معرفی و دانلود کتاب صوتی درخت پرتقال

عکس جلد کتاب صوتی درخت پرتقال
قیمت:
۴۴۰۰۰ 30800 تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی درخت پرتقال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی درخت پرتقال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی درخت پرتقال

کتاب صوتی درخت پرتقال نوشته کارلوس فوئئنتس، مجموعه‌ای از چهار داستان کوتاه است که محتوای اصلی آن‌ها تقابل فرهنگ و اقوام گوناگون است. تمامی داستان‌ها به نوعی به تاریخ مکزیک نیز اشاره می‌کنند.

کارلوس فوئنتس (Carlos Fuentes) در داستان‌های کتاب درخت پرتقال (El naranjo) تلاش می‌کند با دیدگاهی عمیق و همراه با خلاقیت به تاریخ، در ریشه و خاستگاه ملت‌های امروزی جست‌وجو کند. او این اثر را ترکیبی نمادین از دو کشور مکزیک و اسپانیا می‌داند و یکی از علت‌های بالندگی ملت‌ها را در هم آمیختن فرهنگ‌ها و اقوام مختلف برمی‌شمارد. این کتاب اولین بار در سال 1994 به چاپ رسید.

داستان‌های این کتاب با نام‌های دو کرانه، فرزندان فاتح، دونومانسیا و دو آمریکا، همگی بیانگر تاریخ کشور مکزیک هستند. درخت پرتقال در اصل یک نوع گیاه است که از پیوند و ترکیب دو گیاه متفاوت به وجود می‌آید، دلیل نام‌گذاری این کتاب از همین رو است. همان‌طور که درخت پرتقال به نوعی دورگه محسوب می‌شود، همه داستان‌های این اثر نیز به موضوع مواجهه و ترکیب فرهنگ‌ها می‌پردازد.

فوئنتس سعی می‌کند در کتابش درکی همه سویه از تاریخ در هم آمیختن دو فرهنگ و ملت مکزیک و اسپانیا ارائه دهد و با ترکیب عناصری تاریخی و ادبی، روایتی متفاوت از تاریخ بیافریند. در این کتاب حتی مردگان هم حرف می‌زنند. آن‌ها از حوادثی سخن می‌گویند که ممکن است در تاریخ وجود نداشته باشند، با این حال احتمال روی دادن آن‌ها بسیار قوی است.

داستان اول کتاب درخت پرتقال با نام دو کرانه، قصه فتح مکزیک توسط اسپانیایی‌ها را روایت می‌کند. داستانی که با کمی تغییر، با فتح اسپانیا به وسیله مایاها به اتمام می‌رسد.

داستان دوم با نام فرزندان فاتح، روایتگر قصه فرزندان دورگه باقی‌مانده از فاتحان است که هر چند خون اسپانیایی در رگ‌های خود دارند، اما هویتشان را مکزیکی می‌دانند. فوئنتس در اثر خود به مردگان جان می‌بخشد و می‌گذارد تا آن‌ها داستان زندگی خود را بازگو کنند.

مردگان داستان‌های او از خصوصیات انسانی، از امید و ترس و آرزوهای مردمی صحبت می‌کنند که دیگر خیلی وقت است به تاریخ سپرده شده‌اند. آنان از احساساتی سخن می‌گویند که تاریخ اغلب به آن‌ها کاری ندارد.

داستان سوم یعنی دونومانسیا، قصه محاصره شهر نومانسیا به دست رومیان است. در این داستان نیز شاهدان عینی از این رخداد سخن می‌گویند و جانی دوباره به این نبرد بزرگ و رویایی فرهنگی می‌بخشند. تاریخی که پیوسته حال و احوال فاتحان را به ثبت رسانده و نه افرادی که فتح شده‌اند.

در داستان پایانی و چهارم با نام دو آمریکا، فوئنتس به بازنویسی دفتر خاطرات کریستف کلمب و تاریخ کشف آمریکا به قلم خود می‌پردازد. در این داستان، کریستف کلمب باغ عدن را به جای آمریکا کشف می‌کند. او به بهشت زمینی دست پیدا می‌کند که مهم‌ترین میوه آن پرتقال است، اما این بهشت کشف شده بعد از مدتی رو به نابودی می‌رود.

کارلوس فوئنتس شهرت خود را مدیون وقایع‌نگاری‌های خود است. او در آثار خود مفهوم مکزیکی بودن را بازگو می‌کند و با استفاده از تکنیک‌های خلاقانه خاص خودش، پیچیدگی‌های تاریخ مکزیک را به تصویر می‌کشد و بیان می‌کند که چگونه گذشته و پیشینه مکزیک شرایط کنونی آن را موجب شده است. نویسنده به جست‌وجوی خود در معنای مکزیکی بودن ادامه می‌دهد تا جایی که در این کتاب این کاوش به مفهوم بزرگ‌تری، یعنی اسپانیایی زبان بودن می‌پردازد.

با کارلوس فوئنتس بیشتر آشنا شویم:

کارلوس فوئنتس نویسنده معروف مکزیکی در نوامبر سال 1928 در پاناماسیتی به دنیا آمد. پدرش یک دیپلمات مکزیکی بود. کارلوس و خانواده‌اش به علت شغل پدر همواره به مناطق و کشورهای مختلف در آمریکای لاتین سفر می‌کردند. این سفرها و اقامت‌های کوتاه‌ یا طولانی‌مدت دیدگاهی جامع و نقادانه درباره وضعیت آمریکای لاتین برای او به همراه داشت. این تجربه‌ها برایش در نوشتن آثارش بسیار مفید بودند.

نام فوئنتس چندین بار به عنوان نامزد احتمالی نوبل ادبیات عنوان شد ولی او هیچ‌وقت موفق به کسب این جایزه نشد. منتقدان بسیاری از او به عنوان برجسته‌ترین نویسنده مکزیک و ادبیات اسپانیایی یاد می‌کنند. از دیگر آثار او می‌توان به آئورا، مرگ آرتیمو کروز، آب سوخته و لائور ادیاس اشاره کرد. او در سال 2012 در مکزیک درگذشت.

در بخشی از کتاب صوتی درخت پرتقال می‌شنویم:

اسپانیایی‌ها قومی سرسخت، وحشی و بَربَراند که ما رومی‌ها باید به دروازه‌های تمدن هدایتشان کنیم، چه خوششان بیاید چه نیاید. در سواحل این شبه‌جزیره اندک توسعه‌ای پدید آمده که البته به لطف حضور یونانی‌ها و فنیپی‌هاست اما به محض نفوذ به سرزمین‌های خشن و لم‌یزرع داخلی درمی‌یابید که هیچ‌چیز وجود ندارد. نه راهی نه آبراهی نه تئاتری و نه شهرهایی که درخور نام شهر باشند.

شراب، نمک، روغن و سرکه را نمی‌شناسند. به همین دلیل است که در لشکرکشی‌هایمان به شبه‌جزیره ایبری به سربازانمان خیلی سخت می‌گذرد. از آن جا که مجبورند نان جو و خرگوش آب‌پز با نمک بخورند، اسهال خونی بیماری شایع میان لشکریان است. نه تنها شاعران طنزپرداز ما می‌خندند بلکه سربازان دون‌پایه هم این اوضاع را به سخره می‌گیرند. ما با مدفوع رومی‌ها مشغول کود دادن به سرزمین هیسپانیکا هستیم.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
20 دقیقه
پیشگفتار مترجم
48 دقیقه
دو کرانه - قسمت اول
40 دقیقه
دو کرانه - قسمت دوم
43 دقیقه
دو کرانه - قسمت سوم
48 دقیقه
فرزندان فاتح - قست اول
38 دقیقه
فرزندان فاتح - قسمت دوم
47 دقیقه
فرزندان فاتح - قسمت سوم
35 دقیقه
دونومانسیا - قسمت اول
44 دقیقه
دونومانسیا - قسمت دوم
35 دقیقه
دونومانسیا - قسمت سوم
33 دقیقه
یادداشت‌ها
37 دقیقه
قسمت پایانی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی درخت پرتقال
نویسنده
مترجمعلی اکبر فلاحی
راویمنوچهر زنده دل
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابMP3
مدت۷ ساعت و ۴۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
۴۴۰۰۰ 30800 ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی درخت پرتقال

فاطمه خجسته
۱۴۰۰/۱۲/۷
از جهات بسیاری این کتاب رو دوست داشتم: دلیل اول، ادبیات خاص و سبک نگارش نویسنده‌ی کتاب بود که از همون صفحات اول کتاب، میخکوبم کرده بود.
دلیل دوم، بیان داستان از زبان مردگان به تاریخ پیوسته بود که اغلب شکست خورده و فراموش شده بودند و چون تاریخ رو فاتحان می‌نویسند، به گونه‌ای ضد تاریخ، قلمداد میشد.

دلیل سوم، احساسات بسیار نزدیک نویسنده به قلب، روح، تمایلات و خواسته‌های تک تک شخصیت‌هایی بود که از زبان اونها شروع به سخن گفتن کرده بود، لحظات همزاد پنداری و الهام از طبیعت، خواننده یا شنونده رو مجبور به تحسین و میخکوب می‌کرد.
دلیل چهارم، خصوصیات و ویژگی‌های گوناگون انسان‌ها رو در لحظات شکست و موفقیت، رنج و پیروزی، درد و رهایی، حیرت انگیز قلم زده بود!
این کتاب با اینکه در میانه‌ی رنج‌هایی از زبان شکست خوردگان و یا گاهی بد عملکردگان و بدعت نهادگان تاریخ، به رشته‌ی تحریر در آمده بود، ملموس‌تر و زنده‌تر از اونی تصویر شده بود که در ذهن خواننده یا شنونده سر رشته‌ای ابهام برانگیز ایجاد کنه.
عمیقا این کتاب رو با وجود تمام غم‌ها، تجسم رنج‌ها، دردها، گرسنگی‌ها، دروغ‌ها و نیرنگ‌ها، درهم شکستن‌ها و از نوبرخاستن‌ها، به سکوت ابدی فرورفتن‌ها و مختوم اعلام شدن زبان‌ها و سنت‌ها، تحقیرها و مرگ‌ها و... دوست داشتم، تلخ بود، ولی تلخی که به حال خودت رهات نمی‌کرد و تا ذره ذره‌ی از دست رفتن رو نشونت نمی‌داد دست از سرت برنمی‌داشت.
حسین طوّافی
۱۳۹۹/۹/۲۸
اثری فوق العاده با ترجمه‌ای درخشان و با اجرایی بسیار زیبا و تاثیر گذار
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب صوتی درخت پرتقال

برای دریافت کتاب صوتی درخت پرتقال و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.