معرفی و دانلود کتاب گرینگوی پیر

عکس جلد کتاب گرینگوی پیر
قیمت:
50000 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گرینگوی پیر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گرینگوی پیر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گرینگوی پیر

کارلوس فوئنتس نویسنده شهیر و پرآوازه مکزیکی در کتاب گرینگوی پیر سرگذشت عجیب و تاثیرگذار نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی، آمبروز بى‌یرس و اتفاقاتی را که از سرگذرانده است، به زیبایی به تصویر می‌کشد. این رمان پرفروش در سال 1986 نامزد جایزه کتاب لس آنجلس تایمز شد.

درباره کتاب گرینگوی پیر:

از جمله مشهورترین داستان‌نویسان و مقاله‌نویسان قرن بیستم در حوزه ادبیات لاتین، کارلوس فوئنتس بود. آثار این ادیب فقید و شهیر، تاثیر چشم‌گیری بر ادبیات معاصر آمریکای لاتین داشت و نوشته‌هایش به زبان‌های مختلفی در سراسر جهان منتشر شد.

او همچون پدرش قصد داشت دیپلمات شود، به همین سبب در شهرهای مختلفی در سراسر جهان ماموریت‌های کاری به او محول می‌گردید اما پس مدتی به دلیل اختلاف عقیده‌ای که با دیگر سیاست‌مداران و دولت‌مردانی که هم زمان با او روی کار بودند، اختلاف عقیده داشت، از این شغل کناره گرفت. با این حال بازتاب‌های پیشه سیاسی او در نوشته‌هاش نقش پررنگی دارد. از جمله موضوعاتی که فوئنتس در بسیاری از نوشته‌هایش به آن پرداخته، انقلاب مکزیک و به طور کلی‌تر انقلاب‌های آمریکای لاتین بود.

رمان گرینگوی پیر (The Old Gringo) هم یکی که از برجسته‌ترین آثار فوئنتس به شمار می‌رود، اثری است که به لحاظ روانشناسی و اسطوره‌شناسی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و به شیوه‌ای منحصربه‌فرد سیاست‌های غلط مسلط بر مکزیک را به تصویر می‌کشد و مورد انتقاد قرار می‌دهد. بن‌مایه اصلی این اثر سرگذشت نویسنده و رزنامه‌نگار آمریکایی آمبروز بیرس است که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم آثار جنجالی بسیار‌ی منتشر نموده بود. سرانجام بیرس در سن 71 سالگی به دلیل ناملایمت‌های روزگار تصمیم می‌گیرد از آمریکا برود و به انقلاب مکزیک بپیوندد اما دست بر قضا در این مسیر گم می‌شود و هیچ اثری از وی باقی نمی‌ماند.

سبک ادبی کتاب حاضر بیشر به رئالیسم جادویی نزدیک است و از کنایه‌ها، عناصر ادبی و توصیف خلق و خوی شخصیت‌های اصلی داستان نیز آکنده می‌باشد. نویسنده گاهی آنقدر درگیر شخصیت‌پردازی و پرداختن به جزییات می‌شود که ممکن است از خط اصلی داستان دور شود اما در هیچ‌جا داستان را رها نمی‌کند. این ویژگی را می‌توان سبک خاص فوئنتس دانست. گویی او می‌خواهد مقصودش را در پس پچیدگی، ابهامات و کنایه‌های فراوان به مخاطبش برساند. از این روست که آثار او را می‌توان در دسته کتاب‌های سخت‌خوان اما جذاب و هیجان انگیز قرار داد.

اقتباس سینمایی از کتاب گرینگوی پیر:

در سال 1989 لوئیس پوئنسو، کارگردان آرژانتینی بر اساس این رمان، فیلمی سینمایی با بازی بازیگران مطرحی چون جین فوندا و گریگوری پک ساخت.

افتخارات کتاب گرینگوی پیر:

- نامزد جایزه کتاب لس آنجلس تایمز در سال 1986
- نامزد جایزه ریتز پاریس همینگوی (Ritz Paris Hemingway) در سال 1985
- ترجمه انگلیسی این رمان از پرفروش‌ترین کتاب‌های ایالات متحده بوده است.

نکوداشت‌های کتاب گرینگوی پیر:

- روایتی غنایی و فیلسوفانه. (ناشران هفتگی)
- همچون سنگی قیمتی که توسط یک استاد ماهر پرداخته شده است. (Charles Larsen)
- رمانی مجذوب کننده. (نیویورک تایمز)

کتاب گرینگوی پیر مناسب چه کسانی است؟

چنانچه علاقه‌مند به ادبیات آمریکای لاتین هستید، مطالعه این کتاب به شما پیشنهاد می‌شود.

کارلوس فوئنتس را بیشتر بشناسیم:

این داستان‌نویس شهیر در سال 1928 در خانواده‌ای مکزیکی در پاناما متولد شد. کارلوس فوئنتس (Carlos Fuentes) به خاطر دیپلمات بودن پدرش، در دوران کودکی در شهرهایی نظیر مونته ویدئو، ریودوژانیرو، واشنگتن، سانتیاگو و بوینس آیرس زندگی کرد اما درنهایت در دوران نوجوانی به مکزیک بازگشت و زندگی خود را در آن جا تشکیل داد. فوئنتس وقتی در بهار سال 2012 از دنیا رفت، بسیاری از بزرگان ادبیات جهان حسرت خوردند که چرا هیچ وقت جایزه نوبل ادبیات به این نویسنده اهدا نشد؛ با اینکه او بارها به عنوان نامزد احتمالی دریافت این جایزه، انتخاب شده بود.

او مانند پدرش در سال 1965 به دیپلمات شدن روی آورد و در شهرهایی نظیر لندن و پاریس خدمت کرد. اما به خاطر اختلافات سیاسی با دولت مکزیک از سمت خود به عنوان سفیر استعفا داد. همچنین کارلوس فوئنتس مدتی در دانشگاه‌هایی نظیر کمبریج، هاروارد، جورج میسون، کلمبیا، پرینستون و... تدریس کرده است. برخی از مهم‌ترین آثار ادبی او عبارتند از: «مرگ آرتیمو کروز (1962)، آئورا (1962)، آب سوخته (1980)، گرینگوی پیر (1985) و کریستوفر نازاده (1987)»

جوایز و افتخارات کارلوس فوئنتس:

- عضو افتخاری آکادمی زبان مکزیک (2001)
- برنده جایزه ادبی میگل دو سروانتس (1987)
- گاردین او را مشهورترین داستان نویس مکزیکی می‌داند.
- این نویسنده چندین بار نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات شد.
- دریافت دکترای افتخاری (دکتری ادبیات) از طرف دانشگاه تافتز (1993)
- برنده نشان افتخار بلیساریو دومینگوئز، بالاترین نشان کشور مکزیک (1999)
- به پاس خدمات ادبی او، دولت مکزیک در سال 2012 جایزه بین المللی کارلوس فوئنتس را ایجاد کرد تا به آثار ادبی اسپانیایی زبان اهدا شود.
- نیویورک تایمز فوئنتس را یکی از تحسین برانگیزترین نویسندگان در جهان اسپانیایی زبان نامید و او را به عنوان یکی از افراد تاثیرگذار بر شکوفایی ادبیات آمریکای لاتین در دهه 1960 و 70 معرفی کرد.

در بخشی از کتاب گرینگوی پیر می‌خوانیم:

لبخندى بر لب گرینگوى پیر نشست آن‌گاه که ژنرال آرویو طرّه‌اى موى مس‌گون را که بر چشمش افتاده بود، با پُفى کنار راند و لب زیرین را به فروبردن هوا پیش داد و از پله‌ى قطار پایین پرید و دست به کمر پیش روى غریبه ایستاد: «من ژنرال آرویو هستم.»

نامش را با صدایى رسا اعلام کرد، اما تکیه‌ى بیشتر بر عنوان نظامى‌اش بود و همان دم گرینگو دریافت که همه‌ى جلوه‌هاى مبتذل نرینگىِ مکزیکى یکى پس از دیگرى بر موى سپیدش خواهد بارید تا آن‌گاه که دریابند او تا کجا تاب مى‌آورد؛ آزمون او، آرى، اما در عین حال پوشاندن چهره‌ى خود از او، سر باز زدن از نشان‌دادن سیماى واقعى خود.

بعد از هنرنمایى با کُلت 44 برایش هلهله کردند، یک کلاه لبه‌پهن مکزیکى به او هدیه دادند، تاکو همراه با چیلى تُند سوزان و سوسیس خون به حلقش تپاندند، بطرى مِسکال را با کِرْم چاقى در ته آن تعارفش کردند تا تاب او را در برابر تهوع محک بزنند.

«پس حالا یک ژنرال گرینگو هم داریم.»
پیرمرد گفت: «رسته‌ى مهندسى نقشه‌بردارى، گردان نهم داوطلبان ایندیانا. جنگ داخلى امریکاى شمالى.»
«جنگ داخلى! آن‌که پنجاه سال پیش بود. آن‌وقت‌ها ما گرفتار هجوم فرانسوى‌ها بودیم.»
«توى این تاکوها چى ریخته‌اند؟»
«خایه و خون گاو، ژنرال ایندیانا. اگر به ارتش پانچو ویلا بپیوندى، به هر دوشان احتیاج دارى.»
«این‌که توى مشروب است، چى؟»
«نگران نباش، ژنرال ایندیانا. آن کرم کوچولو زنده نیست. فقط دوام مِسکال را بیش‌تر مى‌کند.»

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گرینگوی پیر
نویسنده
مترجمعبدالله کوثری
ناشر چاپینشر ماهی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات188
زبانفارسی
شابک978-964-209-167-6
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک
50000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گرینگوی پیر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب گرینگوی پیر

برای دریافت کتاب گرینگوی پیر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.