معرفی و دانلود کتاب نویز: آشفتگی

عکس جلد کتاب نویز: آشفتگی
قیمت:
۱۰۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نویز: آشفتگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نویز: آشفتگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نویز: آشفتگی

دنیل کانمن، کاس سانستین و اولیویه سیبونی، در کتاب نویز: آشفتگی به بررسی خطاهای انسانی و انواع آن‌ها می‌پردازند. به عقیده‌ی نویسندگان این اثر پرخواستار، قضاوت‌های آدمی همواره با دو خطا روبه‌روست: نویز و سوگیری. در کتاب نامبرده مفصلاً به این دو خطا پرداخته شده است و تلاش نویسندگان بر این بوده تا در حد امکان، شرحی جامع از چگونگی کاهش خطاهای انسانی ارائه دهند. این شما و این اثری درخشان در حوزه‌ی روان‌شناسی عمومی و عصب‌شناسی.

درباره‌ی کتاب نویز: آشفتگی

دنیل کانمن، کاس سانستین و اولیویه سیبونی،‌ نویسندگان کتاب نویز: آشفتگی (Noise: A Flaw in Human Judgment) به سراغ یکی از به‌روز‌ترین مسائل انسانی رفته‌اند و درباره‌ی آن به تحقیق و پژوهش پرداخته‌اند. موضوعی که نویسندگان کتاب نامبرده در باب آن به صحبت نشسته‌اند،‌ موضوع «خطاهای انسانی» است. خطاهای انسانی که از آن‌ها با نام Human errors نیز یاد می‌شود، دو جز‌‌ء دارند: سوگیری و نویز (که به آن‌ها انحراف نظام‌مند و پراکندگی تصادفی هم می‌گویند). به عقیده‌ی دنیل کانمن و دیگر نویسندگان این کتاب، همه‌ی ما مدام در حال قضاوت کردن هستیم. برخی از این قضاوت‌ها دچار سوگیری‌اند و برخی دیگر با نویز یا آشفتگی همراه‌اند. نویسندگان کتاب نویز: آشفتگی تفاوت اجزای یک خطا رو چنین بیان می‌کنند: نویز قابل تشخیص و قابل اندازه‌گیری است. این در حالی‌ست که محتمل است اطلاعاتی درباره‌ی سوگیری وجود نداشته باشد. آن‌ها در ادامه به شکل مفصلی به تعریف آشفتگی و سوگیری و مشخصه‌های آن‌ها می‌پردازند.

در تصمیم‌گیری‌ها و قضاوت‌های روزانه‌ی ما انسان‌ها، آشفتگی بیش از اندازه وجود دارد. از این رو،‌ دنیل کانمن، کاس سانستین و الیور سیبونی در وهله‌ی اول تلاش کرده‌اند تا در کتاب نویز: آشفتگی به ما نشان دهند دقیقاً چرا چنین آشفتگی‌ای وجود دارد و در وهله‌ی دوم، چگونه می‌توان آشفتگی را به کم‌ترین میزان خود رساند. در ادامه‌ی کتاب، آن‌ها به شکل مفصل به معنای کلمه‌ی قضاوت می‌پردازند و سپس به سراغ خطای سوگیری و نویز می‌روند.

تاکنون خطای شناختی سوگیری در هزاران مقاله‌ی علمی و ده‌ها کتاب پرفروش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اما از آنجایی که در بسیاری از این آثار نامی از آشفتگی برده نشده، مطالعه‌ی کتاب حاضر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. کاس سانستین (Cass R. Sunstein)، اولیویه سیبونی (Olivier Sibony) و دنیل کانمن (Daniel Kahneman) با تألیف کتاب نویز: آشفتگی تلاش کرده‌اند تا این عدم تعادل را از بین ببرند و علاوه بر خطای سوگیری،‌ به موضوع آشفتگی نیز بپردازند.

معرفی و دانلود کتاب نویز: آشفتگی

نویسندگان در بخش اول تلاش می‌کنند تا تفاوت بین «آشفتگی» و «سوگرایی» را بررسی کنند. آن‌ها با ارائه‌ی مثال‌های متعدد به ما نشان می‌دهند که همه‌ی سازمان‌ها با آشفتگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تفاوتی ندارد که این سازمان دولتی است یا خصوصی. در ادامه، نویسندگان طرحی را به نام تست بازرسی آشفتگی ارائه می‌کنند. مدیران با استفاده از این طرح می‌توانند میزان پراکندگی نظرات متخصصان را درباره‌ی موضوعی واحد در داخل سازمان خود اندازه بگیرند.

بخش دوم کتاب نویز: آشفتگی نگاهی به قضاوت‌های انسانی می‌اندازد. همچنین این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد که درستی و خطا را دقیقاً‌ چگونه باید بررسی و ارزیابی کرد. دنیل کانمن، کاس سانستین و الیور سیبونی اظهار می‌کنند که قضاوت‌ها هم می‌توانند آشفته باشند و هم سوگیرانه و نقش هر دو نوع خطا در قضاوت‌های انسانی به طرز حیرت‌آوری برابر است.

در بخش سوم،‌ نوعی از قضاوت‌ -که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده- به شکل عمیق‌تری مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. این نوع قضاوت، قضاوت مبتنی بر پیش‌بینی نام دارد. در این راستا، نویسندگان درباره‌ی برتری و ارجحیت قواعد، فرمول‌ها و الگوریتم‌ها بر ذهن انسان سخن می‌گویند. در ادامه نیز سؤال مهمی را مطرح می‌کنند که خوانندگان را به تأمل وا می‌دارد: اگر آشفتگی، که تاکنون این همه درباره‌ی آن سخن رفت، ماهیتی چنین همه‌جاحاضر دارد، پس چگونه ما تا به حال متوجه آن نشده بوده‌ایم؟

روان‌شناسی اجتماعی، موضوع بخش چهارم کتاب آشفتگی: نویز را تشکیل می‌دهد. دنیل کانمن، کاس سانستین و الیور سیبونی به شرح دلایل اصلی آشفتگی می‌پردازند. آن‌ها اصلی‌ترین دلیل را تفاوت‌های فردی بیان می‌کنند که از عوامل متعددی، از جمله تنوع شخصی در ارزش‌گذاری، شخصیت و سبک شناختی، ناشی می‌شود. در این فصل به این موضوع نیز پرداخته می‌شود که چرا افراد به اندازه‌ی کافی به آشفتگی توجه نشان نمی‌دهند و اغلب این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که رویدادها و مسائلی وجود دارند که پیش‌بینی کردن آن‌ها اساساً غیرممکن است.

اگر در زمره‌ی افرادی هستید که بحث درباره‌ی چالش‌های مربوط به پیش‌بینی و روان‌شناسی قضاوت (بخش سوم و چهارم کتاب) را چندان جالب نمی‌یابید، می‌توانید مستقیماً به بخش پنجم مراجعه کنید؛ چراکه این بخش جنبه‌های عملی‌تری را در بر می‌گیرد و این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد که چگونه می‌توان قضاوت را ارتقاء داد و از خطا جلوگیری کرد. راهکارهای ارائه‌شده در بخش پنجم می‌تواند در حوزه‌های مختلف، از جمله کسب‌وکار، ‌پزشکی، دولت و آموزش مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در این بخش چندین تکنیک مهم برای کاهش آشفتگی ذیل تیتر «راهبرد تصمیمات سالم» گردآوری و ارائه شده است.

معرفی و دانلود کتاب نویز: آشفتگی

آخرین بخش کتاب، یعنی بخش ششم، به این سؤال می‌پردازد که آشفتگی تا چه میزان طبیعی‌ست؛ به عبارت روشن‌تر، میزان سالم آشفتگی تا چه اندازه است. واقعیت این است که در بسیاری از حوزه‌ها، سعی در زدودن آشفتگی، چیزی بیش از یک تلاش واهی نیست. از این رو، شناخت دقیق حیطه‌هایی که در آن‌ها می‌توان آشفتگی را زدود، بسیار حائز اهمیت است.

کتاب نویز: آشفتگی نخستین بار در هجدهم مِی سال 2021 به انتشار رسید. این اثر به سرعت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و توانست در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار بگیرد. این اثر بارها به زبان‌های مختلف ترجمه شده؛ در ایران نیز مترجمان گوناگونی آن را با عناوین مختلف به فارسی برگردانده‌اند. شما ممکن است کتاب حاضر را با نام «نویز: نقصی در قضاوت انسان» و «نویز: اختلال» نیز مشاهده کنید. اثری که پیش روی شما قرار گرفته را گیتی قاسم‌زاده ترجمه و انتشارات هورمزد روانه‌ی بازار نشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب نویز: آشفتگی

  • در فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز
  • در فهرست کتاب‌های پرفروش ساندی تایمز در سال 2021
  • از پرفروش‌ترین آثار حیطه‌ی روان‌شناسی در ایران
  • در فهرستی موسوم به «نُه کتاب برتر بهار» به انتخاب مجله‌ی WSJ

نکوداشت‌های کتاب نویز: آشفتگی

  • کتاب نویز: آشفتگی احتمالاً مهم‌ترین کتابی باشد که در طول بیش از یک دهه مطالعه کرده‌ام. نویز یک ایده‌ی کاملاً جدید را در بر می‌گیرد. این‌که این ایده را بلافاصله بعد از مطالعه‌ی کتاب عملی کنید، واقعاً اهمیت بسیاری دارد. یک شاهکار. (آنجلا داکورث، نویسنده‌ی کتاب سر‌سختی: قدرت اشتیاق و پشتکار)

  • کتاب نویز: آشفتگی مجموعه‌ای شامل تحقیقات علمی و نوشتاری واضح و روشن است. (نشریه‌ی نیویورک تایمز)

  • کاس سانستین، دنیل کانمن و اولیویه سیبونی به طرز درخشانی در کتاب نویز: آشفتگی بینش‌های منحصربه‌فرد و تازه‌ی خود را در مورد نقص‌های قضاوت انسان به کار می‌بندند. این کتاب دستاوردی استادانه و یک نقطه‌ی عطف در حیطه‌ی روان‌شناسی است. (فیلیپ ای. تتلاک،‌ نویسنده‌ی کتاب هنر پیش‌بینی)

  • کتاب نویز: آشفتگی، کاری شبیه به یک زلزله می‌کند... در این کتاب روش‌هایی قابل دسترسی به شما ارائه شده تا از طریق به‌کارگیری آن‌ها بتوانید از شدت آسیب‌ها کم کرده و از خطرات تصمیم‌گیری جلوگیری کنید. (رابرت سیالدینی، نویسنده‌ی کتاب تأثیر)

  • کتاب‌هایی که در حوزه‌ی علوم رفتاری نوشته می‌شوند، باید دارای چهار ویژگی طلایی برای استاندارد بودن باشند: یک، ارائه‌ی بینش‌های دقیق، دو،‌ ارائه‌ی شواهد دقیق، سه، محتوای گیرا و چهار، بیان نمونه‌های عملی. کمتر پیش می‌آید که کتابی بیش از دو مورد از این ویژگی‌ها را پوشش دهد؛ اما کتاب نویز: آشفتگی به خوبی هر چهار ویژگی را در بر گرفته و به موفقیت تحسین‌برانگیزی دست یافته است. (آدام گرنت، نویسنده‌ی کتاب دوباره فکر کن: قدرت دانستن چیزهایی که نمی‌دانیم)

  • انتخاب‌ها اهمیت دارند، اما متأسفانه بسیاری از انتخاب‌هایی که انسان انجام می‌دهد، به دلیل وجود آشفتگی، دارای نقص هستند. با این حال ما می‌توانیم در تجارت، سیاست و زندگی شخصی خود انتخاب‌های بهتری را رقم بزنیم. کتاب نویز: آشفتگی به ما در این راستا کمک می‌رساند. (ریتا مک گراث، نویسنده‌ی کتاب نهایت مزیت رقابتی)

  • کتاب نویز: آشفتگی اثری کاملاً پژوهش‌شده، متقاعدکننده و کاربردی است که به قلم گروهی از نویسندگان درخشان نوشته شده. مطالعه‌ی این کتاب بر هر سیاست‌گذار، رهبر و مشاوری واجب است. (رابرت ساتون، واشنگتن پست)

کتاب نویز: آشفتگی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به دو حوزه‌ی روان‌شناسی عمومی و علوم شناختی مخاطبان اصلی کتاب نویز: آشفتگی هستند.

در بخشی از کتاب نویز: آشفتگی می‌خوانیم

قیاس شخصیت

ایده‌ی منحصر‌به‌فرد‌بودن واکنش‌ یک شخص به ویژگی‌هایی خاص و یا جمعی از ویژگی‌ها، ایده‌ای مستقیماً شهودی نیست. برای آنکه آن را درک کنیم، شاید باید مجموعه‌ی دیگری از ویژگی‌ها را مدنظر قرار دهیم که همگی آن‌ها را به‌خوبی می‌شناسیم: ویژگی‌های شخصیتی افراد دوروبرمان. درواقع، رویداد قضاوت یک قاضی درباره‌ی یک موضوع باید به‌عنوان موردی خاص از یک سرفصل گسترده‌تر در نظر گرفته شود که این سرفصل همانا مطالعه‌ی شخصیت‌هاست: اینکه در هر موقعیت، هرکس چگونه عمل می‌کند. از دهه‌ها تحقیق فشرده که درباره‌ی این سرفصل انجام شده می‌توان چیزهایی آموخت که برای قضاوت کاربردی است.

روان‌شناسان مدت‌ها در پی این بوده‌اند که تفاوت‌های فردی در زمینه‌ی شخصیت را فهمیده و آن‌ها را محاسبه کنند. مردم با یکدیگر در بسیاری جهات فرق می‌کنند. محققان در تلاشی اولیه دایره‌المعارفی را مورد بررسی قرار دادند که بتواند ویژگی‌های انسان را توصیف کند و به 18هزار واژه رسیدند. امروز مدل رایج شخصیتیِ «پنج عامل بزرگ شخصیت» است که ویژگی‌های انسانی را در پنج گروه دسته‌بندی می‌کند: برون‌گرایی، سازگاری، وظیفه‌شناسی، استقبال از تجربه و روان‌رنجوری. هریک از این «پنج عامل بزرگ»، گروهی از ویژگی‌های متمایز را تحت پوشش قرار می‌دهند. هر ویژگی شخصیتی به‌عنوان پیش‌بینی‌کننده‌ای از رفتار انسانی شناخته می‌شود. اگر ویژگی شخصیتی کسی وظیفه‌شناسی باشد، انتظار ما این است که رفتاری مطابق با آن را ملاحظه کنیم (وقت‌شناس‌بودن، متعهد‌بودن و...). اگر نمره‌ی رفتار پرخاشگرانه‌ی اَندرو بیشتر از بِرَد باشد، چیزی که باید ببینیم این است که در بیشتر مواقع، رفتار پرخاشگرانه‌ی وی بیشتر از بِرَد است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: دو نوع خطا
بخش اول: به دنبال آشفتگی
فصل اول: جرم و «آشفتگی» در مجازات
فصل دوم: یک سیستم «آشفته»
فصل سوم: تصمیمات ویژه
بخش دوم: ذهن شما یک ابزار محاسبه است
فصل چهارم: موارد در ارتباط با قضاوت
فصل پنجم: خطای قابل اندازه‌گیری
فصل ششم: تحلیل «آشفتگی»
فصل هفتم: «آشفتگی موقعیتی»
فصل هشتم: چگونه گروه، «آشفتگی» را تشدید می‌کند
بخش سوم: آشفتگی در قضاوت‌های مبتنی بر پیش‌بینی
فصل نهم: قضاوت‌ها و مدل‌ها
فصل دهم: قوانین بدون آشفتگی
فصل یازدهم: جهل آشکار
فصل دوازدهم: وادی بدیهیات
بخش چهارم: آشفتگی چگونه روی می‌دهد؟
فصل سیزدهم: رهیافت آنی، آشفتگی و سوگیری
فصل چهاردهم: سازوکار انطباق
فصل پانزدهم: مقیاس‌ها
فصل شانزدهم: الگوها
فصل هفدهم: منابع آشفتگی
بخش پنجم: بهبود قضاوت
فصل هجدهم: کارشناسان بهتر برای قضاوت‌های بهتر
فصل نوزدهم: سوگیری‌زدایی و «تصمیمات سالم»
فصل بیستم: ترتیب‌گذاری ارائه‌ی اطلاعات در علوم قانونی
فصل بیست‌ویکم: گزینش و تجمیع در پیش‌بینی
فصل بیست‌ودوم: دستورالعمل‌هایی در پزشکی
فصل‌ بیست‌وسوم: تعریف مقیاس در رتبه‌بندی عملکردها
فصل بیست‌وچهارم: ساختار در استخدام
فصل‌ بیست‌وپنجم: پروتکل ارزیابی‌های واسطه‌ای
بخش ششم: آشفتگی مطلوب
فصل ‌بیست‌وششم: هزینه‌ی کاهش آشفتگی
فصل بیست‌وهفتم: کرامت انسانی
فصل‌ بیست‌وهشتم: قوانین و معیارها
مرور و نتیجه‌گیری: آشفتگی را جدی بگیریم
بخش مؤخره: دنیایی با آشفتگی کمتر
ضمیمه‌ی «الف»: چگونه یک تست بازرسی آشفتگی را انجام دهیم
ضمیمه‌ی «ب»: چک‌لیست برای ناظر تصمیم‌گیری‌ها
ضمیمه‌ی «ج»: تصحیح پیش‌بینی‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نویز: آشفتگی
نویسنده، ،
مترجمگیتی قاسم زاده
ناشر چاپینشر هورمزد
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات480
زبانفارسی
شابک978-622-5850-10-1
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های ارتباطات و روابط عمومی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نویز: آشفتگی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نویز: آشفتگی

برای دریافت کتاب نویز: آشفتگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.