معرفی و دانلود کتاب گروه اسمی در زبان ترکی آذربایجانی (بر اساس نظریه مینیمالیست)

عکس جلد کتاب گروه اسمی در زبان ترکی آذربایجانی (بر اساس نظریه مینیمالیست)
قیمت:
15000 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گروه اسمی در زبان ترکی آذربایجانی (بر اساس نظریه مینیمالیست) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گروه اسمی در زبان ترکی آذربایجانی (بر اساس نظریه مینیمالیست) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گروه اسمی در زبان ترکی آذربایجانی (بر اساس نظریه مینیمالیست)

کتاب گروه اسمی در زبان ترکی آذربایجانی (بر اساس نظریه مینیمالیست) نوشته‌ی زهرا وثوقی، تئوری زبان را منطبق با برنامه کمینه‌گرا بر روی گروه‌های اسمی زبان ترکی پیاده کرده تا میزان مطابقت و تعمیم آن با این زبان را مشخص نماید.

با توجه به اینکه ساختارهای پیچیده، فراگیری را سخت‌تر می‌سازد، در طول چند سال گذشته نوآم چامسکی که از او به عنوان پدر زبان‌شناسی نوین یاد می‌شود، به دنبال ارائه برنامه‌ای بود که توصیف و فراگیری زبان را تا حد امکان ساده‌تر مطرح کند. به همین علت تئوری زبان را منطبق با برنامه کمینه‌گرا ارائه و آن را یک برنامه جهانی تلقی کرده است که کلیه زبان‌های دنیا با آن مطابقت دارند.

بر اساس عقیده چامسکی، زبان سیستم جامعی است با طراحی بهینه به‌ صورتی که با استفاده از مقولات نحوی، ساختارهایی را می‌توان تولید کرد که با بخش‌های دیگر مغز بالاخص گفتار و تفکر ارتباط داشته باشند. به گفته وثوقی آشنایی با قواعد برنامه کمینه‌گرا برای دوره کارشناسی ارشد زبان‌شناسی بسیار پراهمیت است و این برنامه در تجزیه و تحلیل ساختمان جملات مفید واقع شده و نیز هر چه قواعد فاقد تکرار باشد جهت آموزش مناسب‌تر خواهند بود.

اگر قانون یا نظریه‌ای با تحول طبیعت خود را سازگار نکند از بین رفته و نابود می‌شود و قانون یا نظریه دیگری جای آن را می‌گیرد. از آغاز دهه نود دگرگونی‌هایی در تنه اصلی دستور زایشی رخ داده و پیش درآمد این دگرگونی‌ها نیز مقاله (1991) چامسکی با عنوان «نکاتی در اقتصاد اشتقاق و نمودهای زبانی» بوده است که در فصل دوم کتاب (1995) او تجدید چاپ شده است.

این دگرگونی‌ها از پایان سال 1992 با ارائه مقاله چامسکی با نام «برنامه کمینه گرا» برای نظریه زبانی توجه زبان‌شناسان را به خود معطوف کرد، نوید تحولی تازه در دستور زایشی تلقی گردید (دبیر مقدم، 1383). برنامه کمینه را می‌بایست چهره امروزی بدنه اصلی دستور زایشی دانست. شاید این برنامه منشاء تحولی نو در زبان‌شناسی امروزی باشد.

در بخشی از کتاب گروه اسمی در زبان ترکی آذربایجانی می‌خوانیم:

ردفورد عمده‌ترین رویکرد زبانی در نیمه دوم قرن بیستم میلادی و آغاز هزاره سوم را دستور زایشی دانسته است. دستور زایشی مکتبی مسالط و غالب در زبان‌شناسی نظری امروز است و مجموعه‌ای از نظریه‌های زبانی را که جملگی بر دو باور فلسفی و زبان‌شناختی زیر استوارند دربرمی‌گیرد:

الف) برخی از ویژگی‌های زبان زیستی و فطری‌‌اند و از این‌ رو کودک هنگام تولد مجهز به آن‌هاست ب) بارزترین جنبه زبان ساختار صوری و ریاضی‌گونه آن است.

دستور زایشی از پیشینه‌ای کهن برخوردار است زیرا ریشه در مطالعات زبانی دستور نویس هندی پانینی (قرن چهارم پیش از میلاد)، آراء فلسفی افلاطون (قرن چهارم پیش از میلاد)، و تفکرات عقل‌گرایانه دکارت (قرن هفدهم میلادی) دارد. احیا کننده این آراء و افکار در قرن بیستم نوام چامسکی زبان‌شناس شهیر آمریکایی است (دبیر مقدم، 1383)

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: کلیات گروه اسمی در زبان ترکی
کلیات برنامه کمینه‌گرا
اصول حاکم بر برنامه کمینه‌گرا
ادغام
مطابقه
ارزیابی مشخصه‌ها
اعطای حالت فاعلی
ویژگی‌های تفسیر نشده و حدف مشخصه‌ها
رویت پذیری مشخصه‌ها
حذف مشخصه‌ها
ساختمان گروه‌های اسمی در زبان ترکی
مالکیت و پیوند مالکیت
حالت‌های اسم و پیوندهای حالت
گروه اسمی در زبان ترکی
وابسته‌های اسم در زبان ترکی
وابسته پیشین یک
وابسته پیشین دو
وابسته پیشین بسه
وابسته پیشین چهار
صفات فعلی (افعالی که نقش توصیفی دارند)
وابسته پیشین پنج
وابسته پیشین شش
گروه اسمی کامل
فصل دوم: گروه‌های اسمی زبان ترکی در قالب برنامه کمینه‌گرا
مقدمه
ادغام
ارزیابی مشخصه‌ها
ارزیابی کپی مشخصه‌ها
تخصیص حالت فاعلی
مشخصه‌های قابل تفسیر و غیر قابل تفسیر
رویت پذیری مشخصه‌ها و حذف آن‌ها
فاعل‌های غیرارجاعی
یافته‌ها و مقایسه زبانی
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گروه اسمی در زبان ترکی آذربایجانی (بر اساس نظریه مینیمالیست)
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات زانکو
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات93
زبانفارسی
شابک978-600-8774-51-8
موضوع کتابکتاب‌های زبان شناسی، کتاب‌های آموزش زبان
قیمت نسخه الکترونیک
15000 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گروه اسمی در زبان ترکی آذربایجانی (بر اساس نظریه مینیمالیست)

محمد مالکی شیخ آبادی
۱۴۰۱/۲/۱۹
سلام این کتاب پراز غلط‌های تایپی در مثال‌هایی است که به صورت لاتین از زبان ترکی آذربایجانی نوشته شده. یعنی عملا قابل استفاده نیست مگر برای کسی که به زبان ترکی آذربایجانی تسلط داشته باشه. تا بتواند مثال‌ها را بفهمد.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب گروه اسمی در زبان ترکی آذربایجانی (بر اساس نظریه مینیمالیست)

برای دریافت کتاب گروه اسمی در زبان ترکی آذربایجانی (بر اساس نظریه مینیمالیست) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.