معرفی و دانلود کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی

برای دانلود قانونی کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی

کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی نوشته‌ی شهرام فرج زاده موالو و سید محمدفواد سید رحمانی برای آن گروه از ورزشکارانی نوشته شده که در رشته‌های انفرادی مشغول هستند و قصد دارند رازِ‌ کاهش وزن اصولی را بیاموزند.

درباره‌ی کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی

آنچه بیش از همه موفقیت یک ورزشکار را در رشته‌های انفرادی وزنی تضمین می‌کند، روند آماده‌سازی اوست. یکی از مسائلی که در آماده‌سازی ورزشکاران تأثیر مستقیم دارد، تغذیه‌ی ورزشی و نحوه‌ی کنترل وزن است. از آنجا که این موضوع -یعنی دستیابی به وزن مطلوب به منظور بهبود عملکرد ورزشی- از جمله عوامل مهم رسیدن به موفقیت محسوب می‌شود، مربیان همواره توجه خود را معطوف به این موضوع ساخته‌اند و تلاش کرده‌‌اند با ارائه‌ی رژیم غذایی مناسب و اقدام به متعادل نگاه داشتن وزن ورزشکار، شانس او را برای بهبود عملکرد افزایش دهند.

بسیاری از ورزشکاران برای آن‌که شانس موفقیت خود را در رشته‌های ورزشی افزایش دهند، شروع به کم کردن وزن‌شان می‌کنند. از طرفی، بعضی از افراد در بسیاری از رشته‌های ورزشی، به ویژه آن‌هایی که در کشتی، تکواندو، کاراته، بوکس و جودو که بر اساس وزن بدن دسته‌بندی می‌شوند مشغول هستند، عقیده دارند که برای به جا گذاشتن عملکرد مناسب، لازم است بدن ورزشکار میزان مناسبی از چربی را داشته باشد. از این روست که کنترل وزن بدن به تردستی ظریفی می‌ماند. چراکه از این طرف ورزشکار باید سعی کند چند گرم از وزن خود را کم کند و همچنان تغییری در توانایی‌های عملکردی‌اش مشاهده نشود. کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی اثری است که به طور کامل شما را در جریان چگونگی کاهش وزن در رشته‌های مختلف ورزشی قرار می‌دهد و تلاش می‌کند که شیوه‌های عملی برای انجام این کار را به شما بیاموزد.

معرفی و دانلود کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی

به باور عموم ورزشکاران، شرکت در مسابقات ورزشی از جمله اموری است که به یک ورزشکار انگیزه‌ی کاهش وزن می‌بخشد؛ از آن جهت که با کاهش وزن می‌تواند در کلاس وزنی پایین‌تر شرکت کند و تصور می‌کند چنین اقدامی او را به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند. شهرام فرج زاده موالو و سید محمدفواد سید رحمانی در کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی به مخاطبان خود نشان می‌دهند که این باور اشتباهی بیش نیست؛ به عبارت دیگر، تا به حال هیچ مدرکی دال بر این‌که عملکرد ورزشکاران در وزن‌های پایین‌تر بهبود می‌یابد یا خیر، وجود ندارد. نویسندگان این کتاب کاربردی مورد یادشده را به شکل مفصل‌تری در اثر خود مورد بررسی قرار داده‌اند.

کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی هشت فصل بسیار مهم دارد:

  • فصل یک: ترکیب بدن و وزن مطلوب
  • فصل دو: انرژی
  • فصل سه: آب و عوارض کاهش آن
  • فصل چهار: سر وزن رسیدن
  • فصل پنج: روش‌های نادرست کاهش وزن
  • فصل شش: روش‌های صحیح و علمی کاهش وزن
  • فصل هفت: تغذیه و محاسبات سوخت و سازی
  • فصل هشت: راهنمای تغذیه در سفر و مسابقات

کتاب حاضر با فصل ترکیب بدن و وزن مطلوب آغاز می‌شود. شهرام فرج زاده موالو و سید محمدفواد سید رحمانی در این قسمت بیان می‌کنند که بافت‌های عضلانی، بافت‌های عصبی، استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها، پوست، مواد معدنی و چربی، ترکیبات مختلف بدن را تشکیل می‌دهند. تعیین و کنترل ترکیبات بدن از این رو اهمیت دارد که از طریق آن‌ها می‌توان میزان آمادگی و تندرستی یک ورزشکار را سنجید. به همین دلیل است که بررسی ترکیب بدن در دهه‌ی اخیر اهمیت ویژه‌ای یافته است. شهرام فرج زاده موالو و سید محمدفواد سید رحمانی در فصل نخستِ کتابِ کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی به شما کمک می‌کنند ترکیب بدن‌تان را ارزیابی کنید و مقاومت بیوالکتریکی آن را اندازه بگیرید. بررسی میزان چین پوستی، اندازه‌گیری محیط اندام‌ها و بدن،‌ فرمول‌ها قد و وزن و شاخص توده‌ی بدنی از دیگر مطالبی هستند که در کتاب حاضر به آن‌ها پرداخته می‌شود.

انرژی، ظرفیت انجام کار است و شکل‌های گوناگونی (از انرژی نورانی تا انرژی شیمیایی) دارد و در غذا، به صورت پیوندهای شیمیایی مولکول‌های مختلف، ذخیره می‌شود. شکسته شدن این پیوندها، سبب آزادسازی انرژی می‌شود. برای مثال، زمانی که گلوکز در فرآیند گلیکولیز تجزیه می‌شود، انرژی شیمیایی آن به شکل دیگری از انرژی شیمیایی تبدیل می‌شود و سرانجام به شکل انرژی مکانیکی (انقباض عضله) در می‌آید. شما به طور مفصل در باب انرژی در دومین فصل کتاب این موضوع را مطالعه می‌کنید. «حداقل انرژی در دسترس»، «هزینه‌ی انرژی»، «انرژی دریافتی و انرژی مصرفی»، «نیاز به انرژی و کنترل مصرف» و «تدابیر مربوط به انرژی دریافتی و تعادل انرژی» نام برخی از عناوین فرعی این فصل هستند.

همان‌طور که احتمالاً خود می‌دانید، آب ترکیب ساده‌ای از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن است که به عنوان سیستم منتقل‌کننده‌ی مواد بدن عمل می‌کند. در این راستا دفع مواد زائد نیز در شرایط حضور آب انجام می‌شوند. مسأله‌ی اساسی اینجاست که گرمای حاصل از سلول‌های عضلانی به طریقی باید از بدن دور شوند؛ چرا که ساختار پروتئین -از جمله آنزیم‌هایی که انواع واکنش شیمیایی بدن را تنظیم می‌کنند- از بین می‌روند. این‌ها جملگی به کمک آبِ بدن میسر می‌شود. این فصل از کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی پس از طرح مسائلی کلی، مشابه آنچه مختصراً بیان شد، به آب بدن و عوارض کاهش آن اختصاص یافته است.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که ورزشکاران نخبه در شماری از رشته‌های ورزشی با آن روبه‌رو هستند مشکل دست یافتن به وزن مناسب (یا اصطلاحاً سر وزن رسیدن) در روزهای منتهی به مسابقه است. میزان شیوع چنین مشکلی در ورزش، به ویژه ورزش قهرمانی چشمگیر بوده و همواره شاهد بروز مشکلاتی در این زمینه هستیم. بسیاری از ورزشکاران مقدار قابل‌توجهی از وزن خود را چند روز قبل از مسابقه از دست می‌دهند تا به وزن مسابقه‌ای برسند. این مسئله عموماً بیش از آن‌که سودمند باشد، نگرانی‌های زیادی را برای مربیان به وجود آورده است. دلیل این نگرانی‌ها این است که به طور کلی ورزشکاران تمایل دارند در یک وزن پایین‌تر مسابقه دهند، زیرا معتقدند شانس موفقیت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه سعی می‌کنند مقدار زیادی از وزن خود را در یک زمان کوتاه و معمولاً از طریق محدود کردن غذا و مایعات دریافتی، کم کنند. شهرام فرج زاده موالو و سید محمدفواد سید رحمانی در فصل چهارمِ کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی به ورزشکار کمک می‌کنند تا با روش‌هایی اصولی، به وزن مورد نظر خود برسند.

فصل پنجم کتابی که پیش روی شماست، روش‌های نادرست کاهش وزن نام دارد. ورزشکاران برای کم کردن وزن خود از روش‌های گوناگونی از جمله گرسنگی شدید، اجتناب از مصرف مایعات و پوشیدن لباس‌های نایلونی برای تعریق بیشتر استفاده می‌کنند. استفاده از اتاقک‌های داغ، سونا و تمرین‌های شدید ورزشی نیز از دیگر روش‌های متداول است. شهرام فرج زاده موالو و سید محمدفواد سید رحمانی به تفصیل بیان می‌کنند که چرا روش‌هایی از این دست، آن هم درست در روزهای منتهی به مسابقه، همگی نادرست‌اند. واقعیت این است که کاهش سریع وزن روش خطرناکی است و عمدتاً به وسیله‌ی ورزشکارانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که وزن‌کشی در رشته‌ی ورزشی آن‌ها مطرح است. انگیزه‌ی شرکت در مسابقه، وزشکاران را تشویق می‌کند تا وزن خود را کم کنند، اما کاهش سریع وزن در ورزشکاران می‌تواند نگرانی‌های بزرگی را ایجاد کند. محدود کردن کالری دریافتی و تغذیه‌ی ناکافی در هنگام رشد می‌تواند اثرات مخربی روی رشد قد و سلامتی در دوره‌ی نوجوانی بگذارد و سلامت ورزشکارانِ نوجوان را به خطر بیندازد.

مطابق آنچه در کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی نوشته شده است، کاهش سریع وزن بدن چه بسا در کوتاه مدت اثر منفی چشمگیری در عملکرد و شکل ظاهری ورزشکار نداشته باشد و حتی وی بتواند به موفقیت‌هایی نیز دست یابد؛ اما در بلند مدت، کاهش سریع و زیاد وزن بدن می‌تواند به تضعیف عملکرد ورزشکاران بینجامد. این روند احتمال بروز آسیب‌های ورزشی را نیز افزایش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین عوارض در ورزشکارانی که به مقدار زیاد و در زمان کوتاه ناگزیر به کاهش وزن بدن خود شده‌اند، تمرین‌زدگی یا بیش‌تمرینی است. بیش‌تمرینی گذشته از ایجاد اختلال در کار دستگاه عصبی خودکار، موجب افت عملکرد ورزشکار و بروز اختلالات روانی و خلقی می‌شود. شهرام فرج زاده موالو و سید محمدفواد سید رحمانی پس از آن‌که در فصل چهارم کتاب به تشریح روش‌های نادرست کاهش وزن پرداختند، روش‌های صحیح و علمی کاهش وزن را توضیح می‌دهند.

تغذیه و محاسبات سوخت و سازی نام هفتمین فصل کتاب است. تغذیه یکی از عوامل کلیدی در موفقیت‌های ورزشی است. پیروی از یک برنامه‌ی تغذیه‌ای متعادل می‌تواند فاصله‌ی بین موفقیت و شکست را در یک مسابقه تعیین کند. لذا باید در یک برنامه‌ی غذایی روزانه، از مواد غذایی با ارزش تغذیه‌ای بالا استفاده کرد و با مصرف دقیق و برنامه‌ریزی‌شده‌ی مواد غذایی، از تأمین نیازهای تغذیه‌ا‌ی ورزشکار اطمینان یافت. در نهایت، در فصل آخر کتاب به مبحث تغذیه در سفر و مسابقات پرداخته می‌شود.

کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی نوشته‌ی شهرام فرج زاده موالو و سیدمحمدفواد سید رحمانی را نشر حتمی، ناشر برگزیده‌ی کشوری، ذیل مجموعه‌ی آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی به انتشار رسانده است.

کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی برای افرادی که به کتاب‌های ورزشی، به ویژه دو مبحث تغذیه‌ی ورزشی و آسیب‌شناسی ورزشی علاقه دارند، مناسب است.

در بخشی از کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی می‌خوانیم

سر وزن رسیدن عبارت از روش‌هایی است که ورزشکاران شرکت‌کننده در ورزش‌های مبتنی بر اوزان خاص برای کاهش وزن از آن‌ها استفاده می‌کنند. در ورزش‌های دارای اوزان خاص همچون کشتی، بوکس، تکواندو، کاراته، وزنه‌برداری، جودو و ورزش‌های رزمی، ورزشکاران باید دارای شرایط یکی از اوزان خاص باشند تا به آن‌ها اجازه مسابقه داده شود.

الگوی نوسانات وزن در ورزشکاران مختلف تفاوت می‌کند. برخی از آن‌ها به مدت طولانی، وزن خود را در حد پایینی نگه می‌دارند، در حالی که برخی دیگر تنها قبل از مسابقه وزن خود را کاهش داده و در خارج از فصل مسابقات به حالت قبل برگشته و وزنشان افزایش می‌یابد.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: ترکیب بدن و وزن مطلوب
ترکیب بدن
ارزیابی ترکیب بدن
مقاومت بیوالکتریکی (BIA)
اندازه‌گیری چین پوستی
اندازه‌گیری محیط اندام‌ها و بدن
وزن مطلوب
جداول و فرمول‌های قد و وزن
فرمول‌های قد و وزن مطلوب
محدودیت‌های جداول قد و وزن
شاخص توده بدن (BMI)
محدودیت‌های شاخص توده بدن برای ورزشکاران
فصل 2: انرژی
انرژی
هزینه انرژی
حداقل انرژی در دسترس
کالری و تغذیه
انرژی دریافتی و انرژی مصرفی
نیاز به انرژی و کنترل وزن
تعادل انرژی
تدابیر مربوط به انرژی دریافتی و تعادل انرژی
میزان سوخت و ساز پایه (BMR)
اثر گرمایی غذا
فصل 3: آب و عوارض کاهش آن
آب
تحلیل آب بدن
کم‌آبی بدن
فصل 4: سر وزن رسیدن
مفهوم سر وزن رسیدن
ورزشکاران چگونه به سر وزن می‌رسند؟
حداقل وزن ورزشکاران
تغییرات چرخه‌ای وزن
فصل 5: روش‌های نادرست کاهش وزن
روش آبزدایی، محرومیت از نوشیدن آب و پیامدهای آن
استفاده از داروها و مکمل‌های چربی‌سوز
استفاده از رژیم غذایی بسیار کم‌کالری و محدود
کاهش وزن سریع
فصل 6: روش‌های صحیح و علمی کاهش وزن
روش صحیح کاهش وزن
کاهش وزن تدریجی ( 1ماه تا شروع مسابقه)
کاهش وزن تدریجی ( 12 روز تا شروع مسابقه)
رهنمودهای کاربردی برای کاهش وزن
فصل 7: تغذیه و محاسبات سوخت‌وسازی
محاسبه میزان سوخت‌وساز پایه
سوخت‌ها
فعالیت بدنی و انرژی مصرفی
میزان کالری مواد غذایی
فصل 8: راهنمای تغذیه در سفر و مسابقات
نکات کلیدی برای تغذیه در سفر
نکات کلیدی شب قبل از سفر
نکات کلیدی تغذیه هنگام صبحانه در سفر
نکات کلیدی تغذیه هنگام نهار در سفر
نکات کلیدی تغذیه هنگام شام در سفر
نکات کلیدی روز قبل از مسابقه برای کسب حداکثر کارآیی
نکات کلیدی بعد از وزن‌کشی
نکات کلیدی روز مسابقه
کتابنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات حتمی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات82
زبانفارسی
شابک978-600-355-409-2
موضوع کتابکتاب‌های تغذیه، رژیم و تناسب اندام، کتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی

Mohamad
۱۴۰۲/۹/۲۴
ارزش قیمتی که براش پرداخت کردم رو نداشت
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی

برای دریافت کتاب کاهش وزن در ورزش‌های انفرادی وزنی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.