معرفی و دانلود کتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای: شناخت و ارزیابی آثار و پیامدهای فرهنگی برجام

عکس جلد کتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای: شناخت و ارزیابی آثار و پیامدهای فرهنگی برجام
قیمت:
۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای: شناخت و ارزیابی آثار و پیامدهای فرهنگی برجام

کتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای نوشته‌ی علی‌قلی جوکار می‌کوشد تأثیرات و نتایج فرهنگی برجام را بررسی کند و پیامدهای مثبت و منفی آن را نشان دهد. این کتاب پژوهشی، ضمن مرور دیدگاه‌ها و نگرش‌های مختلفی که در مورد برجام وجود دارد، فرصت‌ها و چالش‌های فرهنگی و اقتصادی حاصل از این توافق را بیان کرده و راهکارهایی فرهنگی برای آن پیشنهاد می‌دهد.

درباره‌ی کتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای

سال 1394 معاهده‌ای در مورد برنامه‌ی هسته‌ای ایران بین ایران و فرانسه، بریتانیا، آلمان، آمریکا، چین و روسیه (گروه 1+5) به امضا رسید. بر اساس این توافق ایران متعهد می‌شد که برنامه‌ی هسته‌ای خود را منحصراً برای مسائل صلح‌آمیز پیش بِبَرد و به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد بود. به دنبال آن ایران باید بخشی از ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده‌ی خود را از بین می‌برد و تعداد سانتریفیوژهایش را کاهش می‌داد. همین‌طور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به تمام سایت‌ها و تأسیسات هسته‌ای ایران دسترسی مستمر می‌داشت و بر آن‌ها نظارت می‌کرد. در قبال آن، گروه پنج به‌علاوه‌ی یک و اتحادیه‌ی اروپا بخشی از تحریم‌ها اقتصادی و سیاسی را برمی‌داشتند و به شرکت‌های خارجی اجازه‌ی فعالیت اقتصادی در ایران را می‌دادند. با این اتفاق، این امیدواری به وجود آمد که شرایط اقتصادی و بین‌المللی کشور تا حدودی بهبود پیدا کند. اما برجام صرفاً محدود به اقتصاد و سیاست خارجی نبود، بلکه تصور می‌شد ازنظر فرهنگی هم احتمالاً پیامدهایی خواهد داشت و می‌تواند کشور را از این نظر هم متأثر کند. کتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای نوشته‌ی علی‌قلی جوکار تلاش می‌کند پیامدهای متفاوت فرهنگی توافق سال 2015 را بررسی کند و آن‌ها را نشان دهد. جوکار با مرور دیدگاه متفاوتی که در مورد برجام وجود داشته، از فرصت‌های فرهنگی و همین‌طور آسیب‌های فرهنگی این معاهده می‌گوید و درنهایت می‌کوشد راهبردهایی عملی برای مقابله با چالش‌های جدی آن ارائه دهد.

در ابتدای دهه‌ی 1380 مفهوم «مهندسی فرهنگی» در کشور ترویج و تبلیغ شد که بر کنترل فرهنگی تأکید داشت. وظیفه‌ی اجرای این مهندسی به شورای انقلاب فرهنگی محول شد. سال 1392 نظام‌نامه‌ای با عنوان «پیوست فرهنگی» از طرف این شورا منتشر شد که تأکید داشت بُعد فرهنگی هر پدیده و موضوعی باید شناخته شود. بنابراین هر پروژه و طرح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی‌ای که در کشور اجرا می‌شد باید در وهله‌ی اول از این منظر سنجیده و چالش و فرصت‌هایش تحلیل می‌شد.

علی‌قلی جوکار در کتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای، سعی دارد تا برجام را از همین منظر تجزیه‌ و تحلیل کند و نقاط مثبت و منفی آن را ارائه دهد. مثل‌اینکه چه فرصت‌های فرهنگی‌ای در منطقه و دنیا برای ایران پیش می‌آید، مخالفان جمهوری اسلامی چه چالش‌هایی ایجاد خواهند کرد، و یا رابطه با روسیه به چه نحوی ادامه خواهد یافت. جوکار می‌کوشد برجام را هم از منظر عمومی و هم ازنظر استراتژیک تحلیل کند و به‌ تبع آن، پیامدهای عمومی و استراتژیکش را نشان دهد.

کتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای را انتشارات آثار فکر به چاپ رسانده است.

کتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای به علاقه‌مندان جامعه‌شناسی، مسائل سیاسی و فرهنگی توصیه می‌شود.

با علی‌قلی جوکار بیشتر آشنا شویم

علی‌قلی جوکار (متولد 1344) جامعه‌شناس و نویسنده‌ی ایرانی است. او در زمینه‌های فرهنگ، مطالعات زنان و خانواده پژوهش می‌کند و در مورد آن‌ها مقالاتی را به انتشار رسانده است. کتاب‌های «پیوست فرهنگی انتخابات»، «آثار و پیامدهای فرهنگی معماری مجتمع‌های مسکونی آپارتمانی» و «پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای» از آثار منتشرشده‌ی جوکار هستند.

در بخشی از کتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای: شناخت و ارزیابی آثار و پیامدهای فرهنگی برجام می‌خوانیم

رژیم صهیونیستی از بدو شروع مذاکرات هسته‌ای جمهوری‌اسلامی‌ایران با گروه 1+5، مخالف روند گفتگوها به‌ویژه ملاقات‌های دوجانبه و طولانی میان مقامات ایرانی و آمریکایی بوده و موضع این کشور همواره پرصداتر و تندتر از سایر کشورهای مخالف حتی قدرت‌های جهانی بوده است. درواقع، راهبرد این رژیم همواره طی ادوار پیشین مذاکرات بر متهم‌سازی ایران به تطویل مذاکرات (اصطلاحا وقت‌کشی) جهت دستیابی به تسلیحات هسته‌ای استوار بود. اما با امضای توافقنامه ژنو که طبق آن بخش قابل توجهی از ذخیره اورانیوم کشور اکسید شده و غنی سازی 20 درصدی متوقف گردید، چنین ترفندی کارایی تبلیغاتی خود را از دست داده بود.

از این رو با امضای برنامه اقدام مشترک در 24 نوامبر 2013، سیاست این رژیم به سنگ‌اندازی و مانع تراشی برای مذاکرات هسته‌ای تغییر یافت به‌طوری که روابط واشنگتن - تل آویو در پرتو اختلاف نظرهای آشکار میان باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو -نخست وزیر اسرائیل- به سردی گرائید.... بخش عظیمی از تحلیل‌گران و مقامات رژیم صهیونیستی، تفاوت چندانی میان دولت روحانی با سایر نهادهای نظام قائل نیستند و بر این اعتقادند که دولت وقت نقش پلیس خوب و ولی فقیه، آیت‌الله‌خامنه‌ای، نقش پلیس بد را در مذاکرات هسته‌ای با غرب بازی می‌کردند. تندورهایی که قدرت را در دست دارند نظیر بنیامین نتانیاهو مدافع سرسخت این دیدگاه هستند..... گفتمان مسلط در دولت نتانیاهو بر این فرض استوار است که برنامه جامع اقدام مشترک، امتیازات زیادی را به ایران واگذار کرده است. لذا این توافق مورد قبول و امتنان دولت راستگرای نتانیاهو نیست.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: کلیات
فصل دوم: دیدگاه‌ها و نگرش‌ها
فصل سوم: روش‌شناسی
فصل چهارم: یافته‌ها و نتایج
بخش اول: دیدگاه‌ها و نگرش‌های عمومی
بخش دوم: دیدگاه‌ها و نگرش‌های راهبردی
فصل پنجم: بحث و بررسی، نتیجه‌گیری و ارائه‌ی پیشنهادات راهبردی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای: شناخت و ارزیابی آثار و پیامدهای فرهنگی برجام
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات آوای نور
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات224
زبانفارسی
شابک978-600-7492-86-4
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای

برای دریافت کتاب پیوست فرهنگی توافق هسته‌ای و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.