معرفی و دانلود کتاب پاسخ‌هایی مختصر به پرسش‌هایی بزرگ

عکس جلد کتاب پاسخ‌هایی مختصر به پرسش‌هایی بزرگ
قیمت:
۳۴۰۰۰ 20400 تومان ۴۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پاسخ‌هایی مختصر به پرسش‌هایی بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پاسخ‌هایی مختصر به پرسش‌هایی بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پاسخ‌هایی مختصر به پرسش‌هایی بزرگ

کتاب پاسخ‌هایی مختصر به پرسش‌هایی بزرگ آخرین اثر پروفسور استیون هاوکینگ که بعد از مرگ وی منتشر شد، مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌ها و نظریه‌های این دانشمند بزرگ است. (فایل این کتاب در تاریخ 1399/02/08 جایگزین شده است.)

بشر همیشه به دنبال پاسخ‌هایی برای پرسش‌های مهم بوده است. سوالاتی از قبیل: ما از کجا آمده‌ایم؟ جهان هستی چگونه آغاز شد؟ در پس این جهان چه نقشه و معنایی وجود دارد؟ خارج از این جهان موجود دیگری هم وجود دارد؟ آیا سفر در زمان امکان پذیر است؟

کتاب پاسخ‌هایی مختصر به پرسش‌هایی بزرگ (Brief answers to the big questions) صرفاً یک کتاب علمی در حوزۀ فیزیک و یا اخترشناسی نیست. هاوکینگ در این کتاب در تلاش است تا به ده سؤال مهمی که بشر با آن‌ها رو به ‌رو است پاسخ دهد. این سؤالات هم جنبۀ علمی دارند و هم جنبۀ عمومی.

شکی نیست که از منظر علمی، هاوکینگ جزو نوابغ عصر کنونی محسوب می‌شود اما سوای علم، هاوکینگ نیز همانند هر انسان دیگری دیدگاه‌هایی شخصی داشت؛ از جمله رویکرد انتقادی او به دین و مذهب – که انتقادات بسیاری را هم برای وی به همراه داشت – و از دایرۀ علم و منطق به دور بود.

استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) برای مدت سی سال استاد کرسی ریاضیات لوکاسی دانشگاه کمبریج بود و در طول سال‌ها زندگی‌اش، جوایز و عناوین زیادی را ازجمله نشان افتخار آزادی ریاست جمهوری کسب کرد. همچنین او با همکاری دخترش، چندین کتاب برای کودکان نوشت که اولین آن دریچه‌ای به سوی کیهان نام داشت.

دانشمندان، کارآفرینان فناوری، شخصیت‌های ارشد کسب‌وکار، رهبران سیاسی و همین‌طور عامۀ مردم، اغلب جویای نظر استیون هاوکینگ دربارۀ سؤالات بزرگ و مهم روز می‌شدند. استیون آرشیو بزرگی از پاسخ‌هایش را در قالب سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و تألیفات در نزد خود نگاه داشت.

این کتاب از آرشیو شخصی استیون استفاده کرده و پیش از مرگ او، در حال تکمیل شدن بود. اکنون این کتاب با همکاری خانوادۀ استیون و همکاران دانشگاهی او کامل شده است.

در بخشی از کتاب پاسخ‌هایی مختصر به پرسش‌هایی بزرگ می‌خوانیم:

آنچه را که معمولاً به‌عنوان «حیات» تصور می‌کنیم، بر مبنای زنجیره‌ای از اتم‌های کربن و چند عنصر دیگر مثل نیتروژن یا فسفر است. می‌توان این حدس را زد که چیزهای دیگری هم با ساختار شیمیایی متفاوت – همانند سیلیکون – حیات دارند اما به نظر کربن به علت غنای شیمیایی‌اش، مناسب‌ترین گزینه است. اتم‌های کربن با خاصیت‌هایی که دارند، مقدار مشخصی از ثابت‌های فیزیکی را می‌طلبند، همچون مقدار کرومودینامیک کوانتومی، بار الکتریکی و حتی ابعاد فضا – زمان.

اگر این ثابت‌ها دارای مقادیر متفاوت قابل‌توجهی بودند، هستۀ اتم کربن پایدار نمی‌بود یا اینکه الکترون‌ها در هستۀ اتم فرو می‌ریختند. در نگاه اول بسیار جالب توجه جلوه می‌کند گویی که جهان به شکلی دقیق تنظیم شده است. شاید این مدرکی باشد که جهان به‌طور خاص برای نژاد بشر طراحی شده است.

اما باید با دقت به چنین استدلال‌هایی توجه کرد، زیرا بنا به اصل انسان نگر، تئوری‌هایمان دربارۀ جهان هستی باید سازگار با موجودیت خودمان باشد. این مطلب بر پایه این حقیقت آشکار است که اگر جهان هستی مناسب زندگی نبود ما هم نمی‌پرسیدیم که چرا به شکل دقیق تنظیم شده است.

در مورد اصل انسان نگر می‌توان دو تقریر «قوی» و «ضعیف» را به کار برد. برای اصل انسان نگر قوی، این فرض وجود دارد که جهان‌های مختلف زیادی وجود دارند که هریک مقادیر ثابت‌های فیزیکی متفاوتی دارند. برخی از این مقادیر امکان موجودیت به چیزهایی مانند اتم کربن را می‌دهند که می‌تواند به عنوان بلوک‌های سازنده سیستم‌های زنده عمل کند. ازآنجایی‌که ما بایستی در یکی از این جهان‌ها زندگی کنیم، نباید متعجب باشیم که ثابت‌های فیزیکی به شکلی دقیق تنظیم شده‌اند.

فهرست مطالب کتاب

سخن آغازین
دربارۀ نویسنده
کلامی از سوی ناشر
سپاسگزاری
پیش‌گفتار: نوشتۀ ادی ردمین
مقدمه: نوشتۀ پروفسور کیپ اس. تورن
چه ضرورتی برای پرسیدن سؤالات مهم وجود دارد؟
سؤال 1: چه چیز در پس این جهان وجود دارد؟
سؤال 2: همه‌چیز از کجا آغاز شد؟
سؤال 3: آیا زندگی هوشمندانه دیگری در جهان هستی وجود دارد؟
سؤال 4: آیا می‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم؟
سؤال 5: درون یک سیاه‌چاله چیست؟
سؤال 6: آیا سفر در زمان امکان‌پذیر است؟
سؤال 7: آیا روی زمین دوام می‌آوریم؟
سؤال 8: آیا لازم است به فضا مهاجرت کنیم؟
سؤال 9: آیا هوش مصنوعی از ما سبقت می‌گیرد؟
سؤال 10: آینده را چطور بسازیم؟
سخن پایانی: لوسی هاوکینگ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پاسخ‌هایی مختصر به پرسش‌هایی بزرگ
نویسنده
مترجمامیرحسین فاضلی مقدم
ناشر چاپیانتشارات کتاب کوله پشتی
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات264
زبانفارسی
شابک978-600-461-220-3
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های نجوم و اختر شناسی
قیمت نسخه الکترونیک
۳۴۰۰۰ 20400 ت ۴۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پاسخ‌هایی مختصر به پرسش‌هایی بزرگ

محمد حیدری
۱۳۹۸/۷/۱
در فهرست نسخه انگلیسی کتاب، فصل اول، نوشته شده ( (? Is There a God) ) به معنای این‌که آیا خدایی وجود دارد؟ اما در فهرست همین کتاب، فصل اول، نوشته شده که چه چیزی در پس این جهان وجود دارد؟.. اگر می‌خواستی همچین مورد کوچکی را سانسور کنی، پس بهتر بود این کتاب را ترجمه نمی‌کردی آقای فاضلی مقدم.. احتمال داره که بخش‌هایی از بقیه این کتاب هم سانسور شده باشه
N Ameli
۱۳۹۹/۵/۶
به نظر من درک چنین تئورى هایى از جهان هستى فقط براى نوابغ کاملا امکان پذیره؛ این کتاب تا حد ممکن مفاهیم رو براى عام مردم مثل من ساده کرده و فکر میکنم وظیفه ى نوابغ کاوش و کشفه و حداقل وظیفه ى عام مردم مطالعه ى چنین کتابى است.. امیدوارم از این وظیفه کوتاهى نکنیم!
عرفان ملک آبادی
۱۴۰۰/۵/۹
شاید بهترین کتابی بود که من درباره نجوم خوندم واقعا شاهکار بود و دید من رو نسبت به جهان هستی باز کرد این کتاب آخرین کتاب پروفسور هاوکینگ هستش بنابراین خیلی ارزشمنده. خوندنشو به تمامی دوستداران نجوم ‌، کهکشان‌ها، سیارات و ستارگان و سیاه چاله‌ها پیشنهاد میکنم
Mohammad Khodadadi
۱۳۹۸/۱/۱۸
بعد از خوندن این کتاب یه حس جدیدی نسبت به جهان هستی پیدا کردم
سید مجتبی حیدریه
۱۳۹۹/۱/۲۵
کتاب هست که انسان وادار به فکر کردن میکنه اما اقای استیون هاوکینگ در بعضی مورد واسه همه چی چرا میاره حتی واسه وجود خدا چرا میاره و اما در بعضی مورد بدون دلیل علمی ثابت شده‌ای همه چی رو قبول میکنه و یا در مورد قرار گرفتن انسان بروی زمین در کل این جهان و مدارهای زمین یا خورشید بحث شانس پیش میکشه
سهند فلاحتی
۱۳۹۸/۸/۲۵
کتاب خوبی بود برخی از دیدگاهم رو عوض کرد ولی اونچیزی که اسم کتاب بود پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ، اونطوری نبود، منظورش از بزرگ بودن سنگین بودن سوالات بود و از کوتاه بودن پاسخ‌ها رساندن مفهوم کامل در کمترین حد.
کیا
۱۴۰۰/۸/۲۸
با این یک جاهایی از کتاب رو درک نمی‌کردم ولی از خواندنش لذت بردم ونظر من را نه تنها در مورد وجود خدا عوض نکرد بلکه خدا را بیشتر باور کردم چون جاذبه ونظم و قانون حاکم بر کاینات توسط وجودی بایدبه وجود آمده باشه
MEGHDAD ALIMORADI
۱۳۹۸/۸/۳
سلام باسپاس ازمسولین ودست اندرکاران بزرگ ودلسوز کتابراه براستی من بالاترین امتیازوبه این بزرگان زحمتکش میدم کارشون عالی عالیه من از۱۰۰امتیاز۱۰۰بهشون میدم ودست‌های زحمتکش شونومیبوسم.. ‌. سپاس
Foad Abdollahpour
۱۳۹۸/۶/۲۷
با تحلیل این ایده‌های هاوکینگ فیزیکدان‌ها پی بردند که رویدادی مثل مه بانگ (بیگ بنگ) نه فقط باعث ایجاد یک جهان بلکه جهان‌های بینهایت زیادی خواهد، نسخه صوتی این کتاب هم عالیه
ممنونم کتاب راه
محمدتقی پوازی
۱۴۰۰/۲/۱
پاسخ به پرسش‌ها به نظرم کاملا اساسی و محکم نیست،، ایشون به عنوان یه فیزیکدان نمیتونه در مورد وجود خدا نظر بده،، چون خدا موجود فیزیکی نیست که در حیطه‌ی علم فیزیک بره
Reza Mohammadi
۱۳۹۸/۸/۲۱
نمونه این کتاب فقط شامل مقدمه اس. چطور میشه از مقدمه فهمید که چه کتابیه؟ قبلا هم چنین موردی رو تو یه کتاب دیگه دیده بودم. لطفا این مورد رو در نمونه کتاب‌ها در نظر بگیرید. با سپاس
هاجر رمضانی
۱۳۹۸/۶/۲۹
خیلی اتفاقی تو کتابراه با این کتاب آشنا شدم و 50 صفحه از کتاب رو در نسخه‌ی نمونه مطالعه کردم و عاشقش شدم....
بعد کتاب را با نسخه‌ی کامل خریداری کردم.
از کتابراه ممنونم
محمد حسن یزدان شناس
۱۴۰۰/۷/۸
لطفا با ذهن باز و بدون قضاوت قبلی کتاب رو بخونید. اگه قرار باشه با تعصب شروع به خوندنش کنین، فقط دارین زمانتون رو تلف و تعصبتون رو قوی تر میکنین.
آرش سپهری
۱۳۹۸/۹/۱۵
فصل یک این کتاب سانسور نشده.. فقط عنوان فصل نخستش سانسور شده و فصل اول که در مورد وجود خدا هست، با توجه به شرایط موجود، فقط تغییر عنوان پیدا کرده. فصل اول تمام و کمال هست.
افشین فرخی
۱۳۹۸/۱/۹
میشه به صوتی کردن این کتاب فکر کرد، و خیلی عالی میشه که راوی این کتاب صدایی از جنس آقای سلطان زاده داشته باشه
مشاهده همه نظرات 52

راهنمای مطالعه کتاب پاسخ‌هایی مختصر به پرسش‌هایی بزرگ

برای دریافت کتاب پاسخ‌هایی مختصر به پرسش‌هایی بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.