معرفی و دانلود کتاب کودک، خانواده و جهان خارج

برای دانلود قانونی کتاب کودک، خانواده و جهان خارج و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کودک، خانواده و جهان خارج و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کودک، خانواده و جهان خارج

مادر، اصلی‌ترین مؤلفه در شکل‌گیری شخصیت کودک است و شناخت رابطه‌ی میان مادر و فرزند، قدمی اساسی در رشد کودک به حساب می‌آید. دونالد وینیکات در کتاب کودک، خانواده و جهان خارج بر این رابطه تأکید می‌ورزد و نکاتی را برای بهبود عملکرد مادران ارائه می‌دهد. او با واکاوی مسائلی همچون گریه کردن، غذا خوردن، بازی کردن و... ترس و پرخاشگریِ کودکان را ریشه‌یابی و پیامدهای آن‌ها را در بزر‌گ‌سالی ردیابی می‌کند.

درباره‌ی کتاب کودک، خانواده و جهان خارج

کتاب کودک، خانواده و جهان خارج (The Child, The Family And The Outside World) مجموعه سخنرانی‌های دونالد وینیکات (Donald Woods Winnicott) در شبکه‌ی بی‌بی‌سی درباره‌ی رابطه‌ی مادر و فرزند است. وینیکات معتقد است مادرها توانایی ذاتی در شناسایی نیازهای کودک دارند و مهم‌ترین عامل در آشنا شدن او با دنیای بیرون هستند. زبان ساده و صمیمیِ کتابْ مفاهیمِ پیچیده‌ی روان‌شناسی را ساده‌سازی می‌کند.

نقش مادر در تربیت فرزند چنان اساسی و مهم است که یک فصل از کتابِ کودک، خانواده و جهان خارج به مادر و کودک اختصاص دارد و مبحثِ خانواده در فصلی جدا مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کتاب تغییر و تحولات دوران کودکی تا دوران مدرسه را واکاوی می‌کند. دونالد وینیکات قصدِ آموزشِ حس مادری را به مادرهای جوان ندارد. او معتقد است زنان به‌طور بالقوه مادر بودن را بلدند و بهترین حالتِ مادر بودن زمانی است که از حسی طبیعی ناشی شود؛ اما آموزشِ یافته‌های علمی و پزشکی می‌تواند در این راه به آن‌ها کمک کند؛ به شرطی که بین این یافته‌های اکتسابی و احساسات غریزی و طبیعیِ خود تمایز قائل شوند.

معرفی و دانلود کتاب کودک، خانواده و جهان خارج

ناشناخته ماندن سهم مادر در ایجاد معنا در دنیای فرزند باعث ایجاد ترسی مبهم می‌شود. هدف از پرداختن به نقش مادر و کمک‌های او، تقدیر و ستایش نیست. ما باید این نقش را بشناسیم و درک کنیم تا از اضطراب وابستگی و تسلط رها شویم. همه‌ی ما در روزها و سال‌های ابتدای زندگیمان بدون اینکه معنای وابستگی را بدانیم، به مادرمان وابسته بوده‌ایم. اگر جامعهْ شناخت و اعتراف به این وابستگی را انکار کند، مانعی بر سر راه سلامت روان و آرامش ایجاد می‌شود. دلیل بسیاری از ترس‌ها از جنس زن به همین مسئله بازمی‌گردد. بنابراین از نقطه‌نظر اجتماعی، دلایل موجهی برای انجام پژوهش‌هایی درمورد اولین مراحل رابطه‌ی مادر و طفل وجود دارد.

دونالد وینیکات در کتاب کودک، خانواده و جهان خارج بیش از آنکه مسائل تربیت فرزند را آموزش دهد، به مادران یادآوری می‌کند که باید به طبیعت مادرانه‌ی خود بیش از توصیه‌های دیگران درمورد دستورات بهداشتی و... اعتماد کنند. نویسنده با اعتراف به اینکه هیچ‌گاه آن‌گونه حس والد بودن را درک نمی‌کند که یک مادر می‌فهمد، نمی‌تواند دقیقاً توصیه کند که یک مادر چه کارهایی انجام دهد، اما می‌تواند با او درباره‌ی معنای تمام مسائل فرزندپروری صحبت کند. وینیکات عشق بین مادر و فرزند را شروعی خوب برای پرورش کودکان در جهت تبدیل شدن به انسان‌هایی کامل و سالم می‌داند. او به نقش پدر نیز نگاهی گذرا می‌اندازد، اما اهمیت پدران را در این نمی‌بیند که می‌توانند مادرانی خوب برای مدت زمانی کوتاه باشند، بلکه پدران به‌زعم او با ایفای نقش حمایتی از همسر، می‌توانند به تقویت رابطه‌ی مادر و فرزند کمک کنند.

کتاب کودک، خانواده و جهان خارج همچنین اصطلاح «مادر به‌ اندازه‌ی کافی خوب» را مطرح می‌کند. این نوع مادرْ دیدگاهِ وقع‌بینانه را در کودک نهادینه می‌کند و به او اجازه‌ی مستقل شدن می‌دهد. فرزندِ چنین مادری هنگام ورود به جهانی وسیع‌تر، واکنش‌های متناسبی در برخورد با وقایع مختلف از خود نشان می‌دهد.

کتاب کودک، خانواده و جهان خارج از مسائلی مانند شیر خوردنِ نوزاد و از شیر گرفتنِ او شروع می‌کند و به چالش‌های جدی‌تری مثل دزدی و دروغ‌گویی در کودکی و بزهکاری در نوجوانی می‌رسد.

این کتاب با ترجمه‌ی آقایان محمدعلی مظاهری تهرانی و مجید مظاهری تهرانی و دکتر آسیه اناری، به کوشش انتشارات نسل یاسان چاپ شده است.

کتاب کودک، خانواده و جهان خارج برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به روان‌شناسی تحلیلی مخاطبان اصلی کتاب حاضر هستند.

در بخشی از کتاب کودک، خانواده و جهان خارج می‌خوانیم

اگر فکر کنید تمام چیزهایی که به خاطر عشق خود به کودک برای او انجام می‌دهید درست مانند شیر وارد بدن او می‌شوند، می‌توانید متوجه مطالب مهمی شوید. کودک از تمام این موارد، چیزهایی را در ذهن خود می‌سازد و نه‌تنها این، بلکه مراحلی برای خود دارد که از شما استفاده می‌کند و سپس به همان روشی که از خوردن شیر صرف‌نظر می‌‌کند، شما را رها می‌کند. فکر می‌کنم اگر اجازه دهم کودک کمی بزرگتر شود، شاید بتوانم منظورم را توضیح دهم.

در اینجا پسربچه‌ی 10 ماهه‌ای را در نظر می‌گیریم که روی زانوی مادرش نشسته در حالی که مادرش با من صحبت می‌کند. او بیدار و سرزنده و شاداب و طبیعتاً به اطراف خود علاقه‌مند است. به جای اینکه اجازه دهم همه‌چیز درهم و برهم شود، چیز جذابی را در گوشه‌ی میز بین جایی که من و مادرش نشسته‌ایم، می‌گذارم. من و مادر می‌توانیم به صحبت‌های خود ادامه دهیم؛ در حالی که با گوشه‌ی چشم به کودک نگاه کرده و مراقب رفتار او هستیم. شما می‌توانید مطمئن باشید اگر او یک کودک طبیعی و سالم باشد، آن چیز جالب، مثلاً یک قاشق، توجهش را جلب خواهد کرد و دستش را به آن طرف دراز می‌کند. در حقیقت، شاید همین که کودک دستش را به آن طرف دراز می‌کند، ناگهان با احتیاط متوقف شده و دستش را عقب می‌کشد. گویا با خود فکر می‌کند: «بهتر است در این مورد فکر کنم. نمی‌دانم مادر در مورد این چیز چه احساسی خواهد داشت. بهتر است تا وقتی که بفهمم صبر کنم». بدین ترتیب کودک از قاشق رو برمی‌گرداند؛ گویی که دیگر فکری در مورد آن ندارد. به‌هرحال، بعد از چند دقیقه دوباره به قاشق علاقه‌مند می‌شود و خیلی با احتیاط و به‌طور آزمایشی یک انگشتش را روی آن می‌‌گذارد. ممکن است او قاشق را در دستش بگیرد و نگاهی به مادر بیندازد تا ببیند از چشمان مادر چه چیزی می‌تواند بفهمد. در این لحظه شاید من مجبور شوم به مادر بگویم چه انجام دهد،‌ چون در غیر این صورت یا کمک بیش از حدی خواهد کرد یا در کار کودک مانع ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین از او می‌خواهم کمترین نقش ممکن را در آنچه اتفاق می‌افتد داشته باشد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجمان
مقدمه‌ی نویسنده
بخش یک: مادر و کودک
فصل یک: مفهوم مادری از نگاه یک مرد
فصل دوم: کودکانتان را بشناسید
فصل سوم: کودک؛ روندی در جریان
فصل چهارم: شیر دادن به نوزاد
فصل پنجم: جایی که شیر می‌رود
فصل ششم: پایان عمل گوارش
فصل هفتم: نمایی نزدیک از شیر دادن مادر به کودک
فصل هشتم: شیر دادن از پستان
فصل نهم: چرا کودکان گریه می‌کنند؟
فصل دهم: دنیا در اندازه‌های کوچک
فصل یازدهم: کودک به‌عنوان یک شخص مستقل
فصل دوازدهم: از شیر گرفتن
فصل سیزدهم: ملاحظات بیشتر در مورد کودکان به‌عنوان اشخاص
فصل چهاردهم: ذاتی بودن اخلاق (تشخیص خوب و بد) در کودک
فصل پانزدهم: غرایز و مشکلات معمولی
فصل شانزدهم: خردسالان و دیگران
بخش دوم: خانواده
فصل هفدهم: پدر چطور؟
فصل هجدهم: معیارهای آن‌ها و شما
فصل نوزدهم: منظور ما از یک کودک طبیعی چیست؟
فصل بیستم: تک‌فرزند
فصل بیست و یکم: دوقلوها
فصل بیست و دوم: چرا کودکان بازی می‌کنند؟
فصل بیست و سوم: کودک و جنسیت
فصل بیست و چهارم: دزدی کردن و دروغ گفتن
فصل بیست و پنجم: اولین تجربه‌های استقلال
فصل بیست و ششم: کمک به والدین معمولی
بخش سوم: جهان خارج
فصل بیست و هفتم: نیازهای کودکان زیر پنج سال
فصل بیست و هشتم: مادر، معلم و نیازهای کودک
فصل بیست و نهم: تأثیرگذاری و تأثیرپذیری
فصل سی‌ام: تشخیص آموزشی
فصل سی و یکم: کم‌رویی و اختلالات نوروتیک در کودکان
فصل سی و دوم: آموزش جنسیت در مدارس
فصل سی و سوم: ابعاد بزهکاری نوجوانان
فصل سی وچهارم: ریشه‌های پرخاشگری
راه‌های ارتباطی با انتشارات و مرکز مشاوره‌ی یاسان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کودک، خانواده و جهان خارج
نویسنده
مترجممحمدعلی مظاهری تهرانی، مجید مظاهری تهرانی، آسیه اناری
ناشر چاپیانتشارات نسل یاسان
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات272
زبانفارسی
شابک978-622-969844-0
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کودک، خانواده و جهان خارج

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کودک، خانواده و جهان خارج

برای دریافت کتاب کودک، خانواده و جهان خارج و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.