معرفی و دانلود کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور

عکس جلد کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور
قیمت:
۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور

در کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور، اثر خواندنی ریچارد براتیگان، با یک ژنرال بازنشسته رویارو خواهید شد که قصد دارد باقی عمرش را با فلسفه‌بافی، افتخار به اجداد خود و البته می‌خوارگی بگذارند! در این اثر، ماجراهای ژنرال بازنشسته و زندگی بی‌هدف او را از زبان دوستش خواهید خواهند. نویسنده با نگارش این داستان پست‌مدرن، به دنبال آن بوده که با استفاده از زبان طنز، جنگ‌های داخلی آمریکا و عاملین آن را مورد انتقاد قرار دهد.

درباره‌ی کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور

طنز تلخ، انتقادات تیز و تند، هنجارشکنی در داستان‌پردازی و شخصیت‌پردازی، همچنین مشخص نبودن خط زمانی علی‌رغم تأکید بر موقعیت مکانی داستان، مشخصه‌هایی هستند که از همان صفحات ابتدایی کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور (A Confederate General from Big Sur)، توجه مخاطبان تیزبین را به خود جلب می‌کنند. ریچارد براتیگان (Richard Brautigan) در این اثر خود، جنگ‌های داخلی آمریکا را به سخره گرفته و کوشیده ابعاد فاجعه‌بار آن را برای مخاطبان روشن سازد.

«جس» و «لی‌ملون» شخصیت‌های اصلی داستان محسوب می‌شوند‌. جس هم دوست لی‌ملون و هم راوی ماجراهای مربوط به اوست. از طرف دیگر، لی‌ملون از اهالی جنوب و یکی از ژنرال‌های بازنشسته‌ی این نواحی است. واقعیت‌گریزی، پناه بردن به گذشته به‌جای رویاروی با آینده، دل سپردن به می‌خوارگی و فرسودگی روحی، مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که براتیگان در ترسیم شخصیت لی‌ملون به کار گرفته. البته دوست لی‌ملون، یعنی جس هم دست‌کمی از او ندارد و پای ثابت باده‌نوشی‌های او به حساب می‌آید. دوستی جس و لی‌ملون به زمانی برمی‌گردد که این ژنرال بازنشسته پس از فریب یک «هم‌جنسگرای پولدار» و دزدی از او، راهی سان‌فرانسیسکو شده و مست‌ و پاتیل، جس را در یکی از کوچه‌های این شهر می‌یابد و او را به همراهی با خود دعوت می‌کند. دوستی آن‌ها هنگامی ریشه‌دارتر می‌شود که جس به لی‌ملون قول می‌دهد در کرایه‌ی یک اتاق زیرشیروانی در خیابان لیون‌ورث به او کمک کند.

به‌طور کلی لی‌ملون شخصیت هنجارگریزی دارد. به هیچ قاعده و قانون خاصی پایبند نیست. البته به فلسفه و فلسفه‌ورزی گرایش ویژه‌ای دارد، اما حتی فلسفه هم باعث نمی‌شود او به زندگی خود سمت‌وسوی خاصی بدهد. لی‌ملون درست مثل پرنده‌های مهاجر، پیوسته از جایی به جایی دیگر نقل‌مکان می‌کند و به نظر می‌آید با این کار دارد ثبات و محدودیت‌های زندگی انسان‌ها را به باد ریشخند می‌گیرد.

کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور قطعاً بهترین اثر ریچارد براتیگان به شمار نمی‌آید. تقریباً غیرممکن است کسی با وجود رمان‌های «صید قزل‌آلا در آمریکا»، «در رؤیای بابل» و «در قند هندوانه»، اول به سراغ این رمان براتیگان برود. بااین‌حال، باید یادآوری کنیم همان حس‌و‌حالی که در رمان‌های قبلی براتیگان دیده‌اید، در کتاب حاضر نیز خواهید یافت. در رمانی که پیش رو دارید، ملال، سرخوردگی، ناامیدی و میل به عصیان موج می‌زند. همین مشخصه‌ها نه‌تنها در نوع روایت‌پردازی نویسنده، بلکه در منش و خلق‌و‌خوی شخصیت‌ها نیز حضور دارند. بی‌پروایی لی‌ملون و زندگی کولی‌وار او در کتاب باعث شده تا تشخیص مسیر اصلی داستان و ماجراهای کلیدی آن برای مخاطبان چندان آسان نباشد. البته همین ویژگی‌، نوعی آزادی به خوانندگان کتاب می‌دهد تا هر طور که دوست دارند، بدون هیچ قیدوبندی با داستان و راوی آن همراه شوند و هر چیزی را آن‌طور تفسیر کنند که می‌خواهند.

کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور از نوع داستان‌های پست‌مدرن است که قطعاً توجه طرفداران رمان‌های این‌چنینی را به خود جلب می‌کند. شاید اگر بخواهیم کل رمان و حس‌و‌حال آن را در یک کلمه خلاصه کنیم، آن کلمه چیزی نباشد جز «رهایی»! رهایی از جنگ، باورهای اجتماعی، حتی آینده و رخدادهایی که در انتظار انسان هستند.

سادگی متن رمان، طنز ظریف ریچارد براتیگان در آن، چه در دیالوگ‌ها و چه در بازنمایی رخدادها، همین‌طور افسارگسیختگی وقایع داستان، موجب می‌شوند مخاطب حین خواندن کتاب، هرگز دچار رخوت و ملال نشود. کتابی که در مقابلتان قرار گرفته، با برگردان رضا نوحی، از سوی نشر افق به مرحله‌ی چاپ و انتشار رسیده.

نکوداشت‌های کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور

  • اگر قصد دارید یک روز کامل را با قهقهه زدن بگذرانید، حتماً سری به کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور بزنید. (سایت گودریدز)
  • کتابی جذاب، ناراحت‌کننده و سرگرم‌کننده همراه با طنزی از نوع طنز آمریکایی‌ها! (سان‌فرانسیسکو کرونیکل)
  • اثری نفس‌گیر که کل وجوه زندگی در صفحات آن جمع شده. (نیوزویک)

کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان رمان‌های پست‌مدرن آمریکایی، همچنین دوستداران داستان‌های طنز و انتقادی، لازم است حداقل یک بار خواندن کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور را تجربه کنند.

در بخشی از کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور می‌خوانیم

یک روز از روی کنجکاوی، دنبال ساقه‌های کرفس در کتابی گشتم به نام خوب بخورید تا سالم بمانید که نوشته‌ی آدل دیویس، ‌الهه‌ی آشپزی آمریکا بود. می‌خواستم ببینم چطور می‌شود فقط با خوردن ساقه‌های کرفس زنده ماند. خب، نمی‌شود. صد گرم ساقه‌های کرفس حاوی هیچ ویتامینی جز دو میلی‌گرم ویتامین C نیست. اَملاح معدنی آن حاوی چهل و هفت میلی‌گرم کلسیم، هفتاد و یک میلی‌گرم فسفر و هشت‌دهم میلی‌گرم آهن است. خیلی ساقه‌ی کرفس لازم است تا یک کشتی جنگی ساخته شود! برای حُسن ختام، آن‌گونه که در کتاب درست بخورید تا سالم بمانید آمده بود، صد گرم ساقه‌ی کرفس سه گرم پروتئین و مقدار قابل توجه سی و هشت کالری انرژی دارد. پیرزن یک اجاق‌برقی کوچک در اتاقش داشت که او همه‌ی «پخت و پزش» را با آن انجام می‌داد و هرگز از آشپزخانه‌ی مشترک ساختمان استفاده نمی‌کرد. یک اجاق‌برقی در یک اتاق کوچک، گُل اسرار میلیون‌ها انسان پیر در این کشور است. یک شعر از ژول لافورگ درباره‌ی باغ‌های لوگزامبورگ در اتاقش بود. آن شعر اجاق‌برقی پیرزن نبود، اما پدرش یک دکتر ثروتمند در قرن نوزده بوده که اولین نمایندگی فروش برخی وسایل الکتریکی سحرآمیز آمریکایی را در ایتالیا و فرانسه داشت.

پیرزن نمی‌توانست نوع وسایل الکتریکی را به‌ خاطر بیاورد، اما از اینکه پدرش نمایندگی فروش را داشت و می‌دید که بار اوست که از کشتی تخلیه می‌شود، خیلی احساس غرور می‌کرد. متأسفانه، او همه‌ی سرمایه‌اش را سرِ فروش وسایل الکتریکی از دست داد. ظاهراً دیگر کسی نمی‌خواست از این نوع وسایل الکتریکی در خانه‌اش داشته باشد. مردم از آن‌ها ترسیده بودند و فکر می‌کردند که هر لحظه ممکن است منفجر شوند. پیرزن در گذشته زن زیبایی بوده. عکسی از او بود با لباسی بی‌یقه که شانه‌های لخت و گردن بلندش را نشان می‌داد و چهره‌اش را که حقیقتاً خیلی دوست‌داشتنی بود. او بعدها معلم سرخانه شد و زبان ایتالیایی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی و زبان‌هایی شبیه آن‌ها را درس می‌داد، اما حالا پیری، عینِ یک بختک، روی چهره‌اش افتاده بود و فقط ‌گاهی تکه‌ای گوشت به اتاقش پرتاب می‌شد تا چند صباحی رژیم سخت ساقه‌ی کرفس‌اش را در واپسین روزهای زندگی‌اش بشکند.

فهرست مطالب کتاب

بخش اول. ژنرال جنوبی اهل بیگ‌سور
ژنرال جنوبی اهل بیگ‌سور
دندانِ جزر و مدی لی‌ملون
بار اولی که لی‌ملون را ملاقات کردم
آگوستوس ملون، ایالات متحده‌ی جنوب آمریکا
ستاد فرماندهی
حمله‌ی جسورانه‌ی سواره‌نظام به گاز و برق پاسیفیک
بخش دوم. مبارزه کنار لی‌ملون در بیگ‌سور
نامه‌های رسیده و جواب نامه‌ها
نان درآوردن در بیگ‌سور
آماده ‌شدن برای کتاب جامعه
میخ‌پرچ‌ها در کتاب جامعه
التماس برای زنده ماندن
کامیون
در بطن زندگی
پایان کار شش دلار و هفتاد و دو سنت
سفر به گیتسبورگ! سفر به گیتسبورگ
روز بزرگ
موتورسیکلت
خداحافظی با قورباغه‌ها
آداب تدخین
باز هم نبرد بیابان
گوشت دنده‌ی خوکِ تمساح
هایکوی تمساحِ نبرد بیابان
او همیشه کنار باغ می‌ایستد
آن صدای دارق و دارق
تاریخچه‌ی آمریکا بعد از جنگ بین ایالت‌ها
خیاط سن‌خوزه‌ایِ لی‌ملون
آتش بیگ‌سور
کشف غار
لی‌ملون، دور شو! ‌ای رود خروشان
تمساح‌ها، منهای گوشت دنده‌ی خوک
چهار زن و شوهر: یک تسلسل آمریکایی
بیدار شدن با صدای طبل
خداحافظ رُی اِرل، مواظب خودت باش
با شاخه‌ی زیتون بر سر و پرچم‌ها در
تا یک فرجام اناری، سپس صد و هشتاد و شش هزار فرجام در ثانیه!

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور
نویسنده
مترجمرضا نوحی
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات208
زبانفارسی
شابک978-600-353-144-4
موضوع کتابکتاب‌های طنز، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور

برای دریافت کتاب ژنرال جنوبی اهل بیگ سور و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.