معرفی و دانلود کتاب تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان: رسانه‌های جمعی چطور می‌توانند انتخابات، اقتصاد و سلامت ما را مختل کنند؟

عکس جلد کتاب تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان: رسانه‌های جمعی چطور می‌توانند انتخابات، اقتصاد و سلامت ما را مختل کنند؟
قیمت:
۵۳,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان: رسانه‌های جمعی چطور می‌توانند انتخابات، اقتصاد و سلامت ما را مختل کنند؟

سینان آرال در کتاب تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان، بر یکی از مهم‌ترین پدیده‌های دنیای معاصر، یعنی رسانه‌های اجتماعی متمرکز می‌شود و می‌کوشد کارکردهای دوگانه و متناقض آن را مرور کند. آرال که به این شبکه‌ها ماشین هجمه می‌گوید، تلاش دارد توضیح دهد که آن‌ها چطور روی مغر انسان اثر می‌گذارند و به دنبال آن باعث می‌شوند مفهوم خِرَد جمعی، اقتصاد و حتی دموکراسی تغییر کند.

درباره‌ی کتاب تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان

زمانی که ایده‌ی شبکه‌های اجتماعی مطرح شد، کمتر کسی تصور می‌کرد که این‌چنین روی تمام شئون زندگی تأثیر بگذارند. این رسانه‌ها قرار بود صرفاً ابزاری برای توسعه‌ی ارتباطات باشند ولی کارکردهای بیشتری پیدا کردند. بسیاری از افراد خیلی زود به تأثیرگذاری آن پی بردند و سعی کردند از آن برای تبلیغ، بازاریابی یا فروش محصول استفاده کنند. بعدتر عمق اثرگذاری این شبکه‌ها در انتخابات و اعتراضات و انقلاب‌ها هم درک شد. امروز دیگر نمی‌توان این فناوری را انکار کرد یا فقط یک ابزار رایانه‌ای دانست. تقریباً همه‌ی محققان و اندیشمندان اعتقاد دارند این رسانه‌ها روی ذهن انسان تأثیر گذاشته‌اند و شیوه‌ی درک و فهم ما را تغییر داده‌اند. انسان مدرن هرگز شبیه پدرانش فکر و دنیا را تفسیر نمی‌کند. یکی از منابع مفید و تحسین‌شده برای تفسیر این پدیده، کتاب تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان (The Hype Machine) نوشته‌ی سینان آرال (Sinan Aral) است. نویسنده در این اثر کوشیده به سویه‌های مختلف این فناوری بپردازد و آن‌ها را توضیح دهد. آرال هم به جنبه‌های مفید آن اشاره می‌کند و هم مضرات و نکات منفی آن را نشان می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان

انتشار ویروس کرونا دنیا را وارد دوره‌ی دیگری کرد. یکی از مهم‌ترین پیامدهای این پاندمی، کاهش ارتباطات اجتماعی و فاصله‌گیری انسان‌ها بود. این اتفاق باعث شد تا رسانه‌های مجازی قدرت بیشتری بگیرند. تقریباً همه به شبکه‌های اجتماعی پناه بردند تا از حال یکدیگر با خبر شوند. پس‌ازآن، این فناوری گزینه‌ی اول انتقال و به اشتراک‌گذاری اطلاعات شد. در این شرایط بسیاری شکرگزار این شبکه‌ها بودند که به کمک انسان آمدند و زندگی را بهتر و قابل‌تحمل تر کردند. اما ظهور پدیده‌هایی مثل اطلاعات اشتباه و دروغ‌پراکنی باعث شده در این ایده تردید ایجاد شود. آیا رسانه‌های اجتماعی آن‌چنان که به نظر می‌رسیدند مفید بودند؟ همین جا بود که برخی از پژوهشگران متوجه شدند این فناوری جنبه‌هایی منفی هم دارد. در حقیقت مثل هر ابزار دیگری هم می‌توان از آن درست استفاده کرد و هم سوءاستفاده کرد. سینان آرال که از همین دست محققان است، در کتاب تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان تلاش کرده تأثیرات ذهنی این پدیده‌ی معاصر را توضیح دهد. او که به این شبکه‌ها «ماشین هجمه» می‌گوید، توضیح می‌دهد چطور مغز انسان را تغییر داده‌ و باعث شده‌اند شکل خِرَد جمعی و تصمیم‌گیری‌ها عوض شود. همین‌طور به پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن‌ها اشاره می‌کند و درنهایت می‌گوید که چطور دموکراسی را هم تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

کتاب تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان را سیما حجتی برای انتشارات بذر خرد ترجمه کرده است.

اقتباس تلویزیونی از کتاب تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان

در دسامبر سال 2020، سینان آرال یک برنامه‌ی تلویزیونی را با نام The Hype Machine و بر اساس محتوای کتاب تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان ساخت و روی آنتن برد که در آن موضوعاتی چون الگوریتم‌های فضای مجازی و تأثیر آن‌ها روی سرنوشت انتخابات، سلامت جامعه و... بررسی می‌شد.

جوایز و افتخارات کتاب تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان

  • یکی از بهترین کتاب‌های سال به انتخاب نشریه‌ی Wired
  • نامزد جایزه‌ی کتاب تجاری Porchlight

نکوداشت‌های کتاب تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان

  • این کتاب را می‌توان پیش‌گویانه توصیف کرد... حداقل دو تا از سه پیش‌بینی آرال به حقیقت پیوست. (نیویورک)
  • اثری بسیار مهم... کتاب این امیدواری را می‌دهد که بتوان شبکه‌های اجتماعی را برای خدمت بهتر به جامعه، مهندسیِ مجدد کرد. (New Scientist)
  • این کتاب نگاهی بی‌نهایت جالب، آموزنده و بحث‌برانگیز به بزرگ‌ترین پرسش‌های تکنولوژیک عصر و آینده‌ی دموکراسی‌مان دارد. (الی پاریزر، نویسنده)

کتاب تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب حاضر به جامعه‌شناسان، پژوهشگران علوم اجتماعی و ارتباطات و علاقه‌مندان به این حوزه توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید درباره‌ی کارکرد دوگانه‌ی شبکه‌ی اجتماعی بیشتر بدانید، می‌توانید این اثر را مطالعه کنید.

در بخشی از کتاب تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان: رسانه‌های جمعی چطور می‌توانند انتخابات، اقتصاد و سلامت ما را مختل کنند؟ می‌خوانیم

مغزمان سوت می‌کشید. آن تأثیر اجتماعی‌ای که باعث می‌شد نظرات افراد به‌شدت تغییر کند در مختل شدن بود. این مشکل ناشی از غریزه‌ی گله‌ای ما است که باعث می‌شود ما مانند افراد پیرامونمان فکر کنیم و عمل کنیم. در عصر دیجیتال، هر روزه در فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و یلپ با آراء دیگران بمباران می‌شویم، ما ابراجتماعی شده‌ایم. با علم به اینکه سایر مصرف‌کنندگان چطور از یک جلد کتاب خاص خوششان آمده (یا بدشان آمده) کتاب‌های آمازون را مرور می‌کنیم. ما بر اساس رتبه‌بندی کاربران در اکسپدیا هتل‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم. ما امتیازهای پسندیدم‌ها و نپسندیدم‌های ویدیوهای یوتیوب را کنترل می‌کنیم تا تصمیم بگیریم آیا ارزش صرف زمان را دارد یا خیر. ما حتی تا حدی تصمیمات جدی‌مان درباره‌ی متخصصین پزشکی را نیز بر اساس بازخورد بیماران قبلی می‌گیریم.

تأثیر همتایان در رسانه‌های اجتماعی فقط منجر به انطباق بیرونی نمی‌شود؛ یعنی وانمود کنیم از آنچه جمعیت خوشش می‌آید خوشمان می‌آید. بلکه واقعاً در قضاوت‌های ارزشی ما درباره‌ی گزینه‌های مختلف تغییر واقعی ایجاد می‌کند. وقتی از شرکت‌کنندگان در یک مطالعه‌ی عکس‌برداری عصبی خواسته شد تا جذابیت چهره‌ی دیگران را رتبه‌بندی کنند و سپس نظرات دیگران به آن‌ها نشان داده شد، نتایج اِف‌اِم‌آرآی آن‌ها نشان داد آن‌ها نه تنها خود را همرنگ نظرات جمعیت درباره‌ی جذابیت می‌کردند، بلکه بخش‌هایی از مغز آن‌ها که قضاوت‌های ارزشی ذهنی را رمزگذاری می‌کرد فعال شده بود، «یعنی قرار گرفتن در معرض هنجارهای اجتماعی بر روی نمایش‌های عصبی شرکت‌کنندگان از ارزش‌ها تأثیر می‌گذاشت.» در مطالعه‌ی دیگری، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا نظرشان را درباره‌ی موسیقی بیان کنند و سپس آن‌ها را در معرض نظرات کارشناسان و جمعیت قرار دادند. تأثیر اجتماعی نظرات بیان‌شده‌ی مشارکت‌کنندگان را درباره‌ی موسیقی تغییر داد و نتایج اِف‌اِم‌آرآی نشان داد که «تأثیر اجتماعی سیگنال‌های ارزشی بسیار پایه‌ای را تعدیل می‌کند... که می‌تواند به یادگیری و گسترش سریع ارزش‌ها در جمعیت کمک کند.»

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
تحسین‌ از کتاب
پیشگفتار: همه‌گیری‌ها، مزایا، معایب
فصل یک: عصر اجتماعی جدید
فصل دو: پایان واقعیت
فصل سه: ماشین هجمه
فصل چهار: مغز در رسانه‌های اجتماعی
فصل پنج: جاذبه‌ی یک شبکه متناسب با جِرم آن است
فصل شش: متقاعدسازی انبوه شخصی‌سازی‌شده
فصل هفت: ابراجتماعی‌سازی
فصل هشت: راهبردهایی برای دنیایی ابراجتماعی‌شده
فصل نُه: اقتصاد توجه و سلطه‌ی روند‌ها
فصل ده: خرد و جنون جمعی
فصل یازده: بیم و امیدهای رسانه‌های اجتماعی یک تیغ دولبه است
فصل دوازده: ماشین هجمه‌ی بهتری بسازیم حریم خصوصی، آزادی بیان و ضد انحصارگرایی در عصر اجتماعی جدید
تقدیر و تشکر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان: رسانه‌های جمعی چطور می‌توانند انتخابات، اقتصاد و سلامت ما را مختل کنند؟
نویسنده
مترجمسیما حجتی
ناشر چاپیانتشارات بذر خرد
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات455
زبانفارسی
شابک978-622-5353-30-5
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان

برای دریافت کتاب تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.