معرفی و دانلود کتاب وحدت متعالی ادیان

عکس جلد کتاب وحدت متعالی ادیان
قیمت:
۲۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب وحدت متعالی ادیان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب وحدت متعالی ادیان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب وحدت متعالی ادیان

نگرش پیروان ادیان گوناگون در رابطه با نجات‌بخشی و دستیابی به حقیقت در دین خود و سایر ادیان، همچنین دیدگاه اسلام و مسلمانان در رابطه با حقانیت ادیان دیگر، موضوعات محوری کتاب وحدت متعالی ادیان به شمار می‌روند که با دقت نظر و موشکافی‌های دقیق سعید مرادی مورد واکاوی قرار گرفته‌اند. مطالعه‌ی این اثر حوزه‌ی دین‌پژوهی به مخاطبان خود یاری می‌رساند تا بدون تعصب و پیش‌داوری نسبتِ میان دین‌های مختلف را دریابند و ساخت متعالی واحد ادیان را بهتر درک کنند.

درباره‌ی کتاب وحدت متعالی ادیان

در جهان کنونی، شاهد ادیان گوناگونی هستیم که تفاوت‌های بنیادینی با یکدیگر دارند. برخی مبتنی بر یکتاپرستی هستند اما بعضی دیگر به چندخدایی اعتقاد دارند یا این‌که برخی منشأ الهی دارند ولی برخی دیگر برساخته‌ی انسان‌ها هستند. از سوی دیگر، معمولاً پیروان هر دین باور دارند که دین خودشان، برترین دین است و تنها راه نجات تلقی می‌شود. بااین‌حال، در دیدگاهی که پیروان ادیان مختلف نسبت به نجات‌بخشی دین خود دارند، تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد. مطالعه‌ی کتاب وحدت متعالی ادیان، نوشته‌ی سعید مرادی، به شما کمک می‌کند تا با واکاوی ادیان سراسر جهان، نگرش پیروان آن‌ها را در رابطه با دین خود و سایر دین‌ها بهتر بشناسید و در نهایت دیدگاه مسلمانان را به‌طور ویژه مورد تحلیل قرار دهید.

پیروان برخی از ادیان باور دارند، نجات و دستیابی به حقیقت تنها از طریق دین خودشان امکان‌پذیر است و در صورتی که معتقدان سایر ادیان بخواهند به رهایی و حقیقت برسند، باید در وهله‌ی اول دین فعلی خود را کنار بگذارند و سپس دین آن‌ها را بپذیرند. این دیدگاه «انحصارگرایی» غالباً میان پیروان ادیان ابراهیمی و شرقی دیده می‌شود. در این میان، برخی از مسیحیان باور دارند که حقیقت، تنها در دین خودشان نهفته اما پیروان ادیان دیگر نیز می‌توانند به نجات و رهایی برسند. این دیدگاه «شمول‌گرایی» نامیده می‌شود و نسبت به دیدگاه نوع اول، قدری آشتی‌جویانه‌تر است.

طبق دیدگاه سوم، همه‌ی ادیان در نجات و حقیقت‌جویی برابرند و در واقع همگی دین‌های ناقصی هستند که وقتی آن‌ها را کنار هم قرار دهیم، به یک دین کامل و جامع می‌رسیم. چنین نگرشی، «کثرت‌گرایی» نامیده می‌شود و از دیدگاه‌های قبلی صلح‌طلبانه‌تر است. در دیدگاه چهارم که بیشتر میان عارفان رواج دارد، این‌گونه پنداشته می‌شود که تمامی ادیان به یک اندازه از حقیقت و نجات برخوردارند و تمامی آن‌ها می‌توانند موجبات رشد و تعالی پیروانشان را فراهم کنند. با استناد بر این باور، دیگر نیازی نیست انسان‌ها برای رسیدن به رستگاری و حقیقت، دین خود را تغییر دهند. از این دیدگاه با عنوان «وحدت متعالی ادیان» یاد می‌شود و از میان پیروان آن نیز می‌تواند مولانا جلال‌الدین بلخی را نام برد.

اگرچه به‌طور کلی چهار دیدگاه مذکور کمابیش در میان تمامی ادیان جهان دیده می‌شوند اما به نظر می‌رسد کتاب‌های مقدس بیشتر بر دیدگاه نوع چهارم تأکید دارند. در قرآن نیز آیات فراوانی یافت می‌شوند که به وحدت متعالی ادیان اشاره کرده‌اند. در کتاب حاضر این آیات و مضامین آن‌ها، به‌طور دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرند. تاکنون کتاب‌ها و مقالات بسیاری در رابطه با وحدت متعالی ادیان نوشته شده‌اند اما نثر سنگین و دیریاب آن‌ها موجب می‌شود مخاطب عام نتواند کلیه‌ی اطلاعات این آثار را دریابد و مطالب آن‌ها را درک کند. صرفاً افرادی که با فلسفه و عرفان آشنایی عمیقی داشته باشند می‌توانند این کتب و مقالات را مطالعه کرده و از اطلاعات آن‌ها بهره‌مند شوند. برعکس، نویسنده‌ی این کتاب تلاش کرده برای بیان مطالب از زبانی بسیار ساده استفاده کند تا مخاطبان غیرمتخصص نیز امکان درک آن را داشته باشند.

سعید مرادی هدف خود را از نوشتن کتاب وحدت متعالی ادیان، ایجاد سؤال در ذهن کسانی می‌داند که مدام قصد دارند برتری دین خود را نسبت به ادیان دیگر اثبات کنند. نویسنده در واقع قصد داشته چنین افرادی را به تأمل و تفکر وادارد و نگرش تازه‌ای را به ایشان ببخشد. از آن‌جایی استنادات این اثر اکثراً از متن قرآن استخراج شده‌اند، در ابتدای امر این‌طور به نظر می‌آید که مخاطبان این کتاب مسلمانان هستند اما این نکته مانع از آن نمی‌شود که پیروان سایر ادیان نیز از اطلاعات کتاب پیشِ رو نهایت بهره را ببرند.

کتاب حاضر از یازده بخش اصلی تشکیل شده است. بخش نخست آن به بیان مطالب مقدماتی اختصاص پیدا کرده و مخاطبان را برای ورود به مباحث اصلی کتاب آماده می‌کند. در بخش دوم باور گذشتگان و انسان‌های امروزی در رابطه با نسبت میان ادیان، تحلیل شده است. در بخش سوم، بررسی قرآن و معارف آن از سر گرفته می‌شود. همچنین بخش چهارم به دو مقوله‌ی کفر و ایمان در تقابل با هم اشاره دارد. در بخش پنجم، قرآن به‌عنوان یکی از کتب مقدس و الهی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. هوای نفس و دیدگاه اسلام نسبت به آن، موضوع اصلی بخش ششم محسوب می‌شود. در بخش هفتم کتاب وحدت متعالی ادیان، دو موضوع تعالی و وحدت مطرح شده‌اند. سعید مرادی در بخش هشتم، وحدت و توحید را برای مخاطبان خود تشریح کرده است. در بخش نهم نشان داده شده که طبق آموزه‌های قرآن کریم، هرگونه تغییر در کتاب‌های مقدس ادیان، نفی شده است. تفضیل موهن و پاسخگویی به سؤالات بنیادین نیز در بخش‌های دهم و یازدهم مورد توجه بوده‌اند.

اگر شما هم می‌خواهید با گوشه‌ای از باورها و اعتقادات پیروان ادیان گوناگون، به‌ویژه دین اسلام و تعلیمات کتب مقدس، به‌خصوص قرآن مجید بیشتر آشنا شوید، مطالعه‌ی کتاب وحدت متعالی ادیان، گزینه‌ی بسیار خوبی خواهد بود.

چاپ و نشر این اثر را انتشارات کتاب هرمس به عهده داشته.

کتاب وحدت متعالی ادیان برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان رشته‌ی ادیان و عرفان، همچنین پژوهشگران و علاقه‌مندان این حوزه، نکته‌های ارزشمندی را از کتاب وحدت متعالی ادیان دریافت خواهند کرد.

در بخشی از کتاب وحدت متعالی ادیان می‌خوانیم

یکى از موضوعات بسیار مهمى که در مورد عرفان و سلوک باطنى صادق است این که بر خلاف فیلسوفان که مدام یکدیگر را تخطئه و نقض مى‌کنند و هیچ‌یک سخن دیگرى را نمى‌پذیرد، عارفان کامل سخنانى یکسان منتها به بیان‌هاى مختلف دارند و یکدیگر را تأیید مى‌کنند. دو عارف کامل حتّى از دو مذهب کاملاً متفاوت که به مقامات والاى باطنى و کشف و شهود رسیده باشند، یکدیگر را نقض نمى‌کنند. علت این امر مطابق مضمون آیه 76 و 77 این است که آنچه در نتیجه طهارت، بر قلب عارفان و پیامبران الهى وارد مى‌شود از یک منبع است و خداوند حقایق راستین ثابت یگانه را بر هر که بخواهد آشکار مى‌کند. اما فیلسوفانى که صرفا با عقل بشرى به تجزیه و تحلیل مى‌پردازند و از واردات غیبى و الهى بى‌بهره‌اند، چون به آن سرچشمه واحد نرسیده‌اند دچار تفرقه و اختلاف مى‌شوند.

در این آیه به طور ضمنى علت این موضوع بدین ترتیب بیان مى‌شود که چون منشأ علم همگان یکى است این علم یکسان مى‌تواند از جانب آن یکى به همه داده شود حتّى اگر عده‌اى بخواهند آن را نزد خود مخفى نگه دارند. معیار تعلیم این علم هم نزد خداوندى که به اعطاى علمش به هر کس که بخواهد تواناست، چیزى جز تقوا نیست:

وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یُعَلّمُکُمُ اللَّهُ وَ اللَّهُ بکُلّ شَىْ‌ءٍ عَلیمٌ
و از خدا بترسید و خداوند (هم) به شما تعلیم علم مى‌کند و خدا به همه چیز داناست. «بقره، 282»

یَا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا انْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانا
اى اهل ایمان، اگر از خدا پروا کنید، به شما فرقان (قدرت تشخیص) مى‌بخشد. «انفال، 29»

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
پیشینیان و پسینیان
سرآغاز قرآن
ایمان و کفر
قرآن مهیمن کتب مقدّس
اسلام و هواى نفس
تعالى و وحدت
وحدت در توحید
نفى تغییر کتب مقدّس در قرآن
تفضیل موهن
پاسخ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب وحدت متعالی ادیان
نویسنده
ناشر چاپینشر کتاب هرمس
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات257
زبانفارسی
شابک978-600-456-061-0
موضوع کتابکتاب‌های ادیان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب وحدت متعالی ادیان

Farzad tahbazfar
۱۴۰۲/۹/۱۲
واقعا خوب بود به نظرم اثبات وحدت ادیان با خود قران و رفع قسمت عمده نقاط تاریک در وحدت ادیان با مفهوم و استدلال ایه به ایه
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب وحدت متعالی ادیان

برای دریافت کتاب وحدت متعالی ادیان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.