معرفی و دانلود کتاب گوریل نامرئی: ادراک شهودی چگونه فریب می‌دهد

عکس جلد کتاب گوریل نامرئی: ادراک شهودی چگونه فریب می‌دهد
قیمت:
۵۹,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گوریل نامرئی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گوریل نامرئی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گوریل نامرئی: ادراک شهودی چگونه فریب می‌دهد

کریستوفر چابریس و دانیل سایمونز از روان‌شناسان شناختی برجسته‌ای هستند که تحقیقات و پژوهش‌هایشان همواره توجه و تحسین جهانیان را برانگیخته است. کتاب گوریل نامرئی یکی از آثار این دو روان‌شناس برجسته است که به عقیده‌ی برخی از صاحب‌نظران، مهم‌ترین کتابی‌ست که در زمینه‌ی باورهای شهودی و ادراکی نوشته شده است.

درباره کتاب گوریل نامرئی

گوریل نامرئی یکی از آزمون‌ها و آزمایشاتی است که توجه مغز را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این آزمایش، از آزمایش‌شوندگان خواسته می‌شود به تماشای فیلمی بنشینند که در آن چند دانش‌آموز در حال پاس دادن توپ به یکدیگر هستند. آزمایش‌شوندگان باید تعداد پاس‌های دانش‌آموزان سفیدپوش را بشمارند. در این حین، فردی با لباس گوریل وارد صحنه می‌شود و پس از لحظاتی صحنه را ترک می‌کند. بیشتر از پنجاه درصد آزمایش‌شوندگان اصلاً متوجه حضور گوریل نمی‌شوند و در واقع گوریل برای آن‌ها کاملاً نامرئی است. با توجه به این آزمایش می‌توان نتیجه گرفت حتی اگر اتفاقی در حوزه‌ی دید ما رخ دهد، ممکن است ما متوجه آن نشویم. می‌توان گفت تمامی انسان‌ها به غفلت دچار هستند. کریستوفر چابریس (Christopher Chabris) و دانیل سایمونز (Daniel Simons) به‌خاطر طراحی و اجرای این آزمایش موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل روان‌شناسی شدند.

معرفی و دانلود کتاب گوریل نامرئی

اکثر ما بر این باور هستیم که همه‌ی آنچه پیش رویمان است را می‌بینیم، خاطرات مربوط به وقایع گذشته را به‌دقت به یاد داریم و روابط علت و معلولی را به‌درستی درک می‌کنیم. بهتر است بدانید که اکثر این باورهای شهودی، اعتقاداتی غلط هستند و کاستی‌هایی دارند. در کتاب گوریل نامرئی (The invisible gorilla) به شش توهم یا خطای ادراکی پرداخته شده که زندگی همه‌ی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده است؛ این خطاها عبارتند از: خطای توجه، دانش، اعتمادبه‌نفس، حافظه، توانمندی و علیت. با مطالعه‌ی کتاب حاضر درخواهیم یافت که این خطاها و یا به‌عبارتی توهمات، چه عواقبی دارند و ما چگونه می‌توانیم بر آن‌ها غلبه کنیم. شما قادر خواهید بود چرخ‌دنده‌های کوچکی که باورها و افکارتان را به حرکت در می‌آورند، ببینید و با توهمات روزمره آشنا شوید. به این ترتیب درمی‌یابید که این توهمات چگونه بر اعمال و افکار شما و اطرافیانتان تأثیر می‌گذارند و چگونه با کنار زدن آن‌ها با واقعیت جهان ارتباط برقرار خواهید کرد.

این کتاب را بنفشه شریفی‌خو ترجمه و انتشارات بذر خرد آن را منتشر و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

نکوداشت‌های کتاب گوریل نامرئی

  • کتاب گوریل نامرئی به‌طرز شگفت‌انگیزی موفق است. کسانی که به توصیه‌های کریستوفر چابریس و دانیل سایمونز توجه کنند، به دید واضح‌تری از جهان دست خواهند یافت. (وال استریت ژورنال)
  • کتاب گوریل نامرئی به ما می‌آموزد که بخشنده‌تر، فهمیده‌تر و فروتن‌تر باشیم. (نیویورک تایمز)
  • گوریل نامرئی سفری فروتنانه به سمت خطاهای تفکرات ماست. (Minneapolis Star Tribune)
  • توهم توجه یکی از شگفت‌انگیزترین و ناشناخته‌ترین نقص‌های تفکر انسان‌ها است. که در کتاب گوریل نامرئی به تفصیل به آن پرداخته شده است. (نسیم. ن. طالب، نویسنده)
  • چابریس و سایمونز درک متفاوتی از قدرت و مشکلات ادراک، فکر و حافظه ارائه می‌دهند. این کتاب کسانی را که به‌دنبال دست‌یابی به بینشی عمیق در شناخت و ادراک آدمی هستند، خوشحال خواهد کرد. (جروم گروپمن)
  • پس از خواندن کتاب گوریل نامرئی، به خود و جهان اطراف خود به گونه‌ای متفاوت نگاه خواهید کرد. این کتاب مملو از بینش‌هایی در مورد توهمات روزمره است که همه‌ی ما به آن دچار هستیم. مهم نیست که شغل شما چیست و یا در زندگی خود چه کارهایی انجام می‌دهید، شما از این کتاب نکات باارزشی را یاد خواهید گرفت. (جوزف تی هالینان، نویسنده برنده جایزه پولیتایزر)
  • کتاب گوریل نامرئی با یادآوری این‌که چقدر اطلاعات ما کم است و با گشت‌وگذار در نقاط مغز، ما را باهوش‌تر می‌کند. (آماندا ریپلی، نویسنده ارشد مجله تایم و نویسنده کتاب The unthinkable)

کتاب گوریل نامرئی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب حاضر را به‌ همه‌ی علاقه‌مندان به مباحث روان‌شناسی، ادراک شهودی و حس ششم توصیه می‌کنیم.

در بخشی از کتاب گوریل نامرئی: ادراک شهودی چگونه فریب می‌دهد می‌خوانیم

‌باری کریس آزمایش گوریل نامرئی را با دانشجویان شرکت‌کننده در یکی از سمینارهایش انجام داد. یکی از این دانشجوها هفته‌ی بعد به کریس گفت که آزمایش را با خانواده‌اش انجام داده و پدر و مادرش هیچ‌کدام متوجه حضور گوریل نشده‌اند، اما خواهر بزرگ‌ترش آن را دیده است. بعد از آن خواهرش دست از سخن‌سرایی درباره‌ی پیروزی‌اش در آزمایش گوریل برنمی‌داشت و مدام به همه یادآوری می‌کرد چقدر باهوش است. دن همیشه از افرادی که هرگز ندیده ایمیل‌هایی دریافت می‌کند که می‌پرسند چرا خودشان گوریل را ندیده‌اند اما فرزندانشان متوجهش شده‌اند، یا اینکه آیا صحت دارد که دخترها همیشه متوجه گوریل می‌شوند اما پسرها هرگز؟ مدیر یکی از صندوق‌های تأمین سرمایه که درباره‌ی آزمایش ما شنیده بود، از کارکنان شرکتش خواست آزمایش را انجام دهند. سپس از طریق زنجیره‌ای از دوستان و آشناها با کریس ارتباط برقرار کرد و از او در مورد تفاوت افرادی پرسید که متوجه گوریل می‌شوند و آن‌هایی که گوریل را نمی‌بینند.

بسیاری از افرادی که در آزمایش گوریل شرکت کرده‌اند آن را نوعی آزمون هوش یا روشی برای اندازه‌گیری توانایی‌ای خاص قلمداد می‌کنند. نتایج به ‌اندازه‌ای خیره‌کننده و تعادل بین افرادی که متوجه گوریل می‌شوند و آن‌هایی که نمی‌شوند به ‌اندازه‌ای دقیق است که مردم اغلب تصور می‌کنند این آزمایش لاجرم باید نمایانگر جنبه‌های مهمی از شخصیت فرد باشد. زمانی که دن با دیت‌لاین ان‌بی‌سی برای تهیه‌ی گزارش تصویری از آزمایش همکاری می‌کرد، تهیه‌کنندگان برنامه حدس می‌زدند کارمندانی که شغلشان مستلزم جزئی‌نگری و ریزبینی بیشتر است به احتمال بیشتر متوجه حضور گوریل خواهند شد و از تمام شرکت‌کنندگان می‌پرسیدند که شغلشان چیست. آن‌ها تصور می‌کردند عملکرد افراد در این آزمایش بستگی به این دارد که چگونه آدمی هستند: «توجه‌کننده» یا «غفلت‌کننده».

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
مقدمه: توهمات روزمره
1. فکر می‌کنم حتماً می‌دیدمش
2. مربی‌ای که گلوی بازیکنش را فشرد
3. شطرنج‌بازان هوشمند و مجرمان کم‌هوش چه ویژگی مشترکی دارند
4. بهتر است بیشتر شبیه کدام‌یک باشید: گزارشگر وضعیت آب‌وهوا یا مدیر صندوق پوشش سرمایه
5. نتیجه‌گیری شتاب‌زده
6. زود، تند، سریع باهوش شوید
نتیجه‌گیری: افسانه‌ی درک شهودی
استفاده از ذخیره‌ها و شناسایی دزدها
یادداشت

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گوریل نامرئی: ادراک شهودی چگونه فریب می‌دهد
نویسنده،
مترجمبنفشه شریفی خو
ناشر چاپیانتشارات بذر خرد
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات339
زبانفارسی
شابک978-622-5353-42-8
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گوریل نامرئی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب گوریل نامرئی

برای دریافت کتاب گوریل نامرئی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.