معرفی و دانلود کتاب کامو و سارتر: داستان یک دوستی و جدالی که به آن پایان داد

عکس جلد کتاب کامو و سارتر: داستان یک دوستی و جدالی که به آن پایان داد
قیمت:
۷۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کامو و سارتر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کامو و سارتر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کامو و سارتر: داستان یک دوستی و جدالی که به آن پایان داد

کتاب کامو و سارتر اثر رونالد آرونسون شرحی است بر دوستی و جدالِ میانِ دو فیلسوف و روشنفکر بزرگ قرن بیستم. این اثر با شرح رویدادهای مهم فرانسه‌ی پس از دوران اشغال، تأثیرات جنگ سرد را بر روابط کامو و سارتر مورد بررسی قرار می‌دهد. به واقع، این اثرْ زندگی‌نامه‌ی کامو و سارتر را با روایت تاریخ فرانسه‌ی پس از جنگ ترکیب می‌کند.

درباره‌ی کتاب کامو و سارتر

کامو و سارتر دو فیلسوفِ بزرگِ هم‌عصر بودند؛ دو صدای اصلی جریان روشنفکری در فرانسه‌ی پس از جنگ. آشناییِ این دو با یکدیگر، با خواندن آثار آن دیگری شروع شد و سپس در سال 1943، در زمان اشغال فرانسه توسط آلمان‌ها، اولین ملاقات حضوری بین آن‌ها شکل گرفت. این رابطه‌ی عمیق با چالش‌ها و اختلاف‌نظرهای بسیاری همراه بود. دوستیِ آن‌ها به‌سرعت رشد کرد و پس از آزادی فرانسه، هر دو به شهرت زیادی دست یافتند. پیش از این، کتاب یا منبعی به طور ویژه به عمق رابطه‌ی این دو فیلسوف و نویسنده نپرداخته بوده است؛ اما حالا پس از گذشتِ قریب به یک قرن، رونالد آرونسون (Ronald Aronson) در کتاب کامو و سارتر (Camus and Sartre)، پرده از رابطه‌ی آن‌ها برمی‌دارد؛ دوستیِ عمیقی که پس از ده سال محکوم به جدایی شد.

سارتر اندیشمندی با رویکرد اگزیستانسیالیستی بود که در نشریات و مجلات، بیش از هرکس نامش در کنار کامو می‌آمد. اما برخلافِ باور رایج که کامو را نیز اگزیستانسالیست می‌دانستند، او خودش را ابزوردیست یا پوچ‌گرا می‌خواند. کتاب کامو و سارتر ضمن اینکه شخصیت هریک را به‌طور مجزا ترسیم می‌کند، به تأثیر متقابل آن‌ها بر تفکرات و آثار یکدیگر می‌پردازد. رونالد آرونسون هم‌پوشانیِ پروژه‌های فکری، سیاسی و ادبی کامو و سارتر را ردیابی کرده و در این بین، مخالفت‌ها و چالش‌های آنان با یکدیگر را نیز بررسی می‌کند.

برای درک عمق دوستی و اشتراک فکریِ کامو و سارتر باید در مفاهیم انتخاب، آزادی، پوچی و دیگر مفاهیم مشترک در اندیشه‌شان بازنگری کنیم. این دوستیِ عمیق درنهایت به جدایی انجامید. مهم‌ترین دلیلِ این جدایی در کتاب کامو و سارتر، شرایط برآمده از جنگ سرد عنوان شده است. به سبب جنگ سرد، کامو و سارتر به دو قطب متضاد فکری - سیاسی گرایش یافتند. کامو و سارتر در ابتدا چپ‌گرایانی غیرکمونیست بودند. اما تنش‌های شرق و غرب، آن‌ها را مجبور کرد که یا موافق کمونیسم و یا مخالف آن باشند.

اگرچه کامو هرگز طرفدار نظام سرمایه‌داری نبود و سارتر نیز هرگز به‌طور رسمی به عضویت حزب کمونیست فرانسه درنیامد، اما این دو شخصیت اصلی نماینده‌ی نیروهای بسیار بزرگ‌تر از خودشان بودند. کامو از سویی مخالفِ صددرصدِ کمونیسم بود و سارتر از سوی دیگر، کمونیسم را تنها راه برای تغییر کیفی می‌دانست. بخش عظیمی از تراژدی چپ در سراسر جهان، به‌خصوص در فرانسه، در رابطه‌ی دوگانه‌ی کامو و سارتر نمایان بود. آن‌ها با قرار گرفتن در موضع دوگانه‌ی کاپیتالیسم / آزادی - کمونیسم / سوسیالیسم به خود و والاترین ارزش‌هایشان خیانت کردند.

کتاب کامو و سارتر چیزهای زیادی را درباره‌ی دوستیِ کامو و سارتر و مهم‌تر از آن درباره‌ی مخالفت‌هایشان برای خواننده روشن می‌کند؛ چراکه نیمی از تعاملِ بیست‌ساله‌ی آن‌ها، در جدایی و دشمنی گذشت. این دو روشنفکر بزرگ قرن بیستم، از طریق نوشته‌ها و نامه‌نگاری‌هایشان به یکدیگر، خود را بیان می‌کردند. این‌طور بود که در آن زمان، هر تفکر سیاسی یا هر دیدگاه روشن‌فکرانه‌ای یا به کامو ختم می‌شد، یا به سارتر.

وضعیت امروز ما هنوز آن‌قدر تغییر نکرده که بگوییم نزاع بین سارتر و کامو تمام‌ یا فراموش شده است. عمیق‌ترین مسائلی که کامو و سارتر را از هم جدا کرده بود، هنوز با ما هستند. خشونت و جنگ همچنان عادی است. خیلی چیزها در جهانِ ما به‌طور رادیکال وارونه باقی مانده و نحوه‌ی دست‌وپنجه نرم کردن ما با آن‌ها، همچنان به سارتر و کامو مرتبط است. رونالد آرونسون با ترکیب زندگی‌نامه و روایت تاریخی، هرکسی را که به کامو و سارتر یا رویدادهای بزرگ تاریخی علاقه‌مند است، شگفت‌زده می‌کند.

انتشارات مهرگان خرد این اثر ارزشمند را با ترجمه‌ی مژگان اصلیان به چاپ رسانده است.

در نکوداشت کتاب کامو و سارتر

  • آرونسون با استفاده‌ی خردمندانه از مستندات و مصاحبه‌ها و ترکیب آن‌ها با نقد ادبی و بینش‌های سیاسی، رابطه‌ی کامو و سارتر را در زمینه‌های سیاسی و فرهنگی فرانسه‌ی پس از جنگ ترسیم می‌کند. (آمازون)

کتاب کامو و سارتر برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای علاقه‌مندان به حوزه‌ی فلسفه و سیاست مناسب خواهد بود.

در بخشی از کتاب کامو و سارتر: داستان یک دوستی و جدالی که به آن پایان داد می‌خوانیم

به همان اندازه که سیاست برای کامو امری طبیعی به نظر می‌رسید، برای سارتر دنیای متفاوتی بود. برای فهمیدن فعالیت‌های سارتر و جهان‌بینی او در طول جنگ و همچنین هدف پشتِ حرف‌های کامو به سارتر در دوران اشغال، باید به قبل از 1939 برگردیم، به زمانی که رویکرد سارتر به مسائل اساسی زندگی انتزاعی و نظری بود. بیش از هر چیز او در جست‌وجوی زایش‌های روشن‌فکری یا خردمندانه بود، زیرا کمال‌گرایی را از تحصیلات فلسفی‌اش کنار گذاشته بود و در‌عین‌حال به مارکسیسم علاقه نداشت. تنها یک مکتب فکری معاصر این نویسنده‌ی جوان، فیلسوف نوپا و رمان‌نویس ابزورد را جذب می‌کرد؛ درک ماهیت خود هستی که «پدیدارشناسی» نام داشت. منشأ این علاقه از اینجا بود که آگاهی ذاتی فرد شروع می‌شود و درعین‌حال نوید رسیدن به دنیای واقعی را می‌دهد. این فلسفه‌ی آلمانی مانند سارتر رادیکال و با اعتماد‌به‌نفس بود و از نظر فکری برای کسی که در اندیشه‌ی دکارتی آموزش دیده بود، سازگاری داشت. سارتر اولین بار در بهار 1933 آن را شناخت. بووار مکالمه‌ای که به نقطه‌ی عطف فلسفی او انجامید را به‌طرز دل‌پذیری به تصویر می‌کشد:

رمون آرون یک سال در موسسه‌ای فرانسوی در برلین تحصیل کرد. او هم‌زمان هوسرل را مطالعه و پایان‌نامه‌ی تاریخ خود را آماده می‌کرد. وقتی به پاریس آمد، برای سارتر از هوسرل گفت. ما یک شب را در خیابان مونپارناس زیر نور چراغ‌های خیابان گذراندیم. بعد برگشتیم و نوشیدنی مخصوص خانه را آماده کردیم: کوکتل زردآلو. آرون با اشاره به لیوانش گفت: «ببین هم‌وطن عزیزم، اگر پدیدارشناس باشی، می‌توانی در مورد این کوکتل حرف بزنی و از آن فلسفه بسازی!» با این حرف، رنگ سارتر پرید. این همان چیزی بود که سال‌ها آرزوی دستیابی به آن را داشت _توصیف اشیاء همان‌طور که آن‌ها را می‌دید و لمس می‌کرد و استخراج فلسفه از این فرایند. آرون او را متقاعد کرد که پدیدارشناسی دقیقاً با تفکر خاص او هم‌خوانی دارد: با عبور از نقطه‌ی مقابل آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی، برتری عقل و تأیید واقعیت جهان مرئی همان‌طور که در حواس ما وجود دارد، ظاهر می‌شود. در بلوار سن میشل، سارتر کتاب هوسرل اثر امانوئل لویناس را خرید و آن‌قدر مشتاق خواندنش بود که در حال قدم زدن آن را باز کرد و شروع به خواندن کرد.

فهرست مطالب کتاب

دیباچه
1. اولین مواجهات
2. اِشغال، مقاومت، آزادی
3. تعهدات پس از جنگ
4. نقطه‌ی عطف کامو
5. نقطه‌ی عطف سارتر
6. خشونت و کمونیسم
7. انفجار
8. ترتیب مسائل و اقدامات جدی
9. بازیابی صداهایشان
10. خروج ممنوع
پایان
سپاس‌گزاری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کامو و سارتر: داستان یک دوستی و جدالی که به آن پایان داد
نویسنده
مترجممژگان اصلیان
ناشر چاپیانتشارات مهرگان خرد
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات331
زبانفارسی
شابک978-622-7678-43-7
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کامو و سارتر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کامو و سارتر

برای دریافت کتاب کامو و سارتر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.