معرفی و دانلود کتاب هیربدستان اوستا و زند

عکس جلد کتاب هیربدستان اوستا و زند
قیمت:
۲۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هیربدستان اوستا و زند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هیربدستان اوستا و زند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هیربدستان اوستا و زند

کتاب هیربدستان اوستا و زند یکی از کامل‌ترین و مفصل‌ترین منابعی است که درباره‌ی دین زرتشت در اختیار داریم. این اثر که به کوشش فریناز اطمینان تهیه گشته حاوی اطلاعاتی ارزشمند درباره‌ی تحصیلات دینی، مسائل زنان، برخی قواعد و مجازات‌های دینی است.

درباره‌ی کتاب هیربدستان اوستا و زند

زرتشت یکی از نام‌های گره خورده با تمدن ایرانی است که پیامبری باستانی را به یاد ما می‌آورد. گذشت زمان باعث شده در مقایسه با ادیان ابراهیمی اطلاعات کمتری از چیستی و آئین زرتشت داشته باشیم اما آثاری از جمله کتاب هیربدستان اوستا و زند نوشته‌ی فریناز اطمینان تا حدی خلا اطلاعات را جبران می‌کنند.

این اثر جزء وسیع‌ترین کتاب‌های زرتشتی است که منحصرا به تحصیلات مذهبی روحانیون نمی‌پردازد و یکی از بهترین منابعی است که درباره‌ی آئین‌های روحانیان این دین باستانی دراختیار داریم. مطالعه‌ی کتاب پیش‌رو که در اصل یک نسخه‌ی خطی بوده، برای زبان‌شناسان علاقه‌مند به زرتشت نیز سودمند خواهد بود زیرا حاوی قطعاتی از اوستاست که در زندگی روزمره پیروان زرتشت نقش پررنگی داشتند و در اثر پیش‌روی شما با ترجمه‌ی فارسی همراهی می‌شوند.

متن کتاب هیربدستان اوستا و زند برای درک پیشرفت آیین‌های زرتشتی در طول قرن‌ها کاربردی است زیرا روش موبدان زرتشتی و حافظان روایات دینی برای ثبت مفاهیم دینی را ما نشان می‌دهد. علاوه بر موارد مذکور اطلاعات ارزشمندی نیز درباره‌ی مسائل زنان، انواع گناهان و احکام مجازات آن‌ها عرضه می‌کند و به این ترتیب دریچه‌ای نو به سمت آئین گذشتگانمان می‌گشاید. این اثر خواندنی توسط انتشارات برسم تهیه و منتشر شده است و می‌تواند افراد بسیاری را به مطالعه‌ی بیشتر در حوزه‌ی دین زرتشت علاقه‌مند سازد.

کتاب هیربدستان اوستا و زند مناسب چه کسانی است؟

افرادی که به مطالعه درباره‌ی دین زرتشت و آئین‌های آن علاقه دارند مخاطب کتاب هیربدستان اوستا و زند هستند. همچنین اگر در حوزه‌ی زبان‌شناسی مشغول به تحصیل یا فعالیت هستید مطالب این کتاب را کاربردی می‌یابید.

در بخشی از کتاب هیربدستان اوستا و زند می‌خوانیم

زبان بسیاری از متون اوستایی هیربدستان آشکارا تغییر یافته است که نتیجه طبیعی قرارگیری آن در معرض سنت مذهبی ایرانیان باستان به‌عنوان بخشی از یک مجموعه متون غیردینی است. هیربدستان در مقایسه با متون آیینی مانند یسنا به میزان کمتر و توسط روحانیون کمتری خوانده میشد. به‌علاوه، هیربدستان بر خلاف این متون توسط یک معلم روحانی خوانده شده و تفاسیری برای شاگردان ارائه می‌شد. در مورد متون نیایشی حضور یک یا بیش از یک برگزارکننده آموزش‌دیده در کنار خواننده نیایش نشان می‌دهد که هرگونه اشتباهی معمولا همان موقع اصلاح میشد، درصورتی که در مورد متون هیربدستان و نیرنگستان چنین اقدامی انجام نمی‌گرفت.

در حقیقت، هر اشتباهی از طرف هیربد توسط نسل‌های بعدی مریدان نیز تکرار می‌شد. از آن جا که احتمال نمی‌رود روحانیت ایرانی، حداقل از اواسط دوره هخامنشی به بعد، به زبان اوستایی تسلط داشته باشند (آنگونه که ترجمه پهلوی منفصل و نیمه ادراکی نشان می‌دهد)، بنابراین اشتباهات متن اوستایی را نیافته‌اند، و مساله درستی متن مورد مطالعه تا زمان بررسی یک نسخه مکتوب متن مطرح نگردید، یعنی زمانی‌که نسخه‌های شفاهی مختلف مورد مقایسه قرار گرفتند.

این امر ممکن به نظر می‌رسد که قسمت اصلی متن اوستایی متعلق به دوران اولیه تاریخ زردشتی باشد؛ در نتیجه، بخش‌هایی از متن اولیه با توجه به نظرات روحانیون بعدها حذف گردیده یا به آن اضافه شده است. به همین صورت، تعیین تاریخ نگارش زند پهلوی نیز غیرممکن است؛ در حالیکه برخی از تفاسیر شرایط مربوط به دوران ساسانی و بعد از ساسانی را بازتاب می‌دهند. متن پهلوی می‌بایستی از نسخه‌ی اولیه اوستایی تبعیت می‌کرد، به گونه‌ای که مولفان زند ممکن است مجبور شده باشند درباره مواردی نظر دهند که ارتباط اندکی با حقایق زمان خود داشته‌اند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه دکتر محمود طاووسی
پیشگفتار
فصل اول: آوانویسی
فصل دوم: ترجمه
فصل سوم: واژه‌نامه
کتابنامه
کوته‌نوشت‌ها
متن پهلوی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هیربدستان اوستا و زند
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات برسم
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات143
زبانفارسی
شابک978-622-7138-24-5
موضوع کتابکتاب‌های زبان شناسی، کتاب‌های ادیان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هیربدستان اوستا و زند

اصغربهمنی
۱۴۰۲/۳/۱۵
عالی بود برای من که می‌توانم درباره احکام دینی اطلاعات مفیدی کسب کردم ممنون
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب هیربدستان اوستا و زند

برای دریافت کتاب هیربدستان اوستا و زند و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.