معرفی و دانلود کتاب گنجینه اقوام ایران: قوم فارس

عکس جلد کتاب گنجینه اقوام ایران: قوم فارس
قیمت:
10000 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گنجینه اقوام ایران: قوم فارس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گنجینه اقوام ایران: قوم فارس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گنجینه اقوام ایران: قوم فارس

کتاب گنجینه اقوام ایران: قوم فارس نوشته‌ی محسن رستمی به بررسی آداب و رسوم، فرهنگ و جاذبه‌های نواحی فارس نشین کشور می‌پردازد.

بیش از 65% از جمعیت ایران از نژاد فارس (پارس) به شمار می‌روند. فارس‌ها از نژاد ایلامی یا آریایی محسوب می‌شوند که در هزاره‌ی دوم پیش از میلاد در فلات میانی سکونت یافتند و نام پارس (پرشیا) را برای ایران انتخاب کردند. فارسی زبانان ایران ترکیبی از اقوام مختلف ایران باستان هستند. فارسی زبانان، افزون بر ایران در افغانستان، تاجیکستان، سمرقند در ازبکستان نیز وجود دارند.

در بخشی از کتاب گنجینه اقوام ایران: قوم فارس می‌خوانیم:

در نیمه اول از هزاره اول ق.م سه قدرت بزرگ در نواحی شمال دجله و فرات با هم رقابت داشتند که از میان آن‌ها ایرانیان توانستند بر دو رقیب دیگر یعنی اورارتو (آرارات) و آشور چیره شوند و شاهنشاهی وسیعی به وجود آورند. نام این قوم برای اولین بار در سالنامه‌های پادشاهان آشور در شرح لشکرکشی آنان به حدود جبال زاگرس به میان آمده است. آشوریان این قوم را در 844 ق.م شناخته‌اند.

با این دلایل قوم پارسی قبلاً در شمال غربی ایران کنونی در مغرب و جنوب غربی دریاچه ارومیه مستقر بوده و سپس به تدریج به جنوب متمایل شده و این انتقال در نتیجه فشار اورارتو و آشور بوده است. این قوم به احتمال قوی در حدود سال 700 ق.م. در مغرب جبال بختیاری جایگزین شدند و مرکز حکومت آن‌ها مطابق نوشته آشوریان پارسوماش (که اکنون مسجد سلیمان خوانده می‌شود) نامیده شد.

پارسیان پس از ورود به این سرزمین تحت قیادت هخامنش حکومت کوچک خود را تشکیل دادند. پس از مرگ هخامنش پسرش چیش پیش پادشاه شهر انشان نامیده شد و رسما در قلمرو وسیع‌تری به فرمانروایی پرداخت و ایالت تازه‌ای را که پارسه نامیده شد (فارس کنونی) به دیگر متصرفات خود پیوست.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
قوم پارس / فارس
پراکندگی فارسی زبانان در ایران
هخامنشیان
دومین پادشاهی قوم پارس

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گنجینه اقوام ایران: قوم فارس
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات پشتیبان
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات25
زبانفارسی
شابک978-622-6598-04-0
موضوع کتابکتاب‌های جغرافیا و زمین شناسی، کتاب‌های جهانگردی و گردشگری
قیمت نسخه الکترونیک
10000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گنجینه اقوام ایران: قوم فارس

آرمین رضایی
۱۴۰۲/۸/۲۱
مطالبی که در سطح ویکی پدیا نیز موجود است: /
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب گنجینه اقوام ایران: قوم فارس

برای دریافت کتاب گنجینه اقوام ایران: قوم فارس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.