معرفی و دانلود کتاب هنر یادگیری زبان خارجی

عکس جلد کتاب هنر یادگیری زبان خارجی
قیمت:
18000 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هنر یادگیری زبان خارجی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هنر یادگیری زبان خارجی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هنر یادگیری زبان خارجی

کتاب هنر یادگیری زبان خارجی نوشته ربکا ال. آکسفورد، به شما می‌گوید که چگونه یک زبان خارجی را بیاموزید و از چه راه‌هایی برای یادگیری بهتر و بیشتر استفاده کنید.

هر یک از شما ممکن است به دلایل مختلف به یادگیری یکی از هزاران زبانی بپردازید که اقوام و ملل مختلف به آن تکلم می‌کنند. در این راستا با کمک گرفتن از راهکارهای مختلفی به یادگیری زبان موردنظر روی می‌آورید.

کتاب حاضر خلاصه‌ی دیدگاه‌های ربکا ال. آکسفورد است که به‌ عنوان برجسته‌ترین و پرکارترین محقق این بحث، همه‌ی دیدگاه‌ها را - به اذعان خود - در یک تعریف جمع نموده و براساس آن طبقه‌بندی شش‌گانه‌ای را از راهکارهای یادگیری زبان، ذیل دو گروه راهکارهای مستقیم و غیر‌مستقیم تدوین کرده است. وی دیدگاه خود را در سال 1990 در کتابی با عنوان «راهکارهای زبان‌آموزی؛ آنچه هر معلم زبان باید بداند» منتشر کرد.

در آن کتاب ال. آکسفورد با استناد به تحقیقات خود، همکاران و شاگردانش در هفتاد کشور جهان، رده‌بندی جامعی از راهکارهای یادگیری زبان خارجی را تعریف و تشریح می‌کند. وی پس از طرح کلیاتی از مباحث زبان‌آموزی و راهکارهای یادگیری در فصل اول، فصل دوم را به تشریح راهکارهای مستقیم یادگیری زبان اختصاص داده است. او در فصل سوم، بلافاصله نحوه‌ی به کارگیری همان راهکارها را در اکتساب مهارت‌های چهارگانه‌ی زبانی (حرف زدن، گوش دادن، خواندن و نوشتن) تو‌ضیح می‌دهد.

فصل‌های چهارم و پنجم نیز به ترتیب، راهکارهای غیرمستقیم زبان‌آموزی و کاربرد آن‌ها را در اکتساب مهارت‌های چهارگانه مطرح می‌کند. دو فصل آخر نیز در‌باره‌ی تدریس و ارزیابی راهکارها توسط معلمان زبان است.

با توجه به اینکه مخاطبان کتاب در وهله‌ی اول، معلمان زبان هستند، مطالعه‌ی فصل‌های پایانی برای زبان‌آموزان لازم نیست. مطلب اساسی و اصلی کتاب در پنج فصل اول بیان شده است و بقیه‌ی مطالب شامل تمرینات و ابزار‌های پیشنهادی است که جنبه‌ی گروهی و کلاسی دارد. علاوه بر این، مثال‌های متنوعی از زبان‌های مختلف و اسامی و سناریوهایی که ال. آکسفورد برای تجسم تمرینات و مشکلات یاد‌گیری زبان خارجی ذکر می‌کند - هر چند برگرفته از تحقیقات خود او و همکارانش بوده است - بیشتر می‌تواند الهام‌بخش معلمان‌ و تحصیل‌کرده‌های رشته‌های زبان خارجی باشد و ممکن است برای زبان‌آموزان مبتدی و دانشجویان سایر رشته‌ها کسل‌کننده شود.

در بخشی از کتاب هنر یادگیری زبان خارجی می‌خوانیم:

یک راه خوب برای حفظ آنچه به زبان جدید خوانده یا شنیده‌ایم، خلق تصویر ذهنی از آن است. به‌ویژه کسانی که ذهن خلّاق یا روحیات هنردوستانه‌ی خوبی دارند؛ مثلاً خانم‌ها و نوجوانان به این روش علاقه‌مندند. از این راهکار می‌توان استفاده نمود و با تداعی لغات انتزاعی در کنار نمادهای دیداری یا نقاشی از اشیاء، لغات موردنظر را حفظ کرد.

مثال 13: یک رئیس بانک اسپانیایی که می‌خواهد زبان انگلیسی یاد بگیرد، سعی دارد اصطلاح آمریکایی tax shelter را که به‌تازگی شنیده است، به حافظه بسپارد. او یک ساختمان پر از پول را تجسّم می‌کند.

نوع خاصی از این راهکار همان است که هنگام خواندن متن، استفاده می‌شود. معمولاً محل دقیق کلمه در صفحه به یادمان می‌ماند. گاهی می‌توانید تصوّرات خود را به دنیای خارج نیز پیوند بدهید؛ مثلاً با به یاد آوردن قسمت‌های مختلف یک جاده می‌توانید نام خارجی تابلوهای راهنمایی را که در مسیر نصب شده است، به ذهن بسپارید. با تصوّر کردن اجزای اصلی اتومبیل؛ اعم از فرمان، پدال گاز، بوق، ترمز و... ، کلمه‌ی مربوط به هر یک از آن‌ها را در ذهن ثبت کنید.

اصولاً تصوّرات و تجسّمات ذهنی، در انواع مختلف یادگیری‌ها و از جمله یادگیری زبان خارجی مفیدند. لازم نیست که تصویرسازی حتماً ذهنی باشد؛ حتی می‌توان آن را به صورت ملموس با رنگ‌ها و خطوط ترسیم کرد. لغات خارجی مربوط به مفاهیمی ‌مثل کوچک و بزرگ، بالا و پایین، سفید و سیاه و حتی برخی مفاهیم ذهنی را می‌توان با تجسّم علائم و نشانه‌های تصویری همراه کرد تا در ذهن بماند. این علائم و نشانه‌ها را روی کاغذها و کارت‌هایی ثبت و مرور کنید. لازم نیست این نقاشی‌ها و تصاویر حتماً چاپی و ساخته‌ی دستگاه‌ها باشد؛ حتی با قلم و ماژیک رنگی هم می‌توان این کار را انجام‌داد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مؤلف
ابتدا خود را بیازمایید
مختصری در‌باره‌ی راهکارهای زبان‌آموزی
بخش 1
راهکارهای مستقیم
1. راهکارهای حافظه‌ای
دسته‌بندی
تداعی
گنجاندن لغات در متن
استفاده از تصویرسازی
نقشه‌ی معنایی
استفاده از کلیدواژه‌ها
تجسم اصوات در حافظه
استفاده از واکنش جسمی یا احساسات
استفاده از فعالیت دستی و مکانیکی
دوباره‌خوانی و مرور روشمند
2. راهکارهای شناختی
تکرار و تمرین
تمرین نظام آوایی و نوشتاری
به‌کارگیری فرمول‌ها و ساخت‌های زبانی
تلفیق و ترکیب آموخته‌ها
تمرین طبیعی
پی بردن فوری به ایده‌ی کلی متن یا پیام
کمک گرفتن از منابع و مرجع‌ها
استدلال و استنتاج
تجزیه عبارات و اصطلاحات
تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای
راهکار مقایسه برای زبان‌آموزان سطوح بالاتر
ترجمه
انتقال
یادداشت‌برداری
خلاصه‌نویسی
برجسته‌نمایی
3. راهکارهای جبرانی
استفاده از قرائن زبانی
استفاده از سایر قرائن
متوسل شدن به زبان مادری
کمک گرفتن از مخاطب یا مخاطبین
استفاده از ادا و اطوار
پرداختن به موضوعات انتخابی
تصحیح و تقریب کلام
ابداع لغت
استفاده از مترادف یا کلماتی حول موضوع
بخش 2
راهکارهای غیرمستقیم
4. راهکارهای فراشناختی
کل‌نگری و ربط آموخته‌های جدید و قدیم
توجه و تمرکز
به تأخیر انداختن تکلم
کسب اطلاعات درباره زبان‌آموزی
نظم و سازمان‌دهی در فعالیت‌های یادگیری
هدف‌گذاری: اهداف کلی و اهداف معین
تعیین هدف برای تمرینات و تکالیف
برنامه‌ریزی برای انجام تکالیف زبان
جست‌وجوی فرصت‌های تمرین
نظارت بر خود
خودارزیابی
5. راهکارهای احساسی
آرام‌سازی تدریجی
استفاده از موسیقی در زبان‌آموزی
شادی و خنده
گفتن جملات مثبت
ریسک منطقی
جایزه دادن به خود
استفاده از برگه ارزیابی
نوشتن یادداشت‌های روزانه زبان‌آموزی
در میان گذاشتن احساسات با کسی دیگر
6. راهکارهای اجتماعی
درخواست توضیح یا تأیید درستی
درخواست تصحیح
همکاری با دوستان و زبان‌آموزی گروهی
همکاری با افراد تواناتر یا خارجی‌ها
گسترش سطح فرهنگ
آگاهی از افکار و احساسات دیگران

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هنر یادگیری زبان خارجی
نویسنده
مترجممنصور متین
ناشر چاپیانتشارات مرسل
سال انتشار۱۳۹۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات184
زبانفارسی
شابک978-964-972-119-4
موضوع کتابکتاب‌های آموزش زبان انگلیسی
قیمت نسخه الکترونیک
18000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هنر یادگیری زبان خارجی

Tephra
۱۴۰۲/۱/۱۶
می توان به جد اذعان داشت که کتاب حاضر، کتابی مختصر، مفید و کاربردی در زمینه فنون یادگیری زبان و روش‌های اصولی زبان آموزی به حساب میاد. مهمترین موضوع در یادگیری زبان‌های خارجی داشتن یک پیکر بندی آموزشی و یادگیری آسان هستش که این کتاب تا حدود این نقطه نظرات را تحت پوشش قرار داده است.
علی شاهرخ
۱۴۰۰/۸/۱۷
کتاب خیلی جالبی بود... ممنونم... از خرید و مطالعه‌اش خوشحالم
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب هنر یادگیری زبان خارجی

برای دریافت کتاب هنر یادگیری زبان خارجی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.