معرفی و دانلود کتاب کارل گوستاو یونگ

عکس جلد کتاب کارل گوستاو یونگ
قیمت:
99000 تومان - 10.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کارل گوستاو یونگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کارل گوستاو یونگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کارل گوستاو یونگ

کتاب کارل گوستاو یونگ نوشته‌ی گرهارد ور، به بررسی و معرفی زندگی و دستاوردهای علمی این روانشناس برجسته سوئیسی می‌پردازد.

کارل گوستاو یونگ (Carl Gustav Jung) روان‌پزشک و فیلسوف بزرگ سوئیسی به‌ خاطر فعالیت‌هایش در روانشناسی و ارائهٔ نظریاتش تحت عنوان روان‌شناسی تحلیلی معروف است. یونگ را در کنار زیگموند فروید از پایه‌گذاران دانشِ نوین روانکاوی قلمداد می‌کنند. به تعبیر «فریدا فوردهام» پژوهشگر آثار یونگ: «هرچه فروید ناگفته گذاشته، یونگ تکمیل کرده‌ است.» از او به عنوان پدر روانشناسی نوین یاد کرده و او را در زمره بزرگ‌ترین افراد بشر در گذشته و حال می‌دانند.

بی‌تردید یونگ، همچون زیگموند فروید، مهم‌ترین آموزه‌های علوم انسانی جدید را در حوزه روان‌شناسی بنیان نهاده است. یونگ اندیشمندی بود که بر اساس مشاهدات شخصی‌اش دانش می‌اندوخت. در این کتاب می‌توانید منبع و منشأ کنکاش‌ها و یافته‌های او را بشناسید.

مکتب یونگ و فروید، دو نگاه کاملا متفاوت به انسان و انگیزاننده‌های انسان و روح و روان و جسم و رفتار انسان هستند. اما شاید برای شما جالب باشد که یونگ در ابتدا علاوه بر اینکه شاگرد فروید بود، از ایده‌ی فروید در زمینه ناخودآگاه به شدت حمایت می‌کرد. وی از اعضای فعال جامعه روان‌ تحلیل‌گری وین بود و وقتی در سال 1910 انجمن بین‌المللی روان‌ تحلیل‌گری تاسیس شد، فروید از یونگ خواست که ریاست آن را بر عهده بگیرد.

ناخودآگاه جمعی، آرکتایپ‌ها، عقده‌های روانی و برونگرایی و درونگرایی از جمله مفاهیمی هستند که یونگ مفهوم‌پردازی کرده و آن‌ها را به حوزه روانشناسی وارد کرده است. تست شخصیت‌شناسی MBTI نیز بر پایه مطالعات یونگ شکل گرفته است.

یونگ قلمی شهودی و نمایشی دارد و عقل، اثبات‌گرایی و علیت را برای تشریح ماهیت و کنش‌های روان ناکافی می‌داند. تأثیرات وارد آمده به رشد فکری یونگ و نیز ایستار شخصی او در قبال جهان، یادآور دوران رمانتیک و واکنشی است که در این دوران در برابر خردگرایی عصر روشنگری پا گرفت. همچنین جهان‌بینی علمی او گرچه تجربی است ولی با نسبی‌گرایی علمی سدهٔ بیستم به ویژه با دانش فیزیک همنواتر است. او هر مفهومی را در چارچوب‌های مختلف به شیوه‌های گوناگونی مورد بحث قرار می‌دهد و این سبب می‌شود که در پایان مسئله حل نشده باقی بماند.

در بخشی از کتاب کارل گوستاو یونگ می‌خوانیم:

همه‌ی چیزهاى ناشناخته و توخالى، از راه فرافکنى روانى، پر و محقق مى‌شوند؛ مانند آن است که در تاریکى، پس‌زمینه‌ی روحِ فرد نظاره‌گر بازتاب یابد. آنچه او در ماده مى‌بیند و تشخیص مى‌دهد، پیش از هر چیز واقعیات ناخودآگاه او است که او به درون ماده فرافکنى مى‌کند؛ و این به آن معنا است که او با ویژگى‌ها و احتمالات تفسیرى از درون ماده که ظاهرا به آن تعلق دارد، مواجه مى‌شود که از ماهیت روانى آن به‌کل بى‌خبر است. این امر اساسا درباره‌ی کیمیاگرى کلاسیک مصداق دارد که در آن، تجربه‌ها براساس علوم طبیعى و فلسفه‌ی عرفانى، به‌اصطلاح از یکدیگر تفکیک‌پذیر نیستند.

از آن جا که روان‌شناسى و کیمیاگرى به‌گونه‌اى چشمگیر مستندگونه است، یونگ در آغاز به وجه دینى روانکاوانه‌ی کیمیاگرى پرداخته است. هنر را که از زمان روشنگرى به‌فراموشى سپرده شده و دانش طبیعى مدرن نیز آن را به کنارى نهاده بود، باید او از نو «از زیر خاک بیرون مى‌آورد» و براساس مبانی آن بازسازى مى‌کرد تا بتواند درخدمت مقاصد این پزشک روح درآید. تنها همین کارکرد فرهنگى تاریخى و روحى تاریخى شایان ستایش و به‌ رسمیت‌شناخته‌ شدن است. ظاهرا متون مربوط و طراحى‌هاى مصور براى متن، با رعایت سرسختانه‌ی اصل محرمانه‌بودن تدوین شده‌اند. راز باید حفظ مى‌شد. از این رو فرد باید به‌ ناچار پیش از آن‌که دریابد به‌راستى منظور چیست، در کلاف سردرگمى از تصاویر و نمادها پرسه زند.

به این ترتیب است که یونگ باب تصورات کیمیاگرى در حوزه‌ی درمان را مى‌گشاید. او ما را با هدف کارکرد کیمیاگرى و نیز یکایک مراحلى که به آن تعلق دارند، آشنا مى‌کند. سپس ماهیت روانى اثر نشان داده مى‌شود. یونگ معتقد است:

متخصص آزمایش (کیمیاگرى) درخلال اجراى آزمایش‌هاى شیمیایى بى‌شک تجربیاتى روانى را پشت‌سر گذاشته است که البته به گمانش به کارکردى خاص از روند شیمیایى مى‌رسد. از آن جا که پاى فرافکنى درمیان است، بى‌تردید او از این امر بى‌خبر بوده است که این تجربه با ماده به خودى خود (یعنى آن‌گونه که این روزها مى‌شناسیم) هیچ ارتباطى ندارد. او شاهد گونه‌اى فرافکنى درمقام خاصیت ماده بوده و آنچه در واقعیت امر تجربه کرده، ناخودآگاه خودش بوده است.

پرسشى که در اینجا مطرح مى‌شود، این است که ادراکات حسى فراحسى کیمیاگرى به‌یارى طبقه‌بندى یونگ از ناخودآگاهى به شیوه‌اى متناسب و جامع، تفسیرپذیرند یا خیر. درواقع یونگ مى‌تواند به برخى توصیفات افراد معتمد خود اشاره کند که براساس آن‌ها، این عده تاحدودى به‌شکلى واقع‌گرایانه و تاحدودى نیز به‌شکلى استعارى از تجربیات خود در این زمینه (براى نمونه رؤیاها) گزارش مى‌دهند. افزون بر آن، اشاره‌ی یونگ به شخصیت‌ها و مضامین متعدد مذهبى در روند کیمیاگرى که براى آن‌ها جایگاه مهمى درنظر گرفته شده، شایان توجه است. بر این اساس، براى نمونه «سنگ فلاسفه» هم‌تراز با مسیح قرار مى‌گیرد و از آن جا که تصویر مسیح نیز مانند هدف کارکرد با روند فردیت همخوان است و محتواى آن را تکامل روحى تشکیل مى‌دهد، تفسیر یونگ از کهن‌الگوى خدا انسان در حوزه‌ی کیمیاگرى، تکیه‌گاهى مهم مى‌یابد.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت ناشر
مقدمه دبیر مجموعه
در بزنگاه دگرگونی
سرآغازها
دیدار با زیگموند فروید و قطع رابطه با او
مبانی یک نظریه
انواع خلق و خوهاى روانى
روان‌شناسى و دین
کیمیاگرى درخدمت پژوهش روح
رابطه‌ی یونگ با حیات فکرى شرق
روان‌درمانى
مسایل زمانه
جنبه‌ی گفتمانى
پاسخ به کارل گوستاو یونگ
پی‌نوشت‌ها
گاهشمار زندگی یونگ
یونگ از زبان دیگران
کتاب‌شناسی یونگ به زبان فارسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کارل گوستاو یونگ
نویسنده
مترجمپریسا رضایی، رضا نجفی
ناشر چاپیبنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
سال انتشار۱۳۹۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات224
زبانفارسی
شابک978-600-5026-99-3
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک
99000 ت - 10.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب کارل گوستاو یونگ

برای دریافت کتاب کارل گوستاو یونگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.