معرفی و دانلود کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی

عکس جلد کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی
قیمت:
۶۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی

کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی، گردآوری و تألیف علی زواشکیانی، رضا آزادگان و محسن ربیعی، اثری آموزشی درباره‌ی استانداردها و اصل‌های انبارداری و تأمین قطعه‌های یدکی در واحدهای تولیدی و صنعتی است. این اثر کاربردی، به توضیح شیوه‌های مدیریت مواد نگهداشت، طراحی انبار، بهبود کنترل و مدیریت موجودی و شاخص‌های خرید می‌پردازد و چگونگی نظارت بر عملیات انبار و تجهیز و تفکیک جنس‌های مصرفی را آموزش می‌دهد.

درباره‌ی کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی

سیستم پشتیبان تولید و تعمیر، یکی از نیازهای مهم هر واحد صنعتی است که در صورت خرابی ابزارها و تجهیزات، می‌تواند با جایگزینی به‌موقع، مانع از اخلال در روند کار تولید شود. بااین‌حال، مدیریت خرید بهینه و نگهداشت مواد و قطعه‌های یدکی، و شیوه‌های استاندارد انبارداری، نیازمند دانش و اطلاع کافی درباره‌ی نوع و ارزش تجهیزات، شیوه‌ی سازمان‌یافته‌ی طبقه‌بندی و نگهداری آن‌ها، ایجاد تعادل در دسترسی سریع و هزینه‌کرد است. کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی، گردآوری و تألیف مشترک علی زواشکیانی، رضا آزادگان و محسن ربیعی، یکی از منبع‌های علمی استاندارد برای آموزش شیوه‌های نگهداری و استفاده از تجهیزات و مواد جایگزین در واحدهای صنعتی و تولیدی است.

نویسنده‌ها در این کتاب، ابتدا با اشاره به قطعه‌های یدکی به‌عنوان دارایی‌های فیزیکی، نوع‌های مختلف آن‌ها را معرفی می‌کنند. براین‌اساس، موجودی کالاهای مختلف در انبار به هفت دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود که شامل: ماده‌های اولیه، کالای در جریان ساخت، کالاهای ساخته‌شده، جنس‌های خریداری‌شده برای فروش، ابزارها، مواد و قطعه‌های یدکی دستگاه‌ها، و جنس‌های اسقاطی است. نویسنده‌ها در ادامه با دسته‌بندی ماده‌ها و قطعه‌های یدکی انبار به دو دسته‌ی پرمصرف و کم‌مصرف، این طبقه‌بندی را بر اساس میزان کارکرد ماهانه مشخص می‌کنند. به باور آن‌ها، معمولاً جنس‌هایی که در هر ماه، بیش از یک عدد مصرف می‌شوند، پرمصرف هستند و دیگر قطعه‌ها کم‌مصرف به‌حساب می‌آیند. این تمایز نیز به این دلیل صورت می‌گیرد که بتوان برای هر دسته، معیارها و شاخص‌های ویژه‌ای جهت بهبود سیستم انبار و سفارش‌ها تعریف و اندازه‌گیری کرد.

علی زواشکیانی، رضا آزادگان و محسن ربیعی در ادامه‌ی کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی، شناخت ویژگی‌های هر قطعه یا جنس جایگزین در انبار را موجب پیش‌بینی مصرف و کاهش هزینه‌ها عنوان می‌کنند. آن‌ها در فصل دوم کتاب، به بحث مدیریت مواد نگهداشت می‌پردازند و تعادل کیفیت و قیمت، خرید مواد به میزان مناسب و دریافت آن‌ها در زمان بهینه، نظارت بر عملیات انبار و کنترل تعمیرهای اساسی را به‌عنوان مهم‌ترین شاخص‌های این بخش معرفی می‌کنند.

نویسنده‌ها در ادامه، راه‌های طراحی انبار و روش‌های انبار کردن مواد و ابزارها را آموزش می‌دهند و برای این منظور، شش مرحله‌ی انتخاب محل، استفاده از نیم‌طبقه، روشنایی انبار، تجهیزات، خرید و نصب قفسه‌بندی، و استفاده از سیستم شناسایی موقعیت را پیشنهاد می‌کنند. آن‌ها سپس رویه‌های معمول انبارداری و شیوه‌های کنترل موجودی را بر اساس استفاده از کاتالوگ، نرم‌افزار، یا سیستم‌های کنترل دستی انبار توضیح می‌دهند و استانداردهای مربوط به تعیین حداقل‌ها، موجودی احتیاطی و مقدار سفارش مجدد را ارائه می‌کنند. فصل ششم کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی به جنس‌های کم‌مصرف، تعیین موجودی اضافی، نرخ واریانس مطلق، راه‌های کاهش موجودی و مدیریت قطعه‌های یدکی تعمیرپذیر اختصاص دارد و علی زواشکیانی، رضا آزادگان و محسن ربیعی در فصل بعد، راهکارهای بهبود کنترل موجودی و انبار، ازجمله از راه چگونگی برقراری رابطه با تأمین‌کننده، استفاده از بارکد و تبادل الکترونیکی داده‌ها را توضیح می‌دهند. نویسنده‌ها در فصل هفتم کتاب، شاخص‌های انبار، مانند گردآوری داده‌ها، نظارت بر فعالیت انباردار و بازرسی داخلی را توضیح می‌دهند و سپس به معرفی سیستم‌های رایانه‌ای مدیریت موجودی می‌پردازند. فصل نهم درباره‌ی خرید برای انبار است و در آن فرایندهایی مانند نقش مأمور خرید، ضمانت، آگاهی از قانون، ارسال، ترابری و تحویل توضیح داده می‌شود.

نویسنده‌ها در پایان کتاب نیز با ارائه‌ی سه پیوست، به شرح مشخصه‌های بعضی قطعه‌ها مثل یاتاقان، تسمه، کوپلینگ‌ها، واشرهای آب‌بند، شیر، مدارشکن و موتور می‌پردازند و سیاست‌ها و رویه‌های نگهداشت، و مهارت‌های ضروری برای انباردار را توضیح می‌دهند. کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی، گردآوری و تألیف مشترک علی زواشکیانی، رضا آزادگان و محسن ربیعی، از جمله کتاب‌های کاربردی در صنعت به‌حساب می‌آید و در انتشارات آریاناقلم به چاپ رسیده است.

کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به مدیرها و کارشناس‌های بخش‌های مربوط به خرید و انبارداری در واحدهای صنعتی و تولیدی، و همچنین به دانشجوها و دانش‌آموخته‌های رشته‌ی مهندسی صنایع پیشنهاد می‌شود.

با نویسندگان کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی بیشتر آشنا شویم

علی زواشکیانی، دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف، در سال 2013 موفق به کسب عنوان رهبر جوان جهان از مجمع جهانی اقتصاد شد. او در سال‌های اخیر در بسیاری از پروژه‌های ارتقای مدیریت دارایی در صنعت‌، در بخش‌های مختلف جهان نظیر آمریکای شمالی، خاورمیانه، آمریکای جنوبی و استرالیا مشارکت داشته است. از بهترین آثار او می‌توان به ترجمه‌ی کتاب‌های «شکل‌دهی آینده‌ی انقلاب صنعتی چهارم»، «مرجع کاربردی مدیریت تعمیرات اساسی» و گردآوری و تألیف کتاب حاضر اشاره کرد.

رضا آزادگان، مهندس نگهداری و تعمیر هواپیماست و از بهترین آثارش هم می‌توان از ترجمه‌ی مشترک کتاب «نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان» و اثر حاضر نام برد. از بهترین آثار محسن ربیعی نیز می‌توان به ترجمه‌ی کتاب «پیاده‌سازی موفق شبکه‌ی هوشمند»، «مجموعه‌ی ایزو 55000، مدیریت دارایی‌ها» و اثر حاضر اشاره کرد.

در بخشی از کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی می‌خوانیم

کارهایی که خوب برنامه‌ریزی شده باشند فهرست‌هایی از تمام قطعات تخمینی مورد نیاز برای آن کار را نیز دارند. این قطعات قبل از آغاز کار خریداری و دریافت می‌شوند.

متأسفانه تمام کارها را نمی‌توان با این دقت برنامه‌ریزی کرد و برخی از قطعات از قلم می‌افتند. اقلام مهم اغلب به این دلیل ذخیره می‌شوند که در موقعیت‌های پیش‌بینی‌نشده یا تأخیر در تحویل مشکلی پیش نیاید.

دریافت مواد در زمان بهینه

قطعات را در هنگام نیاز باید دریافت کرد اما این کار نباید باعجله انجام شود زیرا ممکن است تأمین‌کنندگان هزینه‌ای اضافی را برای خریدهای باعجله مطالبه کنند. افزون‌براین شرکت برای خرید باعجله باید هزینه ارسال هوایی و پیک‌های خصوصی ارسال قطعات را نیز متحمل شود. برخی از شرکت‌ها قراردادهایی را عقد می‌کنند تا تأمین‌کنندگان قطعات را براساس نیاز ارسال کنند تا از تحویل قطعات در زمان مناسب مطمئن شوند و هزینه‌های نگهداری نیز کاهش یابند. نیازهای واحد نگهداشت برخی از قطعات و مواد ثابت (قطعاتی که روند مصرف آن‌ها مشخص و پیش‌بینی‌پذیر است) را نیز شامل می‌شود. مانند قطعات مورد نیاز برای نگهداشت پیشگیرانه و مواد تمیزکاری. هرچند بخش عمده‌ای از مواد نگهداشت متغیر هستند. برای مثال قطعات تعمیری فقط زمانی واقعاً مورد نیاز هستند که تجهیزات باید تعمیر شوند. خرابی‌های اضطراری یا کارهایی که خوب برنامه‌ریزی نشده‌اند و با کمبود قطعات مواجه می‌شوند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: قطعات یدکی به‌عنوان دارایی فیزیکی
فصل دوم: مدیریت مواد نگهداشت
فصل سوم: طراحی انبار و روش‌های انبارش
فصل چهارم: رویه‌های انبارداری و کنترل موجودی
فصل پنجم: اقلام کم‌مصرف
فصل ششم: بهبود کنترل موجودی و انبار
فصل هفتم: شاخص‌های انبار
فصل هشتم: سیستم‌های رایانه‌ای مدیریت موجودی
فصل نهم: سیستم‌های رایانه‌ای مدیریت موجودی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات آریاناقلم
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات350
زبانفارسی
شابک978-600-7677-09-4
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت و رهبری، کتاب‌های مهندسی صنایع
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی

برای دریافت کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.