معرفی و دانلود کتاب گورستان خانوادگی: داستان کوتاه

عکس جلد کتاب گورستان خانوادگی: داستان کوتاه
قیمت:
۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گورستان خانوادگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گورستان خانوادگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گورستان خانوادگی: داستان کوتاه

کتاب گورستان خانوادگی نوشته‌ی عزیز نسین، داستان زنی را روایت می‌کند که در یک ایستگاه قطار برای مسافران از قبرستانی مجلل سخن می‌گوید که باعث فخر خود و خانواده‌اش شده. نویسنده در این قصه‌ی کوتاه اجتماعی تظاهر و چشم‌و‌هم‌چشمی‌ در جامعه را به باد انتقاد می‌گیرد و با بیانی طنز از نتایج زیان‌بخش فقر مادی و فرهنگی سخن می‌گوید.

درباره کتاب گورستان خانوادگی

عزیز نسین (Aziz Nesin) در کتاب حاضر داستان دورانی را به‌تصویر می‌کشد که داشتن گورستان خانوادگی نشان‌دهنده‌ی ثروت یک خانواده بود و به‌نوعی یک سنت میان اشراف به‌شمار می‌آمد. در کتاب گورستان خانوادگی (Aile mezarligi) قصه‌ی زنی بازگو می‌شود که مدام در ایستگاه‌های قطار پرسه می‌زند و با دیگران از گورستگان خانوادگی خود می‌گوید که همسرش با پول زیاد فراهم کرده. گورستانی که زن برای رسیدن به آن سوار قطار می‌شود و از اینکه همه‌ی درگذشتگانش در یک مکان هستنند، احساس رضایت بسیار می‌کند.

البته این تمام قضیه نیست. چرا که از نظر این زن تنها اوست که صداقت دارد و همه‌ی زنانی که از گورستان اختصاصی خود صحبت می‌کنند، دروغ‌گویی بیش نیستند...

عزیز نسین همچون بسیاری از آثار خود، در این روایت کوتاه نیز دروغ، دورویی و باورهای بی‌اساس را به باد انتقاد می‌گیرد و از فقری سخن می‌گوید که به تنهایی بسیاری از ویرانه‌های اجتماعی را سبب می‌شود.

از نکات جالب این داستان ترجمه‌ی آن توسط صمد بهرنگی است که رگه‌هایی از قلم خود او نیز در روایت حس می‌شود. این نویسنده‌ی برجسته که خود از نویسندگان مطرح معاصر ایران محسوب می‌شود، در کنار نویسندگی آثار خودش، به سراغ آثار نویسندگان دیگر در آن‌سوی مرزهای ایران نیز رفته و با ترجمه‌ی داستان‌های کوتاه عزیز نسین، چهره‌ای دیگر از معضلات اجتماعی، فرهنگی را به ما نشان می‌دهد. بهرنگی با تبحر خود اصطلاحات و مثل‌های ترک را به فارسی برگردانده که مخاطب با خواندن داستانک‌ها به‌خوبی این نکته را درمی‌یابد.

این اثر، قبلاً به‌عنوان یکی از داستان‌های کوتاه کتاب «آه، ما الاغ‌ها!» به چاپ رسیده بود. نشر گیوا کتاب گورستان خانوادگی را برای علاقه‌مندان به داستان‌های کوتاه اجتماعی منتشر کرده است.

کتاب گورستان خانوادگی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به داستان‌های کوتاه با مضمون اجتماعی مخاطبان اصلی کتاب گورستان خانوادگی هستند.

با عزیز نسین بیشتر آشنا شویم

غزیز نسین نویسنده، طنزپرداز و فعال سیاسی اهل ترکیه است که قلم را در راه مبارزه با ظلم و ناآگاهی به کار می‌بست. محمد نصرت، با نام هنری عزیز نسین، از برجسته‌ترین و مشهورترین‌ داستان‌نویسان ترک، در سال 1915 متولد شد. او پس از اینکه چندی به‌عنوان افسر مشغول به کار بود، راه نویسندگی و پرسه در دنیای داستان را پیش گرفت. این نویسنده به سبب انتقادات تندی که نسبت به اوضاع نابه‌سامان اقتصاد کشورش داشت، بارها روانه‌ی زندان شد اما، با این‌حال، هرگز از آفرینش ادبی باز نایستاد. کسب نخل طلا در مسابقه‌ی بین‌المللی طنز کشور ایتالیا و همچنین جایزه‌ی خارپشت طلایی از کشور بلغارستان برخی از افتخارات و جوایز اوست.

شماری از آثار او را می‌توان در کتاب‌های «دندان‌های مردم را نشمارید»، «خانه‌ای روی مرز»، «عروس محله»، «خاطرات یک‌مرده» و... خواند.

در بخشی از کتاب گورستان خانوادگی: داستان کوتاه می‌خوانیم

وای، وای... ناراحت نشین. انشاءالله شما هم روزی صاحب گورستان خونوادگی میشین. ما از خیلی قدیم‌ها داریم. حتی پیش از شوهر کردن، مادر شوهرم درباره‌ی من پرس‌وجو کرده بود که ببینه خونواده‌ی من قبرستون خصوصی داره یا نه. اون می‌گفت که با خونواده‌ای که قبرستون خصوصی نداشته باشه، نمی‌تونیم وصلت کنیم. بعد که خیلی پرس و جو کرد و فهمید که ما هم گورستان خونوادگی داریم، اون قدر شاد شد که نگو. اما بعضی‌ها چشم دیدن کسی رو ندارن... یکی از این بیچاره‌ها پیش مادر شوهرم رفته بود و گفته بود که اونا گورستان خونوادگی ندارن. اون که نشون شما داده‌ن مال کسی دیگه‌اس. البته و البته که با این سخن‌چینی‌ها و حسودی‌ها می‌خواستن دختر خودشونو قالب کنن. راستی راستی بعضی‌ها چقدر بد دل و حسود میشن!...

زن لاغر سبزه پشت سر بچه‌ای دوید و داد زد: نرو برون، الانه قطار میرسه...

زن دارنده‌ی گورستان خونوادگی با آدم‌های سالن را از نظر گذراند. دید که کسی نیست که بشود برایش حرف بزند، بیرون رفت. یک نظر به نیمکت‌ها و آدم‌ها کرد. بعد خودش را کنار یک زن سی سی و پنج ساله جا کرد و گفت: ببخشین، شما کجا تشریف می‌برین؟

میرم استانبول...

من هم اونجا میرم. گورستان خونوادگیمون اون طرفهاس. میرم اونجا. شما هم گورستان خونوادگی دارین؟

آره...

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گورستان خانوادگی: داستان کوتاه
نویسنده
مترجمصمد بهرنگی
ناشر چاپیانتشارات گیوا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات10
زبانفارسی
شابک978-600-451-967-0
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گورستان خانوادگی

سمیه صفری
۱۴۰۲/۴/۱۴
از اون دست آدمهای که شاید همه دور و برمون حداقل یبار دیده باشیم‌.
داستان روان و سادس.
زیاد خنده دار نبود‌
ترسیم دقیق و پرداختن به جزییات و شخصیت پردازی خوبی داشت.
پایانش به عمق و غنای داستان اضافه کرد و نشون داد که خانم قهرمان داستان فقط طبل توخالی بود‌
صدای بلند و...
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب گورستان خانوادگی

برای دریافت کتاب گورستان خانوادگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.