معرفی و دانلود کتاب گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش

عکس جلد کتاب گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش
قیمت:
۶۴۰۰۰ ۳۲,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش

گیوم آپولینر یکی از شاعران بزرگ ادبیات فرانسه در طول سده‌ی بیستم بود. پاسکال پیا، محقق ادبی فرانسوی‌زبان، در کتاب گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش به نقد و بررسی اشعار به‌جامانده از آپولینر پرداخته، و ضمن این کار، مروری نیز بر سرگذشت پرافت‌وخیز او داشته است.

درباره کتاب گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش

کتاب گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش (Apollinaire par lui meme)، چنان‌که از عنوان آن پیداست، اثری پژوهشی از پاسکال پیا است که در آن به مرور اندیشه‌ها، اشعار و سرگذشت گیوم آپولینر (Guillaume Apollinaire)، شاعر برجسته‌ی فرانسوی‌زبان، پرداخته شده است.

گیوم آپولینر به سال 1880 در شهر رم دیده به جهان گشود. پدر او خدمتکار پاپ، و مادرش زنی ناشناس بود، که پس از تولد گیوم او را به زنی متمول سپرد و خود برای همیشه ناپدید شد. گیوم تحت تربیت مادمازل کوستروویتسکی و در خانه‌ی او بزرگ شد. گیوم آپولینر در سال 1889 به همراه سرپرست خود، مسافرتی کوتاه به شهر پاریس می‌کند، و در آن‌جا با پسربچه‌ای به نام رنه دالیز آشنا می‌شود، که او هم بعدها نظیر آپولینر، به حرفه‌ی شاعری روی می‌آورد.

مطالعات جدی گیوم آپولینر در حوزه‌ی علوم انسانی، از حدود بیست‌سالگی آغاز می‌شود. او طی مدت زمانی کوتاه، اغلب آثار مهم نویسندگانی چون بالزاک، تولستوی، زولا، فلوبر و المیر بورژ را می‌خواند، و در همین حین، شیفته‌ی شاعران کلاسیک زبان فرانسه می‌شود. او همچنین، در خود گرایشی عمیق به عقاید روشنفکران آنارشیست اروپایی حس می‌کند، و آثار ایشان را با لذت و حظی وافر مطالعه می‌نماید.

در همین ایام شعر سرودن را آغاز می‌کند و همزمان، در جست‌وجوی کاری با درآمد ثابت، شهرهای گوناگون فرانسه را زیر پا می‌گذارد. در سال 1903، آپولینر شماری از اشعار خود را برای چاپ به مجله‌ی «لاپلوم» می‌سپارد و در شب‌نشینی‌های ادبی این مجله در کافه‌ی سولی‌دور (که نام امروزی آن دپار است) شرکت می‌کند. در آنجا با نویسندگان بسیاری آشنا می‌شود، از جمله آلفرد ژاری، اوژن مونفور، و آندره سالمون.

در سال 1904 نخستین کتاب مهم گیوم آپولینر، با نام «جادوگر تباه» به انتشار می‌رسد، و نام او به سرعت در محافل ادبی فرانسه می‌پیچد. از دیگر آثار مهم او می‌توان به عناوینی چون «شاعر مقتول»، «زن نشسته»، «مرتد و شرکا» و «نقاشان کوبیست» اشاره کرد.

گیوم آپولینر سرانجام در سال 1918، در سن 38 سالگی، روی در نقاب خاک می‌کشد. اشعار او بر طیف وسیعی از شاعران فرانسوی‌زبان تأثیر گذاشته، و کتاب‌هایش به اغلب زبان‌های مهم دنیا ترجمه شده است.

در کتاب گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش دلایل اهمیت آثار آپولینر در ادبیات مدرن فرانسه، به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. در این اثر همچنین، گزیده‌ای خواندنی از اشعار مهم گیوم آپولینر در اختیار مخاطبین علاقه‌مند قرار گرفته است.

کتاب گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش توسط محمدعلی سپانلو به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی نشر چشمه به چاپ رسیده است.

کتاب گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش مناسب چه کسانی است؟

اگر خواهان آشنایی بیشتر با گیوم آپولینر، شاعر نامدار و پرآوازه‌ی اهل فرانسه هستید، به هیچ عنوان فرصت مطالعه‌ی کتاب گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش را از دست ندهید.

با پاسکال پیا بیشتر آشنا شویم

پاسکال پیا (Pascal Pia) به تاریخ 15 آگوست 1903 در شهر پاریس دیده به جهان گشود، و در 27 سپتامبر سال 1979، در همین شهر روی در نقاب خاک کشید. او شاعر، روزنامه‌نویس، محقق ادبی و مورخ بود. عمده‌ی اشعار پیا با نام‌های مستعار به چاپ رسیدند. کتاب «گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش» یکی از بهترین آثار ترجمه‌شده از وی به زبان فارسی است.

در بخشی از کتاب گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش می‌خوانیم

آپولینر درباره‌ی جوانی‌اش، بیشتر از زایش خود، صراحت نشان داده است. کتاب‌های او در بیان روزگار کودکی و به‌هرحال در مورد یادهای کودکی‌اش، به‌ مثابه‌ی امری خصوصی، ممسک هستند. وضعیت او که فرزند نامشروع بود این خودداری را موجه می‌نماید. در اواخر قرن پیش و در آغاز قرن حاضر حرامزادگی در جامعه‌ی خرده‌بورژوایی مطلوب تلقی نمی‌شد و خانم کوستروویتسکی که به ‌خاطر رسوایی از جامعه‌ی اشراف به این قشر تبعید شده بود می‌کوشید در موناکو و سپس در پاریس همراه دو پسر خویش به جمع اشراف بازگردد.

نیز می‌دانیم آن گاه که آپولینر می‌خواست درباره‌ی ریشه‌ی ایتالیایی‌اش نکته‌ای بگوید مواظب بود که آن را در حضور کسانی نگوید که به‌احتمال، دست‌اندرکار جمع‌آوری اطلاعات در مورد زندگی دیگران هستند. بدین‌گونه بخشی از صفحات کتاب شاعر مقتول، با عنوان جیووانی مورونی، بازگردان وقایعی است که در پنج‌سالگی گیوم کوچک گذشته و او در آن نقشی داشته، بی‌آن که معنایش را دریابد. ولی زمینه‌ی پرداخت جیووانی مورونی و صحنه‌ی حقیری که در آن آپولینر نخستین سال‌های عمر این کودک «کم‌فرهنگ» را نشان می‌دهد شباهت‌ها را بی‌رنگ می‌سازد. پدر جیووانی کاردستی‌سازی است که در بازار خارجی‌های شهر رم اسباب‌بازی‌های چوبی ساختِ خود را آب می‌کند و نویسنده قهرمانش را از پسر کوچکی که خود او بوده، و در زمان وقوع داستان در رم زندگی می‌کرده، دور نگه داشته است. و گرچه آشنایان آپولینر مادام کوستروویتسکی را به ما موجودی خودپسند و متکبر معرفی کرده‌اند، هرگز نمی‌دانیم که اگر گیوم کوچک فرصت داشت و او را با صاحب‌اختیارش در صحنه‌ای می‌دید، مشابه این صحنه‌ی داستان جیووانی مورونی، چگونه آن را فراموش می‌کرد: اغلب دیرگاه برمی‌گشتیم. و آن گاه دعوایی می‌شد که پاره‌ای اوقات وحشتناک بود. موی مادرم کشیده می‌شد و او پخش زمین می‌شد. درست می‌دیدم که پدرم سینه‌های لخت مادرم را لگدکوب می‌کند. زیرا موقع کتک‌کاری سینه‌بند پاره می‌شد یا می‌افتاد و سینه‌هایی که میخِ ته کفش مجروحش کرده بود نمایان می‌شد.

فهرست مطالب کتاب

تقویم زندگی آپولینر
لهجه‌ی جنوبی
ذوق حکایت
باد رودخانه‌ی راین
آنی و مرد نامحبوب
اوتوی، محله‌ی جذاب غم‌های بزرگ من
در زندان سانته
تریستوز بالرینت
یار شاهانه
مادلن
آپولینر سرباز
موحنایی خوشگل
خوانده‌های آپولینر
من که دیگران را می‌شناسم
گریز روزها
محصول شادمانی
تناقض پستان‌های تیرزیاس
آخرین برگ‌ها
گیوم آپولینر. گزیده‌ی شعرها
حاشیه‌ی مترجم بر شعر مدار
مدار
پل میرابو
حاشیه‌ی مترجم بر سرود مرد نامحبوب
سرود مرد نامحبوب به پل لئوتو
گل‌های سورنجان
مسافر
ماری
مهاجر لاندوررود به آندره بیلی
شب در ساحل راین
اردیبهشت
ساحل راین در پاییز به توسن لوکا
آیت
نامزدی‌ها به پیکاسو
در زندان سانته
پاییز بیمار
زندگی، قربانی عشق (1917)
رشته‌ها
اتومبیل کوچک
کارت‌پستال
عزیمت
موشک
تمرین
موحنایی خوشگل
کتاب‌شناسی گیوم آپولینر
مقدمه و معرفی‌نگاری‌های آپولینر برای کاتولوگ نمایشگاه‌های نقاشی
پایانه بازدیدار آپولینر
پیوست (آرزو می‌کنم)
ترجمه‌های م ع. سپانلو

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش
نویسنده
مترجممحمدعلی سپانلو
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات283
زبانفارسی
شابک978-600-229-063-2
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی، کتاب‌های شعر خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
۶۴۰۰۰ ۳۲,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش

برای دریافت کتاب گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.