معرفی و دانلود کتاب داستان نویسی

عکس جلد کتاب داستان نویسی
قیمت:
۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب داستان نویسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب داستان نویسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب داستان نویسی

برای تازه‌واردان دنیای نویسندگی یا نویسندگانی که قصد دارند مهارت‌های خود را در زمینه‌ی داستان‌نویسی بهبود ببخشند، یک پیشنهاد بی‌نظیر داریم: کتاب داستان نویسی! این اثر که به قلم پیتر اکونومی و رندی اینگرمنسن نگاشته شده، هرآنچه را که لازم است در زمینه‌ی اصول نگارش داستان، شخصیت‌پردازی، ویرایش و انتشار آن بدانید، به‌صورت مختصر اما مفید دربرگرفته است. با مراجعه به این کتاب آموزشی می‌توانید تمامی بایدها و نبایدهای نوشتن داستان و رمان را بیاموزید.

درباره‌ی کتاب داستان‌نویسی

داستان‌نویسی به روش مدرن آن، آن‌گونه که در ادبیات غرب متداول است، در ایران پیشینه‌ی چندانی ندارد. در همین دوران اندک نیز به نظر می‌رسد نویسندگان ایرانی بدون اینکه از آموزشی اصولی برخوردار باشند، بیشتر با مطالعه‌ی آثار چهره‌های شاخص ادبی، دست به آفرینش داستان و رمان زده‌اند. اگرچه در این بین، برخی از نویسندگان فارسی‌زبان داستان‌هایی را خلق کرده‌اند که می‌توانیم آن‌ها را در زمره‌ی شاهکارهای ادبیات معاصر قرار دهیم اما بخش عمده‌ای از داستان‌های معاصر ما را آثار کم‌مایه‌ای تشکیل می‌دهند که به‌سرعت به فراموشی سپرده شده‌اند یا صرفاً تقلیدهایی از رمان‌های فاخر ادبیات غرب به شمار می‌روند. بااین‌اوصاف، جای خالی کتاب‌هایی که آموزش اصولی و گام‌به‌گام هنر داستان‌نویسی را هدف خود قرار داده باشند، به‌شدت احساس می‌شود. با توجه به این نیاز، در سال‌های اخیر کتاب‌هایی به زبان فارسی ترجمه شده و در اختیار داستان‌نویسان ایرانی قرار گرفته‌اند که یکی از نمونه‌های بسیار خوب آن‌ها را هم‌اکنون در مقابل خود می‌بینید. کتاب داستان‌نویسی (Writing Fiction for Dummies) از آن دسته کتاب‌های آموزشی است که هنر نویسندگی را، نه‌ با تکیه بر شم هنری، بلکه با ارائه‌ی راهکارهای عملی و کارآمد به مخاطبان می‌آموزد. پیتر اکونومی (Peter Economy) و رندی اینگرمنسن (Randy Ingermanson) تدوین این اثر ارزشمند را به عهده داشته‌اند.

مطالب کتاب حاضر طی پنج بخش کلی و نوزده فصل به خوانندگان عرضه شده. فصل نخست، اصول داستان‌نویسی و مبانی آن را آموزش داده و در فصل دوم مشخصه‌های یک داستان منحصربه‌فرد را برای مخاطبان تشریح کرده. فصل سوم به خوانندگان کمک می‌کند تا ژانر و مخاطب خاص آثار خود را بیابند. فصل چهارم، چهار روش را شامل می‌شود که به نگارش یک رمان عالی منجر خواهند شد. فصل پنجم نیز نحوه‌ی مدیریت زمان را به نویسندگان تازه‌کار می‌آموزد.

چگونگی صحنه‌پردازی در فصل ششم مورد بحث قرار می‌گیرد. همینطور خلق شخصیت‌هایی که برای مخاطب داستان و رمان قابل‌باور باشند و واقعی به نظر برسند، در فصل هفتم آموزش داده خواهد شد. فصل هشتم نکات سودمندی را پیرامون طراحی پیرنگ داستان و انتخاب خط داستانی ارائه نموده و فصل نهم چینش صحنه‌ها را در قالب طرح کلی داستان به خوانندگان آموزش می‌دهد. استفاده‌ی کارآمد از گفت‌و‌گو و مکالمه در داستان، در فصل دهم و انتخاب مضمون و درون‌مایه‌ی داستان، در فصل یازدهم مورد بحث قرار می‌گیرد.

تحلیل و موشکافی شخصیت‌ها موضوع فصل دوازدهم است. فصل سیزدهم به واکاوی ساختار و چهارچوب اصلی داستان اختصاص پیدا کرده. ویرایش صحنه‌ها بر اساس ساختار در فصل چهاردهم و پرداخت صحنه‌ها با توجه به محتوا در فصل پانزدهم بیان خواهند شد. مراحل چاپ و انتشار اثر و مذاکره با ناشر، موضوعات اصلی فصول شانزدهم و هفدهم محسوب می‌شوند. فصل هجدهم ده نکته‌ی طلایی را به مخاطبان ارائه خواهد داد که در تحلیل داستان‌ها به کمکشان می‌آیند و سرانجام در آخرین فصل کتاب داستان‌نویسی، ده دلیلی که به سبب آن‌ها ممکن است یک رمان رد شود، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند.

سارا کاظمی منش برگردان فارسی کتاب خواندنی پیتر اکونومی و رندی اینگرمنسن را به عهده داشته و نشر آوند دانش نیز آن را به دوستداران دنیای نویسندگی عرضه کرده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های فور دامیز

سری کتاب‌های «فور دامیز» (For Dummies) از آثار مرجع آموزشی هستند که غالباً برای آموزش به مبتدیان تدوین شده‌اند. کتاب‌های این مجموعه طیف متنوعی از موضوعات، از آشپزی تا زبان انگلیسی، مهارت‌های شخصی، سلامتی و بهداشت تا نکته‌های علمی، مسائل تاریخی و... را به مخاطبان خود می‌آموزند. سادگی و کاربردی بودن دو مشخصه‌ی بارز کتاب‌های فور دامیز محسوب می‌شوند.

تاکنون نسخه‌های متعددی از این مجموعه به چندین زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده و در اختیار علاقه‌مندان در سراسر جهان قرار گرفته است. چاپ نخستین کتاب این مجموعه به سال 1991 بازمی‌گردد. سری کتاب‌های فور دامیز توانسته‌اند به یکی از محبوب‌ترین آثار آموزشی برای تازه‌کارهای حوزه‌های گوناگون علمی، هنری، ادبی، روان‌شناختی و... بدل شوند. از کتاب‌های مجموعه‌ی فور دامیز که می‌توانید نسخه‌ی صوتی یا متنی آن‌ها را از طریق سایت و اپلیکیشن کتابراه تهیه نمایید، باید عناوین زیر را برشمرد:

«مدیریت خشم»، «زبان بدن»، «بهبود روابط زناشویی به زبان آدمیزاد»، «داستان‌نویسی»، «ارتباط مؤثر به زبان آدمیزاد»، «فلسفه‌ی سیاسی»، «پرورش مغز»، «ابر غذاها»، «زندگی کم‌خرج»، «راهنمای بارداری برای پدران»، «تغذیه برای مبتلایان به سرطان»، و «الفبای موفقیت».

کتاب داستان‌نویسی برای چه کسانی مناسب است؟

چنانچه قصد دارید داستان‌نویسی را به‌طور حرفه‌ای دنیال کرده و اصول اساسی آن را بیاموزید، توصیه می‌کنیم با راهنمایی‌های کتاب داستان‌نویسی همراه باشید و نکات سودمند آن را برای بهبود مهارت‌های خود در نویسندگی به کار بگیرید.

با پیتر اکونومی و رندی اینگرمنسن بیشتز آشنا شویم

پیتر اکونومی (1956) نویسنده‌ی پرفروش وال‌استریت ژورنال است که به‌عنوان دستیار سردبیر نشریه‌ی Leader to Leader فعالیت داشته و در دانشگاه ایالتی سن‌دیگو نیز به تدریس می‌پرداخته. این نویسنده‌ی آمریکایی که در رشته‌ی اقتصاد و زیست‌شناسی انسانی از دانشگاه استفورد فارغ‌التحصیل شده، با برخی از مهم‌ترین شخصیت‌های حوزه‌ی تجارت، فناوری، مدیریت و رهبری در ارتباط بوده؛ افرادی از جمله: مارشال گلداسمیت، کن بلانچارد و...

«مدیریت اجرایی (MBA)»، «داستان‌نویسی برای کودکان» و «مدیریت به زبان آدمیزاد» عناوین برخی از کتاب‌های پیتر اکونومی هستند که به زبان فارسی نیز ترجمه شده‌اند.

رندی اینگرمنسن (1986) نویسنده و فیزیکدان نظری است که به علوم رایانه و کتاب مقدس عشق می‌ورزد! او که در دانشگاه برکلی، به‌عنوان دانشمند ارشد مشغول به کار بوده، در زمینه‌ی ادبیات و داستان‌نویسی نیز تبحر بالایی دارد. نگارش مقالات علمی در حوزه‌ی میدان کوانتومی و فیزیک پلاسما، همچنین نگارش رمان و داستان، زندگی حرفه‌ای وی را می‌سازند. جالب است بدانید که رندی اینگرمنسن برای اینکه بتواند انجیل را به زبان اصلی آن بخواند، زبان عبری را نیز آموخته است.

این نویسنده تاکنون شش رمان را به دنیای ادبیات عرضه داشته و چندین جایزه‌ را نیز به پاس فعالیت‌های ادبی خود دریافت نموده. کتاب داستان‌نویسی نخستین اثر اوست که در اختیار فارسی‌زبانان قرار می‌گیرد.

در بخشی از کتاب داستان نویسی می‌خوانیم

ناشران چندین دلیل برای رد یک کتاب دارند. گاهی کتاب، کتاب خوبی است اما زمان برای چاپ آن مناسب نیست. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، کاری از دست‌تان ساخته نیست جز اینکه در طول مدتی که صبر می‌کنید تا زمان مناسب برای چاپ آن کتاب فرا برسد، کتاب دیگری بنویسید.

در سایر موارد زمان برای چاپ مناسب است، اما کتاب مناسب نیست. شنیدن چنین چیزی بسیار بسیار سخت است. اما اگر در این شرایط قرار گرفتید، نباید به انفعال دچار شوید و دست روی دست بگذارید و منتظر “زمان مناسبِ” سحرآمیزی بمانید که ممکن است هرگز فرا نرسد. باید ببینید مشکل چیست، آن را رفع کنید و اثر اصلاح شده را به‌جای دیگری ارائه دهید.

اگر رمان‌تان چند بار رد شده است، کمی به خودتان زمان بدهید و بابت این قضیه سوگواری کنید. این حال برای ما هم پیش آمده است. رد شدن حس مزخرفی است. اما کاملاً هم طبیعی است. جک لندن، پیش از آنکه بتواند اثری از آثارش را به فروش برساند، 600 مرتبه نه شنید. جک خودش را جمع و جور کرد، راهی برای بهبود کارهایش یافت و راهش را ادامه داد و به یک نویسنده‌ی بسیار عالی تبدیل شد.

بیایید اول ببینیم چه کسی قدرت نه گفتن به شما و رد کردن اثرتان را دارد. اگر فصل 17 را خوانده باشید، می‌دانید که معمولاً قدم اول پیدا کردن نماینده است. اکثر نماینده‌های ادبی روزانه بین ده تا صدها درخواست همکاری دریافت می‌کنند و مجبورند اکثر آن‌ها را نپذیرند. وقتی موفق شدید نماینده استخدام کنید، او کار شما را به دبیران انتخاب کتاب چند انتشارات ارائه می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ی نویسنده
مقدمه
درباره‌ی این کتاب
قواعد رعایت شده در این کتاب
آنچه که لازم نیست بخوانید
تصورات خنده‌دار
ترتیب مطالب این کتاب
نمادهای به‌کار رفته در این کتاب
مقصد بعدی
بخش 1: آماده شدن برای داستان‌نویسی
فصل 1: اصول داستان‌نویسی
تعیین هدف نهایی‌تان به‌عنوان یک نویسنده
برجسته‌سازی جایگاه خود به‌عنوان یک نویسنده
سازمان‌دهی کردن خود
استاد شدن در شخصیت پردازی، طراحی ماجرای داستان و دیگر مهارت‌ها
ویرایش داستان‌تان
فصل 2: چه چیزی یک داستان فوق‌العاده می‌سازد
انتخاب چیز‌هایی که می‌خواهید به خوانندگان بدهید
سخت کردن زندگی برای شخصیت‌ها: درگیری به‌علاوه‌ی تغییر مساوی‌ است با داستان
پنج ستون داستان
هفت راه برای تحویل بسته‌ها
فصل 3: پیدا کردن مخاطب و ژانر خودتان
شناسایی رمان ایده‌آل‌تان
تعریف خواننده‌ی ایده‌آل‌تان
درک طبقه‌ای که در آن قرار دارید
پیدا کردن شروط لازم برای گروه داستانی‌تان
فصل 4: چهار راه برای نوشتن یک رمان عالی
به خودتان مجال مزخرف نوشتن بدهید
الگوهای خلاقانه: بررسی شیوه‌های نوشتاری گوناگون
پیدا کردن الگوی خلاقانه‌ای که برای شما مناسب باشد
استفاده از الگوی نوشتاری خلاقانه برای پیدا کردن ساختار داستانی‌تان
فصل 5: مدیریت زمان ... و خودتان
زمانی برای نوشتن
چیدمان محیطی ایده‌آل برای نوشتن
برخورد با حواس پرتی
نگاهی به مسائل پولی
بخش 2: خلق رمانی باور‌پذیر
فصل 6: ساختن دنیای داستانی: محیط داستان شما
شناسایی اجزای دنیای داستانی
خلق مفهوم فضا
پیدا کردن عاملی که گروه فرهنگی‌تان را تحریک می‌کند
مثال‌هایی از دنیای داستانی در چهار رمان مشهور
واکاوی دنیای داستانی
توانایی توضیح دنیای داستانی به هدف فروش کتاب
فصل 7: خلق شخصیت‌های باورپذیر
تعریف شخصیت‌ها: چه کسی در رمان شما نقش دارد؟
پیش‌زمینه: هر شخصیت گذشته‌ای دارد
انگیزه: نگاهی به آینده‌ی شخصیت‌ داستان
زاویه‌ی دید: چشم‌اندازی از شخصیت‌ها
انتخاب یکی از دو زمان گذشته یا آینده
آشکار کردن شخصیت‌ها برای خواننده
فصل 8: خطّ داستانی و: ساختار سه‌پرده‌ای
لایه‌های فوقانی پی‌رنگ
ساختار بخشیدن به نمای کلی داستان: خطّ داستانی
ساختار سه‌پرده‌ای: ترتیب دادن سه فاجعه
خلاصه کردن ساختار سه‌پرده‌ای برای علاقه‌مندان
فصل 9: خلاصه‌ی داستان، فهرست صحنه‌ها و صحنه: لایه‌های میانی پی‌رنگ
انتخاب ترتیب انجام کار‌ها
نوشتن خلاصه‌ی داستان
نوشتن فهرست صحنه‌ها
بنا نهادن ساختار صحنه‌های مجزا
فصل 10: کنش داستانی، گفت وگو و غیره: پایین‌ترین لایه‌ی پی‌رنگ
استفاده از هفت ابزار اصلی نمایش و تعریف
راز به تصویر کشیدن
فصل 11: تعیین درون‌مایه‌ی داستان
درک دلیل اهمیت درون‌مایه
انتخاب زمانی برای شناسایی درون‌مایه
پیدا کردن درون‌مایه‌ی داستان شما
اصلاح درون‌مایه‌ی داستان‌تان
بخش 3: ویرایش و پرداخت داستان و شخصیت‌ها
فصل 12: تحلیل شخصیت‌های داستان
خواندن کامل و پیشرفته: کسب آمادگی برای ویرایش
پرونده‌سازی برای شخصیت‌ها
روانکاوی شخصیت‌ها
راوی: تنظیم دقیق بیان و زاویه‌ی دید
تعمیر شخصیت‌های معیوب
فصل 13: موشکافی ساختار داستانی
ویرایش خطّ داستانی
آزمودن ساختار سه‌پرده‌ای
فهرست صحنه‌ها: تحلیل جریان صحنه‌ها
فصل 14: ویرایش صحنه‌ها با توجه به ساختار
تریاژ: تصمیم‌گیری برای اصلاح، حذف یا دست نزدن به صحنه‌ها
اصلاح صحنه‌های کنشی
اصلاح صحنه‌های واکنشی
حذف صحنه‌های لاعلاج
فصل 15: ویرایش صحنه‌ها
تصمیم‌گیری برای نشان دادن یا تعریف کردن
نمایشی خوب: ویرایش کلیپ‌ها
ورود به فلش‌بک و خروج از آن
ویرایش تعریف
بخش 4: به چاپ رساندن
فصل 16: کسب آمادگی برای چاپ اثر: پرداخت و ارائه
پرداخت دست‌نوشته‌ی شما
نگاهی به سه سؤال حقوقی رایج
نشر سنتی یا شخصی؟
اولین تماس: نوشتن پیش‌طرح
تنظیم طرح پیشنهادی
فصل 17: تماس با نماینده‌ی ادبی و دبیر انتخاب کتاب
تعریف نقش نماینده‌ها‌ی ادبی و دبیران انتخاب کتاب
پیدا کردن مناسب‌ترین نماینده برای شما
دبیران انتخاب کتاب، کانون جهان نویسندگی شما
بخش 5: بخش ده‌تایی‌ها
فصل 18: ده گام برای تحلیل داستان شما
گام 1: خطّ داستانی را بنویسید
گام 2: ساختار سه‌پرده‌ای را بنویسید
گام 3: شخصیت‌ها را تعریف کنید
گام 4: یک خلاصه‌ی کوتاه بنویسید
گام 5: اسکچ شخصیت‌ها را بنویسید
گام 6: یک خلاصه‌ی بلند بنویسید
گام 7: پرونده‌ی شخصیت را درست کنید
گام 8: فهرست صحنه‌ها را تهیه کنید
گام 9: صحنه‌ها را تحلیل کنید
گام 10: داستان را بنویسید و ویرایش کنید
فصل 19: ژانر نامناسب
نقص‌های فنی و نوشتار شُل و وِل
مشخص نبودن مخاطب
بی‌مزه بودن دنیای داستانی
ضعف خطّ داستانی
جالب و خاص نبودن شخصیت‌ها
نویسنده بیان شیوایی ندارد
قابل پیش‌بینی بودن پی‌رنگ
سنگین بودن درون‌مایه
ناتوانی کتاب در اعطای یک تجربه‌ی حسی قوی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب داستان نویسی
نویسنده،
مترجمسارا کاظمی منش
ناشر چاپیانتشارات آوند دانش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات439
زبانفارسی
شابک978-600-7022-13-9
موضوع کتابنگارش
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب داستان نویسی

ندا شاه علی
۱۴۰۲/۵/۱۳
به شدت کارساز و راهگشاست این کتاب
به همه‌ی کسانی که قصد شروع نویسندگی رو دارن توصیه میکنم این کتاب رو بخونن
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب داستان نویسی

برای دریافت کتاب داستان نویسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.