معرفی و دانلود کتاب پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ی زمین

عکس جلد کتاب پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ی زمین
قیمت:
۵۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ی زمین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ی زمین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ی زمین

جهان در ابتدا چگونه شکل گرفت و قدمت انسان روی کره‌ی زمین به چه زمانی برمی‌گردد؟ ابوالحسن حاجی‌حیدری در کتاب پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ی زمین به سراغ موضوعی رفته است که از قرن‌ها پیش تا کنون بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های بسیاری پیرامون آن صورت گرفته است و کماکان نیز پاسخ قطعی و دقیقی برای آن وجود ندارد.

درباره‌ی کتاب پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ی زمین

دانشمندان و فیلسوفان بسیاری کوشیده‌اند به این پرسش اساسی بپردازند که جهان در چه شرایطی و در چه زمانی شکل گرفت. پرسشی که از زمان یونان باستان تاکنون هنوز پاسخ قطعی و دقیقی برای آن وجود ندارد. چهره‌های نامدار و گمنام بسیاری نظریه‌های مختلفی را در مورد منشأ جهان ارائه داده‌اند که از این میان می‌توان به مواردی همچون تئوری بیگ‌بنگ، نظریه‌ی حالت پایدار و نظریه‌ی جهان چرخه‌ای اشاره کرد. ابوالحسن حاجی‌حیدری در کتاب پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ی زمین نیز به سراغ این موضوع رفته است و می‌کوشد تبیینی اندیشیده را پیرامون آن ارائه دهد.

با وجود پیشرفت روزافزون علم، بشر کماکان نیز با پرسش‌های بی‌پاسخ بسیاری درباره‌ی منشأ جهان مواجه است. از جمله این که چه چیزی باعث انفجار بزرگ شد و پیش از آن هستی به چه شکلی وجود داشت؟ از میان این پرسش و پاسخ‌ها و نظریات گوناگون، تئوری انفجار بزرگ که آن را با نام بیگ بنگ نیز می‌شناسیم، پذیرفته‌شده‌ترین ایده به شمار می‌رود و ابوالحسن حاجی‌حیدری نیز فصل نخست این کتاب را به آن اختصاص داده است.

از ابتدای تاریخ بشر تا قرون وسطی، نظریه‌های خرافی متعددی در مورد پیدایش جهان وجود داشت. یکی از محبوب‌ترین آن‌ها تئوری پیدایش خودبه‌خود جهان هستی بود که باورمندان به آن بر این عقیده بودند که موجودات زنده می‌توانند از مواد غیرزنده و توسط عوامل ماوراء طبیعی به وجود بیایند. نظریه‌ی دیگر ایده‌ی زمین مسطح بود که آن را با عنوان زمین‌تخت‌گرایی نیز می‌شناسیم. در این نظریه زمین یک دیسک صاف و مسطح پنداشته می‌شود که توسط آسمانی گنبدی‌شکل احاطه شده است. مفهوم جهان ژئوسنتریک که در آن زمین به‌عنوان مرکز جهان در نظر گرفته می‌شود نیز در این زمان به‌طور گسترده مورد اقبال و پذیرش قرار گرفت. علاوه بر این، بسیاری از بینش‌های اساطیری و باورهای مذهبی ادیان مختلف نیز ایده‌هایی درباره‌ی منشأ جهان ارائه دادند. با گذار از قرون وسطی بود که به‌تدریج این مسئله در بستری علم مدرن مطرح شد و دانشمندان و فلاسفه درصدد آن برآمدند که این موضوع را در گستره‌ی علوم مختلف از جمله زیست‌شناسی و فیزیک بررسی کنند.

نویسنده‌ی این کتاب در فصل دوم به سراغ تکامل زیستی موجودات زنده می‌رود و از خلال چهار بخش به چگونگی پیدایش یاخته‌ی اولیه‌ی حیات بر کره‌ی زمین می‌پردازد. ابوالحسن حاجی‌حیدری در فصل سوم تکامل گونه‌های مختلف جانوران، گیاهان و قارچ‌ها را بررسی می‌کند و در انتها فصل چهارم کتاب خود را به تکامل اجتماعی و نگاهی به زیست‌شناسی اجتماعی اختصاص می‌دهد.

کتاب پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ی زمین به همت انتشارات مازیار تهیه شده و اکنون نسخه‌ی الکترونیکی آن در اختیار شما قرار گرفته است.

کتاب پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ی زمین برای چه کسانی مناسب است؟

اگر مسئله‌ی پیدایش جهان هستی و زیست نوع بشر روی کره‌ی زمین برای شما محل پرسش و کندوکاو است، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی این کتاب را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ی زمین می‌خوانیم

به باور دموکریتوس، تمامی طبیعت از ذرات کوچک غیرقابل تقسیم ساخته شده است که به آن نام اتم داده بود (اتم به زبان یونانی به معنی تقسیم‌ناپذیر است). او معتقد بود که هر جسمی اتم مربوط به خودش را دارد و در واقع تعداد اتم‌های موجود بی‌نهایت است. اتم‌ها می‌توانند به اشکال مختلفی باشد: دایره‌ای، صاف، کج، منحنی و ... اتم‌ها اگر به یکدیگر نزدیک شوند و به یکدیگر بپیوندند اجسام مختلفی را به وجود می‌آورند. بعضی اتم‌ها به آب تبدیل می‌شوند، بعضی‌ها به آتش؛ از اتم‌های دیگر گیاهان و انسان و سایر موجودات زنده به وجود می‌آیند. او معتقد بود که روح آدمی هم از اتم تشکیل شده است که پس از مرگ از یکدیگر جدا و پخش می‌شوند و می‌توانند به روح دیگری که د رحال تشکیل شدن است بپیوندند.

نظریه اتمی دموکریتوس بعدها در آرای ماتریالیستی مارکس و انگلس نقش مهمی ایفا کرد.

طولی نکشید که نظریه‌ی دموکریتوس به بوته‌ی فراموشی سپرده شد و جای آن را آرای ارسطو گرفت که قرن‌ها به تفکر اروپا و شاید جهان سایه انداخت و چیره بود.

به نظر ارسطو، تمامی موجودات عالم از چهار ماده‌ی اولیه به وجود آمده‌اند: آتش؛ آب؛ هوا؛ و خاک.

این معرفت که آن را "علم 4 عنصری" گفته‌اند، در نظرات جالینوس، طبیب رومی (129-216 میلادی) نقش بزرگی ایفا می‌کند و افکار و نوشته‌های فیلسوفان و پزشکان جهان اسلام و بخصوص ابوعلی سینا را تحت تاثیر قرار داد. ابوعلی سینا می‌نویسد:

«طبیب طبیعت‌شناس باید بداند که عناصر چهار قسم‌اند و بیشتر نیستند. از این عناصر دو عنصر سبک و دو عنصر دیگر سنگین‌اند. عناصر سبک عبارتند از آتش و هوا و عناصر سنگین عباتند از آب و خاک.»

فهرست مطالب کتاب

مقدمۀ مترجم
مقدمه: خلاف جریان
بخش اول: 1900-1920
1: وضعیت: بحرانی
2: پدران، پسران و دیگر مناقشات
بخش دوم: دهۀ 1920
3: دنیای وارونه
4: ذره‌ای از دیگری
5: مسیر ویسکی فروشی بعدی را نشانمان بدهید
بخش سوم: دهۀ 1930
6: قدرت منفی اندیشی
7: در آرواره‌های تمساح
8: مدرنیسم و آن همه موسیقی جاز
9: دنیایی نو
بخش چهارم: دهۀ 1940
10: جادۀ پورت بوئو
11: هم‌پیمان با شیطان
12: نبرد علیه فاشیسم
بخش پنجم: دهۀ 1950
13: سونات اشباح
14: آزادی اروس
بخش ششم: دهۀ 1960
15: روبه دیوار، مادرخراب‌ها!
16: فلسفه‌ورزی با کوکتل مولوتوف‌ها
بخش هفتم: بازگشت از پرتگاه: هابرماس و نظریۀ انتقادی پس از دهۀ 1960
17: عنکبوت فرانکفورت
18: شور جان خوار، نظریۀ انتقادی در هزارۀ جدید
برای مطالعۀ بیشتر
پی‌نوشت‌ها
واژه‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ی زمین
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات241
زبانفارسی
شابک978-600-6043-05-0
موضوع کتابکتاب‌های فیزیک، کتاب‌های نجوم و اختر شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ی زمین

برای دریافت کتاب پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ی زمین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.