معرفی و دانلود کتاب کودک بیش فعال

عکس جلد کتاب کودک بیش فعال
قیمت:
۴۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کودک بیش فعال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کودک بیش فعال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کودک بیش فعال

کتاب کودک بیش فعال نوشته‌ی شهلا شیرانی، مطالب ارزشمندی را درباره‌ی اختلال اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) ارائه می‌دهد. این اطلاعات ازاین‌رو بسیار مهم هستند که تشخیص به‌موقع این اختلال را برای والدین ممکن می‌سازند و آن‌ها را راهنمایی می‌کنند. شیوه‌ی درست رفتار و مراقبت‌های لازم نیز از مباحث بسیار ضروری برای پدر و مادرها به شمار می‌رود که در این کتاب به شکل مفصّل به آن پرداخته شده است.

درباره‌ی کتاب کودک بیش فعال

معمولاً اختلالات روانی کودکان را به دو دسته‌ی اختلالات برونی‌سازی و اختلالات درونی‌سازی تقسیم می‌کنند. در اختلالات برونی‌سازی که شهلا شیرانی مبحث اصلی کتاب کودک بیش فعال قرار داده، کودکان رفتاری تند و پرخاشگر دارند و رفتارهای مخرب از خودشان نشان می‌دهند. در اختلالات روانیِ درونی‌سازی، کودکان دچار اجتماع‌گریزی می‌شوند و نگران و افسرده به نظر می‌رسند. هریک از این دسته‌ها خود به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و درمان آن نیز با توجه به شکل بروز تغییر پیدا می‌کند.

در اختلالات روانی برونی‌سازی شکلی از نافرمانی و یا اختلال حواس ایجاد می‌شود که در آن فرد با رفتار‌های تکانشی، حواس‌پرتی و عدم تمرکز مواجه است. این نوع اختلال برای بسیاری از والدین و یا معلمین آشناست، اما به دلیل دشواری تشخیص این رفتار‌ها و تمایز آن‌ها واکنش درست به آن از چالش‌های مهم است. هدف کتاب کودک بیش فعال این است تا با روشی نظام‌مند بتواند این عارضه را از زوایای مختلف بررسی کند تا تشخیص برای والدین نیز ممکن شود و از سمت دیگر، اطلاعاتی از این بیماری و راه‌های کنترل و مقابله با آن را ارائه دهد.

همان‌طور که ذکر شد، این عارضه در هر شخص می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد و هر رفتاری که در پی این مشکلات بروز داده شود، واکنش متناسب با خود را نیاز دارد؛ برای مثال، کودکی که از عدم توجه رنج می‌برد و توانایی تمرکز ندارد باید با انجام تمریناتی ویژه از سوی والدین برای کنترل اختلال خود تلاش کند. عدم دانش کافی در زمینه‌ی اختلال بیش فعالی سبب وقوع صدمات جبران‌ناپذیری به کودکان می‌شود؛ گفتنی است که این صدمات در دوران مدرسه افزایش می‌یابد. بسیاری از دانش‌آموزانی که به این عارضه مبتلا هستند با در یادگیری درس‌ها دچار مشکل می‌شوند و در نتیجه نمی‌توانند با فضای مدرسه و کلاس درس انس بگیرند. در کتاب کودک بیش فعال، شهلا شیرانی درباره‌ی نحوه‌ی آموزش و رفتار صحیح با کودکان بیش فعال توضیحات مفیدی را ارائه می‌دهد تا این چالش‌ها تا حد امکان کم شوند. این کتاب منبعی بسیار خوب برای استفاده‌ی والدین است تا از صدمات احتمالی کودک خود جلوگیری کنند.

کتاب کودک بیش فعال نوشته‌ی شهلا شیرانی تمرین‌هایی را برای والدین در نظر گرفته تا بنا بر گروه‌بندی یادشده بتوانند شرایط بهبود کودک بیش فعال را مهیا سازند. این کتاب توسط انتشارات مانیان عرضه شده و پیش روی شما قرار گرفته است.

کتاب کودک بیش فعال مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به دوستداران کتاب‌های روانشناسی کودکان پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب کودک بیش فعال می‌خوانیم

روان‌شناس بالینی با مشاهده مستقیم کودک، اطلاعات ارزشمندی درباره‌ی او و تعاملاتش با والدین، معلمان و همسالان به دست می‌آورد. رابرت (1990) روش مخصوص درمانگاه ابداع کرده است که شبیه موقعیت‌های عادی می‌باشد و آینده‌ای امیدوارکننده دارد. در این روش، روان‌شناس بالینی کودک را در دوفاصله‌ی 15 دقیقه‌ای در اتاق بازی درمانگاه تحت مشاهده قرار می‌دهد. نام این دو فاصله زمانی، بازی آزاد و دوره‌ی کنترل شده درسی است. کف اتاق بازی را با نوارچسب سیاه به 16 مربع تقسیم می‌کند، چهار میز و تعدادی اسباب‌بازی هم در اتاق می‌گذارد. در موقعیت بازی آزاد، کودک را در اتاق تنها می‌گذارد تا آزادانه با اسباب‌بازی‌ها بازی کند. بعد موقعیت کنترل شده درسی از کودک می‌خواهد بنشیند و کاری به اسباب‌بازی‌ها نداشته باشد. یک سری برگه پرکند (شبیه آزمون فرعی کد گذاری) در سومین نسخه‌ی مقیاس هوش وکسلر است.

مشاهده گر در این دو فاصله‌ی 15 دقیقه‌ای 6 مقوله رفتاری را ثبت می‌کند. خروج از مربع، بلند شدن، وول خوردن، صدا در آوردن، انجام تکالیف و توجه کردن به چیز‌های دیگر، در دوره کنترل شده‌ی درسی، مدت زمان صرف شده برای دست زدن به اسباب‌بازی‌های ممنوعه و تعداد ماده‌های پرشده دربرگه‌ها نیز ثبت می‌شود. شواهد نشان می‌دهد با این روش می‌توان کودکان پرخاشگر و غیر پرخاشگر ADHD را ازهم جدا کرد. همچنین می‌توان کودکان صرفا پرخاشگر را از کودکان گروه گواه بالینی از دو گروه کودک یاد شده جدا کرد. این روش پایایی قابل قبولی دارد و با درجه‌بندی بیش فعالی و تکانشگری توسط روانشناسان بالینی همبستگی دارد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
اختلال کمبود توجه / بیش فعالی
تعریف از نظر دسته‌بندی
تعریف خاص همراه با میزان شیوع
بیش‌فعالی
تکانشگری
میزان رخداد همزمان ADHD با سایر اختلالات (درصد)
مشکلات مشخصه‌ی رفتار کودکان مبتلا به ADHD
تاریخچه ADHD
تاریخچه‌ی بررسی ADHDدر دو جنس
نوع کاذب: شرایط مشابه
مشخصه‌های نوع کاذب
تداوم اختلال تا بزرگسالی (نوزادی، کودکی میانه، نوجوانی و بزرگسالی)
کنجکاوی سیرناپذیر
دوره کودکی میانه
دوره بزرگسالی
تشخیص افتراقی (کودکی و نوجوانی)
فرآیند ‌شناسایی و تشخیص
رویکرد‌های کلیدی
مصاحبه با کودک
شکل و ترتیب مصاحبه با والدین
مشاهده‌ی رفتار
ارزیابی پزشکی
ارزیابی‌شناختی و روان سنجی
معیارهای ارزیابی دسته‌بندی شده
عوارض جانبی داروها
رفتار درمانی
محروم کردن
فنون حل مسئله با (CBT)
درمان با استفاده از فنون آرامیدگی
رویکرده خانواده محور
پرسشنامه شرایط خانگی (HSQ)
پرسشنامه وضعیت تحصیلی(SSQ)
رفتارها در آموزش والدین
شکل‌دهی بازی مستقل
ایجاد محیط ساختار یافته
محیط ساختار یافته در مدرسه
تکنیک پیامد‌های منفی
تکنیک 3،2،1
نورو فیدبک
EEG: الکتروسفالوگرام
بررسی و نتایج مقاله‌ای تحت عنوان
آزمون عملکرد پیوسته (CPT)
پرسشنامه (TOVA)
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کودک بیش فعال
نویسنده
ناشر چاپینشر مانیان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات116
زبانفارسی
شابک978-622-310-093-2
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کودک بیش فعال

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کودک بیش فعال

برای دریافت کتاب کودک بیش فعال و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.