معرفی و دانلود کتاب چاقی، عوامل روانی اجتماعی تغذیه‌، پژوهش‌های حوزه چاقی

عکس جلد کتاب چاقی، عوامل روانی اجتماعی تغذیه‌، پژوهش‌های حوزه چاقی
قیمت:
۶۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چاقی، عوامل روانی اجتماعی تغذیه‌، پژوهش‌های حوزه چاقی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چاقی، عوامل روانی اجتماعی تغذیه‌، پژوهش‌های حوزه چاقی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چاقی، عوامل روانی اجتماعی تغذیه‌، پژوهش‌های حوزه چاقی

هدف کتاب چاقی، عوامل روانی اجتماعی تغذیه‌، پژوهش‌های حوزه چاقی، تالیف سیده زهرا بحر خزان، تعیین اثر درمانگری اصلاح سبک زندگی بر مدیریت وزن افراد مبتلا به چاقی است.

شیوع چاقی و اضافه وزن در جامعه امروزی وضعیت نگران کننده‌ای دارد. به علت پیامدهای متعدد پزشکی و روانی - اجتماعی چاقی و اضافه وزن، آموزش و پیشگیری از آن‌ها اهمیت فراوانی دارد.

اختلال در متابولیسم چربی، اغلب خود را به صورت یک بیماری مزمن به نام چاقی نشان می‌دهد. همچنین، درصد هم ابتلایی چاقی با سایر بیماری‌ها از سال 1991 به بعد سه برابر شده است. به این معنا که چاقی باعث ایجاد عوارض جسمی نظیر بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، آسیب دیدگی مفاصل، کمر درد، انواع سرطان، پرفشاری خون و افزایش میزان مرگ و میر می‌شود.

چاقی از نیمه‌ی اول قرن بیستم رو به افزایش نهاده و بخش قابل توجهی از افراد کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه را در برگرفته است که از آن به عنوان مهم‌ترین عارضه‌ی تغذیه‌ای و یک معضل اجتماعی در سطح جهان یاد می‌شود. چاقی، تنها ناشی از عوامل فیزیولوژیایی نیست بلکه نتیجه‌ی تاثیر متقابل عوامل روانی و فیزیولوژیکی است که توسط مرکز درمانی و پزشکی به عنوان یک بیماری، طبقه‌بندی شده است. در کشور ایران نیز به احتمال زیاد، چاقی درصد بالایی از گروه‌های مختلف سنی و جنسی را شامل می‌شود.

شیوع چاقی در میان ایرانیان بالاتر از 18 سال 5/21 % گزارش شده است که این میزان در میان زنان ایرانی (3/27 %) بیشتر از مردان ایرانی (7/13 %) است. مکانیزم تنظیم غذا تحت نفوذ عوامل محیطی است و یافته‌ها نشان داده است که عوامل فرهنگی، خانوادگی و پویشی در بروز چاقی سهیم هستند. هر چند بسیاری از پژوهشگران، سوابق خانوادگی خاص، عوامل زمینه‌ساز، ساختارهای شخصیتی و تعارض‌های ناخود آگاه را مسبب چاقی معرفی کرده‌اند اما افراد چاق، ممکن است از هر نوع اختلال روانی قابل تصوری در رنج بوده و آشفتگی‌های مختلف زندگی نیز زمینه‌ساز چاقی آن‌ها باشد.

بنابراین بیماران چاق ممکن است از نظر هیجانی، افرادی آشفته باشند که به دلیل فراهم شدن سایر عوامل مستعد کننده و پرخوری در محیط، پرخوری را به عنوان وسیله‌ی مقابله با مشکلات انتخاب کنند. پیامدهای روان شناختی آن نیز شامل کاهش سطوح حرمت خود، ضعف تصویر خود، کاهش کیفیت زندگی، افزایش امکان ابتلا به اختلال‌های افسردگی، دو قطبی، وحشت زدگی، بازار هراسی است. به این ترتیب کاهش کیفیت زندگی یکی از پیامدهای روان شناختی چاقی است. کیفیت زندگی به صورت ادراک فرد از وضعیت زندگی‌اش با توجه به بافت فرهنگی و سیستم‌های ارزشی که در آن زندگی می‌کند و در ارتباط با هدف‌ها، انتظارها، استانداردها و نگرانی‌های وی تعریف شده است.

در بخشی از کتاب چاقی، عوامل روانی اجتماعی تغذیه‌، پژوهش‌های حوزه چاقی می‌خوانیم:

خطر فشار خون در افراد چاق به خصوص افراد مبتلا به چاقی شکمی و چاقی قسمت فوقانی بدن بیشتر است. این نوع توزیع چربی همانطور که اشاره شد، در اصطلاح چاقی مردانه (یا چاقی سیبی شکل یا android) نامیده می‌شود و خطر بیشتری برای بیماری قلبی - عروقی دارد. در مقابل چاقی زنانه (یا چاقی گلابی شکل یا gynecoid) که در آن قسمت اعظم چربی فرد در لگن متمرکز است، خطر کمتری خواهد داشت.

علت بروز فشار خون در چاقی به دلیل اختلالاتی در هورمون‌های بدن است که منجربه تغییرات عروقی و همین طور احتباس نمک می‌شود. افزایش سدیم خون منجر به افزایش حجم خون داخل عروقی و در نتیجه بالا رفتن فشار خون می‌شود.

افزایش فشار خون در طول زمان نقش مهمی در تغییرات عروقی ایفا می‌کند. تخریب و جایگزینی الاستین در پاسخ به فشار خون منجر به رسوب بیشتر کلاژن و کلسیم و در نتیجه سفتی عروق می‌شود. سیتوکین‌های التهابی و متابولیت‌های اکسیداتیو تولید شده در چاقی باعث اختلال عملکرد اندوتلیوم شده که در پاتوفیزیولوژی گفته شده مشارکت می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: تعریف و شیوع چاقی و عوامل مؤثر بر آن
فصل دوم: آشنایی با عوارض چاقی و بیماری‌های مرتبط با اضافه وزن
فصل سوم: اختلالات خوردن و شیوع
فصل چهارم: عوامل روان شناختی در چاقی زنان و مردان
فصل پنجم: چاقی کودکان و مشکلات رفتاری
فصل ششم: شاخص توده بدن و متابولیسم پایه
فصل هفتم: روش‌های مرسوم و انواع رژیم‌های کاهش وزن
فصل هشتم: خوردن صبحانه و کاهش وزن
فصل نهم: ورزش و کاهش وزن
فصل دهم: دارو درمانی برای مبارزه با چاقی
فصل یازدهم: روش‌های تهاجمی و غیر تهاجمی کاهش وزن
فصل دوازدهم: اثر روزه داری بر تعادل انرژی و وزن
فصل سیزدهم: اثرات فارموکولوژیک گیاهان دارویی بر چربی سوزی و زیبایی پوست
فصل چهاردهم: پژوهش‌های حوزه چاقی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چاقی، عوامل روانی اجتماعی تغذیه‌، پژوهش‌های حوزه چاقی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نظری
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات372
زبانفارسی
شابک978-600-289-763-3
موضوع کتابکتاب‌های تغذیه، رژیم و تناسب اندام
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب چاقی، عوامل روانی اجتماعی تغذیه‌، پژوهش‌های حوزه چاقی

برای دریافت کتاب چاقی، عوامل روانی اجتماعی تغذیه‌، پژوهش‌های حوزه چاقی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.