتاب هدیه سروش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.