معرفی و دانلود کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم؟: فلسفه رواقی مارکوس اورلیوس

عکس جلد کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم؟: فلسفه رواقی مارکوس اورلیوس
قیمت:
95000 تومان - 10.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم؟: فلسفه رواقی مارکوس اورلیوس

دونالد رابرتسون در کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم؟، از مجرای بررسی آرای مارکوس اورلیوس، فیلسوف و امپراتور شهیر رومی، شیوه‌ی زیستن بر مبنای آموزه‌های فلسفه‌ی رواقی را به ما آموزش داده است.

درباره کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم

دونالد رابرتسونِ اسکاتلندی، نویسنده‌ی آثار خوشخوان فلسفی و روانشناختی است. نوشته‌های رابرتسون متونی ساده و همه‌فهم، با مطالبی آموزنده و کارآمد برای زندگیِ عملی‌اند. کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم (How to Think Like a Roman Emperor) یکی از بهترین و مشهورترین آثار این مؤلف خوشنام به شمار می‌رود. تلاش رابرتسون در این کتاب، صرف به دست دادن مانیفستی برای زندگی به شیوه‌ی فیلسوفان رواقی شده است؛ مانیفستی برآمده از آرا و نظریات مارکوس اورلیوس، فیلسوف و امپراتور روم باستان.

مارکوس اورلیوس (Marcus Aurelius) را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین متفکران مکتب رواقی می‌شناسند. این مکتب فکری ریشه در اندیشه‌های زنونِ رواقی دارد؛ متفکر برجسته‌ی اهل یونان باستان که در سده‌ی سوم پیش از میلاد مسیح می‌زیست. اصولی که زنون پایه نهاد، بعدها یکی از بزرگ‌ترین و پرنفوذترین نحله‌های فکری مغرب‌زمین را پدید آورد. مارکوس اورلیوس، چنان‌که گفتیم، یکی از برجسته‌ترین چهره‌ها در تاریخ این نحله‌ی فکری به شمار می‌رود.

عمده‌ی دیدگاه‌های مارکوس اورلیوس در کتابی با عنوان «تأملات» گرد آمده است. این اثر که تاریخ نگارش آن به حدود سال‌های 160 پس از میلاد مسیح بازمی‌گردد، یکی از متون کلاسیک فلسفه‌ی غرب به شمار می‌رود. در کتاب تأملات در باب مسائل گوناگونی سخن رفته است؛ از جمله محدودیت فهم آدمی، شیوه‌های نیل به سعادت، ریشه‌ی ترس از مرگ و فنا، طرز دستیابی به کمالِ انسانی، رابطه‌ی الهیات با اخلاق و ... . چکیده‌ی دیدگاه‌های مارکوس اورلیوس، مطابق صورت‌بندی دونالد رابرتسون در کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم، از این قرار است:

هر امری در زندگی، آکنده از مشیت و حکمت الهی است. حتی تصادف نیز از طرح کلی طبیعتِ خدایی جدا نیست. همه چیز از مشیت و حکمت الهی سرچشمه می‌گیرد؛ از کوچک‌ترین جنبش در ناچیزترین جزوِ مادیِ جهان گرفته، تا بزرگ‌ترین فعل‌وانفعال کیهانی. به همین طریق، آدمی نیز بخشی از عالم آفرینش، و طبعاً، بخشی از برنامه‌ی حکیمانه‌ی خداوند در کاروبارِ خلقت، به شمار می‌رود. از آنجا که برای هر بخشی از طبیعت، همان چیزی خوب است مشیت الهی برایش مقدر ساخته، برای انسان نیز، صورت احسنِ حیات در تن دادن به تقدیر و مشیت الهی تعریف می‌شود. پس این است یگانه اصلی که باید برای برخورداری از زیستی سعادت‌بار به خاطر سپرد: «به هر آنچه طبیعت (یا خداوند) برایت تدارک دیده تن بده و خم به ابرو میاور.» در کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم راجع به شیوه‌ی استفاده از این آموزه‌ی به ظاهر ساده اما به واقع غنی و پرمغز در جریان هرروزه‌ی زندگی، به تفصیل سخن گفته شده است.

کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم توسط ماندانا افتخار به زبان فارسی ترجمه شده و به همت نشر سایلاو در اختیار علاقه‌مندانِ آثار فلسفی و روانشناختی قرار گرفته است. گفتنی است که از این کتاب، ترجمه‌های دیگری نیز در سایت و اپلیکیشن کتابراه موجود است.

نکوداشت‌های کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم

  • دونالد رابرتسون در کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم تصویری گیرا و اثرگذار از اندیشه‌ی مارکوس اورلیوس ارائه داده است... نثر روان و خواندنی رابرتسون از جمله مهم‌ترین عوامل در جذابیت این اثر است. (The Wall Street Journal)
  • کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم اثری فوق‌العاده و مهم است که مطالعه‌ی آن، برای تمام علاقه‌مندان به آشنایی با مکتب فلسفی رواقی‌گری، ضروری تلقی می‌شود. (Ryan Holiday)
  • در کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم با زندگی شگفت‌انگیز یکی از بزرگ‌ترین متفکران تاریخ، مارکوس اورلیوس رومی، آشنا خواهید شد. (Publishers Weekly)
  • چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم کتابی فوق‌العاده است که اصول فلسفه‌ی رواقی را به زیباترین شکل ممکن بیان می‌کند. (Derren Brown)
  • راهنمایی جذاب و درخشان برای آشنایی با اصول خرد رواقی. (Barnes & Noble)
  • خواندن این کتاب را اکیداً توصیه می‌کنیم. (The Stoic)

کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به کتاب‌های فلسفی، دوست‌داران مباحث روان‌شناختی و طرفداران عناوین حوزه‌ی خودیاری، مخاطبین اصلی کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم از دونالد رابرتسون‌اند.

با دونالد رابرتسون بیشتر آشنا شویم

دونالد جان رابرتسون (Donald Robertson) به سال 1972، در کشور اسکاتلند متولد شده است. تخصص او روان‌درمان‌گریِ شناختی است، اگرچه، تحصیلاتش عمدتاً معطوف به رشته‌ی فلسفه بوده است. عمده‌ی آثار این نویسنده و محقق برجسته، با عطف توجه به نظریات فیلسوفان رواقی به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند. خود او، در مقدمه‌ی اغلب آثارش، به صراحت اذعان کرده که فلسفه، در نزد وی، یک رشته‌ی نظری خشک نیست؛ بلکه عرصه‌ای برای تأمل‌ورزی در باب شیوه‌های تعالی آدمی در جنبه‌های گوناگون زندگی است. به همین خاطر است که او از میان تمام دستگاه‌های فلسفی شرق و غرب، مفتون مکتب فلسفی رواقیون شده است. چه، مطابق تعریف خاص رابرتسون از فلسفه، رواقی‌گری اوج خرد فلسفی به شمار می‌رود.

دو کتاب «وریسیموس» و «چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم» از جمله آثار برجسته‌ی دونالد رابرتسون‌اند.

در بخشی از کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم؟ می‌خوانیم

زنون به دانش‌آموزانش می‌گفت که او آمده تا خرد را بیش از ثروت یا شهرت ارج بنهد. او همیشه می‌گفت: «پرمنفعت‌ترین سفر من از روزی شروع شد که کشتی‌ام غرق شد و تمام ثروتم را از دست دادم.» حتی امروزه هم غیرمعمول نیست که یک مراجعه‌کننده تحت معالجه به این تناقض برسد که از دست دادن شغلش بهترین اتفاقی بوده که برایش افتاده است. زنون آموخت این آموزه کلبی را با جان‌ودل بپذیرد که ثروت و چیزهای خارجی کاملاً بی‌اهمیت هستند و فضیلت هدف غایی زندگی است. به زبان ساده، معنای فلسفه کلبی این بود که شخصیت ما تنها چیزی است که درنهایت مهم است و خرد به معنای بی‌ارزش دیدن همه چیزهای دیگر زندگی در مقایسه با آن است. آن‌ها معتقد بودند تسلط بر این نگرش نیازمند تعلیم مادام‌العمر اخلاق و روان‌شناسی در تحمل داوطلبانه سختی و دست ‌کشیدن از امیال خاص است.

بااین‌وجود، برخلاف کلبیون، دیگر فیلسوفان استدلال می‌کردند که «کالاهای خارجی» مانند سلامتی، ثروت و شهرت، هم علاوه بر فضیلت لازمه‌ یک زندگی خوب هستند. مشکل اینجاست که این کالاهای خارجی تا حدی در دستان سرنوشت است، که به نظر یک زندگی خوب را برای بسیاری از افراد دست‌نیافتنی می‌سازد. به‌عنوان مثال، سقراط بر اساس استانداردهای آتنی بسیار زشت بود، نسبتاً در فقر و تنگدستی می‌زیست و توسط دشمنان قدرتمند به دار آویخته شد.

فهرست مطالب کتاب

سخن مترجم
مقدمه
تعریف داستان رواقی‌گری
فصل 1. امپراطور مرده
داستان رواقی‌گری
رواقیون به چه معتقد بودند؟
فصل 2. فرزند راستین روم
چگونه عاقلانه سخن بگوییم؟
فصل 3. تعمق در باب حکیم
چگونه ارزش‌های خود را دنبال کنید؟
فصل 4. انتخاب هرکول
چگونه بر تمایلات غلبه کنیم؟
گام‌هایی برای تغییر تمایلات
1. ارزیابی پیامدهای تمایلات
2. علائم هشدار اولیه را شناسایی کنید
3. دستیابی به فاصله شناختی
4. کار دیگری انجام بدهید
بر منابع سالم‌تر لذت بیفزایید
فصل 5. مواجهه‌ی شجاعانه
چگونه درد را تحمل کنیم
فاصله‌گیری شناختی
تحلیل کاربردی
بازنمایی عینی
کوچک‌انگاری از راه تحلیل
تعمق در باب فانی بودن و ناپایداری
پذیرش رواقی
تعمق در باب فضیلت
رواقی‌گری در روان‌درمانی اولیه
فصل 6. دژ درونی و جنگ بسیاری از ملت‌ها
چگونه ترس را کنار بگذاریم
شرط استثنای رواقی
پیش‌اندیشی ناملایمات
خوگیری عاطفی
تغییر روانی خود‌به‌خودی
دژ درونی
فاصله‌گیری شناختی برای اضطراب
مصیبت‌زدایی و تعمق در باب ناپایداری
تعویق نگرانی
فصل 7. جنون گذرا
چگونه بر خشم ظفر یابیم
1. ما ذاتاً حیواناتی اجتماعی هستیم، و برای کمک به یکدیگر طراحی شده‌ایم.
2. بررسی شخصیت یک فرد به عنوان کل
3. هیچ‌کس با میل و رغبت مرتکب اشتباه نمی‌شود.
4. هیچ‌کس کامل نیست ازجمله خودتان
5. هیچ‌گاه نمی‌توانید از انگیزه‌های دیگران مطمئن باشید.
6. به یاد داشته باشید که همه‌ی ما فانی هستیم.
7. این قضاوت ماست که ما را ناراحت و آشفته می‌کند.
8. خشم بیشتر از آنکه فایده داشته باشد، آسیب می‌زند.
9. طبیعت به ما فضیلتی بخشیده تا با خشم مقابله کنیم.
10. دیوانگی است که از دیگران انتظار داشته باشیم کامل باشند.
قشون‌کشی به جنوب‌شرقی و مرگ کاسیوس
فصل 8. مرگ و نمای از بالا
با اطعمه و اشربه و سحر و جادو

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم؟: فلسفه رواقی مارکوس اورلیوس
نویسنده
مترجمماندانا افتخار
ناشر چاپیانتشارات سایلاو
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات288
زبانفارسی
شابک978-622-7124-42-2
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک
95000 ت - 10.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم؟

برای دریافت کتاب چگونه مانند یک امپراطور رومی بیندیشیم؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.